فواید ورزش تای چی روی سلامت

تای چی ورزش رزمی غیر رقابتی و ترکیبی از حرکات فیزیکی ملایم و حرکات کششی با ذهن آگاهی است که فواید سلامت زیاد مانند کاهش درد و افسردگی دارد.

 

تای چی یک ورزش رزمی غیر رقابتی است که ریشه در سنت باستانی چین دارد. این ورزش طی قرن ها تکامل یافته و به شکل امروزی امروز درآمده است.

این ورزش ترکیبی از حرکات فیزیکی ملایم و حرکات کششی با ذهن آگاهی است.

تای چی بواسطه فواید سلامت بسیار در بین افراد محبوبیت زیادی دارد.

این ورزش برای تمامی سنین بی خطر و ایمن در نظر گرفته می شود. زیرا فشار زیادی را بر عضلات و مفاصل وارد نمی کند.

در برخی موارد، تای چی به کاهش درد و علائم ناشی از افسردگی نیز کمک می کند. برخی از افراد از این ورزش به منظور کاهش استرس و اضطراب استفاده می کنند.

برخی نیز ادعا می کنند که تای چی موجب آرامش درونی و بیرونی می شود.

در رابطه با فواید سلامت ورزش تای چی مطالعات، نتایج ضد و نقیضی را ارائه داده اند. اما همه آنها با اشتراک نظر معتقدند که این تمرینات رزمی سبب بهبود و ارتقاء کنترل تعادل، انعطاف پذیری بدن و تناسب اندام می شود.

همچنین خطر افتادن در افراد مسن را کاهش می دهد.

این مقاله از اویرو، انواع و فواید سلامت تای چی را توضیح می دهد.

 

همچنین بخوانید:

فواید ورزش برای سلامت جسم و روان (کلیک)

 

پیشینه

منشاء اصلی تای چی به عنوان یک رمز و راز باقی مانده است. اما بررسی ها ریشه آن را در تاریخ چین، تائوئیسم و کنفوسیوس می دانند.

اعتقاد بر این است که ژانگ سانفنگ، راهب تائوئیست قرن دوازدهم، بنیانگذار تای چی است.

داستان ها ادعا می کنند که ژانگ سانفنگ صومعه خود را ترک کرد تا به زاهدی تبدیل شود. پس از آن نوعی ورزش رزمی ملایم را ابداع کرد.

 

انواع

این ورزش پنج سبک مختلف دارد که مربوط به دوره های مختلف تاریخی هستند.

هر یک از آنها تاریخ، پیشینه و اصول و قواعد خود را دارند.

 

این پنج سبک عبارتند از:

  • سبک چن که بین سال های 1528 و 1587 آغاز شد
  • سبک یانگ که بین سال های 1799 و 1872 آغاز شد
  • سبک وو هاو که بین سال های 1812 و 1880 آغاز شد
  • سبک وو که بین سال های 1870 و 1942 آغاز شد
  • سبک سون که بین سال های 1861 و 1932 آغاز شد

 

برخی از سبک های تای چی فواید سلامتی بیشتری نسبت به بقیه دارند. برخی دیگر نیز بر رقابت یا دفاع از خود متمرکز شده اند.

اگر به این ورزش علاقمند شده اید، با یک مربی باتجربه در مورد اینکه کدام سبک را تمرین کنید و اینکه فواید مورد انتظارتان چیست، مشورت کنید.

 

فواید تای چی

این ورزش هم برای افراد سالم و هم افراد مبتلا به بیماری های مزمن مفید است.

تحقیات مختلف فواید سلامت ورزش تای چی را در موارد زیر تائید کرده اند:

 

درد مزمن

تحقیقات نشان می دهد که این ورزش تاثیرات قابل توجهی بر درد مزمن افراد مبتلا به بیماری های خاصی مانند فیبرومیالژیا و آرتروز زانو دارد.

 

همچنین بخوانید:

درد مزمن : مدیریت و درمان (کلیک)

 

در ادامه نتایج تحقیقات انجام شده پیرامون این فایده را ارائه می دهیم:

شواهدی مبنی بر انجام تای چی برای کمک به مدیریت فیبرومیالژیا در دسترس است.

یک آزمایش در سال 2010 نشان داد که تای چی بهتر از آموزش سلامتی و کشش برای تنظیم الگوی خواب و درمان علائم درد و خستگی در افراد مبتلا به فیبرومیالژیا عمل می کند.

مطالعه دیگری از 101 نفر در سال 2012 بیان کرد که ترکیب تای چی با آموزش ذهن آگاهی می تواند علائم فیبرومیالژیا و مشکلات عملکردی را بهبود بخشد.

 

همچنین بخوانید:

روش های درمان فیبرومیالژیا (کلیک)

 

درباره آرتروز زانو، یک بررسی از 54 مطالعه شامل 3913 شرکت کننده در سال 2015، شواهدی با کیفیت متوسط را مبنی بر این که Tai chi سبب بهبود عملکرد بدنی در مبتلایان به آرتروز زانو می شود را ارائه داد.

اگر چه تنها 5 مطالعه بر اساس تای چی انجام شده بود اما شواهد نشان داد که این ورزش به تسکین کوتاه مدت آرتروز زانو کمک می کند.

یک متاآنالیز از هفت آزمایش مختلف در سال 2013 نشان داده است که یک دوره 12 هفته ای تای چی، سفتی و علائم درد آرتروز زانو را بهبود بخشیده و به عملکرد بهتر بدن کمک کرد.

البته تعدادی از این مطالعات ناقص بوده و یا سوگیری بالقوه داشتند، برای همین به جهت پشتیبانی از این داده ها، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

فواید ورزش تای چی روی سلامت | انواع سبک های تای چی | تاریخچه تای چی

کاهش خطر افتادن

طیف وسیعی از مطالعات نشان می دهند که تای چی فواید بالقوه ای را برای کاهش خطر افتادن در افراد مسن به همراه دارد.

شواهد حاصل از این مطالعات نشان می دهند که تای چی به بسیاری از جنبه های تعادل و وضعیت فیزیکی بدن کمک می کند:

در یک بررسی در سال 2012، 159 آزمایش کنترل شده تصادفی از انواع مختلف اقدامات برای جلوگیری از افتادن در افراد مسن بررسی شد. در این مطالعات بیش از 79193 نفر شرکت داشتند و در نهایت این نتیجه بدست آمد که تای چی خطر افتادن را کاهش می دهد.

بررسی دیگری از 195 فرد مسن مبتلا به بیماری پارکینسون در سال 2012 نشان داد که تای چی در درمان مشکلات تعادل موثرتر و کارآمدتر از انجام تمرین های مقاومتی و کششی عمل می کند.

مطالعه ای مروری در سال 2014 دریافت که انواع ورزش ازجمله تای چی ترس از افتادن در افراد مسن بازنشسته را بلافاصله پس از انجام ورزش کاهش می دهد. با این وجود، این بررسی هیچ نتیجه گیری در مورد کاهش دفعات افتادن بواسطه ی انجام تای چی ارائه نداد.

یک مرور سیستماتیک از هفت آزمایش در سال 2015 که شامل 544 شرکت کننده تای چی بود به این نتیجه رسید که این ورزش می تواند به بهبود کنترل و انعطاف پذیری کمک کند.

مقاله ی دیگری بیان کرد که این فعالیت، یک تمرین ورزشی موفقیت‌آمیز برای فاکتورهای تاثیرگذار بر افتادن در افراد مسن است.

 

همچنین بخوانید:

دستورالعمل فعالیت بدنی افراد مسن 65+ (کلیک)

 

سلامت روان و عملکرد شناختی

این ورزش، برگرفته از حرکات ملایم فیزکی و کششی با ذهن آگاهی است که با بهبود عملکرد شناختی مرتبط است.

البته پیرامون این مبحث تحقیقات کمی صورت گرفته است. و شواهد و مدارک علمی کافی برای فواید سلامت روان حاصل از این ورزش در دسترس نیست.

برخی از مطالعات حاکی از وجود ارتباط بین سلامت روح و این تمرین بدنی است. اما یک متاآنالیز گسترده از 40 مطالعه در سال 2010 نتوانست نتیجه گیری قطعی در این زمینه ارائه دهد.

تحقیقات انجام شده پیرامون بررسی تأثیر تای چی بر عملکرد شناختی نتایج امیدوار کننده تری را به همراه داشتند.

یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز شامل 2553 بزرگسال 60 ساله و بالاتر با و بدون اختلالات شناختی در سال 2014 انجام شد. در این بررسی نتایج قابل توجهی در مورد اثرات مفید آن بر عملکرد شناختی حاصل شد.

این مطالعات فواید اندک اما قابل توجهی را برای افرادی دارای اختلالات شناختی را نشان داد.

یک بررسی در سال 2015 از 9 مطالعه که شامل 632 بزرگسال سالم بود، فواید بالقوه تای چی را برای توانایی شناختی نشان داد. این دانشگاه از مطالعات گسترده دیگری حمایت می کند تا مزایای بالقوه تای چی را تأیید کند.

 

درست است که تای چی فعالیت بدنی ملایم و آرام است، اما لازم است پیش از شروع هر نوع ورزش مشاوره پزشکی دریافت کنید.

این مساله به خصوص برای افراد زیر توصیه می شود:

 

نارسایی مزمن قلب

برخی از مربیان این ورزش آن را یک ابزار مدیریتی موثر برای افراد مبتلا به نارسایی مزمن قلب می دانند. البته شواهد موجود این نتیجه را تأیید نمی کنند. یافته ها در این زمینه همچنان محدود است.

در سال 2015، یک بررسی سیستماتیک از 20 مطالعه نشان داد که تای چی در زمینه های مختلف سلامت قلب و عروق مانند فشار خون و ضربان قلب مفید است. با این وجود، کیفیت مطالعات پایین بود و محققان نتیجه قطعی ارائه ندادند.

نتایج یک آزمایش که افراد را پس از حمله قلبی مورد مطالعه قرار داده بود، نشان داد که تای چی به طور قابل توجهی حداکثر ظرفیت اکسیژن را بهبود می بخشد.

 

جمع بندی

تای چی یک ورزش ملایم با حرکات فیزیکی و کششی آرام همراه با ذهن آگاهی است که فواید سلامت بسیار مانند مدیریت درد و بهبود افسردگی دارد.

با این وجود، دانشمندان برای تأیید فواید آن باید مطالعات بیشتری انجام دهند.

افرادی که به این ورزش علاقمند هستند باید در صورت امکان ابتدا با پزشک خود مشورت کنند.

 

جهت مشاهده و خرید مکمل ها و محصولات مراقبت داروخانه آنلاین اویرو کلیک کنید.

 

۱ » ۲ » ۳ » ۴ » ۵ به این مقاله امتیاز میدم !

[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید