مکمل های مفید برای دوران یائسگی

menopause  - مکمل های مفید برای دوران یائسگی

مکمل های مفید برای دوران یائسگی

یائسگی یکی از دوره های طبیعی زندگی اغلب زنان است که در آن قاعدگی برای همیشه متوقف می گردد و آنان دیگر قادر به باردار شدن نخواهند بود. یائسگی معمولاً در حدود سن 45 تا 55 سالگی آغاز می شود. افزایش ناخواسته وزن، گرگرفتگی و تعریق شبانه، خشکی پوست، تغییرات دستگاه تناسلی زنانه، افزایش احتمال بروز پوکی استخوان و… از علائم  دوران یائسگی هستند.  در ادامه به مکمل های مفید برای دوران یائسگی آشنا خواهید شد.

مطلب مرتبط:  توصیه های غذایی و نقش تغذیه در دوران یائسگی

مکمل های مفید برای دوران یائسگی

کوهوش سیاه (Black Cohosh): آیا به رفع گرگرفتگی کمک می‌کند؟

کوهوش سیاه یکی از مکمل‌هایی است که به خوبی برای درمان علائم یائسگی مورد مطالعه قرار گرفته است. این مکمل از ریشه گیاه کوهوش سیاه در آمریکای شمالی به دست می‌آید. مطالعات متعددی فواید آن را به خصوص در ارتباط با گرگرفتگی در مقایسه با دارونما کشف کرده‌اند. اما برخی مطالعات نیز آن را تایید نمی‌کنند.
یک هشدار: در صورت وجود مشکلات کبدی از آن استفاده نکنید.

های کوهوش سیاه - مکمل های مفید برای دوران یائسگی

دانه بزرک (Flaxseed): کاهش تعریق شبانه

دانه بزرک و روغن آن به برخی زنان با علائم یائسگی ملایم در بهبود علائم کمک می‌کند. بزرک منبع خوبی از لیگنان، به عنوان تعدیل‌کننده هورمون‌های زنانه می‌باشد. اگرچه، همه مطالعات این فواید را در تسکین گرگرفتگی تایید نمی‌کنند.

4bpqa232f56b3f17bs1 800C450 - مکمل های مفید برای دوران یائسگی

کلسیم: پیشگیری از تحلیل استخوانی

یکی از مشکلات جدی در دوران یائسگی تحلیل استخوان  پس از کاهش سطح هورمون‌ها می باشد. دریافت کافی کلسیم بسیار در این دوران بسیار اهمیت دارد. زنان زیر 51 سال روزانه 1000 میلی گرم کلسیم نیاز دارند. اما این نیاز در زنان بالای 51 سال روزانه 1200 میلی گرم می‌باشد.
نکته: بهتر است کلسیم خود را از مواد غذایی دریافت نمایید. اگر برای دریافت کافی به مکمل نیاز دارید، دوزهای پایین (کمتر از 500 میلی گرم در یک زمان) را با مواد غذایی در طول روز استفاده کنید. کسیم اینگونه جذب بهتری خواهد داشت.

مطلب مرتبط: نقش تغذیه در پیشگیری از پوکی استخوان یا استئوپروز

شبدر قرمز: فواید آن اثبات نشده

اکثر زنان شبدر قرمز می‌خورند به امید اینکه استروژن گیاهی طبیعی است و علائم یائسگی را کاهش می‌دهد. تاکنون نتایج تحقیقات در این زمینه ضد و نقیض است. با وجود نگرانی‌ها، مطالعات اخیر نشان می‌دهند مصرف 3 ماه شبدر قرمز خطر سرطان رحم را در زنان افزایش نمی‌دهد. اما بهتر است قبل از مصرف آن با پزشک مشورت نمایید.

105970 - مکمل های مفید برای دوران یائسگی

ویتامین D: کمی آفتاب بگیرید.

ویتامین D به اندازه کلسیم برای سلامت استخوان اهمیت دارد. بدون ویتامین D بدن شما قادر به جذب کلسیم نمی‌باشد. اغلب بزرگسالان به روزانه 600 واحد بین المللی ویتامین D نیاز دارند. افراد 71 ساله و بزرگتر نیازشان بیشتر و معادل 800 واحد بین المللی است.

مطلب مرتبط: منابع غذایی سرشار از ویتامین D و تامین ویتامین D مورد نیاز بدن

treatment for low vitamin d or deficiency - مکمل های مفید برای دوران یائسگی

سیب‌زمینی شیرین وحشی (Wild Yam): جایگزینی برای هورمون‌ها

قرص‌ها و کرم‌های تهیه شده از گونه‌های خاصی از سیب‌زمینی شیرین جایگزینی مناسب برای هورمون درمانی در دوران یائسگی می‌باشد. برخی از ترکیبات طبیعی در این سیب‌زمینی شیرین شبیه استروژن و پروژسترون می‌باشد. اما تاکنون، مطالعات بالینی تاثیر آن‌ها را در کاهش علائم یائسگی تایید نکرده‌اند.

سیب زمینی شیرین عکس 1 750x490 - مکمل های مفید برای دوران یائسگی

جینسنگ: بهبود دهنده خلق و خو

تعداد محدودی از مطالعات نشان می‌دهند انواع مختلف جینسنگ ممکن است کیفیت زندگی را در دوران یائسگی تقویت کند. جینسنگ به بهبود خلق و خو و خواب کمک می‌نماید. اما تاکنون، مطالعات بر روی جینسنگ آمریکایی یا کره‌ای آنها را جهت کاهش علائم فیزیکی یائسگی مانند گرگرفتگی موثر نمی‌دانند.

ThinkstockPhotos 146882745 770x470 - مکمل های مفید برای دوران یائسگی

سنت جونز ورت (St. John’s Wort): کنترل نوسانات خلقی

این گیاه یک درمان شناخته شده برای افسردگی خفیف است. اما می‌تواند فواید بخصوصی برای زنان یائسه نیز داشته باشد. شواهدی وجود دارد (بخصوص هنگامی که با کوهوش سیاه ترکیب شود) که نشان می‌دهد سنت جونز ورت (گل راعی) می‌تواند منجر به بهبود خلق و خو و کاهش نوسانات خلقی مربوط به یائسگی شود.

sentjanzevka - مکمل های مفید برای دوران یائسگی

دهیدرو اپی‌آندروسترون (DHEA): هورمون جوانی

سطح طبیعی هورمون DHEA پس از 30 سالگی در بدن افت می‌کند. برخی مطالعات کوچک نشان می‌دهند مکمل‌های DHEA علائم یائسگی مانند کم شدن میل جنسی و گرگرفتگی را کاهش می‌دهد. اما نتایج ضد و نقیض است. سایر مطالعات هیچ‌گونه فایده‌ای پیدا نکرده‌اند. کمی نگرانی در رابطه با استفاده طولانی مدت یا دوزهای بالای DHEA وجود دارد که ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد.

دانگ کوای (Dong Quai): ملکه گیاهان

سال های زیادی است که دانگ کوای در طب چینی به عنوانی درمانی برای سلامت زنان استفاده می‌شود. اما تحقیقات اخیر این ادعا را تایید نمی کنند. یک مطالعه بر روی دانگ کوای انجام شد تا تاثیر آن را بر کاهش گرگرفتگی دوران یائسگی بررسی کند، اما هیچ فوایدی یافت نشد. از آن جایی که ممکن است مصرف طولانی مدت دانگ کوای عوارضی از جمله ابتلا به سرطان داشته باشد، قبل از استفاده از آن با پزشک خود مشورت کنید.

1296x728 Dong Quai 2 - مکمل های مفید برای دوران یائسگی

سویا: غذای شگفت‌انگیز

زنان یائسه آمریکایی هشت برابر بیشتر از زنان آسیایی دچار گرگرفتگی می‌شوند. آیا سویا در رژیم غذایی آسیایی می‌تواند علت آن باشد؟ احتمالاً.
مطالعات نشان داد که سویا به میزان متوسطی در کاهش علائم گرگرفتگی موثر است. غذاهای حاوی سویا (مانند آجیل سویا و توفو) و مکمل‌های فیتواستروژن (ترکیبات شبیه استروژن که در برخی گیاهان وجود دارد) گاهی برای از بین بردن گرگرفتگی های خفیف استفاده می‌شود. اگرچه این نتایج هنوز قطعی نیست.

مطلب مرتبط: خواص شیر سویا برای سلامتی، لاغری و جلوگیری از پوکی استخوان

close up of soy beans 717368577 5abc422fba6177003796e9bd - مکمل های مفید برای دوران یائسگی

استفاده هوشمندانه از مکمل‌ها

در مورد مصرف هرگونه مکمل با یک پزشک یا داروساز مشورت نمایید. به یاد داشته باشید:
• تمام مکمل‌ها عوارض جانبی دارند.
• مکمل‌ها و گیاهان ممکن است با برخی داروهای مصرفی‌تان تداخل داشته باشند. آن‌ها می‌توانند اثر دارو را افزایش یا کاهش دهند و یا این تداخل می‌تواند مشکلاتی برای سلامتی شما به وجود آورد.
• برخی از گیاهان سبب واکنش‌های آلرژیک می‌شوند.

برای بهرمندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

رژیم غذایی اینترنتی

دیدگاهتان را بنویسید