لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای سلامتی و شاد زیستن نیازمند مراقبت های خاص در هر دوره از زندگی است. شاید نوجوانی یکی از حساس ترین دوران زیستن باشد چرا که دراین مرحله، نوجوان تغییرات جسمی زیادی را تجربه می کند، این تغییرات از آن جهت که ریشه های درخت سلامتی او را در آینده تقویت می کنند، قطعا نیازمند مراقبت های ویژه و یک رژیم غذایی سالم و متعادل است.

پس درنگ نکنید و اگر فرزند نو نهال در خانه دارید حتما برای او یک رژیم متنوع و متعادل در نظر بگیرید تا بتواند تمام انرژی و مواد مغذی مورد نیاز خود را از مواد غذایی و نوشیدنی ها تا عادات رفتاری و غذایی، دریافت کند. برای آنکه بدانید چطور به بدن نوجوان خود اجازه رشد مناسب را بدهید تا شکوفایی او را در جوانی ببینید، مطلب پیش رو را حتما مطالعه کنید.

امروزه به دلیل زندگی مدرن و صنعتی، متاسفانه چاقی در بین کودکان ونوجوانان نیز شیوع پیدا کرده و بسیاری از خانواده ها نگران افزایش وزن نوجوانان خود هستند، خصوصا که در این دوران به دلیل مرحله رشد و بلوغ از حساسیت خاصی هم برخوردار است و به نظر می رسد که تنها کلید سلامتی و لاغری نو جوانان، فقط می تواند یک برنامه غذایی سالم و مغذی باشد. اگر می خواهید فرزندانی تنومند و با اندامی متناسب پرورش دهید در ادامه با ما همراه باشید.. در این مطلب علاوه بر برنامه غذایی سالم برای نوجوانان، شما با رژیم لاغری برای نوجوانان، درمان لاغری نوجوانان و روش های رسیدن به تناسب اندام آنها نیز آشنا خواهید شد.

 

بهترین برنامه غذایی برای لاغری نوجوانان چیست؟

بهتر است بدانید که غذای سالم به معنای کنار گذاشتن غذاهای خوش مزه و خصوصا مورد علاقه نوجوانان نیست. فقط کافی است به نوجوان خود یاد دهید مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های پر چربی و قند، مانند نوشیدنی های گازدار شیرین، کیک و شکلات را کاهش دهد. به خاطر داشته باشید این مواد غذایی برای یک نوجوان نباید حذف شده، بلکه فقط باید کمتر مصرف شوند و در عوض از روش جایگزینی آنها با مواد مغذی و ویتامین ها استفاده کنید. برخی از مواد مغذی مهم برای رشد نو جوانان عبارتند از: آهن، ویتامین D و کلسیم. که باید دید در چه مواد غذایی وجود دارند تا در برنامه غذایی نوجوان تان بگنجانید.

اگر نگران وزن نوجوان خود هستید، یک رژیم سالم و متعادل برای لاغری نوجوانان، تنها راهی است که باید دنبال کنید. در اینجا چند نکته برای کمک به نوجوان شما برای دریافت تغذیه سالم و لاغری در سن بلوغ توصیه می شود:

رژیم لاغری نوجوانان

صبحانه را کنار نگذارید

رژیم گرفتن کنار گذاشتن صبحانه یا گرسنگی دادن به خودتان نیست. کنار گذاشتن وعده های غذایی هیچ کمکی به کاهش وزن شما نمی کند و ضمنا برای رشد شما در دوران نوجوانی و بلوغ ضرر دارد، چون مواد مغذی مهمی را از دست می دهیدو تازه به دلیل گرسنگی ممکن است در طول روز بیشتر به سمت هله هوله و تنقلات بروید. صرف صبحانه به شما کمک می کند برخی از ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز برای سلامتی را هم دریافت کنید.

روزانه 5 وعده میوه و سبزیجات بخورید

میوه و سبزیجات منابع بسیار خوبی از بسیاری ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن شما در طول سالهای نوجوانی هستند. ضمن اینکه با خوردن حداقل 5 وعده از انواع میوه ها و سبزیجات در روز، اشتهای شما هم کم می شود. پس بهترین وعده های غذایی برای رژیم لاغری در نوجوانی است.

میان وعده های سالم تر مصرف کنید

غذاها و نوشیدنی های سرشار از چربی، شکر و نمک مانند شیرینی، شکلات، کیک، بیسکویت و نوشیدنی های گازدار شیرین را که کالری زیادی دارند کاهش دهید. مصرف بیش از حد کالری می تواند منجر به افزایش وزن و چاقی شود.

بدن تان را آب رسانی کنید

به خاطر داشته باشید که در دوران نوجوانی بدن شما به نوشیدن 6 تا 8 لیوان مایعات در روز نیاز دارد. آب و شیر کم چربی هر دو گزینه های سالمی برای نوشیدنی هستند. برای لاغرشدن در دوران نوجوانی، در نوشیدن آبمیوه هم دقت کنید چون حتی اگر طبیعی هم باشد مواد قندی دارد. کل نوشیدنی های ترکیبی شما از آب میوه، آب سبزیجات و اسموتی ها نباید بیش از 150 میلی لیتر در روز باشد که تقریبا به اندازه یک لیوان کوچک است.

رژیم چاقی برای نوجوانان

همانطور که افزایش وزن در نوجوانی باید کنترل شود، برای درمان لاغری نوجوانان در سن بلوغ و ضعف جسمانی آنها نیز باید به دنبال راه حل مناسب بود. که در ادامه به ان اشاره شده است.

آیا نوجوان شما احساس خستگی می کند؟

از مهمترین دلایل لاغری نوجوانان و ضعف جسمانی آنها خصوصا در دوران بلوغ، کمبود آهن و سایر ویتامین های مورد نیاز بدن آنهاست . اگر نوجوان شما خصوصا دختران نوجوان زود خسته می شوند، ممکن است دچار فقر آهن باشند. دختران نوجوان به ویژه در معرض خطر کمبود آهن هستند زیرا در دوران قاعدگی آهن خود را از دست می دهند. پس باید سعی کنند آهن مورد نیاز خود را از منابع غذایی غنی شده از آهن دریافت کنند. برخی از این منابع خوب، گوشت قرمز، غلات و انواع نان صبحانه غنی شده با آهن هستند. کلسیم و ویتامین Dهم از مواد مغذی بسیار مهم برای درمان لاغری و ضعف نوجوانان هستند که در شیر و انواع محصولات لبنی یافت می شوند. همچنین از منابع غنی ویتامینD غافل نشوید. علاوه بر نور آفتاب، مواد غذایی دریایی مثل ماهی و میگو نیز سرشار از ویتامین D هستند.

به طور کلی کمبود سه ویتامین از دلایل لاغری نوجوانان در سن بلوغ است : ( عکس اینفوگراف)

  •  فقر آهن به خصوص در بین دختران نوجوان
  • ویتامین D ناکافی
  •  کمبود کلسیم

 

از رژیم های لاغری مد دوری کنید!

رژیم های لاغری که نوید کاهش وزن سریع را می دهند، به دلیل تبلیغات ناسالم دنیای مد و فشن، امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده اند. اما مراقب باشید چون اغلب از نظر تغذیه و مواد مغذی متعادل نیستند. به این معنی که ممکن است تحت تاثیر این رژیم ها، ویتامین ها و مواد معدنی مهم را از دست بدهید. رژیم های مد همچنین بیشتر روی نتایج کوتاه مدت تمرکز می کنند، بنابراین در نهایت، بازگشت وزن شما حتمی خواهد بود. برای دریافت رژیم غذایی سالم، خوشبختانه می توانید از کارشناسان سایت من و رژیم کمک بگیرید، آنها متناسب با قد، وزن، جنسیت و سن شما رژیم های استاندارد و سالمی را در اختیارتان قرار خواهند داد.

 

دیدگاهتان را بنویسید