نظم خواب در کودکی و تاثیر آن بر وزن نوجوانی

57805566 - نظم خواب در کودکی و تاثیر آن بر وزن نوجوانی

نظم خواب در کودکی و تاثیر آن بر وزن نوجوانی

با توجه به افزایش شیوع اضافه وزن و چاقی در دوران نوجوانی طی چند دهه گذشته تحقیقات برای رفع این مشکل لازم و ضروری است. همانطور که می دانید خواب کافی و مفید بر روی سلامت جسمی و روحی و همچنین توانایی یادگیری مطالب موثر است.

نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد خواب منظم و کافی در اوایل دوران کودکی در جلوگیری از چاقی کودکان و برخورداری از وزن مناسب در دوران نوجوانی موثر  است. در این مطالعه ارتباط بین زمان رفتن به بستر در کودکان با نمایه توده بدنی (BMI) در دوران نوجوانی مقایسه شد. تعداد شرکت کنندگان در این مطالعه 2196 نفر بود. الگوی خواب کودکان ۵ تا ۹ ساله از طریق گزارشی که مادران آنها ارائه داده بودند، مشخص شد. سپس در سن ۱۵ سالگی BMI این افراد تعیین گردید.

مطلب مرتبط: راه و روش هایی موثر برای کنترل و درمان چاقی کودکان

نتایج نشان داد کودکان ۹ ساله‌ای که در ساعات منظمی از شب به رختخواب نمی‌روند در سن ۱۵ سالگی BMI  بالاتری دارند. نتایج این تحقیق از مطالعات قبلی که نشان داده بودند الگوی خواب کودکان بر سلامتی موثر است، حمایت می‌کند.

3245 686 - نظم خواب در کودکی و تاثیر آن بر وزن نوجوانی

زمان خواب کودک

زمان به رختخواب رفتن کودک به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله: زمانی که کودک باید صبح از خواب بیدار شود، فاصله منزل تا مدرسه و ساعت شروع مدرسه. اگرچه والدین نمی‌توانند ساعت شروع مدرسه را تعیین کنند، اما می‌توانند در تعیین زمان خواب کودک نقش داشته باشند.

کودک باید زمانی به رختخواب برود که تا صبح روز بعد زمان مناسب برای خواب کافی داشته باشد. طبق دستورالعمل‌های فعلی باید میزان استراحت شبانه برای کودکان ۳ تا ۵ ساله ۱۰ تا ۱۳ ساعت و زمان خواب برای کودکان ۶ تا ۱۳ ساله ۹ تا ۱۱ ساعت باشد. این میزان برای نوجوانان ۱۴ تا ۱۷ ساله ۸ تا ۱۰ ساعت در شب است.

مطلب مرتبط: استعداد ژنتیکی مانع کاهش وزن کودکان و نوجوانان چاق نمی‌شود

نتیجه گیری: عادت دادن کودک به اینکه هر شب در ساعت معینی بخوابند، مهم است. زیرا این امر می‌تواند خطر بروز اضافه وزن و چاقی را در دوران نوجوانی کاهش دهد.

برای بهرمندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

رژیم غذایی اینترنتی

دیدگاهتان را بنویسید