مزایای آمینو اسید

مزایای آمینو اسید || خواص قرص آمینو اسید || فواید مکمل آمینو

20 نوع آمینو اسید مختلف وجود دارد که هزاران پروتئین متفاوت را در بدن انسان تشکیل می دهد. 9 مدل از این آمینو اسیدها ضروری بوده ، بدین معنا که نمی توانند توسط بدن ایجاد شوند و باید از طریق رژیم غذایی تامین گردند. از میان این 9 آمینو اسید ، اسید آمینه های لوسین ، ایزولیسین و والین ، آمینو اسیدهای زنجیره ای ( BCAAs ) محسوب می شوند. ” زنجیره ای ” به ساختار شیمیایی BCAA اشاره می کند که در مواد غذایی با پروتئین بالا مانند تخم مرغ ، گوشت و مواد لبنی وجود دارد. آمینو اسید نقش حیاتی در عضله سازی ، چربی سوزی و بهبود تناسب اندام دارد. در این مقاله به شما توضیح می دهیم که آمینو اسید چیست و چه تاثیری در بر روی بدن انسان دارد!

آمینو اسید چیست ؟

اسیدهای آمینه عناصر سازنده پروتئین و بافت عضلانی هستند. آنها سهم عمده ای در فرآیندهای فیزیولوژیکی مربوط به انرژی ، ریکاوری ، خلق و خوی ، عملکرد مغز ، افزایش قدرت و حجم عضلات و حتی چربی سوزی دارند. 20 اسید آمینه وجود دارد و 9 مورد از آنها به عنوان آمینو اسیدهای ضروری یا واجب (IAA) طبقه بندی می شوند که باید از مصرف مواد غذایی دریافت شوند. بقیه به این دلیل که بدن قادر به سنتز آنها از سایر اسیدهای آمینه است ، آمینو اسیدهای قابل توزیع (DAA) یا غیر ضروری نامیده می شوند.

آمینو اسید چیست

دسترسی زیستی ، هضم و جذب اسیدهای آمینه

از نوشیدنی های بسته بندی شده آمینو اسید مخصوص حین تمرین و ریکاوری تا پودرهای آمینو به راحتی می توان گفت که محبوبیت مکمل های اسید آمینه طی چند سال گذشته به طور چشمگیری افزایش یافته است. دلیل اصلی استفاده از مکمل ها ، دسترسی زیستی اسیدهای آمینه است. دسترسی زیستی اندازه گیری توانایی ماده برای جذب شدن توسط بدن است. دو عامل فراهمی زیستی اسید آمینه را تعیین می کند :

  1. چه مقدار چربی در منبع پروتئین موجود است
  2. مدت زمانی که برای در دسترس بودن اسیدهای آمینه برای بدن لازم است

هضم و جذب آمینو اسیدها

نکته مثبت خواص قرص آمینو اسید ، مانند کپسول ها و پودرهای BCAA این است که مانند غذا به روند هضم احتیاج ندارند. بیشتر مکمل ها حاوی اسیدهای آمینه به صورت آزاد هستند ، بدین معنا که فاقد پیوندهای شیمیایی با سایر مولکول ها بوده و به سرعت از طریق معده به روده های کوچک منتقل می شوند و در آنجا بسیار سریع جذب جریان خون می شوند. هنگام جذب ، اسیدهای آمینه توسط کبد پردازش می شوند. با این حال ، کبد فقط می تواند بسیاری از اسیدهای آمینه را همزمان پردازش کند.

خواص قرص آمینو اسید چیست ؟

مزایای آمینو اسید در رشد عضلات

یکی از متداول ترین خواص قرص آمینو اسید ، افزایش رشد عضلات است. لوسین یک مسیر مشخصی در بدن را فعال می کند که باعث تحریک سنتز پروتئین عضلات ( روند تولید عضله ) می گردد. تحقیقات انجام شده نشان می دهد مصرف 5.6 گرم BCAAs پس از اتمام تمرینات مقاومتی ، منجر به افزایش 22 درصدی سنتز پروتئین عضلات می گردد. مطالعات علمی نشان می دهد افزایش سنتز پروتئین عضلات با مصرف آمینو اسیدها تقریبا 50 درصد کمتر از مصرف پروتئین وی است. پروتئین وی شامل تمامی آمینو اسیدهای ضروری مورد نیاز برای ایجاد عضلات است. بنابراین ، گرچه مصرف BCAAs منجر به افزایش حجم توده های عضلانی می گردد ، اما بدون وجود سایر آمینو اسیدهای ضروری ( مانند آن هایی که در پروتئین وی وجود دارند ) ، رشد عضلات شما به حداکثر مقدار نمی رسد.

فواید مکمل آمینو در عضله سازی

رشد عضلات در اثر ورزش ، هورمون ها و مواد مغذی ایجاد می شود. تمرینات مقاومتی به طور کلی هم باعث تحریک سنتز پروتئین و هم تخریب پروتئین در فیبرهای عضلانی تمرینات می شود. محیط طبیعی هورمونی ( به عنوان مثال انسولین و سطح هورمون رشد ) در دوره پس از تمرین مقاومتی ، فرآیندهای آنابولیک فیبرهای عضلانی را تحریک می کند در حالی که تخریب پروتئین عضله را کند می کند. مکمل اسیدهای آمینه فرم آزاد که دارای مقدار زیادی آمینو اسیدهای شاخه ای (BCAA) هستند ، لوسین ، ایزولیسین و والین نیز به رشد عضلات کمک می کنند. زمان ایده آل برای مصرف اسیدهای آمینه بلافاصله بعد از تمرین است که عضله به ویژه پذیرای مواد مغذی است و جریان خون در عضلات ورزش شده همچنان بالا است.

خلاصه

آمینو اسیدها نقش حیاتی در رشد عضلات شما دارند. با این حال ، به منظور دستیابی به نتیجه مطلوب عضلات شما به تمامی آمینو اسیدهای ضروری نیاز دارد.

کاهش درد عضلات

با توجه به تحقیقات انجام شده ، یکی از مزایای آمینو اسید ، کاهش درد عضلات پس از اتمام تمرینات ورزشی است. داشتن احساس درد یک الی دو روز پس از تمرین غیر معمول نمی باشد. این احساس درد ، درد ناگهانی عضلات ( DOMS ) نامیده می شود که 12 الی 24 ساعت پس از اتمام تمرین شروع شده و تا 72 ساعت طول می کشد.

در حالی که علت دقیق DOMS هم چنان مشخص نشده است ، محققان بر این باورند که این دردها به دلیل پارگی بافت های عضلات پس از تمرین رخ می دهد. مصرف آمینو اسید ها باعث کاهش آسیب عضلات و در نتیجه کاهش طول و شدت DOMS می گردد. مطالعات متعددی نشان می دهد که مصرف آمینو اسیدها منجر به کاهش تجزیه پروتئین در طول تمرین و کاهش سطح کیناز کرایتن ( آنزیمی که می‌تواند zymogen را فعال کند و شاخص آسیب عضلات است ) می گردد. مصرف آمینو اسیدها به خصوص قبل از شروع تمرین ، زمان ریکاوری را بهبود می بخشد.

خلاصه

مصرف آمینو اسیدها منجر به کاهش دردهای عضلانی از طریق کاهش آسیب های عضلات در حین تمرین می گردد.

کاهش خستگی ناشی از اتمام تمرین

یکی دیگر ازخواص قرص آمینو اسید ، کاهش خستگی تمرین است. از آنجایی که مصرف آمینو اسید منجر به کاهش درد عضلات می گردد ، ممکن است باعث کاهش خستگی ناشی از ورزش نیز شود. سرعت خسته شدن شما بستگی به عوامل زیادی همچون شدت و مدت زمان تمرین ، شرایط محیطی ، تغذیه و تناسب اندام شما دارد. بدن شما در حین تمرین از آمینو اسیدها استفاده می کند و در نتیجه سبب کاهش سطح خون شما می شود. زمانی که سطح خون BCAA شما کاهش می یابد ، سطح آمینو اسید ضروری تریپتوفان در مغز شما افزایش می یابد. در مغز شما تریپتوفان به سروتونین ( یک ماده شیمیایی در مغز ) تبدیل شده ، که منجر به بهبود خستگی در حین تمرین می گردد.

خلاصه

آمینو اسیدها ممکن است در کاهش خستگی ناشی از تمرین مفید باشند.

مزایای آمینو اسید : جلوگیری از تجزیه عضلات

یکی از مزایای آمینو اسید ، کمک به جلوگیری از تجزیه و نابودی عضلات است. پروتئین عضلات به صورت مداوم تجزیه و بازسازی ( سنتز پروتئین ) می شود. تعادل بین تجزیه پروتئین عضلات و سنتز ، میزان پروتئین در عضلات را مشخص می کند. زمانی که تجزیه پروتئین بیش تر از سنتز پروتئین عضلات باشد ، نابودی و تجزیه عضلات رخ می دهد.

نابودی عضلات نشانه ای از سوءتغذیه بوده و ممکن است از طریق عفونت های مزمن ، سرطان و پیری رخ دهد. BCAA ها 35٪ اسید آمینه های ضروری موجود در پروتئین های عضلانی و 40% کل اسیدهای آمینه مورد نیاز بدن شما را تشکیل می دهند. بنابراین مهم است که آمینو اسیدهای ضروری و BCAA ها در طول زمان نابودی عضلات جایگزین شوند تا این روند متوقف شود و یا به آهستگی انجام شود.

خلاصه

مصرف آمینو اسیدها  مانع تجزیه پروتئین و نابودی عضلات می گردد.

آمینو اسیدها در مواد غذایی و مکمل های پروتئینی وجود دارند. دریافت BCAAs از منابع پروتئین کامل مفید است ، زیرا حاوی تمامی آمینو اسیدهای ضروری می باشد.

تامین انرژی مورد نیاز

یکی دیگر از فواید مکمل آمینو اسید ، تامین انرژی مورد نیاز می باشد. هنگام انجام تمرینات خود با تمرینات تکراری و قدرتی ، بخش قابل توجهی از انرژی شما از منابع غیر کربوهیدراتی تامین می شود. هنگامی که عضلات شما منقبض می شوند ، آنها در چند ثانیه اول از ذخیره آدنوزین تری فسفات ( ATP ، ماده ای حیاتی برای فرآیندهای انرژی تمام سلول های زنده ما ) استفاده می کنند. این ذخایر بلافاصله توسط کراتین فسفات (CP) دوباره پر می شوند. این فرآیند بیولوژیکی نحوه محبوبیت کراتین مکمل در بین بدنسازان و ورزشکاران ورزیده است. کراتین از سه اسید آمینه آرژنین ، متیونین و گلیسین ساخته می شود. برای بالا نگه داشتن سطح CP و ATP ، این آمینو اسیدها باید در جریان خون ما بالا نگه داشته شوند. اسیدهای آمینه موجود در مکمل های کراتین را می توان از طریق غذاهای موجود در رژیم غذایی ما تامین کرد ، اما روند بالا بردن این اسیدهای آمینه زمان زیادی را در هضم غذا به طول می انجامد و همچنین با چربی و کربوهیدرات همراه است. بنابراین ، استفاده از اسیدهای آمینه به صورت آزاد ، به تنهایی یا در ترکیب با مکمل های کراتین ، می تواند منبع مستقیم انرژی را برای قدرت و قدرت فراهم کند.

خواص قرص آمینو اسید در چربی سوزی

در کاهش چربی ، دو فرآیند عمده باید رخ دهد :

  1. باید تحرک و گردش چربی های ذخیره شده در بدن افزایش یابد
  2. چربی ها باید در میتوکندری ( محل انرژی سلول ها ) حمل و تبدیل به انرژی شوند.

چندین ماده مغذی می تواند در تبدیل چربی به انرژی کمک کند از جمله اسید آمینه متیونین ، که به مقدار کافی می تواند به بهبود انتقال و متابولیسم چربی کمک کند. هنگام تلاش برای پایین آوردن کالری کل بدن در طول دوران رژیم ، مکمل های اسید آمینه از جمله BCAA و گلوتامین ، همچنین می توانند به کاهش حجم غذای ما کمک کنند ، اما همچنان مستقیما از ماهیچه ها ، کبد و سیستم ایمنی بدن پشتیبانی می کنند که برای بهینه سازی ما بسیار اهمیت دارد!

بهترین منابع غذایی BCAAs عبارتند از :

غذامیزان وعدهBCAAs
گوشت گاو100 گرم6.8 گرم
مرغ100 گرم5.88 گرم
پودر پروتئین وی1 قاشق بزرگ5.5 گرم
پودر پروتئین سویا1 قاشق بزرگ5.5 گرم
کنسرو تن100 گرم5.2 گرم
ماهی سالمون100 گرم4.9 گرم
سینه بوقلمون100 گرم4.6 گرم
تخم مرغ2 عدد3.28 گرم
پنیر پارمزان50 گرم4.5 گرم
شیر ( %1 )235 میلی لیتر2.2 گرم
ماست یونانی140 گرم2 گرم

جهت مشاهده مقالات مرتبط با این مقاله ، به صفحه مکمل بدنسازی و جهت مشاهده سایر مقالات به صفحه کیمیا بلاگ مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید