عواملی که باعث افزایش چربی شکم می شود

21469 orig - عواملی که باعث افزایش چربی شکم می شود

عواملی که باعث افزایش چربی شکم می شود

چربی شکم بسیار ناسالم است این یک عامل خطر برای بیماری هایی مانند سندرم متابولیک، دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و سرطان است در اصطلاح پزشکی به چربی مضر در شکم “چربی احشایی” می گویند که اشاره به چربی اطراف کبد و سایر اندام ها در شکم است. حتی افرادی با وزن طبیعی با چربی شکم خطر افزایش مشکلات سلامت دارند.  در اینجا عواملی که باعث چربی شکم می شود آورده شده است.

1. مواد غذایی و نوشیدنی شیرین

بسیاری از مردم هر روز قند بیشتری را مصرف می کنند غذاهای با قند بالا شامل کیک و شیرینی، نوشابه، نوشیدنی قهوه با طعم و چای شیرین در میان نوشیدنی های شیرین شده با شکر محبوب ترین است. مطالعات مشاهده ای ارتباط میان مصرف قند بالا و چربی شکم را نشان داده اند این ممکن است تا حد زیادی در اثر محتوای فروکتوز بالا و قند اضافه شده باشد. هر دو قند معمولی و شربت ذرت با فروکتوز بالا، دارای فروکتوز بالا هستند قند معمولی دارای 50٪ فروکتوز و شربت ذرت با فروکتوز بالا، دارای 55٪ فروکتوز است. اگر چه قند بیش از حد در هر شکل ممکن است منجر به افزایش وزن شود نوشابه و شکر به خصوص ممکن است مشکل ساز شوند نوشابه و دیگر نوشیدنی های شیرین به آسان سبب مصرف دوزهای زیادی از قند در یک دوره بسیار کوتاه از زمان می شود.

آب به E2808Fجای نوشیدنی E2808Fهای شیرین - عواملی که باعث افزایش چربی شکم می شود

2. الکل

الکل می تواند اثرات مضری دارد. مصرف زیاد الکل ممکن است به التهاب، بیماری های کبدی و سایر مشکلات سلامت منجر شود.برخی مطالعات نشان داده اند که الکل سوزاندن چربی و کالری را سرکوب می کند که مصرف بیش از حد از الکل به عنوان چربی شکم ذخیره می شود از این رو از واژه “شکم آبجو” استفاده می شود. یک مطالعه نشان داد مردانی که بیش از سه بار در روز مصرف کردند احتمال 80 درصد بیشتر به چربی شکم نسبت به مردانی که کمتر مصرف کردند مبتلا شد.

5aa84b0fa125b - عواملی که باعث افزایش چربی شکم می شود

3. چربی ترانس

چربی‌ها مهمترین منبع انرژی بدن هستند اما چربی اضافه ‌ای که بعد از سوختن مقدار نیاز بدن باقی می‌ماند است که ما را دچار مشکل می‌کند. از آنجا که این چربی‌ها وقتی در دمای اتاق نگهداری شوند میل به جامد شدن دارند، می‌توانیم تصور کنیم که وقتی در جایی از بدن  ذخیره شوند، دسترسی به آنها و سوزاندن آنها بعنوان سوخت بدن کار سختی خواهد بود. بیشتر منابع غذایی غیرگیاهی حاوی میزان بالایی چربی اشباع است و البته برخی چربی‌های گیاهی و روغن‌ها هم شامل آن می‌شوند. این چربی‌ها کلسترول زیادی را وارد بدن می‌کنند و این کلسترول‌های زیان‌بار بر کلسترول مفید در بدن غلبه می‌کنند. هرچه مقدار این کلسترول زیان‌بار بیشتر باشد، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی هم در فرد بیشتر می‌شود. جای تعجب نیست که چاقی و حمله‌ قلبی با هم ارتباط مستقیم دارند. برخی از مطالعات حیوانی نشان می دهد که رژیم غذایی حاوی چربی های ترانس ممکن است باعث چربی شکم شود.

parhamnews Txmn4NyAWkrfKs 760x400 - عواملی که باعث افزایش چربی شکم می شود

4. کم تحرکی

کم‌تحرکی یکی از مهم‌ترین عوامل بروز بیماری‌ها و مشکلات برای سلامتی افراد است. در طول چند دهه‌ی گذشته، کم‌تحرکی یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش وزن و چاقی شکمی بوده است. بنا بر بررسی‌های وسیع صورت‌گرفته‌  کم‌تحرکی می‌تواند باعث بازگشت چاقی شکم پس از کاهش وزن شود. در این بررسی، کسانی که یک سال پس از کاهش وزن، ورزش‌های هوازی و مقاومتی انجام می‌دادند،‌ توانستند در مقایسه با گروهی که تحرک نداشتند، از بازگشت چاقی شکم جلوگیری کنند. میزان افزایش چاقی شکم در کسانی که بی‌تحرک بودند ۲۵٪ تا ۳۸٪ بیشتر بود.

n82700798 71936281 - عواملی که باعث افزایش چربی شکم می شود

5. رژیم های غذایی کم پروتئین

دریافت پروتئین کافی یکی از مهم‌ترین عوامل پیشگیری از افزایش وزن است. رژیم غذایی با پروتئین بالا باعث افزایش سوخت‌وساز، احساس سیری بهتر و در نتیجه کاهش کالری دریافتی می‌شود. در مقابل، رژیم غذایی کم‌پروتئین می‌تواند در درازمدت باعث چاقی شکم شود.

6. یائسگی

چاقی شکم در دوران یائسگی بسیار شایع است. در دوران بلوغ، هورمون استروژن سیگنال‌هایی به بدن می‌فرستد و موجب می‌شود چربی در باسن و ران زنان ذخیره شود تا زنان آماده‌ی بارداری باشند. این چربی‌ها ضرری ندارند، ولی در برخی موارد، آب‌کردن‌شان می‌تواند بسیار سخت باشد. یائسگی رسما یک سال پس از آخرین قاعدگی آغاز می‌شود. در این دوره با افت چشمگیر سطح هورمون استروژن، چربی‌ها به جای ران و باسن، در شکم ذخیره می‌شوند. برخی از زنان در این دوره بیشتر از دیگران چاقی شکم را تجربه می‌کنند. این موضوع می‌تواند به ژنتیک یا سنی که یائسگی آغاز می‌شود، ارتباط داشته باشد. بنابر پژوهشی، هر چه زنان یائسگی را در سنی پایین‌تر تجربه کنند، احتمال بروز چاقی شکم در آنها کاهش می‌یابد.

مطلب مرتبط: توصیه های غذایی و نقش تغذیه در دوران یائسگی

yaese - عواملی که باعث افزایش چربی شکم می شود

7. باکتری روده نادرست

صدها نوع باکتری در روده به‌ویژه در روده‌ی بزرگ زندگی می‌کنند. در‌حالی‌که برخی از این باکتری‌ها می‌توانند برای سلامتی مفید باشند، برخی دیگر تأثیرات منفی بر سلامتی فرد دارند. باکتری‌های موجود در روده با عنوان فلور روده (gut flora) یا ریزاندامگاه همزیست (microbiome) نیز شناخته می‌شوند. سلامت روده برای برخورداری از سیستم ایمنی سالم و دوری از بیماری‌ها ضروری است. عدم توازن باکتری‌های موجود در روده، خطر بیماری‌هایی مانند دیابت نوع دو، بیماری‌های قلبی، سرطان و سایر بیماری‌ها را افزایش می‌دهد. توازن نامناسب باکتری‌های موجود در روده همچنین احتمال افزایش وزن و بروز چاقی در ناحیه‌ی شکم را افزایش می‌دهد.

8. آب میوه

این آبمیوه طبیعی است! مملو از ویتامین C است!. پس چه چیزی اشکال دارد؟ با وجود اینکه یک آبمیوه ۱۰۰ درصد طبیعی انتخاب بهتری نسبت به یک نوشابه‌های گازدار شیرین شده است اما یک آبمیوه کاملاً طبیعی نیز هنوز واجد ۳۶ گرم قند در هر فنجان است، تقریب معادل میزان قندی که از خوردن چهار دونات Krispe Kreme به دست می‌آورید.اگر چه آب میوه برخی از ویتامین ها و مواد معدنی فراهم می کند فروکتوز آن می تواند سبب مقاومت به انسولین و ترویج افزایش چربی شکم شود.

gty orange juice thg 111214 wmain - عواملی که باعث افزایش چربی شکم می شود

9. استرس و کورتیزول

کورتیزول (cortisol) هورمونی ضروری برای زندگی است. این هورمون که توسط غدد فوق‌کلیوی ترشح می‌شود، با عنوان «هورمون استرس» شناخته می‌شود. این امر به این خاطر است که این هورمون به بروز واکنش‌های استرس کمک می‌کند. متأسفانه ترشح زیاد این هورمون باعث افزایش وزن به‌ویژه در ناحیه‌ی شکمی می‌شود. در بسیاری از افراد استرس باعث پرخوری می‌شود. کورتیزول موجب می‌شود به جای اینکه چربی‌ در تمام نقاط بدن پخش شود، فقط در شکم ذخیره شود. جالب است بدانید زنانی که نسبت دور شکم‌ به باسن‌ آنها بزرگ‌تر است، در زمان استرس، کورتیزول بیشتری در بدن‌شان ترشح می‌شود

10. رژیم های غذایی کم فیبر

فیبر در حفظ سلامتی و کنترل وزن بسیار مؤثر است. برخی از انواع فیبر در ایجاد احساس سیری، جلوگیری از افزایش هورمون‌های گرسنگی و کاهش جذب کالری از غذاها نقش دارند. در مطالعه‌ای که ۱۱۱۴ مرد و زن را در بر می‌گرفت، دریافت فیبر محلول توانست به کاهش چربی شکمی کمک کند. هر ۱۰ گرم افزایش در مصرف فیبر محلول توانست تجمع چربی در شکم را ۳٫۷٪ کاهش دهد. رژیم‌های غذایی سرشار از کربوهیدرات‌ های تصفیه‌شده، نقشی مخالف فیبر در اشتها و افزایش وزن دارند و می‌توانند باعث افزایش چاقی شکم شوند. در پژوهشی غلات کاملِ سرشار از فیبر با غلات تصفیه‌شده مورد مقایسه قرار گرفتند. نتیجه‌ی این پژوهش از تأثیر فیبر در کاهش چاقی شکم و نقش کربوهیدرات تصفیه‌شده در افزایش چاقی شکم حکایت داشت.

مطلب مرتبط: بهترین مواد غذایی فیبردار برای کاهش وزن و سلامت دستگاه گوارش

11. ژنتیک

ژن‌ها در چاقی نقشی مهم دارند. چاقی شکم تا حدی تحت تأثیر ژنتیک است. ژن‌ها در تنظیم کورتیزول و گیرنده‌های لپتین (leptin) نقش دارند. گیرنده‌های لپتین کالری دریافتی و وزن را تنظیم می‌کنند. در سال ۲۰۱۴ پژوهشگران سه ژن جدید کشف کردند که در افزایش نسبت چربی دور شکم به باسن و چاقی شکم نقش دارند. گفتنی است که دو ژن از این ژن‌ها فقط در زنان یافت می‌شوند. با این‌حال برای نتیجه‌گیری قطعی در این زمینه به پژوهش‌های بیشتری نیاز است.

12. خواب ناکافی

خواب کافی برای سلامتی ضروری است. بسیاری از مطالعات، خواب ناکافی را با افزایش وزن، که ممکن است شامل چربی شکمی شود مرتبط دانسته اند. کسانی که 5 ساعت یا کمتر در هر شب می خوابند 32 درصد بیشتر احتمال افزایش وزن 32 پوند (15 کیلوگرم) داشتند نسبت به کسانی که حداقل 7 ساعت خواب داشتند. اختلالات خواب نیز ممکن است منجر به افزایش وزن یکی از شایعترین اختلالات، آپنه خواب، وضعیتی که در آن تنفس در طول شب متوقف می شود بارها و بارها به دلیل بافت نرم در گلو سبب مسدود کردن راه هوایی می شود. در یک مطالعه، محققان دریافتند که مردان چاق مبتلا به آپنه خواب چربی شکمی بیش از مردان چاق بدون اختلال داشتند.

96 09 c07 184 - عواملی که باعث افزایش چربی شکم می شود

به منظور بهره مندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

دریافت رژیم اینترنتی

دیدگاهتان را بنویسید