عوارض سریع غذا خوردن برای بدن

bigstock Beautiful Girl Eating Pasta An 33529226 810x558 - عوارض سریع غذا خوردن برای بدن

عوارض سریع غذا خوردن برای بدن

در دنیای امروز همه چیز در حال سریع و سریع تر شدن است، غذا خوردن نیز شامل این سرعت گرفتن شده است. بسیاری از مردم، زمان کمی برای نشستن و لذت بردن از وعده غذایی شان دارند. بنابراین برای جبران، خیلی سریع غذا می خورند و یا غذا خوردنشان با انجام کاری دیگر همراه می شود. متاسفانه وقتی خیلی سریع غذا می خوریم، احتمال اینکه دچار پرخوری شویم را افزایش می دهیم و وزنمان زیاد می شود. وقتی سریع غذا می خوریم به اندازه آهسته غذا خوردن از وعده مان لذت نمی بریم. آرام غذا خوردن می تواند لذتمان از غذا را افزایش دهد و به بدن، این زمان را بدهد که پیام سیری را دریافت کرده و جلوی غذا خوردن را بگیرد. اگر عجله دارید و میخواهید هرچه سریعتر وعده غذایی تان را تمام کنید بهتر است با برخی  عوارض سریع غذا خوردن آشنا شوید.

چگونه بفهمیم که سریع غذا می خوریم؟

اگر غذایتان را در کمتر از 15 تا 20 دقیقه میل می کنید این یعنی خیلی سریع غذا خورده اید. اگر بعد از غذا خوردن، بیش از حد احساس پری داشته باشید یعنی خیلی سریع غذا خورده اید. آهسته غذا خوردن کمک می کند بدن به سیگنال های سیری بیشتر حساسیت نشان دهد و علاوه بر لذت بیشتری که از غذا می برید، پس از غذا هم حس بدی نخواهید داشت. برای دانستن مضرات سریع غذا خوردن ابتدا باید فیزیولوژی غذا خوردن را بدانیم.

فیزیولوژی غذا خوردن

در هنگام جویدن، غذا به قطعات کوچک مناسب برای بلعیدن تبدیل می شود. حرکات بالا و پایین فک موجب خرد شدن غذا توسط دندان های پیشین یا ثنایا (Incisor ) می شود و حرکات مشابه، دندان های آسیا را قادر می سازد تا غذای خورده شده را خرد کنند. اندازه ی قطعات خرد شده ی غذا متغیر بوده و به عوامل بیرونی مثل تربیت اولیه، نوع غذا، مکالمه ی تلفنی، تماشای تلوزیون و عادت بستگی دارد. جویدن به طور رفلکسی موجب ترشح بزاق و شیره های گوارشی معده می شود. انسان ممکن است روزانه تا یک لیتر بزاق تولید کند.

بزاق حاوی آنزیم های آمیلاز و لیپاز است و پلی ساکاریدهایی مثل نشاسته را هیدرولیز می کند و به این ترتیب نقش مهمی در هضم کربوهیدرات ها دارد. یکی از اعمال مهم بزاق تولید موکوس است که نه تنها در دهان و مری بلکه در نواحی دیگر دستگاه گوارش نقش مهمی را ایفا می کند. از جمله اینکه موکوس با داشتن خاصیت چسبندگی خود موجب به هم چسبیده شدن اجزای غذایی کوچک و آماده شدن آنها برای بلع می گردد.

موکوس علاوه بر این موجب لیز شدن دستگاه گوارش و در نتیجه عبور آسان مواد غذایی در طول آن می گردد. زیاد جویدن موجب تحریک اعصاب سمپاتیک شده و ترشح بزاق را تا 5 الی 6 برابر حد معمولی خود یعنی 3 میلی لیتر در دقیقه اضافه می کند.

بلعیدن شامل دو مرحله ی ارادی و حلقی است. در مرحله ی ارادی لقمه به داخل حلق رانده شده و در مرحله ی حلقی لقمه طی یک فرایند غیر ارادی (deglutition reflex) وارد مری می گردد. عمل بلعیدن توسط تحریک گیرنده های موجود در دهان و حلق شروع شده و منجر به فرستادن امواج عصبی از طریق اعصاب زبانی حلقی و عصب واگ به مرکز بلعیدن در بصل النخاع می شود. دهان توسط لب های به هم فشرده شده بسته می گردد. نوک زبان به طرف بالا و سقف دهان حرکت کرده و مانع برگشت غذا به طرف عقب می شود. لقمه نیز در انحنای دهان قرار می گیرد.البته مکانیزم بلع پیچیدگی های بیشتری دارد که از حوصله ی این مقاله خارج است و به همین مقدار بسنده می کنیم.

اکنون که مختصرا فیزیولوژی جویدن و بلع را دانستیم ، می توانیم بهتر پیامدهای با عجله و تند غذا خوردن را بررسی کنیم:

عوارض سریع غذا خوردن

سریع غذا خوردن و چاقی

از جمله عوارض سریع غذا خوردن افزایش وزن و بروز اختلالات متابولیک در بلند مدت می باشد. یک قانون کلی وجود دارد که می گوید برای خوردن یک وعده غذایی، باید 20 دقیقه زمان بگذارید. این تقریبا همان مدت زمانی است که دستگاه گوارش برای ارسال هورمون هایی به مغز جهت اعلام سیری و توقف غذا خوردن نیاز دارد. اگر در کمتر از 20 دقیقه غذا خوردید، فرصت کافی برای ارسال پیام سیری به مغز را نداده اید.  این یعنی اگر سریع غذا بخورید احتمال اینکه دچار پرخوری شوید افزایش می یابد چون قبل از احساس سیری، مقدار زیادی غذا خواهید خورد.

وقتی افراد، سریع غذا میخورند، مهلتِ احساس سیری را از خود میگیرند. بنابراین امکان پرخوری بالا می‌رود. غذا خوردن با سرعت بالا باعث نوسان شدید گلوکز میشود, که میتواند منجر به مقاومت انسولین شود.

تعداد زیادی از ما بعضی از وعده های خوراکی را پشتِ میزمان و یا در حالی می‌خوریم که با عجله در حال حرکت هستیم. این موارد باعث میشود با سرعت بیشتری غذا بخوریم و پرخوری کنیم. علاوه بر بالا رفتن سرعت، طبق معمول در چنین مواقعی فرد به سوی خوراکی آماده می‌رود که طبق معمول سرشار از کالری است و مواد مغذی زیادی ندارد.

تحقیقات نشان داده زنان و مردانی که اضافه وزن دارند زمانی که سرعت غذا خوردنشان را کاهش می دهند مقدار غذا خوردنشان نیز کاهش می یابد.در تحقیقی دیگر با 1700 شرکت کننده بزرگسال مشخص شد آنهایی که آرام تر غذا می خوردند، کالری کمتری هم در وعده ها دریافت می کردند.از این رو اگر سعی دارید وزن کم کنید، سرعت غذا خوردن را کاهش دهید، چون کمتر غذا می خورید و پرخوری نمی کنید.

 

shutterstock 101817142 web - عوارض سریع غذا خوردن برای بدن

نفخ معده از مضرات سریع غذا خوردن

از دیگر عوارض سریع غذا خوردن ایجاد نفخ در معده است. فردی که به سرعت لقمه های غذا را بر می دارد و در دهان می گذارد، با هر لقمه مقداری هوا نیز می بلعد (Aerophagia ) که این هوای اضافی در معده تولید گاز کرده و نهایتا یکی از ناراحتی های گوارشی یعنی نفخ را که می تواند مزمن هم باشد به وجود می آورد. بنابراین ایجاد نفخ در معده و مشکلات گوارشی را می توان از مضرات سریع غذا خوردن به شمار آورد.

 تحریک بیشتر اسید معده

از دیگر مضرات سریع غذا خوردن، تحریک بیشتر اسید معده است، زیرا اولا قطعات غذای خورده شده درشت بوده و موجب انقباضات قوی و یعضا دردناک مری می گردد و به همین دلیل مدت زمانی که غذا به منظورعمل هضم توسط آنزیم های معده و شیره های گوارشی در معده می ماند نیز افزایش پیدا می کند و ثانیا در اثر ترشح بیشتر اسید و آنزیم های گوارشی در طولانی مدت مخاط داخلی معده دچار آسیب می شود. درشتی قطعات غذای بلعیده شده حتی می تواند موجب دیسفاژی (بلع سخت) شود.

اختلال در جذب مواد مغذی

در شرایطی که لقمه ی غذا به خوبی جویده نشده است، هضم اولیه ای که می بایست توسط آنزیم های آمیلاز و لیپاز بزاق انجام شود، صورت نمی گیرد؛ به این ترتیب روند هضم به کندی انجام شده و علاوه بر آن جذب مواد مغذی نیز به خوبی انجام نمی گیرد. بنابراین اختلال در جذب مواد مغذی را نیز می توان به مضرات سریع غذا خوردن افزود.

از غذای خود لذت نمی برند

به غیر از تمام مزایای جسمانی ای که آهسته غذا خوردن برای شما به ارمغان می آورد ، شاید لذت بخش ترین مزیت برای شما این باشد که به خودتان اجازه می دهید که به آهستگی و در کمال آرامش غذایتان را بخورید. بنابراین چنانچه سرعت غذا خوردن خود را کاهش دهید ، از صرف غذا لذت خیلی بیشتری را خواهید برد.

نکاتی برای آرام تر غذا خوردن

اگر خیلی سریع غذا می خورید و از مضرات سریع غذا خوردن آگاهی دارید،از این نکات برای کاهش سرعت غذا خوردن استفاده کنید. شاید در ابتدا به تلاش زیادی نیاز باشد، اما پس از مدتی آهسته غذا خوردن برایتان ساده خواهد شد.

slow eat food - عوارض سریع غذا خوردن برای بدن

·        هنگام غذا خوردن چند کار را با هم انجام ندهید:

بسیاری از افراد هنگام غذا خوردن در حال تماشای تلویزیون، کار کردن و یا نگاه به صفحه نمایش کامپیوتر هستند. هنگام غذا خوردن، آنچه باعث می شود حواستان پرت شود را خاموش کنید تا بتوانید تمرکز بیشتری روی غذا بگذارید. این کار کمک می کند بیشتر از غذا لذت ببرید و آرام تر هم آن را میل کنید.

·        گازهای کوچک بزنید:

به جای اینکه مقدار زیادی غذا را یکجا وارد دهانتان کنید، به لقمه ها یا گازهای کوچک تبدیلش کنید. خوردن قسمت های کوچک غذا می تواند کمک کند که آرام تر غذا میل کنید. اگر ممکن است می توانید از قاشق های کوچک تر استفاده کنید تا روند غذا خوردنتان کند شود.

·        غذا را کامل بجوید:

سریع غذا خوردن معمولا به این معناست که آنچه می خورید را خوب نمی جوید. بیشتر از قبل روی جویدن غذا تمرکز کنید. این کار حتی به گوارش بهتر غذا هم کمک می کند.

·        بین لقمه ها قاشق و چنگال را زمین بگذارید:

برای کمک به کاهش سرعت غذا خوردن، یک توصیه کاربردی این است که بعد از هر لقمه قاشق و چنگال خود را پایین بگذارید. این کار باعث می شود خودتان را مجبور به آهسته غذا خوردن کنید. برخی برنامه های موبایل هم هستند که می توانند در این مسیر کمکتان کنند.

 

برای مطالعه مقالات مفید دیگر درباره رژیم غذایی و دانستنی های تغذیه به آرشیو مقالات مراجعه فرمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید