سیب زمینی در رژیم پالئو

دسته بندی : رژیم درمانی

زمان انتشار : 1399/12/04

زمان به روز رسانی : 1399/12/06

سیب زمینی یک غذای اصلی است و در سراسر دنیا در شکل‌های مختلفی مصرف می‌شود؛ اما از آنجایی که این غذا کربوهیدرات فراوانی در خود دارد و معمولا به صورت فرآوری شده مصرف می‌شود، این سوال را به وجود می‌آورد که آیا می‌توان از این غذا در رژیم پالئو استفاده کرد یا خیر؟

اگر اولین بار است که اسم این رژیم را شنیده اید بهتر است قبل از خواندن این مطلب، سری به مقالات قبلی ما تحت عنوان رژیم پالئو بزنید و با آن آشنا شوید.

این روش غذا خوردن تمرکز زیادی بر روی کیفیت غذای مصرفی دارد. یعنی در هنگام انتخاب غذا سعی می‌شود که مواد تازه، طبیعی و فرآوری نشده دستچین شود و همگام با عادات غذایی شکارچیان بسیار قدیمی ( دوران دیرینه سنگی ) غذا را مصرف کرد.

همانطور که در مقالات قبلی نیز گفتیم، به طور کلی افرادی که رژیم پالئو را رعایت می‌کنند، از مصرف غلات، لبنیات، حبوبات، شکر و مواد افزودنی خودداری می‌کنند.

 

سیب زمینی فرآوری نشده را می‌توان مصرف کرد!

به طور کلی، اگر سیب زمینی را به صورت فرآوری نشده استفاده کنید مشکلی برای رژیم شما به وجود نخواهد آورد. همانند غلات که مصرفشان در رژیم پالئو ممنوع است، سیب زمینی نیز مقادیر زیادی کربوهیدرات و نشاسته در خود دارد. با این حال سیب زمینی نوعی از سبزیجات نشاسته دار است که زیر زمین رشد میکند.

در بین طرفدران رژیم پالئو بر سر مصرف سیب زمینی اختلاف وجود دارد. سیب زمینی سفید مقادیر بیش‌تری نشاسته در خود دارد و می‌تواند با سرعت بیش‌تری نسبت به سیب زمینی شیرین قند خون شما را بالا ببرد. اما یک نکته وجود دارد و آن هم این است که اگر سیب زمینی سفید را با پوستش مصرف کنید از لحاظ غذایی تقریبا با سیب زمینی شیرین یکسان است. در نتیجه مصرف آن در رژیم پالئو به صورت کنترل شده بلامانع است.

حتی اگر سیب زمینی مصرفی شما یخ زده باشد و مجبور باشید برای مصرف آن را از فریزر در بیاورید تا زمانیکه مواد افزودنی به آن اضافه نشده باشد مشکلی برای مصرف ندارد.

روش پخت سیب زمینی نیز در سالم بودن یا نبودن آن موثر است. برای مثال برای پخت سیب زمینی سرخ کرده‌ای که در رژیم پالئو مشکلی نداشته باشد باید حتما در روغنی مثل روغن نارگیل سرخ شود. همچنین پوره سیب زمینی نیز باید عاری از هرگونه لبنیات باشد. در ضمن اگر در حال رعایت نوع کم کربوهیدرات رژیم پالئو هستید، باید مصرف سیب زمینی را به خاطر وجود کربوهیدرات زیاد محدود کنید.

یادتان باشد که مصرف سیب زمینی نیز مثل بادمجان و گوجه فرنگی در هنگام رعایت رژیم ترمیم سیستم ایمنی بدن ممنوع است. این پروتکل یک رژیم حذفی است که به افرادی که مشکلاتی در سیستم ایمنی بدن خود دارند توصیه می شود. همچنین کسانی که حساسیت‌های غذایی و نشانه‌های آن را دارند از این رژیم حذفی برای مشخص کردن غذای حساسیت‌زا استفاده می‌کنند.

 

نشاسته مقاوم در سیب زمینی

بسیاری از افرادی که از رژیم پالئو استفاده می‌کنند، سعی در بهبود سلامت کلی بدن خود دارند، برای همین ممکن است وجود نشاسته مقاوم در سیب زمینی برای آن‌ها جالب باشد.

نشاسته مقاوم موجود در سیب زمینی توسط بدن شما هضم نمی‌شود و رفتاری شبیه به فیبر دارد. این نوع نشاسته به تنظیم قند و چربی خون شما کمک می‌کند و همچنین به بدن کمک می‌کند تا مواد معدنی غذاها را بهتر جذب کند.

شما می‌توانید قبل از مصرف سیب زمینی با گرم و سرد کردن آن مقدار این نشاسته مفید را افزایش دهید. یک مثال خوب از این نوع سیب زمینی سالاد سرد سیب زمینی است که می‌توان آن را با مواد پالئو به راحتی درست کرد.

 

سیب زمینی‌های فرآوری شده پالئو نیستند

بسیاری از محصولاتی که بر پایه سیب زمینی تهیه می‌شوند در رژیم پالئو جایی ندارند. قبل از صرف نظر از یک محصول بهتر است مواد تشکیل دهنده آن را ببینید، اما به صورت کلی غذاهای زیر در رژیم پالئو جایی ندارند:

  • سیب زمینی سرخ کرده در رستوران.
  • چیپس‌های سیب زمینی بسته بندی شده
  • پوره های سیب زمینی پودر شده
  • بشقاب های غذایی حاوی سیب زمینی بسته بندی شده و حاوی مواد افزودنی
  • نان های سیب زمینی
  • سوپ سیب زمینی کنسرو شده
  • پوره سیب زمینی همراه با لبنیات

 

نتیجه نهایی

سیب زمینی فرآوری نشده و غذاهایی که حاوی سیب زمینی هستند و با مواد سالم تهیه شده‌اند قابل استفاده در رژیم پالئو هستند. همچنین سیب زمینی‌ می‌تواند در خود نشاسته مقاوم داشته باشد که در بدن نقش فیبر را ایفا کند و باعث کنترل قند و چربی خون بشود. اما بعضی از محصولاتی که با سیب زمینی تولید می‌شوند، مثل: محصولات حاوی لبنیات و محصولات فرآوری شده در رژیم پالئو جایی ندارند. اگر در حال رعایت رژیم پالئو کم کربوهیدرات نیستید، مصرف سیب زمینی فرآوری نشده نه تنها برای شما ضرر ندارد بلکه مفید نیز هست.

 

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید