سلامت کیسه صفرا – پیشگیری از ابتلا به سنگ کیسه صفرا

.jpg - سلامت کیسه صفرا – پیشگیری از ابتلا به سنگ کیسه صفرا

سلامت کیسه صفرا – پیشگیری از ابتلا به سنگ کیسه صفرا

کیسه صفرا اندامی در بدن است که در زیر کبد قرار دارد. صفرای تولید شده در کبد که در کیسه صفرا ذخیره می‌شود بعد از مصرف غذا وارد روده شده و به هضم و جذب چربی‌های موجود در غذاها کمک می‌کند. رعایت نکات زیر می‌تواند به حفظ سلامت کیسه صفرا کمک نماید.

نکاتی که به حفظ سلامت کیسه صفرا و پیشگیری ازتشکیل سنگ کیسه صفرا کمک می‌کنند:

1- وعده‌های غذایی خود را حذف نکنید.

با خوردن هر وعده غذایی بلافاصله صفرا به داخل روده ترشح می‌شود. بنابراین، حذف هر وعده غذایی سبب می شود صفرا در کیسه صفرا تجمع یافته و با گذشت زمان سنگ تشکیل ‌شود.

2- از غلات کامل استفاده کنید.

فیبر سبب کاهش کلسترول بد (LDL) می شود، از بروز بیماری قلبی جلوگیری  و به حفظ سلامت کیسه صفرا کمک می‌کند. فیبر موجود در غلات کامل، از جمله نان سبوس‌دار، برنج قهوه‌ای و جو دوسر، در فرآیند دفع صفرا از بدن موثر است. در نتیجه به پیشگیری از ایجاد سنگ کیسه صفرا کمک می‌کند.

whole grain foods - سلامت کیسه صفرا – پیشگیری از ابتلا به سنگ کیسه صفرا

3- وزن خود را در محدوده طبیعی حفظ کنید.

اضافه وزن و چاقی، به خصوص چاقی شکمی، احتمال تشکیل سنگ کیسه صفرا را افزایش می‌دهد. به طوریکه در یک مطالعه احتمال ابتلا به این بیماری در افراد چاق در مقایسه با سایر افراد 3 برابر بیشتر بود. چاقی سبب بزرگتر شدن کیسه صفرا و اختلال در عملکرد آن شده و کلسترول خون را افزایش می دهد. این مشکلات به خصوص در کسانی که به چاقی شکمی مبتلا هستند، بیشتر مشاهده می‌شود.

4- مصرف میوه و سبزی را افزایش دهید.

مصرف میوه‌ها و سبزیجات برای سلامتی کل اندام‌های بدن، از جمله سلامت کیسه صفرا، ضروری است. ویتامین C موجود در میوه‌ها و سبزیجات در جلوگیری از تشکیل سنگ کیسه صفرا موثر است. میزان ویتامین C روزانه مورد نیاز زنان و مردان به ترتیب 75 و 90 میلی‌گرم می باشد. بهترین منابع غذایی دارای این ویتامین عبارتند از: توت‌فرنگی، بروکلی و مرکبات. فیبر و آب موجود در میوه و سبزی با ایجاد احساس سیری و کنترل اشتها در کاهش وزن نیز موثر است.

fruitandveg 1080x640 - سلامت کیسه صفرا – پیشگیری از ابتلا به سنگ کیسه صفرا

5- مصرف غذاهای سرخ شده را محدود کنید.

هنگامی که غذاهای سرخ شده و پرچرب مصرف می‌کنید میزان فعالیت کیسه صفرا به منظور هضم این مواد غذایی بیشتر می‌شود. غذاهای سرخ شده حاوی چربی اشباع بالایی هستند. افزایش کلسترول خون به دنبال مصرف این غذاها خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر، این نوع مواد غذایی دارای کالری بالایی بوده و سبب افزایش وزن می‌شوند. نتایج یک تحقیق نشان داد در افرادی که بیش از 4 بار در هفته غذاهای سرخ شده مصرف می‌کردند احتمال ابتلا به اضافه وزن و چاقی 37 درصد بیشتر است.

6- از رژیم‌های بسیار کم کالری پرهیز کنید.

ممکن است وسوسه شوید که به کمک یک رژیم غذایی بسیار کم کالری در مدت کوتاهی کاهش وزن زیادی داشته باشید. اما شاید ندانید که رژیم‌های بسیار کم کالری به سلامت کیسه صفرا و قلب شما آسیب می رساند. رژیم‌های بسیار کم کالری احتمال تشکیل سنگ کیسه صفرا را افزایش می‌دهند. به منظور جلوگیری از ابتلا به سنگ کیسه صفرا میزان کاهش وزن نباید از نیم تا یک کیلوگرم در هفته بیشتر باشد.

مطلب مرتبط: عوارض ناشی از رژیم‌های لاغری سخت و غیر اصولی

7- به میزان کافی آب بنوشید.

عدم دریافت آب کافی می‌تواند سبب اختلال در عملکرد کیسه صفرا شود. مصرف آب به تخلیه کیسه صفرا کمک کرده و در نتیجه مانع تجمع صفرا و مانع تشکیل سنگ در آن می‌شود. کسانی که آب بیشتری می‌نوشند معمولاً وزن کمتری دارند. محققان نشان داده‌اند مصرف آب با کاهش کالری دریافتی و کاهش مصرف قند در ارتباط است.

IMG13014306 - سلامت کیسه صفرا – پیشگیری از ابتلا به سنگ کیسه صفرا

8- از چربی‌های سالم استفاده کنید.

چربی‌های غیراشباع موجود در روغن زیتون، ماهی، مغزهای خوراکی و آووکادو به تخلیه کیسه صفرا کمک کرده و احتمال بروز مشکلات صفرا را کاهش می‌دهند. نتایج یک تحقیق نشان داد در مردانی که از چربی غیراشباع بیشتری مصرف می‌کردند در مقایسه با سایرین احتمال ابتلا به بیماری کیسه صفرا 18 درصد کمتر است.

9- از خوردن گوشت و لبنیات پرچرب خودداری کنید.

چربی‌های اشباع موجود در گوشت و لبنیات پرچرب سبب افزایش کلسترول شده و احتمال تشکیل سنگ صفرا را نیز افزایش می‌دهند. توصیه می‌شود از گوشت قرمز لخم، ماهی، مرغ (بدون پوست) و انواع لبنیات کم چرب استفاده شود.

10- مغزهای خوراکی را به رژیم غذایی خود بیافزایید.

مغزهای خوراکی از جمله غذاهای بسیار مغذی هستند. مغزها دارای فیبر و چربی‌های سالم می باشند. همچنین مقدار زیادی استرول گیاهی دارند که جذب کلسترول را در بدن کاهش می‌دهد. در نتیجه مصرف مغزهای خوراکی در جلوگیری از ابتلا به سنگ کیسه صفرا نقش دارد. در پژوهشی مشاهده گردید در زنانی که 5 بار در هفته و هر بار 30 گرم مغز مصرف می‌کردند نیاز به جراحی کیسه صفرا 25 درصد کمتر بود. مغزها حاوی کالری بالایی هستند. بنابراین علیرغم مفید بودن باید در مصرف آنها حد اعتدال را رعایت کرد.

18 9 12 201753nuts - سلامت کیسه صفرا – پیشگیری از ابتلا به سنگ کیسه صفرا

11-فعالیت بدنی داشته باشید.

فعالیت بدنی به کنترل وزن و بهبود خلق و خو کمک کرده و احتمال ابتلا به بیماری‌های کیسه صفرا را کاهش می‌دهد. بنابراین، سعی کنید 5 روز در هفته حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید. در یک مطالعه مشاهده شد در زنانی که ورزش می‌‎‌کردند در مقایسه با افراد بی‌تحرک احتمال ابتلا به بیماری کیسه صفرا 25 درصد کمتر بود

به منظور بهره مندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

رژیم غذایی اینترنتی

دیدگاهتان را بنویسید