قند میوه ها : آشنایی با انواع قند موجود در میوه ها

میوه ها 1 - قند میوه ها : آشنایی با انواع قند موجود در میوه ها

قند میوه ها : آشنایی با انواع قند موجود در میوه ها

قند میوه ها از نظر مقدار، شامل سه گروه هستند:

1- گروه اول میوه های با قند پایین مانند گریپ فروت – خربزه – توت فرنگی

2- گروه دوم میوه های با قند متوسط نظیر سیب ، زردآلو ، انجیر تازه ، توت ، نارنگی ، پرتقال ، هلو ، شلیل ، گلابی ، آناناس ، آلو ، گوجه ، کشمش پلو .

3- گروه سوم میوه های با قند بالا شامل خرما – انگور – خرمالو – موز

حدود 50 تا 70 درصد از کالری مورد نیاز روزانه انسان توسط کربوهیدرات ها (مواد قندی) تامین می گردد.

کربوهیدرات ها مهمترین مواد سوختنی بدن هستند که به صورت قند ساده (منوساکارید) دو قندی ها (دی ساکارید) و چند قندی ها (پلی ساکارید) در ساختمان میوه ها بکار رفته اند. قند میوه ها معمولا در قسمت خارجی میوه تراکم بیشتری دارند.

مطلب مرتبط: میوه های کم قند مفید برای کنترل سطح قند خون افراد دیابتی

healthy fruits - قند میوه ها : آشنایی با انواع قند موجود در میوه ها

انواع قند میوه ها

1 گلوکز – دکستروز – یکی از انواع قندهای ساده می باشد که در میوه ها یافت می شود. هر نوع قندی که وارد بدن می شود در نهایت به صورت گلوکز وارد خون می گردد. بنابراین قندخون گلوکز نام دارد و بیماران مبتلا به دیابت باید از مصرف میوه هایی که گلوکز فراوان دارند خودداری نمایند. گلوکز در انگور به مقدار 20 درصد، در زردآلو و گیلاس به صورت محلول در شیره سلولی وجود دارد.

2- فروکتوز – لولز – یکی دیگر از انواع قندهای ساده می باشد که در میوه ها یافت می شود. این قند همراه با گلوکز معمولا به صورت محلول در شیره ی سلول میوه های رسیده ی گلابی – توت فرنگی – هلو – انگور و به مقدار فراوان در سیب وجود دارد. قند فروکتوز برای تغذیه و مخصوصا تحرک نطفه ی مرد بسیار لازم است . فروکتوز در آلبالو نیز فراوانست و برای درمان بیماران قلبی مخصوصا انهایی که مبتلا به دردهای قلبی هستند بسیار مفید است.

3- ساکارز – از جمله دو قندی ها می باشد که از ترکیب گلوکز و فروکتوز حاصل می شود. این قند نیز در میوه ها یافت می شود. ساکارز در میوه هایی نظیر زردآلو – هلو – سیب – گلابی – توت فرنگی – پرتقال و خرما بشکل محلول در شیره ی سلول وجود دارد.

4- سوربیتول که یکی از انواع قند میوه ها است که به صورت قند الکلی شناخته می شود و در سیب – گلابی – گوجه – گیلاس – هلو – زرآلو – ازگیل وجود دارد. این قند چون در بدن در اثر تجزیه به گلوکز تبدیل نمی شود برای بیماران مبتلا به دیابت مضر نیست.

5- فلوریدزوزید – در گلابی و سیب کشف شده است.

6- نشاسته – در میوه های نارسی چون موز – گلابی و در بعضی دانه ها مثل شاه بلوط به مقدار فراوان یافت می شود. دانه های نشاسته به صورت دانه های آمیلوبلانست در سیتوپلاسم سلول یافت می شود و هنگام آب گرفتن میوه در تفاله باقی می ماند.

7- سلولز – در غشای سلولی تمام میوه ها وجود دارد و بر اثر فشار میوه از تفاله آن جدا نمی شود. لذا اشخاصی که برای رفع یبوست میوه مصرف می کنند بهتر است خود میوه را بخورند تا سلولز میوه که به صورت فیبر عمل می کند، اجابت مزاج را تسهیل کند.

8- اینوزیتول – فیتین – در موز مقدار 5 درصد ماده خشک آن وجود دارد. در انبه به مقدار 1 تا 2/7 درصد و در خربزه درختی 1/27 درصد ماده خشک آن دیده می شود. فیتین یکی از مهمترین موادیست که امروزه در طب جدید برای افرادی که دچار خستگی فکری شده اند تجویز می شود تا انجام کارهای فکری تسهیل گردد.

برای بهرمندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

برنامه غذایی آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید