سندرم پیش از قاعدگی (pms)

سلام                  با سری مقالات آموزشی از گروه مشاوره تغذیه تلفنی در خدمتتون هستیم.

احتمالا با کلمه سندرم پیش از قاعدگی و یا اختصاراً PMS برخورد داشته اید. اما اگر اطلاعاتتون در این زمینه کافی نیست حتما این مطلب را مطالعه کنید.

سندرم پیش از قاعدگی چیست؟

مشکلات روحی و افسردگی یکی از عوامل مسأله ساز اصلی در ویزیت های سرپایی است که در زنان سنین تولیدمثل دو تا سه برابر بیشتر از مردان است. به عنوان مثال می توان به تغییرات هورمونی در دوره پیش از قاعدگی، که موجب تغییرات خلقی می گردد، اشاره کرد.

اکثر زنان در سالهای باروری تقریبا بین یک هفته تا ده روز قبل از شروع سیکل قاعدگی علائم جسمانی، روانی و هیجانی مختلفی را تجربه میکنند، که با شروع قاعدگی این علائم از بین می روند. شدت و نوع این علائم در زنان مختلف، متفاوت است و حدود 160 علامت مختلف تاکنون شناسایی شده است.

این علائم از نظر میزان شیوع در 95% خانم ها با شدتهای مختلف دیده می شود و در 5% موارد شدت آن در حدی است که موجب به هم خوردن اعمال شخصی و کارهای روزانه و فعالیتهای اجتماعی و روابط خانوادگی میگردد.

علائم سندرم پیش از قاعدگی

از شایع ترین علائم جسمانی در این دوران میشود به نفخ، دل پیچه، یبوست، تورم و درد پستانها، آکنه مربوط به چرخه قاعدگی، افزایش وزن ناشی از جذب مایعات و دردهای مفصلی یا عضلانی، و از شایع ترین علائم روانی نیز میتوان به کج خلقی، اضطراب، تنش، تحریک پذیری، بی قراری، بی خوابی، سردرد، خستگی، نوسانات خلقی و افزایش حساسیت عاطفی اشاره کرد.

علت بروز سندرم پیش از قاعدگی چیست؟

علت اصلی این سندرم نامشخص است اما براساس یک دیدگاه کلی این سندرم یک اختلال واحد نیست بلکه مجموعه ای از علائم با منشأ بیولوژیک می باشد که جنبه های روانی و اجتماعی نیز در آن دخالت دارند.

از این رو تلاشهایی در جهت درمان دارویی و غیردارویی صورت گرفته که تعدادی از آنها نیز به نتیجه رسیده است.

راه های درمان سندرم پیش از قاعدگی

درمان PMS باید شامل یک برنامه جامع متشکل از آموزش، حمایت روانی، ورزش، ارزیابی تغذیه ای و در صورت لزوم مداخلات دارویی باشد.

درمان معمولاً براساس مشخص کردن علامتی که فرد را بیشتر آزار میدهد، صورت میگیرد. بطور مثال استفاده از داروهای دیورتیک، مسکن، آنتی هیستامین، ضدافسردگی، ضداضطراب به منظور درمان همان علامـت مشخصه استفاده می شود.

بسیاری از زنان به دلیل عوارض ناشی از مصرف داروها و یا وابستگی به آنها، متقاضی حل مشکلات به طور طبیعی و یا استفاده از داروهای مکمل یا جایگزین می باشند. یکی از روشهای طب مکمل، استفاده از داروها و فرآورده های گیاهی است که کاربرد زیادی در علم زنان و زایمان دارند.

توصیه ما برای کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی

در مقالات مختلف توصیه های عمومی بسیاری برای کاهش علائم PMS به خانم ها شده است، در این مطلب ما قصد داریم چند توصیه کاربردی تر به شما بدهیم و چند داروهای گیاهی که در پژوهش های علمی بسیاری تاثیر آنها اثبات شده است را به همراه دُز مصرف و نام برندهای موجود در بازار را به شما معرفی کنیم.

 

اسانس پوست پرتقال

اسانس پوست پرتقال یکی از داروهای موثر در کاهش علائم PMS است. شرکت گرینو سنس زیرمجموعه شرکت باریج اسانس، این محصول را به صورت قطره خوراکی به بازار عرضه کرده است.قطره پرتقال گرینو سنس را روزی 3 بار هر بار 20-10 قطره همراه با مایعات میل کنید.

 

روغن گل مغربی

یکی از این گیاهان موثر روغن گل مغربی است. که علاوه بر اینکه عوارض این دوران را کاهش می دهد، درد پستان ناشی از تغییرات هورمونی در سیکل ماهانه زنان را نیز تسکین می دهد. شرکتهای دارویی بسیاری این مکمل گیاهی را به بازار عرضه کرده اند. شرکت نوتری سنتری این مکمل را به صورت سافت ژل به بازار عرضه کرده است. روش مصرف آن 3-1 عدد در روز همراه با غذا می باشد.

ویتاگنوس

گیاه ویتاگنوس، خواصی همچون تنظیم کننده اختلالات هورمونی، رفع تنبلی تخمدان و کاهش یا توقف کیست های فیبروئیدی دارد که در کاهش علائم پیش از قاعدگی و حین قاعدگی بسیار موثر است. شرکت دارویی پورسینا، مکمل گیاهی ویتاگنوس را به دو فرم قرص و قطره ارائه کرده است. روش مصرف قرص روزی 2 بار (صبح و شب) هربار 1 قرص به همراه آب قبل از غذا میل شود. و فرم قطره ویتاگنوس هم روزانه 40 قطره از دارو را در کمی آب یا آبمیوه ریخته و نیم ساعت قبل از صبحانه (با معده خالی) میل نمایید. درصورتیکه نتوان قبل از صبحانه دارو را میل نمود، می توان آن را همراه با غذا مصرف کرد. این مکمل باید در زمان عادت ماهیانه نیز مصرف و شروع دارو احتیاج به زمان معینی ندارد.

نکته جالب و مهم دیگری که در مورد همه این مکمل های گیاهی صدق می کند، کاهش علائم یائسگی در زنان است.

 

چند توصیه عمومی برای کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی

کاهش مصرف کافئین، نمک و غذاهای فرآوری شده می تواند از شدت این علائم کم کند. همچنین مصرف مکمل کلسیم، منیزیم و ویتامین B6 و E می تواند بسیار موثر باشد.

انجام فعالیت ورزشی هوازی سبب ایجاد تعادل در میزان استروژن و پروژسترون می شود و از این راه بازجذب سدیم و آب را کاهش می دهد، بنابراین کاهش ادم و بهبود علائم جسمی و روان شناختی را بـه همراه دارد.

امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

با توجه به انواع مختلف علائم PMS، علائمی که در شما و یا خانم هایی که در اطراف شما زندگی میکنند در این دوران بروز میکند و همچنین شیوه هایی که برای تسکین این علائم تا به حال به کار برده اید را در زیر این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

تا مطلب بعدی مراقب خودتون باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید