فرایند پخت می‌تواند سبب افزایش ارزش‌غذایی برخی سبزیجات شود

14821272678521 - فرایند پخت می‌تواند سبب افزایش ارزش‌غذایی برخی سبزیجات شود

فرایند پخت می‌تواند سبب افزایش ارزش‌غذایی برخی سبزیجات شود

خام گیاه خواری شاید دارای ارزش‌غذایی باشد، اما سبزیجاتی هم وجود دارد که فرایند پخت سبب افزایش ارزش‌غذایی شان می شود.

پختن می‌تواند سبب افزایش ارزش‌غذایی شود

گفته می‌شود که مصرف سبزیجات خام، بهترین موادمغذی را به بدن ما می‌رساند. گرچه این گفته درمورد بیشتر سبزیجات صحیح است، اما گاهی حرارت، ارزش‌غذایی بعضی از سبزیجات را افزایش می‌دهد. برای پخت اکثر سبزیجات، توصیه ها بر این است که آنها را بخارپز یا با چربی هایی مانند روغن کتان، روغن زیتون و … طبخ کنید. اضافه کردن چربی های سالم به این سبزیجات، جذب ویتامین ها و مواد معدنی موجود در آنها را در بدن افزایش می دهد.

در زیر نام برخی از سبزیجاتی که پس از پخته شدن، ارزش‌غذایی بیشتری می یابند آمده است:

  • گوجه فرنگی
  • هویج
  • اسفناج
  • مارچوبه
  • کدو تنبل (و سایر انواع کدوهای زمستانی)
  • کلم بروکلی
  • سیب زمینی

گوجه فرنگی

اگر می خواهید از خواص لیکوپن موجود در گوجه فرنگی که یک آنتی اکسیدان با خواص ضد التهابی است،  نهایت استفاده را ببرید، آن را بپزید. شما در هنگام مصرف گوجه فرنگی به صورت خام فقط 4 درصد از لیکوپن آن را به بدن می رسانید. لیکوپن موجود در گوجه فرنگی پخته به راحتی جذب بدن می شود.

heinz super roma tomato - فرایند پخت می‌تواند سبب افزایش ارزش‌غذایی برخی سبزیجات شود

هویج

سطوح بتاکاروتن که نوعی آنتی اکسیدان بوده و در بدن تبدیل به ویتامین A می شود، در هویج پخته شده چند برابر هویج خام است.

image - فرایند پخت می‌تواند سبب افزایش ارزش‌غذایی برخی سبزیجات شود

اسفناج

حجم اسفناج با پخته شدن کاهش می یابد و شما می توانید مقدار بیشتری از آن را بخورید. اسفناج همچنین دارای اسید فولیک است که به تقویت سیستم عصبی کمک می کند. سطح اسید فولیک اسفناج با پختن این سبزی بیشتر حفظ می شود.

205260 720 - فرایند پخت می‌تواند سبب افزایش ارزش‌غذایی برخی سبزیجات شود

مارچوبه

اگر می خواهید فیبر بیشتری از طریق مصرف این سبزی به بدن برسانید، آن را بپزید. تقریبا مانند گوجه فرنگی، مارچوبه دارای دیواره های ضخیم سلولی است که باید به وسیله گرما تجزیه شود. در این صورت تمام مواد مغذی سالم آن جذب بدن می شوند.

156556584 - فرایند پخت می‌تواند سبب افزایش ارزش‌غذایی برخی سبزیجات شود

کدو تنبل

جذب آنتی اکسیدان ها و بتاکاروتن موجود در کدو تنبل با پخته شدن افزایش می یابد .

پخت کدو حلوایی - فرایند پخت می‌تواند سبب افزایش ارزش‌غذایی برخی سبزیجات شود

بروکلی

بروکلی، از خانواده‌ کلم ها، دارای خواص آنتی اکسیدانی بسیاری است. همچنین بروکلی منبع غنی از لوتئین و توکوفرول می باشد. این ترکیبات شیمیایی، با کاهش التهاب در رگ های خونی بدن، خطر سرطان را کاهش می دهد. بهترین شیوه برای پخت کلم بروکلی، آب پز و بخارپز کردن آن است که با این شیوه خواص کاروتنوئید، لوتئین و فیتوئن های آن تقویت می شود.

boiling vegetables 750 - فرایند پخت می‌تواند سبب افزایش ارزش‌غذایی برخی سبزیجات شود

سیب زمینی

اینطور ثابت شده که مصرف سیب زمینی پخته و یا آب پز شده قند خون را به طور موثری کنترل می کند. در حالی که مصرف سرخ کرده آن کاملا اثر معکوس روی قند خون داشته و به هیچ وجه توصیه نمی شود.

polza i vred varenogo kartofelya dlya organizma cheloveka 3 - فرایند پخت می‌تواند سبب افزایش ارزش‌غذایی برخی سبزیجات شود

برای بهرمندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

دریافت رژیم اینترنتی

دیدگاهتان را بنویسید