فیبرومیالژیا و تغذیه: فیبرومیالژیا و نقش تغذیه در درمان آن

colorful salad 1200x628 facebook - فیبرومیالژیا و تغذیه: فیبرومیالژیا و نقش تغذیه در درمان آن

فیبرومیالژیا و تغذیه: فیبرومیالژیا و نقش تغذیه در درمان آن

 فیبرومیالژیا که اغلب در زنان دیده می ‌شود با احساس درد و حساسیت در سراسر بدن که حداقل به مدت 3 ماه طول بکشد، مشخص می ‌شود. در این افراد شدت درد در روزهای مختلف، متفاوت بوده و تعداد زیادی نقاط حساس بر روی بدن وجود دارد که  حتی در لمس ملایم نیز دردناک هستند. امروزه پژوهشگران رابطه بین فیبرومیالژیا و تغذیه را بررسی کرده و به نتایجی دست یافتند. در ادامه با ما همراه باشید…

علت بروز فیبرومیالژیا:

علت بروز فیبرومیالژیا مشخص نیست. اما به نظر می ‌رسد که استرس جسمی یا روحی، اختلال سیستم ایمنی و یا عفونت ‌ها می‌ توانند در بروز آن نقش داشته باشند. علاوه بر تجویز دارو برای این بیماران، تغذیه مناسب نیز می ‌تواند برای آن ‌ها موثر باشد.

painful neck which may be polymyalgia or fibromyalgia - فیبرومیالژیا و تغذیه: فیبرومیالژیا و نقش تغذیه در درمان آن

فیبرومیالژیا و تغذیه:

  • پرهیز از مصرف مواد غذایی حاوی گلوتامات

گلوتامات نوعی نوروترنسمیتر (انتقال دهنده عصبی) است که به طور طبیعی در بدن و بعضی مواد غذایی یافت می شود. ممکن است این ترکیب به عنوان طعم دهنده به برخی مواد غذایی اضافه شود. شایع ترین نوع گلوتامات در مواد غذایی مونوسدیم گلوتامات (MSG) است. منو سدیم گلوتامات  در سوپ‌ های آماده، سبزیجات کنسرو شده، برخی از چیپس ‌ها و گوشت‌ های فرآوری شده وجود دارد. بنابراین، در صورت وجود  MSG بر روی برچسب این دسته از مواد غذایی از مصرف آن ‌ها خودداری کنید.

MSG 060816 - فیبرومیالژیا و تغذیه: فیبرومیالژیا و نقش تغذیه در درمان آن

  • پرهیزاز مصرف مواد غذایی فرآوری شده

غذاهای فرآوری شده نسبت به غذاهای فرآوری نشده دارای مواد افزودنی بیشتر و فیبر کمتری هستند. از غذاهای فرآوری شده می ‌توان به نان تهیه شده با آرد سفید (بدون سبوس) اشاره نمود. بنابراین بهتر است بیشتر از غلات کامل و سبوس دار مانند نان سبوس دار، برنج قهوه ای و … استفاده کنید.

هم رژیم غذایی DASH که مخصوص بیماران مبتلا به فشارخون بالا است و هم رژیم غذایی مدیترانه ‌ای در کاهش التهاب بدن و کنترل علائم فیبرومیالژیا مفید هستند. از .ویژگی های مهم این دو رژیم این است که هر دو غنی از میوه، سبزی، منابع پروتئینی کم چرب، غلات کامل و حبوبات هستند.

.jpg - فیبرومیالژیا و تغذیه: فیبرومیالژیا و نقش تغذیه در درمان آن

  • پرهیز از مصرف گوشت‌ های دودی یا نمک سود شده و همچنین مصرف گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس.

  • دریافت کافی ویتامین D

در افراد مبتلا به فیبرومیالژیا در صورت وجود کمبود ویتامین D  دریافت مکمل این ویتامین به کاهش درد کمک می‌ کند. منابع غذایی ویتامین D شامل ماهی، زرده تخم مرغ و لبنیات غنی شده با این ویتامین می باشد. زمانی که در معرض نور خورشید قرار می ‌گیرید ویتامین D در پوست ساخته می ‌شود.

مطلب مرتبط: منابع غذایی سرشار از ویتامین D و تامین ویتامین D مورد نیاز بدن

treatment for low vitamin d or deficiency - فیبرومیالژیا و تغذیه: فیبرومیالژیا و نقش تغذیه در درمان آن

  • استفاده از منابع غذایی دارای منیزیم

منیزیم در حبوبات، سبزیجات برگ سبز و مغزهای خوراکی وجود دارد. یک مطالعه منتشر شده در سال 2013 میلادی نشان داد دریافت مکمل سیترات منیزیم می‌ تواند سبب کاهش علائم فیبرومیالژیا شود.

مطلب مرتبط: مواد غذایی سرشار از منیزیم و میزان منیزیم موجود در آنها

magnesium rich foods - فیبرومیالژیا و تغذیه: فیبرومیالژیا و نقش تغذیه در درمان آن

  • استفاده از منابع غذایی دارای اسید چرب امگا 3

امگا 3 استرس اکسیداتیو و التهاب را در بدن کاهش داده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می ‌کند. استرس اکسیداتیو زمانی اتفاق می افتد که مقدار زیادی رادیکال آزاد در بدن تولید شده و به سلول های بدن آسیب می رساند. امگا 3 در گردو، ماهی، دانه بزرک و دانه چیا یافت می‌ شود. مصرف کپسول های امگا 3 توصیه نمی شود. زیرا این کپسول ها دارای ژلاتین هستند. ژلاتین حاوی اسید آمینه آسپارتات است. آسپارتات می تواند با فعال کردن گیرنده گلوتامات بر روی سلول های عصبی در بروز علائم فیبرومیالژیا نقش داشته باشد.

مطلب مرتبط: منابع امگا ۳ ؛ فهرستی از مواد غذایی سرشار از امگا ۳

Sources of omega 3 - فیبرومیالژیا و تغذیه: فیبرومیالژیا و نقش تغذیه در درمان آن

  • مصرف غذاهای حاوی آنتی‌ اکسیدان

انواع میوه‌ ها و سبزیجات رنگی (قرمز، سبزی، نارنجی، بنفش و زرد) منبع خوب آنتی‌اکسیدان به شمار می روند و به کاهش علائم فیبرومیالژیا کمک می‌ کنند.

  • خودداری از مصرف شیرین کننده های مصنوعی (قندهای مصنوعی) و محدود کردن مصرف قند معمولی

توصیه می شود از مصرف قندهای مصنوعی مانند آسپارتام، آسه سولفام کا، ساخارین و سوکرالوز خودداری شود. برای شیرین کردن غذاها می توانید از مقدار کمی قند معمولی و عسل استفاده کنید. هنگامی که به علت ابتلا به فیبرومیالژیا احساس خستگی می کنید برای آن که انرژی خود را افزایش دهید غذاها و نوشیدنی های شیرین مصرف نکنید. مصرف این مواد غذایی سبب افزایش وزن، دیابت، بیماری قلبی و سرطان می شود.

به منظور بهره مندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

رژیم غذایی اینترنتی

دیدگاهتان را بنویسید