سبزیجات چربی سوز و لاغر کننده سریع دقیقا کدامند؟


 

در این مدت که در کنار هم برای لاغری و تناسب اندام با هم گفتگو می‌کردیم تقریبا، تمام مواد غذایی لاغر کننده و چربی سوز و میوه‌های لاغر کننده که بیشتر مناسب لاغری بانوان بعد زایمان است را با هم مورد بررسی قرار دادیم، اما یکی از این مواد غذایی که بسیار نقش پر رنگی در کاهش وزن و سلامت دارد، خانواده بزرگ سبزیجات است که از قلم افتاده بود، در این خانواده سبزیجات چربی سوز بسیاری وجود دارند که در این مقاله به بررسی هر کدام از آنها خواهیم پرداخت.

استفاده از سبزیجات برای از دست دادن وزن ایده ای هوشمندانه است، سبزیجات بسیار کم کالری هستند و در عین حال یک دریایی از مواد معدنی و ویتامین‌ها می‌باشند، بافت اغلب سبزیجات از آب و فیبر بوده و همانطور که در مقالات گذشته در مورد فیبر صحبت کردیم، فیبر باعث سیری زودرس نیز می‌گردد.

در سبزیجات لاغر کننده علاوه بر فیبر که نام بردیم، مقادیر زیادی آنتی اکسیدان، ویتامین‌ها، مواد معدنی نیز وجود دارد، پیشنهاد می‌گردد تا سبزیجات را زیاد بجوید تا زودتر احساس سیری به شما دست دهد. علاوه بر مواردی که گفتیم سبزیجات می‌توانند جایگزین مناسبی برای نشاسته‌هایی که در طول روز مصرف می‌کردیم باشند، برای مثال به‌جای برنج یا ….

اما مهمترین نکته در سبزیجات کالری منفی بودن آنهاست، یعنی این سبزیجات بیشتر از کالری که تولید می‌کنند، کالری را برای هضم خودشان در بدن می‌سوزانند و همین موضوع باعث کاهش وزن نیز می‌شود، اما آیا واقعا چیزی به اسم کالری منفی وجود دارد؟ پس شکیبا باشید تا بگوییم

 

سبزیجات لاغر کننده خوش رنگ و لعاب

 

هویج

در صدر لیست سبزیجات چربی سوز و لاغر کننده، می‌توانیم هویج را نام ببریم، هویج ماده غذایی که می‌توان هم آن را در سالاد، به صورت خام یا پخته شده یا رنده شده یا برش داده شده استفاده کرد، هویج‌ها رنگ و طعم مثال زدنی دارند و اصلی ترین ماده تشکیل دهنده در هویج‌ها بتاکاروتن و فیبر نیز می‌باشد که میزان بالای فیبر در آنها سبب قرار گرفتن این ماده غذایی خوشمزه در میان این لیست شده که می‌تواند تاثیر بسزایی در لاغری شکم داشته باشد.

 

 

قارچ

قارچ‌ها گل سرسبد سبزیجات لاغر کننده هستند؛ البته شاید جالب باشد که بدانید قارچ یک گیاه نیست، قارچ‌ها بافتی مابین گیاه و گوشت‌ها را دارند و بسیار کم کالری هستند.

شاید دوست داشته باشید خارج از بحث بدانید منشاء قارچ‌ها دقیقا از کجا بوده است، یک نظریه در مورد به وجود آمدن قارچ‌ها وجود دارد که بیان می‌کند قارچ‌ها ممکن است از اصابت صاعقه با دانه یک گیاه به وجود آمده باشند و از همین جهت بافتی ناشناخته و ما بین گیاه و گوشت را دارند.

به ادامه بحث می‌پردازیم، قارچ‌ها یکی از مشهور‌ترین موارد رژیم های غذایی هستند، به طور مثال در رژیم غذایی M-PLAN که پایه اصلی آن مصرف مواد غذایی متشکل از قارچ می‌باشد، بسیار پر کاربرد هستند و در کنار سبزیجات به واسطه وجود فراوان فیبر باعث سیری بلند مدت می‌شوند.

۱۰۰ گرم قارچ، کمتر از ۵۰ کالری، کمتر از ۱ گرم چربی، تنها ۷ گرم کربوهیدرات، حدود ۴ گرم فیبر و تقریباً ۱٫۵ گرم پروتئین دارد. اگر قارچ را همراه با وعده های غذایی تان میل کنید، احساس سیری طولانی تری خواهید داشت چون فیبر بالایی دارد. با این حال چون کم کالری است، انرژی زیادی در اختیار بدن نمی گذارد.

 

 

 

 

اسفناج

برای اینکه به شما ثابت کنیم اسفناج چقدر می‌تواند در رژیم غذایی کاهش وزن به شما کمک کند، کارتون ملوان زبل را برایتان مثال می‌زنیم، در این کارتون شخصیت اصلی یک فرد لاغر ولی با بدن عضلانی بود که ذره‌ای اضافه وزن نداشت. خب طبیعی است، اسفناج یک منبع غنی از فیبر و آهن است و علاوه بر کاهش وزن خواص بسیار دیگری را دارد، در بسیاری از پیام‌هایی که از جانب شما برای ما ارسال شده بود پرسش‌هایی پیرامون مواد غذایی متاثر بر لاغری ران پا بود که باید بگوییم لاغری ران با و بازو از سخت‌ترین قسمت‌ها برای لاغری می‌باشد.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، مانند سایر سبزیجات برگدار، اسفناج به عنوان گیاهان دارویی در نظر گرفته می‌شود و باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن، از جمله دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی و برخی از انواع سرطان‌ها را به دنبال دارد.

 

 

سبزیجات چربی سوز ریشه‌ای

 

ترب

ترب‌ها (ترب سیاه، ترب سفید، ترب قرمز) به دلیل وجود  میزان فیبر بالا سیری زودرس را در فرد ایجاد می‌کنند و باعث کاهش اشتها از جمله اشتها کاذب را به ارمغان خواهد داشت،  همچنین ترب کوهی با تحریک ترشحات معده سبب بهبود سیستم گوارشی می‌شود. علاوه بر وجود فیبر در ترب، ویتامین‌هایی مثل ویتامین C وجود دارد، که برای جلوگیری از سرطان بسیار مفید می‌باشد. ترب برای درمان آنفولانزا، تقویت قلب و عفونت دستگاه ادراری مفید می باشد. شاید جالب باشد بدانید که ترب سبب پاکسازی بدن از سموم می شود و همچنین سبب افزایش سوخت و ساز بدن می گردد.

 

 

سیر

سیر یکی دیگر از سبزیجات چربی سوز پر کاربرد در وعده‌های غذایی ما نیز به حساب می‌آید. سیر بر خلاف سبزیجاتی که نام بردیم فیبر ندارد؛ بلکه ماده‌ای که در سیر سبب وجود پتانسیل لاغری می‌شود، آلیسین نام دارد که در هنگام استفاده سیر به صورت خام نیز این ماده آزاد می‌گردد. آلیسین موجود در سیر طبق تحقیقاتی که در آزمایشگاه‌های فرانسه انجام شده به تاثیر بسیار زیاد آلیسین به کاهش اشتها و چربی سوزی اشاره می‌کند.

علاوه بر مقادیر بالا  سیر دارای مقداری گوگرد نیز است که خاصیت زد باکتری سیر به همین دلیل است.سیر دارای آنتی اکسیدان‌هایی مثل سلنیوم، ژرمانیوم، و ویتامین‌هایی Aوc است.

اما یک نکته که در استفاده از سیر بسیار رایج است و منشا آن به کشور کره جنوبی بر‌می‌گردد قورت دادن سیر درسته به صورت ناشتا می‌باشد که این نحوه استفاده از سیر نیز برای افراد شاغلی که بوی بد دهان آنها سبب اذیت و آزار اطرافیان می‌شود بسیار توصیه می‌گردد.

 

 

 

بوته‌هایی که معجزه می‌کنند

 

خیار

خیار به سبب فواید بی شمارش یک میوه شناخته شده است، یکی از مهمترین فواید خیار تامین میزان آب و رطوبت بدن و پوست است، خیار شامل مواد مغذی غنی شامل ویتامین C و K است، و به کاهش وزن به شدت کمک می‌کند.

دلایلی عمده‌ای که خیار را در زمره سبزیجات چربی سوز قرار می‌دهد؛

  • درصد چربی در خیار صفر است و همین دلیل برای اثبات خیار به عنوان یک ماده غذایی برای کاهش وزن است؛ خیار عموما به دو شکل استفاده می‌شود، که بصورت خام در سالاد‌ها وبه همراه آبلیمو و فلفل یا به صورت خام در کنار میوه‌های دیگر یا به صورت نمکی(خیار شور) که هر دو نحوه استفاده سبب لاغری می‌شود ولی در مورد خیار شور این نکته را بدانید که استفاده بیش از حد؛ بالا رفتن فشار خون و انواع سکته را در بر خواهد داشت.
  • خیار دارای کمترین میزان ماده قندی در خود است، و همین عدم وجود قند در خیار، بزرگترین دلیل استفاده از خیار برای رژیم‌های غذایی است.

 

 

کرفس

کرفس یکی از موفق‌ترین اعضای خانواده سبزیجات لاغر کننده برای کاهش وزن است، کرفس که مانند بسیار از سبزیجات دارای میزان فیبر چشم‌گیری است، اثر فوق العاده‌ای بر روی بهبود عملکرد دستگاه گوارش دارد. ساقه کرفس بر خلاف برگ‌ها دارای ویتامین‌هایی مانند ویتامین A و C  است و همین موارد کرفس را به یک ماده غذایی کامل تبدیل کرده.

کرفس به دلیل وجود میزان قابل توجهی از فیبر یک وعده غذایی مناسب برای کاهش وزن است؛ اما نکته‌ای که در مورد کرفس و اکثر میوه‌ها به شتباه مطرح است، کالری منفی بودن آن است که یک باور غلط به نظر می‌رسد.

با مطالعه تمامی منابع علمی به این نکته بر نخوردیم که چیزی به نام کالری منفی وجود دارد؛ و این یک باور اشتباه نیز می‌باشد و حتی اگر هم درست باشد تاثیر چندانی بر میزان لاغری نخواهد داشت.

اجازه دهید با مثال برای شما توضیح دهیم تا ملکه ذهن شما شود، ما در روز چقدر می‌توانیم کرفس در وعده غذایی خود داشته باشیم؟ اگر یک نفر در روز ۱۰۰ الی ۲۰۰ گرم کرفس مصرف کند و میزان انرژی مورد نیاز بدن برای هضم این مقدار کرفس ۴۰ کیلوکالری باشد، و فرض کنیم کرفس هم فقط ۲۰ کیلوکالری انرژی تولید می‌کند، در کل این مقدار کرفس روزانه ۲۰ کیلوکالری به کاهش وزن ما کمک خواهد کرد. این میزان در مقایسه با حدود ۱۵۰۰ کیلوکالری مصرفی روزانه تقریبا عددی نزدیک به صفر است. و تنها دلیل استفاده از کرفس برای کاهش وزن وجود فیبر و خاصیت پر کنندگی آن است.

 

 

گل گلم

گل کلم یک گیاه هزار کاره در تمامی وعده‌های غذایی است، گل کلم یک گیاه سرشار از ویتامین B و فیبر است که با مصرف آن به هر شکل به سرعت احساس سیری می‌کنید.

گل کلم انواع متفاوتی دارد که علاوه بر شکل ظاهری از نظر خاصیت و جنبه درمانی نیز در مواردی متفاوت می‌باشند. اما خاصیت مشترک گل کلم‌ها علاوه بر سبزیجات لاغر کننده بودن، نیز خاصیت ضد سرطانی آنهاست. نکته‌ای دیگر در مورد گل گلم میزان قند موجود در این گیاه است که به صفر میل می‌کند.

 

 

کلم‌ها در انواع براکلی، براکسل، گل کلم و کلم برگ نیز یافت می‌شوند؛ پیشنهادی که ما برای استفاده از کلم به میزان قابل توجه در یک وعده غذایی داریم؛ استفاده از گل کلم به جای برنج است که در منطقه مدیترانه بسیار پر طرفدار است به گونه‌ای که با رنده کردن گل کلم و آب‌پز گردن آن مطابق تصویر زیر میتوانید از گل کلم به عنوان برنج استفاده کنید.

 

 

نخود فرنگی

نخود فرنگی یکی از سبزیجات لاغر کننده شکم می‌باشد، این گیاه بسیار سودمند که علاوه بر کم کالری و کم چرب بودن حاوی مقادیر زیادی پروتئین است، در واقع هر فنجان نخود فرنگی نهایتا ۱۳۴ کاری وجود دارد، و می‌تواند یکی از اعضای یک وعده غذایی برای کاهش وزن باشد.

در یک وعده غذایی که در آن۱۰۰ گرم نخود فرنگی موجود باشد به ترتیب ۱۱ گرم فیبر و ۹ گرم پروتئین وجود خواهد داشت که برای کاهش وزن یک وعده غذایی مناسب به حساب می‌آید.

 

کلام آخر، تغذیه سالم در کنار ورزش

در مورد سبزیجات لاغر کننده برای شما بسیار گفتیم، اما اگر صرفا فقط برای کاهش وزن از رژیم غذایی سبزیجات در کنار دیگر موارد استفاده کنید شاید بعد از حدود یک سال نهایتا سه الی پنج کیلو کم کنید که این کاهش وزن بسیار ناچیز می‌باشد، زیرا افراد به دنبال لاغری در سریع‌ترین زمان ممکن هستند.

یک هدف درست نیاز به یک راه درست دارد و پیشنهاد می‌شود در کنار رعایت یک رژیم غذایی مناسب، ورزش هم انجام دهید تا نتیجه حاصل شده چشم گیر تر باشد، در مقالات گذشته برای هر قسمت از عضلات بدن روش‌های ورزشی گوناگونی را پیشنهاد کردیم تا با توجه به شرایط خود ورزش مورد نظر نحوه ورزش خود را انتخاب کنید.

یکی از روش‌هایی که به شما معرفی کردیم ورزش EMS بود که با توجه با عدم وجود هر گونه عوارض در آن به ویژه برند لانسگو، تقریبا مناسب‌ترین روش برای کاهش وزن بود.

دستگاه EMS لانسگو یک دستگاه بسیار پیشرفته ساخت کشور آلمان است که با انتقال جریان برق به عضلات بدن باعث تحت تاثیر قرار گرفتن عضلات و جریان خون می‌شود؛ این روش ورزشی که روش مورد علاقه بازیگران هالیوودی و سلبریتی‌های ایران می‌باشد؛ در مدت زمان ۲۰ دقیقه میزان عدد باورنکردنی ۱۲۰۰ کالری را می‌سوزاند که بسیار عدد قابل توجهی نیز به حساب می‌آید.