رژیم گیاه‌خواری و افزایش احتمال خطر سکته مغزی!

729990 732 - رژیم گیاه‌خواری و افزایش احتمال خطر سکته مغزی!

رژیم گیاه‌خواری و افزایش احتمال خطر سکته مغزی!

رژیم گیاه‌خواری در سالهای اخیر از محبوبیت رو به رشدی در جهان برخوردار بوده است. بخشی از این محبوبیت، به‌خاطر فواید آن برای سلامتی و همچنین نگرانی‌ها برای محیط زیست و حقوق حیوانات بوده است.

مطالعات جدید محققان نشان می‌دهند  که رژیم گیاه‌خواری احتمال سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

نتایج یک تحقیق جدید، نقاط ضعف و قوت رژیم فاقد گوشت را نمایان کرده است. محققان به تازگی دریافته‌اند که افرادی که در رژیم غذایی خود، به کلی از گوشت پرهیز می‌کنند،‌ بیشتر در معرض خطر سکته مغزی قرار دارند. در حالیکه کسانی که از گوشت استفاده می‌کنند، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی در آنها بیشتر است.

نتایج تحقیقات نشان می دهد گیاه‌خواران و کسانی که در رژیم غذایی خود تنها از گوشت ماهی استفاده می‌کنند، نسبت به کسانی که گوشت قرمز می‌خورند کمتر به بیماری قلبی دچار می‌شوند اما گیاه‌خواران 20 درصد بیشتر در معرض خطر سکته مغزی هستند.

این نوع سکته مغزی که به سکته “هموراژیک” معروف است، که به علت پارگی یک رگ خونی ضعیف شده در مغز رخ می‌دهد. به گفته دکتر “سانکارا” عصب‌شناس و عضو تیم تحقیقات تندرستی تگزاس، عوامل تاثیرگذار در این نوع سکته می‌تواند فشار خون بالا، پارگی در اثر انقباض مغز یا پارگی یک رگ خونی در مغز باشد. دکتر سانکارا توضیح می‌دهد که این نوع سکته نسبت به سکته‌های ناشی از نارسایی و لختگی خون، آسیب بیشتری به مغز وارد می‌کند و احتمال خطر مرگ بر اثر آن بیشتر است.

بر اساس تحقیقات انجام شده، اگرچه سطح کلسترول پایین از بیماری قبلی جلوگیری می‌کند اما کلسترول بسیار پایین، خطر بروز سکته مغزی از نوع هموراژیک را افزایش می‌دهد. رژیم‌های گیاه‌خواری فاقد برخی مواد غذایی مورد نیاز بدن هستند. این رژیم‌ها، فرد را در معرض کمبود ویتامین‌های B12، ‌D و سایر مواد مغذی قرار می‌دهند که می‌تواند سبب بیماری‌های عصبی و سکته شوند.

13980620143913751183717910 - رژیم گیاه‌خواری و افزایش احتمال خطر سکته مغزی!

مطلب مرتبط: رژیم گیاه خواری و تاثیر آن بر لاغری و کاهش وزن

گوشت چگونه به سلامت مغز کمک می‌کند؟

مغز انسان یک عضو بسیار چرب بدن است و حدود 60 درصد مغز از چربی است که 20 درصد این چربی از یک ماده خاص به‌نام ” دوکوزاهگزانوئیک” که یک اسید چرب امگا سه می باشد، تشکیل شده است. وظایف حیاتی این ماده عبارتند از: تشکیل یک قلاف چربی برای محافظت از رشته‌ها و سلولهای عصبی، حفظ لایه مابین مغز و خون، همچنین رشد “کرتکس” مغز که بخش تفکرات را شامل می‌شود. بدون دوکوزاهگزانوئیک اسید، اتصالات پیچیده مغزی برای تمرکز کردن و توانایی حل مسئله به درستی شکل نمی‌گیرند و غذاهای گیاهی این ماده را ندارند.

برای برخورداری از سلامتی مطلوب و رشد مناسب، مغز به دوکوزاهگزانوئیک اسید نیاز دارد که این ماده تنها در “گوشت قرمز” یافت می‌شود. برای گیاه‌خواران ضروری است که بدانند اسید چرب موجود در گیاهان همچون لوبیا قرمز و تخم کتان، “آلفا لینولیک اسید” نام دارد و برای بدن بسیار دشوار است تا آن را به دوکوزاهگزانوئیک اسید تبدیل کند.

به منظور بهره مندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

دریافت رژیم غذایی اینترنتی دکتر رویا خادمیان

دیدگاهتان را بنویسید