میوه های مفید برای دیابتی ها

476163 world diabetes day main - میوه های مفید برای دیابتی ها

میوه های مفید برای دیابتی ها

اگر به دیابت مبتلا هستید و می خواهید برای کنترل بهتر قند خون تان از یک رژیم غذایی مناسب پیروی کنید نباید از مصرف میوه ها غافل شوید. تمام میوه ها برای سلامتی مفید هستند. اما استفاده از برخی از آن ها به دیابتی ها بیشتر توصیه می شود.

جایگاه میوه در رژیم بیماران مبتلا به دیابت:

بسیاری از افراد تصور می کنند که میوه ها به دلیل داشتن کربوهیدرات برای بیماران مبتلا به دیابت مضر هستند. این در حالی است که به گفته انجمن دیابت آمریکا (ADA) میوه ها با دارا بودن انواع ویتامین ها و مواد معدنی و همچنین داشتن فیبر فراوان می توانند هم احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهند و هم می توانند به تنظیم قند خون در بیماران مبتلا به دیابت کمک کنند.

اگرچه مصرف میوه به بیماران مبتلا به دیابت توصیه می شود اما از آنجاکه میوه ها دارای کربوهیدرات هستند باید میزان کربوهیدرات آن ها در رژیم بیماران دیابتی در نظر گرفته شود. چراکه دریافت بیش از حد کربوهیدرات سبب افزایش قند خون می شود .

مصرف میوه های تازه مانند سیب، انواع توت و … می تواند به حفظ سلامت عمومی بدن، کنترل بهتر قند خون، تنظیم فشارخون و کاهش التهاب بدن کمک کند. در رژیم بیماران دیابتی مصرف میوه های تازه نسبت به آبمیوه ها (حتی آبمیوه های طبیعی) ارجحیت دارد. میوه های تازه بر خلاف آبمیوه ها سرشار از فیبر هستند.

فیبر که در انواع میوه ها، سبزیجات و غلات کامل یافت می شود فواید بی شماری برای بدن دارد. فیبر علاوه بر کنترل قند خون، در ایجاد احساس سیری، چلوگیری از پرخوری، درمان چاقی و پیشگیری از بیماری های مختلف مانند بیماری قلبی و سرطان نیز نقش دارد. حفظ وزن در محدوده طبیعی حساسیت به انسولین را افزایش داده و به کنترل بهتر بیماری دیابت کمک می کند.

هر چقدر در بیماران مبتلا به دیابت قند خون بهتر کنترل شود احتمال بروز عوارض دیابت مانند آسیب اعصاب (نوروپاتی دیابتی)، نارسایی کلیوی، بیماری قلبی، مشکلات بینایی و … کمتر خواهد بود.

مطلب مرتبط: تغذیه و دیابت: نکات تعذیه ای مهم برای کنترل قند خون افراد مبتلا به دیابت

66845881 - میوه های مفید برای دیابتی ها

آشنایی با میوه های مفید برای دیابتی ها:

۱- توت ها: غنی از آنتی اکسیدان

شواهد نشان می دهد که توت ها (توت فرنگی، بلوبری و …) به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی آنتی اکسیدان، ویتامین و فیبر از میوه های مفید برای دیابتی ها به شمار می روند. یک لیوان بلوبری تازه ۸۵ کیلوکالری انرژی، ۲۱ گرم کربوهیدرات و ۳/۶ گرم فیبر دارد. میزان انرژی یک لیوان توت فرنگی ۴۷ کیلوکالری است. این میزان توت فرنگی دارای ۱۱گرم کربوهیدرات و ۳ گرم فیبر است.

۲- گیلاس: دارای خاصیت ضد التهابی

گیلاس دارای شاخص گلایسمی (GI) پایینی است. مواد غذایی با GI پایین قند خون را به سرعت افزایش نمی دهند. یک لیوان گیلاس دارای ۷۷ کیلوکالری انرژی و ۱۹ گرم کربوهیدرات است. این میوه خاصیت ضد التهابی داشته و سرشار از آنتی اکسیدان است. مصرف گیلاس احتمال ابتلا به بیماری قلبی، سرطان و … را کاهش می دهد.

۳- هلو: سرشار از پتاسیم

هلو یکی از میوه های مفید برای دیابت است. این میوه دارای ویتامین C، پتاسیم و فیبر است. یک عدد هلوی متوسط ۵۹ کیلوکالری انرژی، ۱۴ گرم کربوهیدرات و ۲/۳ گرم فیبر دارد.

۴- زردآلو: منبع خوب فیبر

زردآلو به عنوان یک میوه تابستانی می تواند در رژیم بیماران مبتلا به دیابت قرار گیرد. یک عدد زردآلو ۱۷ کیلوکالری انرژی، ۴ گرم کربوهیدرات و ۰/۷گرم فیبر دارد. هر ۴ عدد زردآلوی تازه یک واحد میوه در نظر گرفته شده و بیش از ۵۰ درصد نیاز بدن به ویتامین A را تامین می کند.

۵- سیب: سرشار از فیبر و ویتامین C

سیب به عنوان یکی از بهترین میوه های مفید برای دیابت واقعاً می تواند نیاز شما را برای مراجعه به پزشک کاهش دهد. یک عدد سیب کوچک ۷۸ کیلوکالری انرژی، ۲۱ گرم کربوهیدرات و ۳/۶ گرم فیبر دارد. سیب سرشار از فیبر و ویتامین C است.

۶- پرتقال: غنی از ویتامین C

مصرف یک عدد پرتقال در روز می تواند تقریباً تمام نیاز شما به ویتامین C را تامین کند. این میوه که شاخص گلایسمی کمی دارد دارای ۳ گرم فیبر، ۱۵ گرم کربوهیدرات و ۶۲ کیلوکالری انرژی است. پرتقال حاوی فولات (ویتامین B9) و پتاسیم است. پتاسیم به کاهش فشارخون کمک می کند.

۷- گلابی: منبع خوب فیبر

گلابی به دلیل داشتن فیبر یکی از میوه های مفید برای دیابت به حساب می آید. یک عدد گلابی کوچک ۸۴ کیلوکالری انرژی، ۲۲ گرم کربوهیدرات و ۴/۵ گرم فیبر دارد.

۸- کیوی: غنی از فیبر، پتاسیم و ویتامین C

کیوی سرشار از مواد مغذی مختلف از جمله ویتامین C و پتاسیم است. یک عدد کیوی دارای ۴۲ کیلوکالری انرژی، ۱۰ گرم کربوهیدرات و ۲ گرم فیبر است.

به منظور بهره مندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

رژیم غذایی آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید