مصرف ویتامین ها در مقابله با کرونا

برخی از متخصصین طب سنتی در اینترنت، مصرف مکمل ها و ویتامین ها را در مقابله با کرونا به طرفداران خود توصیه کرده و مدعی هستند که مردم می توانند از گیاهان، مواد غذایی و مکمل های طبیعی برای روش های درمانی جایگزین با کرونا ویروس استفاده کرد. برخی از این متخصصان در حالی استفاده از گیاهان دارویی و عصاره هایی مانند روغن پونه کوهی، برگ مالین، سیر را تبلیغ می کنند که حتی ادعا دارند این داروهای گیاهی، افراد را از شستن دست برای پیشگیری از ابتلا به کرونا بی نیاز می کند. حتی برخی از این متخصصان طب سنتی به طرفداران خود توصیه می کنندبرای مقابله با کرونا باید مقدار زیادی مکمل و ویتامین های C و D مصرف کنند.

 این در حالی است که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری اعلام کرده، محققان پزشکی هنوز واکسن و دارویی برای مقابله با کرونا ویروس تایید نکرده اند و بهترین روش های پیشگیری برای ابتلا به این بیماری، امتناع از لمس صورت، دهان، بینی و چشم با دستان آلوده و شستن مرتب دستان با آب و صابون است.

از طرفی کارشناسان هشدار می دهند که مصرف بیش از حد ویتامین ها می تواند خطرناک و کشنده باشد و حتی استفاده از روش های درمانی غیر اصولی می تواند در تداخل با داروهایی که فرد مصرف می کند منجر به بروز عوارض جانبی خطرناکی شود و ممکن است بیماران را در معرض خطر عفونت بیشتر قرار دهند.

این در حالی است که پزشکان و دانشمندان، همچنان برای یافتن دارو و راه های درمان و محافظت از ویروس جدید کرونا تلاش می کنند و انواع داروهای ضد ویروسی های موجود، ضد مالاریا ها، آنتی بادی های مونوکلونال و سایر داروهای ضد COVID-19 را مورد ارزیابی قرار می دهند.

هم اکنون با مشاوران پزشکت مشاوره آنلاین بگیرید

ویتامین C  در مقابله با کرونا

مصرف ویتامین ها در مقابله با کرونا | پزشکت

برخی تحقیقات نشان داده اند که ویتامین C می تواند به سیستم ایمنی بدن در مقابله با باکتری ها و ویروس ها کمک کند. سلول های سیستم های ایمنی بدن برای تولید پروتئین های مورد نیاز خود برای حمله به ویروس ها به ویتامین C نیاز دارند. اگرچه ویتامین C در حفظ سیستم ایمنی بدن موثر است اما، شواهدی مبنی بر اینکه بتواند از ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا جلوگیری کند وجود ندارد اما در بحبوحه شیوع coronavirus، برخی ادعا می کنند که مصرف زیاد دوز ویتامین C می تواند COVID-19 (بیماری ناشی از کروناویروس جدید) را درمان کند.

در تحقیقات صورت گرفته مشخص شده که ویتامین C یک آنتی اکسیدان است که ممکن است به جلوگیری از آسیب ناشی از سایتوکاین به ریه ها کمک کند. سایتوکاین پروتئین های کوچک منتشر شده توسط سلول ها، هستند که در پاسخ به عفونت، باعث التهاب شدید ریه شده و حتی ممکن است در طی مراحل ابتلا به کرونا منجر به اختلالات تنفسی و حتی مرگ بیماران شود.

 آنتی اکسیدان ها مولکولی هستند که با محافظت از سلول ها در برابر مولکول های مضر به نام رادیکال های آزاد سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند. هنگامی که رادیکال های آزاد جمع می شوند، می توانند وضعیتی به نام استرس اکسیداتیو ایجاد کنند، که به بسیاری از بیماری های مزمن مرتبط است. مطالعات نشان می دهد که مصرف بیشتر ویتامین C می تواند سطح آنتی اکسیدان خون را تا 30٪ افزایش دهد و به دفاع طبیعی بدن در مبارزه با التهاب کمک می کند.

عوارض استفاده بیش از حد ویتامین C

سیستم ایمنی بدن برای عملکرد مناسب خود به ویتامین C نیاز دارد.

اما مصرف بیش از حد این ویتامین تاثیری در پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی ندارد و حتی ممکن است باعث بروز عوارض جانبی شود. در یک بررسی صورت گرفته، شرکت کنندگان به مدت 7 روز به طور روزانه 24 گرم ویتامین C را به صورت تزریقی دریافت کردند. به نظر می رسد که نتایج اولیه این مطالعه امیدوار کننده بوده و مصرف 24 گرم در روز برای بیماران مبتلا به COVID-19 منجر به کاهش قابل توجه التهاب شده است. محققان چینی معتقدند که این نکته، اهمیت زیادی در درمان بیماری کرونا دارد چون مبتلایان به این بیماری از التهاب بیش از حد ریه ها و سایر اندام های بدن رنج می برند که این التهاب می تواند کشنده باشد.

اما با این حال محققان اعتقاد دارند اگرچه ویتامین C به طور کلی بی خطر است، اما از آنجایی که این ویتامین محلول در آب است مصرف بیش از حد آن از بدن دفع می شود و دوزهای بیش از حد آن ممکن است باعث ناراحتی معده، حالت تهوع و اسهال در بزرگسالان شود. مصرف زیاد ویتامین C از طریق مکمل ها، اما نه رژیم غذایی، ممکن است باعث سنگ کلیه شود و ممکن است خطر بروز بیماری های قلبی در زنان پس از یائسگی را افزایش دهد.

منابع غذایی حاوی ویتامین C

مصرف ویتامین ها در مقابله با کرونا | پزشکت

به گفته انستیتوی ملی بهداشت (NIH)، مقدار ارزش روزانه ویتامین C در مردان بالغ باید روزانه 90 میلی گرم و زنان 75 میلی گرم و در دوران بارداری، 85 میلی گرم در روز و 120 میلی گرم در هنگام شیردهی باشد و اکثر افراد به راحتی می توانند میزان مورد نیاز روزانه ویتامین C خود را از رژیم غذایی مناسب و بسیاری از میوه ها و سبزیجات تازه تامین کنند.

بهترین منابع غذایی ویتامین C، عبارتند از:

  • کیوی
  • لیمو
  • گیلاس
  • پرتقال
  •  نارنگی
  •  جعفری
  • اسفناج
  •  مرکبات
  • کلم بروکلی
  • گوجه فرنگی
  • سیب زمینی
  • توت فرنگی تازه
  • فلفل دلمه ای شیرین

 اما باید در نظر داشت که گرما و پخت و پز در آب می تواند مقداری از ویتامین C را از بین ببرد، پس مصرف خام یا بخارپز سبزیجات بهتر است. علاوه بر آن، افراد سیگاری نسبت به افراد غیر سیگاری میزان ویتامین C کمتری دارند و سیگار کشیدن باعث التهاب و آسیب به غشاهای مخاطی دهان، گلو و ریه ها می شود. ویتامین C برای مخاط سالم لازم است و به کاهش التهاب کمک می کند. NIH توصیه می کند که افراد سیگاری هر روز 35 میلی گرم ویتامین C مصرف کنند.

ویتامین D در مقابله با کرونا

مصرف ویتامین ها در مقابله با کرونا | پزشکت

تحقیقات نشان می دهد ویتامین D در برخی مواقع می تواند از سرماخوردگی جلوگیری کند و مصرف یک دوز متوسط ویتامین D روزانه یا هفتگی در پیشگیری از ابتلا به عفونت های تنفسی موثر است. بر اساس بررسی های صورت گرفته مکمل های ویتامین D برای افرادی که کمبود این ویتامین را دارند در پیشگیری از ابتلا به عفونت های تنفسی می تواند موثر باشد اما مصرف بیش از حد ویتامین D ممکن است باعث ، می تواند سطح کلسیم خون را افزایش داده و منجر به سردرگمی، بی نظمی، مشکلات ریتم قلب و نارسایی کلیه شود.

به طور خلاصه، در حالی که این تحقیقات هنوز ثابت نکرده است که ویتامین D در برابر سویه جدید کروناویروس موثر است، اما نشان می دهد ویتامین D به محافظت در برابر عفونت های تنفسی شایع کمک می کند. بر همین اساس، مصرف ویتامین D، بیشتر به افرادی که در معرض خطر کمبود این ویتامین هستند به خصوص در فصل زمستان توصیه می شود.

میزان مصرف روزانه ویتامین D

مقدار مصرف روزانه توصیه شده برای ویتامین D تقریبا 400 واحد بین المللی (IU) برای کودکان تا 12 ماهگی، 600 برای سنین 1 تا 70 سال و 800 واحد بین المللی برای افراد بالای 70 سال است. دقیق ترین روش برای اندازه گیری میزان ویتامین D در بدن  آزمایش خون است. سطح 20 نانوگرم/میلی لیتر تا 50 نانوگرم در میلی لیتر برای افراد سالم در نظر گرفته شده است. سطح کمتر از 12 نانوگرم در میلی لیتر نشان دهنده کمبود ویتامین D است.

منابع غذایی ویتامین D

نور خورشید رایج ترین و کارآمدترین منبع ویتامین D است. تخمین زده می شود که قرار گرفتن در معرض آفتاب معقول با پوست برهنه به مدت 5-10 دقیقه 2-3 بار در هفته به اکثر افراد امکان تامین ویتامین D کافی را بدهد. منابع ویتامین D به طور طبیعی در برخی غذاها از جمله ماهی ها، زرده تخم مرغ، محصولات لبنی و غلات غنی شده یافت می شود.

عوارض مصرف بیش از حد ویتامین D

مصرف ویتامین ها در مقابله با کرونا | پزشکت

مصرف بیش از حد ویتامین D (هایپر ویتامینوز D) می تواند منجر به بیش از حد کلسیفیه (رسوب بیش از حد کلیسم در استخوان ها و رگ های خونی) استخوان ها و در نتیجه باعث سخت شدن رگ های خونی در کلیه، ریه و قلب می شود.

شایع ترین علائم هیپر ویتامینوز D می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • سردرد
  • اسهال
  • استفراغ
  • یبوست
  • خشکی دهان
  • از دست دادن اشتها
  • حس طعم فلز در دهان

افرادی که کمبود این ویتامین را دارند بهتر است ویتامین D مورد نیاز خود را اول از منابع طبیعی و سپس از مکمل ها دریافت کنند.

سخن آخر

هیچ یک از موارد جایگزین توصیه شده برای درمان و پیشگیری از بیماری کرونا موثر و مفید نیستند و حتی مصرف مکمل ها می تواند با عوارض جانبی و تداخلات دارویی همراه باشد و می توانید با یک رژیم غذایی مناست برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود در برابر کرونا قدمی بردارید و برای پیشگیری از بیماری کرونا بهداشت فردی را رعایت کنید، از جمله:

  • مرتباً دستان خود را بشویید.
  • تا جایی که امکان دارد صورت خود را لمس نکنید.
  • تا حد امکان از تماس با افراد بیمار خودداری کنید.

 منابع:

https://theconversation.com/coronavirus-its-time-to-debunk-claims-that-vitamin-c-could-cure-it-132803

https://www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey=228745

https://world.wng.org/2020/03/the_vitamin_d_factor

https://www.businessinsider.com/wellness-influencers-say-near-lethal-vitamin-doses-prevent-coronavirus-2020-2

دیدگاهتان را بنویسید