ضرورت و فواید مصرف حبوبات در رژیم غذایی

1001693 946 - ضرورت و فواید مصرف حبوبات در رژیم غذایی

ضرورت و فواید مصرف حبوبات در رژیم غذایی

احتمالا تا به حال درباره فواید مصرف حبوبات بسیار شنیده‌اید. حبوبات از جمله مواد غذایی غنی از پروتئین هستند که در هرم غذایی جزء گروه گوشت محسوب می‌‌شوند. از فواید مصرف حبوبات می‌توان به بهبود فرایند هضم، سلامت قلب و کاهش وزن اشاره نمود. در ادامه مقاله به ضرورت مصرف حبوبات در رژیم غذایی و فواید آن بیشتر خواهیم پرداخت.

فواید مصرف حبوبات

سوپر منبع پروتئین

مصرف روزانه حبوبات می‌تواند نیاز روزانه شما به پروتئین را برطرف کند. انواع مختلف حبوبات، محتوای پروتئینی متفاوتی دارند. حبوبات در مقایسه با غلات، دارای پروتئینی بین ۱۸ تا ۵۰ درصد هستند، در حالی که غلات تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد پروتئین دارند. تنها تفاوت این دسته از مواد غذایی با گوشت، فقدان اسیدهای آمینه گوگرددار مثل میتونین و سیستئین در این مواد خوراکی است که ارزش پروتئینی آن‌ها را نسبت به گوشت‌ها پایین آورده است.

مطلب مرتبط:  چگونه مصرف پروتئین بالا به کاهش وزن کمک می کند؟

96 08 c06 1198 - ضرورت و فواید مصرف حبوبات در رژیم غذایی

منبع کلسیم

شاید تعجب کنید اگر بگوییم، حبوبات منبع کلسیم نیز هستند. مصرف حبوبات برای افرادی که از درد مفاصل رنج می‌برند یا مبتلا به پوکی استخوان هستند، توصیه می‌شود. حبوبات هم‌چنین به پیشگیری از بیماری آرتریت در زنان کمک می‌کند. لوبیا سبز یکی از حبوباتی است که به خاطر مقادیر بسیار بالای کلسیم برای درد مفاصل مفید است.

مطلب مرتبط: معرفی مواد غذایی سرشار از کلسیم

dane - ضرورت و فواید مصرف حبوبات در رژیم غذایی

منبع پتاسیم

حبوبات هم‌چنین منبع خوبی از پتاسیم هستند که به حمایت از سلامت قلبی و عروقی کمک می‌کنند. یک مطالعه اخیر ثابت کرده است که پتاسیم موجود در حبوبات تا ۲۰ درصد به کاهش خطر سکته مغزی کمک کرده و از فشار خون بالا جلوگیری می‌کند. این امر برای سلامت قلب هم مناسب است. مقدار مناسب پتاسیم سبب کاهش سطح کلسترول بد خون نیز می‌شود.

مطلب مرتبط: پتاسیم: با ۷ ماده غذایی غنی از پتاسیم آشنا شوید.

630169 991 - ضرورت و فواید مصرف حبوبات در رژیم غذایی

منبع ویتامین B

حبوبات دارای  مقادیر بالایی از ویتامین B هستند که بدن به وجود آن‌ها نیاز دارد. مصرف حبوبات به حفظ سلامت مغز و سلول‌های عصبی کمک می‌کند. ویتامین B هم‌چنین برای عملکرد طبیعی سلول‌های پوستی هم مفید است و به حفظ بافت پوست سالم کمک می‌کند. ویتامین B موجود در حبوبات همراه با مقادیر بالای فیبر به جلوگیری از یبوست و بواسیر هم کمک می‌کند.

سرشار از آنتی اکسیدان‌ها

از فواید مصرف حبوبات مقادیر بالای آنتی اکسیدان‌ها است. آنتی اکسیدان‌ها نه تنها برای بدن بلکه برای قلب شما هم مفیدند. حبوبات حاوی بتا کاروتن هستند که سبب بهبود بینایی می‌شوند. برخی از انواع حبوبات دارای ویتامین C هم هستند. مصرف ویتامین C باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا می‌شود. آنتی اکسیدان‌ها به حفظ سلامت و درخشش پوست کمک کرده و سبب می‌شود جوان‌تر بمانید.

نقطه ضعف حبوبات

بزرگ‌ترین نقطه ضعف حبوبات در تغذیه انسان این است که سبب نفخ می‌شوند. حبوبات به دلیل وجود مقادیر فراوان قندهای غیرقابل جذب، هنگام مصرف می‌توانند اختلالات گوارشی به ویژه نفخ شکم ایجاد کند. این قندها در روده کوچک هضم نمی‌شوند چون آنزیم‌ هضم کننده آن‌ها در بدن وجود ندارد. بنابراین آن‌ها هضم نشده وارد روده بزرگ می‌شوند. جایی که باکتری‌های تخمیرکننده با تخمیر این قندها تولید گاز کرده و عوارضی مانند اسهال، دل‌درد و نفخ به همراه دارد.

به منظور بهره مندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

دریافت رژیم غذایی اینترنتی دکتر رویا خادمیان

دیدگاهتان را بنویسید