مواد غذایی مفید برای افزایش تمرکز و تقویت حافظه

1402500 - مواد غذایی مفید برای افزایش تمرکز و تقویت حافظه

مواد غذایی مفید برای افزایش تمرکز و تقویت حافظه

از مسئله ی وراثت و ژنتیک که بگذریم ، هوش و حافظه افراد را تا حد زیادی می توان با استفاده از مواد غذایی مناسب تقویت کرد. بسیاری از غذاهایی که برای سلامت کلی بدن مفید هستند، منجر به افزایش تمرکز و تقویت حافظه و مغز نیز می شوند. بنابراین اگر شما به دنبال افزایش کارایی فکر خود هستید، می توانید روزانه به سراغ انتخاب این غذاها بروید. در این مطلب تعدادی از مواد غذایی مفید برای افزایش تمرکز و تقویت حافظه را معرفی خواهیم کرد.

تقویت حافظه و افزایش تمرکز با مواد غذایی

تخم مرغ:

مغز شما نیاز به مواد مغذی خاص برای کمک به ایجاد و حفظ ساختارهای عصبی دارد. به عنوان مثال کولین یک ماده مغذی ضروری برای انتقال دهنده‌های عصبی مغز است و زرده تخم مرغ منبعی غنی از این ماده محسوب می‌شود. در هر ۱۰۰ گرم زرده تخم مرغ، ۶۰۰ میلی گرم کولین وجود دارد. این تصور که زرده تخم مرغ یک ماده غذایی مضر است، یک باور غلط بوده و باید بدانید که تخم مرغ برای بهبود وضعیت تمرکز و حفظ سلامت مغز و تقویت حافظه ، یک ماده غذایی مهم به شمار می‌آید.

زردچوبه:

خیلی جالب است که یک ادویه ساده، سرشار از خواص و فواید است. زردچوبه در زمان قدیم به‌خاطر ویژگی‌های شفابخش خود مورد توجه بوده و بسیار استفاده شده است. به‌خاطر وجود کورکومین که ترکیبی شیمیایی در زردچوبه است، این ادویه یکی از قوی‌ترین مواد ضد‌التهابی نام گرفته است. زردچوبه سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و سطح هوشیاری و پردازش اطلاعات در مغز را بالا می‌برد. از مصرف این ادویه‌ی خوش‌رنگ در وعده‌های غذایی‌تان غافل نشوید تا نتیجه آن را در تقویت حافظه مشاهده نمایید.

turmeric properties amazing ir 5 - مواد غذایی مفید برای افزایش تمرکز و تقویت حافظه

زردچوبه

ماست:

ماست نیز یکی از منابع مفید پروبیوتیک برای حفظ سلامت روده‌ها و در نتیجه افزایش کارایی مغز است. باکتری‌های مفید موجود در ماست از جمله لاکتوباسیلوس باعث بهبود علائم افسردگی، اضطراب و افزایش خلق و خوی می‌شود.

آووکادو:

این میوه یکی از سالم‌ترین مواد غذایی و یکی از بهترین انتخاب‌ها برای بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه است. تیروزین یک اسید آمینه موجود در آووکادو است که باعث افزایش دوپامین در مغز می‌شود و خلق و خوی را تقویت می‌کند. دوپامین همچنین منجر به افزایش توجه، انگیزه و تمرکز می‌شود. چربی‌های اشباع نشده موجود در این میوه از اعصاب مغز حمایت می‌کنند.

avocado plogger ir 2 - مواد غذایی مفید برای افزایش تمرکز و تقویت حافظه

 

ماهی سالمون:

اسیدهای چرب موجود در این ماهی برای سلامت مغز مفید هستند؛ درست مانند چربی‌های اشباع نشده آووکادو. این چربی‌های مفید منجر به ساخت غشای سلولی مغز و تقویت حافظه و افزایش خلق و خوی می‌شوند ضمن این که از شما در برابر افسردگی محافظت می‌کنند.

بلوبری:

بلوبری نیز یک سوپر ماده مغذی برای مغز محسوب می ‌شود چون از این عضو در برابر فشار اکسیدیته محافظت کرده و در نتیجه مشکلات مغزی ناشی از افزایش سن مثل آلزایمر و زوال عقل را تا حد زیادی کاهش میی دهد. این میوه ظرفیت‌های یادگیری و مهارت‌های حرکتی را افزایش می ‌دهد.

foodd1 - مواد غذایی مفید برای افزایش تمرکز و تقویت حافظه

گردو:

مصرف این آجیل پرطرفدار، منجر به تسهیل حافظه و بهبود عملکرد مغز می‌شود. گردو سرشار از پروتئین و فیبر است و منجر به بهبود تمرکز کلی می‌شود.

کلم بروکلی:

کلم بروکلی یکی از مغذی‌ترین و مفید‌ترین مواد برای تقویت مغز و افزایش قدرت حافظه است.  این سبزی حاوی ترکیبی شناخته شده به نام سولفوروفان است که باعث رشد سالم سلول‌های بنیادی عصبی می‌شود.

G1383203949 - مواد غذایی مفید برای افزایش تمرکز و تقویت حافظه

 

 روغن زیتون خام:

این روغن یک غذای واقعی برای مغز و تقویت حافظه است. به‌خاطر وجود آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن موسوم به پلی‌فنول، این ماده‌ی غذایی از بدن در برابر پروتئین‌های سمی معروف به ADDL، که باعث بیماری آلزایمر می‌شوند، نیز حفاظت می‌کند. اما فراموش نکنید که این روغن برای پخت‌و‌پز مناسب نیست، زیرا در دمای بالا هیدروژنه می‌شود و ترکیبات جدیدی تولید می‌کند. نکته‌ی دیگر هم اینکه این روغن را باید در جای سرد نگهداری کنید.

دانه کدو تنبل:

مانند آجیل، این دانه ها سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده برای حمایت از مغز هستند. این دانه ها منبع عالی از تریپتوفان نیز محسوب می شوند؛ اسید آمینه ای که باعث بهبود علائم افسردگی و بی خوابی می شود. دانه های کدو تنبل همچنین منبع غنی از روی هستند؛ یک ماده معدنی که نشان داده شده به تقویت عملکرد انتقال دهنده های عصبی، بهبود حافظه و افزایش قدرت شناختی کمک می کند.

kado tanbal 1 - مواد غذایی مفید برای افزایش تمرکز و تقویت حافظه

اسفناج:

افزایش تمرکز، تنها یکی از دلایلی است که شما را به خوردن اسفناج ترغیب می کند. اسفناج دارای پتانسیل بهبود وضوح ذهنی است و ظرفیت یادگیری را به شدت افزایش می دهد. مطالعات نشان داده که این سبزی تیره رنگ منبع مفیدی برای حفظ سلامت روده است و نباید فراموش کنید که حفظ سلامت روده ارتباط مستقیمی با سلامت مغز دارد. روده ناسالم باعث تشویش ذهن و بدن، اضطراب و عدم تمرکز شود.

کرفس:

کرفس از سبزیجات کم‌کالری است و خواص بی‌شماری دارد. هر فنجان از آب کرفس تنها ۱۶ کالری دارد. سطح بالای آنتی‌اکسیدان و پلی‌ساکارید‌های موجود در کرفس، آن را به یک ماده‌ی ضدالتهاب عالی بدل می‌کند و در درمان امراضی نظیر درد مفاصل و سندرم روده تحریک‌پذیر بسیار کاربرد دارد. کرفس سرشار از مواد معدنی، ویتامین‌ها و سایر مواد مغذی است. اگر علاوه‌ بر شاداب نگه‌داشتن و افزایش تمرکز و تقویت حافظه و مغز عزیز‌تان، به دنبال کاهش وزن هم هستید، می‌توانید به‌شدت روی کرفس حساب کنید. هنگام استفاده از کرفس تنها به ساقه‌ها اکتفا نکنید و از برگ‌هایش هم استفاده کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید