عوارض کمبود امگا ۳

دسته بندی : بیماری‌ها

زمان انتشار : 1399/12/13

زمان به روز رسانی : 1399/12/13

حتما می دانید که مصرف اسیدهای چرب امگا-۳ برای بدن ضروری است. آن‌ها قسمت مهمی از غشای سلولی شما را تشکیل می‌دهند و برای تولید مولکول‌های پیام دهنده‌ای به نام ایکوزانوئیدها ضروری هستند. این مولکول‌ها باعث کارکرد درست سیستم ایمنی، سیستم تنفسی، سیستم قلبی و عروقی و غدد دورن ریز بدن می‌شوند.

امگا-۳ نوعی از اسیدهای چرب اشباع نشده چند شاخه است. ابتلا به کمبود امگا-۳ باعث می‌شود که سلامت شما به خطر بیافتد و در طول زمان صدماتی به بدن وارد شود.

در این مقاله ۵ نشانه کمبود امگا-۳ را تذکر می دهیم و روش‌های افزایش مصرف امگا-۳ را به شما یادآوری می کنیم.

 

 

تحقیقات در مراحل اولیه خود هستند

نشانه‌هایی که در زیر برای شما خواهیم آورد، نتیجه تحقیقات علمی است، اما نکته اینجاست که این تحقیقات در مراحل اولیه خود به سر می‌برند و ممکن است کاملا دقیق نباشند. در واقع این نشانه‌ها نتایج مطالعاتی است که بر روی تاثیرات مثبت مصرف امگا-۳ انجام شده است. هنوز تحقیقات علمی دقیق و جامعی بر روی کمبود امگا-۳ انجام نشده است. برای درک بهتر این نشانه‌ها محققان باید تحقیقات بهتر و بیشتری انجام دهند.

 

 

نشانه‌های کمبود امگا-3 در بدن

 

 

1. خشکی و تحریک شدن پوست

اگر بدن شما دچار کمبود امگا-۳ باشد، اولین قسمتی که دچار تغییر خواهد شد، پوست شماست. برای مثال: حساسیت پوستی، خشکی آن و یا افزایش غیر معمول آکنه پوست می‌تواند نشانه کمبود امگا-۳ باشد.

اسیدهای چرب امگا-۳ یکپارچگی پوست را حفظ می‌کنند و با حفظ رطوبت پوست از خشکی و پوسته پوسته شدن آن جلوگیری می‌کنند.

در یک تحقیق معلوم شد که زنانی که مرتبا امگا-۳ مصرف می‌کنند، نسبت به افراد عادی آبرسانی بیشتری به پوست داشته‌اند و در نتیجه حدودا 40 درصد پوست نرم‌تری داشته‌اند.

در یک مطالعه 20 هفته‌ای دیگر به زنانی که دچار اگزما بودند، روغن‌های غنی از امگا-۳ داده شد. این زنان بعد از پایان دوره پوست نرم‌تری داشتند و نیاز کمتری به دارو احساس می‌کردند.

علاوه بر این، وجود آکنه غیر طبیعی بر روی پوست، احتمالا نشانگر کمبود امگا-۳ است. امگا-۳ در بدن باعث کاهش التهاب می‌شود و تحقیقات نشان داده است که یکی از دلایل بروز آکنه التهاب است. برای جبران امگا-۳ می‌توان از مکمل‌های آن استفاده کرد.

برخی مطالعات نشان داده است که مصرف مکمل‌های امگا-۳ باعث می‌شود حساسیت پوست نسبت به نور ماورا بنفش کاهش یابد. برای مثال: در یک مطالعه شرکت کنندگانی که به مدت 3 ماه از مکمل‌های امگا-۳ استفاده کرده بودند، 136 درصد مقاومت بیشتری در برابر آفتاب سوختگی داشتند.

به طور کلی مصرف امگا-۳ برای داشتن یک پوست سالم ضروری است. درنتیجه در صورت کمبود امگا-۳ یکی از اولین‌ قسمت‌هایی که دچار تغییر می‌شود، پوست انسان است.

 

 

2. افسردگی

اسیدهای چرب امگا-۳ برای مغز بسیار مهم هستند و از نورن‌ها محافظت می‌کنند. همچنین خاصیت ضدالتهابی آن‌های یکی دیگر از خواص بی‌نظیرشان است. این اسیدهای چرب می‌توانند به درمان بیماری‌ها و اختلالات مغزی مثل: آلزایمر، زوال عقل و اختلال دو قطبی کمک کنند. در بسیاری از مطالعات به رابطه بین پایین بودن میزان امگا-۳ در بدن و وجود افسردگی اشاره می‌کنند.

یک تحلیل بر روی ۲۶ نفر، نشان داد که امگا-۳ تاثیر مستقیمی بر روی افسردگی دارد.

عوامل زیادی بر روی سلامت روانی بدن تاثیر دارند. مصرف امگا-۳ نیز یکی از آن‌هاست. با مصرف میزان کافی از آن می‌توانید از بروز افسردگی و بیماری‌هایی مثل آلزایمر جلوگیری کنید.

 

 

۳. خشکی چشم

اسیدهای چرب امگا-۳ در حفظ سلامت چشم نقش به خصوصی دارند. این اسیدها باعث حفظ رطوبت چشم و تولید اشک سالم می‌شوند. برای همین بسیاری از پزشکان برای درمان خشکی چشم مصرف امگا-۳ را تجویز می‌کنند. از نشانه‌های خشکی چشم می توان به اختلالات بینایی و درد چشمی اشاره کرد.

تا به امروز مطالعات بسیاری بر روی افراد مسن انجام شده است و نتیایج همه‌ آن‌ها نشان داده است که مصرف امگا-۳ به خصوص در سنین بالا باعث حفظ سلامت چشم و جلوگیری از بروز بیماری‌های چشمی می‌شود. پس اگر حس کردید که چشم شما دچار خشکی شده است، احتمالا به خاطر کمبود امگا-۳ است.

البته ناگفته نماند که کمبود امگا-۳ تنها یکی از دلایل بروز خشکی چشم است و همیشه بهتر است قبل از اینکه اقدام به مصرف مکمل و یا دارو کنید با یک متخصص مشورت کنید.

 

 

4. درد مفاصل و گرفتگی ‌آن‌ها

با بالا رفتن سن مفاصل دچار فرسودگی شده و کم و بیش درد خواهند گرفت. این درد ممکن است به خاطر بروز آرتروز باشد. آرتروز در واقع از بین رفتن غضروف بین استخوانی است که از سایش و برخورد کردن استخوان‌ها با هم جلوگیری می‌کند. با از بین رفتن این غضروف درد مفاصل شروع خواهد شد. همچنین ممکن است این درد به خاطر بروز رماتیسم مفصلی باشد.

نتایج بعضی از تحقیقات نشان داده است که مصرف امگا-۳ می‌تواند در کاهش درد مفاصل موثر باشد و به افرادی که دچار آرتروز هستند کمک کند.

همچنین امگا-۳ باعث کاهش فعالیت بیماری رماتیسم مفصلی می‌شود. در نتیجه اگر احساس کردید درد مفاصل شما افزایش یافته احتملا دچار کمبود امگا-۳ هستید و بهتر است شروع به مصرف این اسیدهای چرب مفید کنید.

 

 

5. بروز تغییرات در موها

همانطور که اسیدهای چرب امگا-۳ در حفظ رطوبت پوست شما موثر هستند، باعث حفظ سلامتی موهای شما نیز می‌شوند. اگر ضخامت یا تراکم موهای شما دچار تغییر شده است، ممکن است به دلیل کمبود امگا-۳ باشد.

مطالعاتی فراوانی وجود دارد که نشان داده است مصرف امگا-۳ به خصوص در زنان باعث استحکام بیشتر مو و کاهش ریزش آن می‌شود.

اگر ریزش موهای شما افزایش یافته است و یا استحکام آن دچار کاهش شده است، بهتر است شروع به مصرف مکمل‌های امگا-۳ کنید.

 

 

چطور متوجه شویم که به کمبود امگا-۳ دچار هستیم؟

معمولا افراد به طور معمول وضعیت امگا-۳ خود را بررسی نمی‌کنند و آزمایش استانداردی نیز برای تشخیص امگا-۳ وجود ندارد. با این حال روش‌هایی برای تجزیه و تحلیل میزان امگا-۳ بدن موجود است که در صورت نیاز می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

پزشکان نمونه خون شما را گرفته و سطح امگا-۳ موجود در چربی آن را تجزیه و تحلیل می‌کنند. همچنین می‌توانند ترکیب اسیدهای چرب گلبول‌های قرمز خون را بررسی کرده و وضعیت امگا-۳ خون شما را غیر مستقیم ارزیابی کنند.

البته باید توجه کنید برای انجام این آزمایش باید یک روز قبل از آزمایش، روزه بگیرید تا نتیجه آزمایش تحت تاثیر غذاهایی که مصرف کرده‌اید قرار نگیرد.

در رژیم غذایی غربی، چربی‌های اشباع شده زیادی وجود دارد و اثری از چربی‌های اشباع نشده مثل امگا-۳ نیست. افرادیکه به طور مرتب ماهی مصرف می‌کنند، نگرانی از بابت کمبود امگا-۳ ندارند.

 

 

چطور میزان امگا-۳ بدن خود را بهبود ببخشیم

مصرف غذاهای دریایی مثل ماهی و گیاهان دریایی که در خود امگا-۳ دارند باعث افزایش سطح امگا-۳ بدن می‌شوند. همچنین می‌توانید از مکمل‌های امگا-۳ که در بازار موجودند بدین منظور استفاده کنید. اگر حس کردید که میزان امگا-۳ بدن شما پایین است، بهتر است شروع به مصرف غذاهای دریایی و یا مکمل آن کنید.

 

 

نتیجه نهایی

کمبود امگا-۳ در بدن باعث بروز علائم مختلفی می‌شود. علائمی مثل: حساسیت‌های پوستی، درد مفاصل، خشکی چشم و افسردگی. بهترین روش جلوگیری از بروز کمبود امگا-۳ در بدن مصرف غذاهای دریایی و مکمل‌های آن است. قبل از استفاده از مکمل‌های امگا-۳ بهتر است با یک متخصص مشورت کنید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید