مفیدترین مواد غذایی برای سالمندان: از مصرف این 7 ماده غذایی غافل نشوید.

14568159841019210 - مفیدترین مواد غذایی برای سالمندان: از مصرف این 7 ماده غذایی غافل نشوید.

مفیدترین مواد غذایی برای سالمندان: از مصرف این 7 ماده غذایی غافل نشوید.

در دوران سالمندی احتمال ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند دیابت نوع 2، بیماری قلبی – عروقی و … افزایش می‌یابد. در این میان مواد غذایی هستند که به سالمندان در پیشگیری از این بیماری ها کمک می کنند. در این مقاله به برخی از مفیدترین مواد غذایی برای سالمندان اشاره خواهیم کرد:

مطلب مرتبط: تغذیه سالمندان و پیشگیری از بیماری های تغذیه ای دوران سالمندی

7 ماده غذایی مفید برای سالمندان:

1- حبوبات

متخصصان معتقدند مصرف روزانه سه چهارم لیوان لوبیا یا عدس کلسترول بد (LDL) را کاهش می‌دهد. تحقیقات نشان می دهد مصرف روزانه حدود یک لیوان لوبیا یا عدس توسط مبتلایان به دیابت نوع 2 به کاهش HbA1c کمک کرد.  HbA1c  میانگین قند خون طی 2 تا 3 ماه گذشته را نشان می‌دهد.

beans an dlentils2 1 - مفیدترین مواد غذایی برای سالمندان: از مصرف این 7 ماده غذایی غافل نشوید.

2- جو دوسر

ریسک ابتلا به بیماری قلبی-عروقی در مردان بالای 45 سال و زنان بالای 55 سال افزایش می‌یابد. بنابراین کاهش کلسترول غذایی می‌تواند برای این افراد مفید باشد. جو دوسر حاوی فیبر محلولی به نام بتا- گلوکان است که مصرف آن سبب کاهش کلسترول بد LDL می شود.

جو دو سر چیست - مفیدترین مواد غذایی برای سالمندان: از مصرف این 7 ماده غذایی غافل نشوید.

3- سیب

مصرف روزانه یک عدد سیب برای تمامی سنین مفید است. یک عدد سیب بزرگ حاوی حدود 5 گرم فیبر می باشد. مصرف روزانه سیب به کاهش کلسترول و همچنین کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک می‌کند.

apple fruit - مفیدترین مواد غذایی برای سالمندان: از مصرف این 7 ماده غذایی غافل نشوید.

4- مغزها

استفاده از مغزها به جای چیپس، شیرینی و بیسکوئیت یک یک راه حل مناسب  برای بهبود کیفیت رژیم غذایی است. مطالعات نشان داده مصرف روزانه حدود 30 گرم از مغزها در کنار یک رژیم غذایی سالم نظیر رژیم غذایی مدیترانه‌ای خطر حمله قلبی، سکته مغزی و مرگ ناشی از بیماری قلبی را کاهش می‌دهد. رژیم غذایی مدیترانه‌ای سرشار از میوه، سبزی، غلات کامل و ماهی است.

آجیل و مغز ها - مفیدترین مواد غذایی برای سالمندان: از مصرف این 7 ماده غذایی غافل نشوید.

5- سبزیجات برگ‌ دار سبز رنگ

مصرف اسفناج و سایر سبزیجات برگ دار سبز به حفظ حافظه در افراد سالمند کمک می‌کند. تحقیقات نشان می دهد عملکرد مغزی در افراد سالمندی که هر روز از سبزیجات استفاده می‌کنند مشابه افرادی است که 11 سال کوچکتر بوده و به ندرت سبزیجات می‌خورند، می باشد.

4bprc864e30b8417ttd 800C450 - مفیدترین مواد غذایی برای سالمندان: از مصرف این 7 ماده غذایی غافل نشوید.

6- انواع توت

توت‌ها حاوی موادی هستند که در افراد سالمند از طریق افزایش جریان خون مغز و کاهش التهاب به حفظ حافظه کمک می‌کنند. البته تحقیقات در این زمینه هنوز در مراحل ابتدایی بسر می‌برد.

c3c7e09963ab2c6253457edb17005164 - مفیدترین مواد غذایی برای سالمندان: از مصرف این 7 ماده غذایی غافل نشوید.

7- ماست

مصرف منابع غذایی حاوی پروتئین به حفظ عضلات بدن کمک می‌کند. ماست منبع خوب پروتئین و کلسیم است. کلسیم در زنان بالای 50 سال و مردان بالای 70 سال در حفظ سلامت استخوان‌ها و پیشگیری از پوکی استخوان موثر است.

ماست و تولید صنعتی و خانگی - مفیدترین مواد غذایی برای سالمندان: از مصرف این 7 ماده غذایی غافل نشوید.

برای دریافت رژیم غذایی دکتر رویا خادمیان از طریق لینک زیر ثبت نام کنید

دریافت رژیم غذایی اینترنتی دکتر رویا خادمیان

دیدگاهتان را بنویسید