میل شدید به شیرینی

دسته بندی : رژیم درمانی

زمان انتشار : 1399/12/20

زمان به روز رسانی : 1399/12/20

 

شکر تقریبا در تمام غذاهایی که ما می‌خوریم وجود دارد، به بسیاری از محصولاتی که می‌خریم اضافه می‌شود و در تمام غذاهایی که در تعطیلات و مراسم‌های خاص مصرف می‌کنیم وجود دارد.

یک تحقیق در سال 2018 به این نتیجه رسید که ممکن است ما ناخواسته با مصرف همیشگی شکر یک عادت و فرهنگ غذایی را در مردم ایجاد کرده‌ایم. پس بهتر است نگاهی دقیق‌تر به این موضوع داشته باشیم و ببینیم چرا ما علاقه زیادی به مواد شیرین داریم و چه کاری برای کم کردن آن می‌توانیم بکنیم.

 

 

چه چیزی باعث به وجود آمدن میل به شکر در ما می‌شود؟

 

دلایل زیادی برای به وجود آمدن میل به شکر وجود دارد. بعضی از این دلایل فیزیولوژیکی ( فیزیکی ) و بعضی دیگر روانی است.

 

 

شرایط

 

نوع، زمان و میزان غذایی که مصرف می‌کنیم باعث بروز عادت‌های غذایی در ما می‌شود. محققان می‌گویند میل ما به یک غذای خاص نتیجه شرایطی است که خودمان برای خود ایجاد می‌کنیم. یعنی ما علاقه به مصرف غذایی داریم که به ما حس خوبی می‌دهد. در واقع میل ما به شکر به خاطر این است که ما با مصرف مداوم آن، بدن خود را به میل به آن عادت داده‌ایم. میل شدید ما به یک غذا شبیه به یک اجبار است.

نتایج یک تحقیق در سال 2016 نشان داد که غذاهای فرآوری شده، به خصوص آن‌هایی که شکر زیادی دارند، می‌توانند باعث بروز عادت‌های غذایی مخرب در ما بشوند.

 

 

شکر و بروز رفتارهای معتادانه

 

آیا میل شدید ما به غذاهای شیرین شبیه به همان حسی است که افراد معتاد دارند؟ محققان هنوز بر سر درست یا نادرست بودن این قضیه به نتیجه نرسیده‌اند.

البته می‌دانیم که شکر موجود در غذاهای فرآوری شده باعث آزاد شدن دوپامین در مغز می‌شود و به ما حس خوبی بعد از خوردن این غذاها می‌دهد، در نتیجه ما دوست داریم بیش‌تر این غذاها را بخوریم و با آزاد شدن مقادیر بیشتر دوپامین میل ما نیز بیشتر می‌شود. این یک چرخه بی‌پایان است.

 

 

شیرین کننده های مصنوعی

 

مصرف شیرین ‌کننده های مصنوعی می‌تواند بعد از مدتی سلیقه و حس چشایی ما را دچار تغییر کند. بعضی از محققان معتقدند وقتی ما به شیرینی بسیار بالای شیرین‌کننده‌های مصنوعی عادت می‌کنیم، میل‌مان به غذاهای شیرین نیز بیش‌تر می‌شود.

نتایج یک تحقیق نشان داد که اگر افراد طی مدت دو هفته از مصرف شیرین‌کننده‌های مصنوعی اجتناب کنند، حدودا 85 درصد امکان دارد که بعد از این مدت دیگر میل چندانی به مصرف این شیرینی‌ها نداشته باشند.

 

 

استرس

 

بدن شما در نتیجه وجود استرس هورمون آزاد می‌کند. این هورمون‌ها رابطه مستقیمی با میل شما به مصرف غذاهای شیرین دارند. برای مثال هورمون کورتیزول مستقیما باعث می‌شود که شما میل به خوردن غذاهای شیرین پیدا کنید.

نتایج تحقیقات نشان داده است که اگر شما مداوم و به مدت طولانی در معرض استرس باشید، به مرور میل شدیدی به مصرف غذاهای شیرین و دارای چربی بالا پیدا خواهید کرد.

 

 

خواب

 

رابطه بین خواب و غذا خوردن رابطه‌ای بسیار پیچیده است. نتایج تحقیق بر روی خواب نشان داده است، افرادی که به اندازه کافی نمی‌خوابند میل بیشتری به مصرف غذاهای شیرین، نمکی و حاوی نشاسته دارند. همچنین تحقیق دیگری نشان داد که شیرینی موجود در غذاها می‌تواند بر روی کیفیت خواب شما تاثیر بگذارد.

 

 

میل شدید در دوره عادت ماهانه زنان ( پریود )

 

یک باور عمومی وجود دارد که رابطه مستقیمی بین میل شدید به شکلات و دوران پریود بانوان وجود دارد.

محققان معتقدند که شکلات باعث ترشح هورمون اندورفین در بدن می‌شود. این هورمون به فرد حس خوبی داده و احساسات منفی را از بین می‌برد. البته بعضی معتقدند که این موضوع بیشتر از اینکه منشا پزشکی داشته باشد، منشا فرهنگی دارد.

 

 

میل ما به شکر ممکن است منشا ژنتیکی نیز داشته باشد

 

طبق تحقیقات مرکز سلامت آمریکا ممکن است میل انسان به شکر منشا ژنتیکی نیز داشته باشد. محققان با آزمایشاتی که بر روی موش‌ها انجام دادند، متوجه شدند که موش‌هایی که یک نوع به خصوص از ژن‌ها را دارند نسبت به بقیه شکر بیشتری مصرف می‌کنند.

 

 

آیا می‌توان در برابر این میل شدید مقاومت کرد و آن را از بین برد؟

 

جواب مثبت است. تحقیقات نشان داده است که مقاومت کردن در برابر این میل شدید و دوری از مصرف اینگونه غذاها به مرور باعث کاهش میل شما به آن‌ها می‌شود.

نتایج یک تحقیق در سال 2016 صحت این ادعا را تایید کرده است. البته اگر شما بیش ‌از حد سختگیری کنید و غذاخوردن خود را محدود کنید، در نهایت نتیجه برعکسی خواهید گرفت و میل شما به غذاهای مضر بیشتر خواهد شد. همچنین به نظر می‌آید اگر شما میزان کالری دریافتی خود را کمتر کنید بهتر از این است که غذای خاصی را به طور کامل از برنامه غذایی خود حذف کنید.

 

 

چطور میل خود را مدیریت کنیم؟

 

میل شما به غذاها به خودی خود مشکلی ندارد، بلکه نحوه پاسخ شما به این نیاز است که ممکن است مشکل‌ آفرین باشد. در ادامه چند نکته برای مدیریت اینگونه از میل می‌آوریم:

 

 

سختگیری نکنید

 

مصرف گهگاه یک تکه شکلات و یا خوردن یک تکه کیک در روز تولدتان برای سلامت شما ضرری نخواهد داشت و حتی می‌تواند باعث شود کمتر سراغ غذاهای مضر بروید. پس بهتر است هرازگاهی مقدار کمی شیرینی مصرف کنید اما مراقب باشید زیاده روی نکنید.

 

 

به برچسب محصول نگاه کنید

 

گاهی اوقات با نگاه کردن به برچسب محصول و فهمیدن میزان کالری و مواد تشکیل دهنده آن محصول، شما خود به خود از مصرفش صرف نظر می‌کنید.

 

 

چرت زدن

 

اگر شب به درستی نمی‌خوابید، یک چرت کوتاه در روز کمک بزرگی برای شما خواهد بود و باعث جبران مقداری از انرژی شما خواهد شد.

 

 

شیرینی‌های طبیعی

 

از شیرینی‌های طبیعی استفاده کنید. برای مثال: میوه‌های تازه یا شکلات تلخ. اگر گرسنه بودید یک وعده غذایی که حاوی پروتئین می باشد، برایتان بسیار مفید است.

 

 

جمع بندی

 

میل به غذاها و مواد شیرین موضوع عجیبی نیست و در بسیاری از مردم وجود دارد. دلایل مختلفی برای میل به شکر وجود دارد. شما با کمی دقت متوجه دلیل آن در خود خواهید شد. روش‌های مختلفی برای کاهش این میل وجود دارد که شما می‌توانید با امتحان کردن آن‌ها و یا مشورت با یک متخصص تغذیه از آن‌ها استفاده کنید. اگر مقاومت کردن در برابر این میل برای شما خیلی مشکل است، حتما به یک متخصص مراجعه کنید.

 

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید