نقش تغذیه در پارکینسون ؛ رژیم غذایی مناسب برای بیماری پارکینسون

311522421112022717016123617513423821220780 - نقش تغذیه در پارکینسون ؛ رژیم غذایی مناسب برای بیماری پارکینسون

نقش تغذیه در پارکینسون ؛ رژیم غذایی مناسب برای بیماری پارکینسون

بیماری پارکینسون ( PD ) سومین بیماری شایع سیستم عصبی مرکزی است این بیماری یک بیماری تخریبی بوده و به آرامی پیشرفت می کند و یک نفر از هر 100 نفر بالای 75 سال را گرفتار می کند. متوسط سن شروع بیماری 58 سال می باشد ولی در افراد جوانتر هم دیده می شود. در این مقاله درباره رژیم غذایی مناسب برای بیماری پارکینسون صحبت خواهیم کرد.

پارکینسون چیست؟

پارکینسون بیماری است که سیستم حرکتی بدن را مختل می‌کند. این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که برخی سلول‌های خاص در مغز دچار مشکل می‌شوند. معمولا این سلول‌های عصبی مسئول تولید ماده‌ی شیمیایی مهمی به‌نام دوپامین هستند. دوپامین ماده‌ای است که با بخش کنترل‌کننده‌ی حرکات بدن در مغز مرتبط است. سیگنال‌هایی که دوپامین به مغز می‌فرستد به ماهیچه‌ها اجازه‌ی حرکت می‌دهند. هنگامی‌ که فرد به پارکینسون مبتلا می‌شود، این سلول‌های عصبی از کار می‌افتند و دوپامین به اندازه‌ی کافی ترشح نمی‌شود، در نتیجه فرد برای حرکت دچار مشکل می‌شود.

علائم بیماری پارکینسون

علائم بیماری پارکینسون در افراد مختلف متفاوت است و معمولا همگام با پیشرفت بیماری تغییر می‌کند. از طرفی ممکن است علائمی که فردی در مراحل اولیه‌ی بیماری دارد، شخص دیگری در پیشرفته‌ترین زمان بیماری هم نداشته باشد. این بیماری هم علائم حرکتی و هم علائم غیرحرکتی دارد. مهم‌ترین علائم پارکینسون موارد زیر هستند:

  • لرزش، که به معنی تکان خوردن یا لرزیدن دست و بازوهاست و در مواردی هم پاها را تحت تأثیر قرار می‌دهد
  • انقباض و سفتی عضلات
  • کندی حرکت
  • عدم تعادل یا وجود مشکل در راه رفتن

بیماری پارکینسون معمولا با بروز مشکل در عضلات بدن شروع می‌شود و تا مشکلات در بلع و یبوست پیش می‌رود. در مراحل بعدی این بیماری، فرد مبتلا ممکن است دچار لکنت یا ناتوانی در بیان کلمات شود. برخی از افراد مبتلا هم ممکن است به دمانس (زوال عقل) دچار شوند. عموما اولین علائم این بیماری بین سنین ۵۰ تا ۶۰ سال و گاهی اوقات زودتر بروز می‌کند.

Parkinson 1 - نقش تغذیه در پارکینسون ؛ رژیم غذایی مناسب برای بیماری پارکینسون

 نقش تغذیه در پارکینسون چیست؟

– دوپامین انتقال دهنده عصبی است که در بدن از اسیدهای آمینه ساخته می‌شود که اسیدهای آمینه هم خود زیر ساخت پروتئین‌ها هستند. هر بار که پروتئین با کیفیت بالا (مانند گوشت، ماهی، تخم‌مرغ، مرغ و آجیل) می‌خوریم، این پروتئین در بدن به اسیدهای آمینه آن تجزیه می‌شود. دو اسید آمینه فنیل آلانین و تیروزین در بدن به آل – دوپا تبدیل می‌شود که سپس در مغز به دوپامین تبدیل می‌شود.
– ویتامین‌ها و مواد معدنی برای هر مرحله از این فرآیند تبدیل لازم است، بنابراین کمبود این مواد ممکن است باعث کاهش تولید دوپامین شود.
– داروهای آل – دوپا برای جذب با اسیدهای آمینه موجود رژیم رقابت می‌کنند، بنابراین زمان مصرف آل – دوپا و مصرف پروتئین باید برای جذب و اثربخشی مطلوب دارو و کاهش اثرات جانبی مدیریت شود و به عبارت دیگر دارو همزمان با غذای پروتئینی مصرف نشود.

رژیم غذایی در بیماری پارکینسون

غذاهایی که باید بخورید

آنتی اکسیدان ها

تحقیقات کنونی بر روی پروتئین ها، فلاونوئیدها و باکتری های روده ای برای بهبود علائم پارکینسون تمرکز دارد. به گفته مایکل جی فاکس از تحقیقات پارکینسون، خوردن یک رژیم غذایی با میزان آنتی اکسیدان ها، “استرس اکسیداتیو” عامل افزایش شرایط پارکینسون را کاهش می دهد
شما می توانید از خوردن مقدار زیادی آنتی اکسیدان ها استفاده کنید:

  • آجیل درختی، مانند گردو، آجیل برزیل، گردو آمریکایی و پسته
  • بلوبری، بلک بری، توت گوجی، کران بری و الدربری
  • گوجه فرنگی، فلفل، بادمجان و دیگر سبزیجات نایت شید
  • اسفناج و کلم بروکلی

خوردن رژیم غذایی گیاهی مبتنی بر این نوع مواد غذایی ممکن است بیشترین میزان مصرف آنتی اکسیدان را به وجود آورد.
آزمایشات بالینی در طول دهه گذشته، ایده درمان آنتی اکسیدانی برای پارکینسون را مورد بررسی قرار داد اما این آزمایشات شواهد مشخصی مبنی بر اتصال آنتی اکسیدان ها به درمان پارکینسون پیدا نکرده است. اما کاهش استرس اکسیداتیو هنوز یک راه ساده برای بهبود شیوه زندگی شما و سالم تر شدن است.

مطلب مرتبط:  پیشگیری از سرطان با آنتی اکسیدان های طبیعی

Top 10 Hi antioxidants fruits - نقش تغذیه در پارکینسون ؛ رژیم غذایی مناسب برای بیماری پارکینسون

زیره، گلپر و آویشن

باکتری هلیکوباکترپیلوری سمومی را تولید می‌کند که می‌توانند باعث بروز آسیب‌های مغزی شوند که به ابتلا و رشد بیماری پارکینسون می‌انجامد. برای مقابله با این باکتری ادویه‌ی بیشتری مصرف کنید. نتایج بررسی‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد که زیره، گلپر و آویشن می‌تواند باعث نابودی رشد هلیکوباکترپیلوری ‌شود.

باقلا

برخی افراد باقلا را برای پارکینسون مصرف می کنند زیرا آنها حاوی لوودوپا هستند همان ماده ای که در برخی از داروهایی است که برای درمان پارکینسون استفاده می شود. شواهد قطعی مبنی بر حمایت از باقلا به عنوان درمان در این زمان وجود ندارد. از آنجا که شما نمی دانید چه مقدار از لوودوپا در هنگام مصرف باقلا مصرف می کنید آنها نمی توانند جایگزین درمان های نسخه شده شوند.

AndroidOnlineNewsImage - نقش تغذیه در پارکینسون ؛ رژیم غذایی مناسب برای بیماری پارکینسون

امگا 3

امگا 3 دارای خواص ضدالتهابی است که ممکن است مفید باشد چرا که التهاب عصبی یکی از ویژگی‌های پارکینسون است. مشکلات رفتاری نیز یکی از ویژگی‌های رایج بیماری هستند و تحقیقات زیادی در خصوص خواص چربی‌های ضروری امگا 3 انجام شده است. غنی‌ترین منبع غذایی از ماهی‌هایی مانند ماهی سالمون، ماهی قزل آلا، ماهی خال مخالی، شاه ماهی، ساردین و تن است.

اسید فولیک

یکی دیگر از ویتامین‌های مفیدی که به این بیماران می‌تواند کمک فراوانی کند، همین اسید فولیک خودمان است که در دسته ویتامین‌های گروه B جای می‌گیرد. جالب است بدانید که بررسی‌های انجام شده روی موش‌ها نشان می‌دهد، کمبود اسید فولیک ممکن است استعداد مغز را برای ابتلا به بیماری پارکینسون افزایش دهد.
مصرف مقادیرکافی اسیدفولیک می‌تواند مغز افراد سالخورده را در برابر پارکینسون و سایر بیماری‌های عصبی محافظت کند. به این دلیل است که توصیه می‌شود از منابع غذایی این ویتامین به خصوص در سنین بالا بیشتر استفاده شود.
آیا می‌دانید منابع غذایی این ماده مغذی کدامند؟ همیشه به خاطر داشته باشید که میوه و سبزی‌های برگ سبز از منابع غنی این ویتامین هستند که خوردن‌شان برای این بیماران نیز مفید است.
حتی دیده شده که خوردن این گروه از مواد غذایی، کم اشتهایی ناشی از داروهایی که برای درمان تجویز می‌شود را نیز کمتر می‌کنند.

مطلب مرتبط: منابع غذایی سرشار از اسید فولیک برای تامین نیاز بدن به فولات

از مصرف فیبرها غافل نشوید

رژیم‌های غذایی سرشار از میوه‌ها و سبزیجات فرآیند نابودی نرون‌ها یا همان سلول‌های عصبی را مهار می‌کنند. از آنجایی که میوه و سبزیجات سرشار از فیبرها هستند می‌توانند با یبوست نیز مقابله کنند. متأسفانه 60 تا 80 درصد مبتلایان به پارکینسون از مشکل یبوست رنج می‌برند. توجه داشته باشید که مصرف میوه و سبزیجات فراوان برای پیشگیری از این بیماری هم موثر است.

راهنمایی های دیگر

برای یبوست ناشی از پارکینسون، برای چاشنی غذای خود از زردچوبه یا خردل زرد استفاده کنید تا حرکات روده را تشویق کند. یک مطالعه نشان داد که مصرف کافئین ممکن است به کاهش پیشرفت پارکینسون کمک کند. برای گرفتگی عضلات ناشی از پارکینسون، در نظر گرفتن آب تونیک برای محتوای کینین آن که سبب افزایش منیزیم از طریق رژیم غذایی می شود از حمام نمکی Epsom یا مکمل ها استفاده کنید.

غذاهایی که نباید بخورید

محصولات لبنی

لبنیات کم چربی اغلب به عنوان یک جایگزین سالم برای نوع چربی کامل دیده می شود. اما با توجه به مطالعات جدید، مصرف مقادیر بالایی از لبنیات با کم چربی ممکن است خطر بیماری پارکینسون را افزایش دهد محققان ارتباطی بین میزان مصرف بالای لبنیات کم چرب و خطر پارکینسون نشان داده اند. محققان دریافتند که خطر ابتلا به بیماری پارکینسون در بزرگسالانی که هر روز مصرف حداقل سه وعده از محصولات لبنی کم چرب را در مقایسه با افرادی که فقط یک وعده مصرف کرده بودند بیشتر بود. مطالعات قبلی نشان داده است که ممکن است ارتباط بین مصرف لبنیات، به ویژه شیر و افزایش خطر بیماری پارکینسون وجود داشته باشد. شیر کم چرب و سرشیر گرفته باعث افزایش خطر ابتلا به پارکینسون می شود. محققان گزارش دادند مصرف بستنی میوه ای و ماست یخ زده با افزایش خطر ابتلا به بیماری پارکینسون همراه بود. بین مصرف لبنیات با چربی کامل و بیماری پارکینسون هیچ پیوندی مشاهده نشد.

مصرف محصولات لبنی با خطر ابتلا به پارکینسون همراه شده اند. عاملی در محصولات لبنی ممکن است سطح اکسیداسیون مغز شما را تحت تاثیر قرار دهد و نشانه ها را پایدارتر می کند. نشان داده شده است که در مردان قوی تر از زنان است. اگر قصد دارید مصرف لبنیات مانند شیر، پنیر و ماست را متوقف کنید ممکن است بخواهید یک مکمل کلسیم را برای از بین رفتن کلسیم در رژیم غذایی خود تنظیم کنید. اگر چه مصرف کافی کلسیم لزوماً برابر سلامت استخوان ها نیست (همانطور که در کشورهایی با مصرف لبنیات و کلسیم کم) دیده می شود.

96 10 c22 239 - نقش تغذیه در پارکینسون ؛ رژیم غذایی مناسب برای بیماری پارکینسون

غذاهای پر چربی اشباع شده

نقش غذاهای پر چربی اشباع شده در پیشرفت پارکینسون هنوز تحت بررسی است و اغلب درگیر است. در نهایت ممکن است ما کشف کنیم که انواع خاصی از چربی های اشباع شده وجود دارد که در واقع به افرادی با پارکینسون کمک می کند. برخی تحقیقات محدود نشان می دهد که رژیم های کتوژنیک و کم پروتئین برای بعضی از مبتلایان به پارکینسون مفید هستند در حالی که سایر تحقیقات خطر ابتلا به چربی اشباع شده را افزایش می دهد. اما به طور کلی، غذاهایی که سرخ شده و یا به شدت پردازش شده اند متابولیسم شما را تغییرمی دهند فشار خون را افزایش می دهند و بر کلسترول تاثیر می گذارند. هیچ کدام از این چیزها برای بدن شما مفید نیست به ویژه اگر شما سعی در درمان پارکینسون دارید.

شیوه زندگی

هیدراته نگهداشتن همه، مخصوصاً افراد مبتلا به پارکینسون مهم است. هدف از نوشیدن شش تا هشت لیوان آب در هر روز برای احساس بهترین بودن است. ویتامین D برای محافظت در برابر پارکینسون اثبات شده است بنابراین هوای تازه و آفتاب ممکن است به علائم شما کمک کند. انواع ورزش و فیزیوتراپی می تواند توانایی های شما را بهبود بخشد و پیشرفت پارکینسون را کند کند. با پزشک خود درباره مکمل هایی که ممکن است بخورید و تمرینات را که برای شما مفید است صحبت کنید.

مشخصات یک رژیم غذایی متعادل و مناسب در بیماری پارکینسون

  • تنها زمانی که گرسنه هستید غذا بخورید.
  • حفظ کالری در 25 – 30 کالری به ازای هر کیلوگرم وزن بدن و اگر دیسکنزیا وجود دارد کالری اضافه تر مصرف کنید
  • نسبت کربوهیدرات به پروتئین باید 4-5 به 1 باشد
  • حد مجاز توصیه شده روزانه پروتئین 0/8 گرم در کیلوگرم وزن بدن است
  • مصرف 6 -8 لیوان از مایعات به همراه فیبرهای موجود در ( نان، غلات، حبوبات، میوه ها با پوست و سبزیجات ) برای کنترل یبوست مهم است.
  • کالری مورد نیاز بهتر است از کربوهیدرات پیچیده و جربی های غیر اشباع باشد مصرف کلسترول مورد نیاز در روز باید کمتر از 300 میلی گرم باشد.
  • مزایای استفاده از مولتی ویتامین نامشخص است ولی اگر شخصی لوودوپا مصرف می کند مصرف پیریدوکسین B6 خوب است
  • اگر اشتهای شما خوب نیست وعده های غذایی را بیشتر ( هر 2 -3 ساعت ) ولی در حجم های کمتر مصرف کنید.
  • باقلی حاوی دوپامین است و در به حداکثر رساندن اثر دارو موثر است.
  • افسردگی و اختلال شناختی ممکن است اشتها را کاهش دهد و حس بویایی نیز ممکن است کم شود لذا غذاهای معطرمصرف کنید.
  • از خوردن غذای چرب اجتناب کنید. غذاهای با چربی بالا عبارت از ( روغن، کره، مارگارین، خامه، خامه ترش، بستنی، سس مایونز، پنیر، کره بادام زمینی، شکلات، کاکائو، گوشت مانند ژامبون، سوسیس، کیک و شیرینی ) می باشد.
  • از خوردن غذاهای تند و یا نوشیدنی های گازدار اجتناب کنید.
  • از مصرف کافئین و نیکوتین بیش از حد اجتناب کنید.

حقیقت رژیم غذایی

ما هنوز به اندازه کافی نمی دانیم که یک رژیم غذایی مخصوص برای درمان بیماری پارکینسون کدام است. ما می دانیم که آنچه که یک شیوه زندگی سالم برای یک فرد مبتلا به پارکینسون و یک فرد بدون پارکینسون ایجاد می کند همه چیز متفاوت نیستند. بعضی از انواع مکمل ها و غذاها می توانند با داروهای تجویزی پارکینسون دخالت کنند پس قبل از تغییر روال درمان خود با پزشک خود مشورت کنید.

برای دریافت رژیم غذایی دکتر رویا خادمیان از طریق لینک زیر ثبت نام کنید👇🏻 👇🏻👇🏻

دریافت رژیم غذایی اینترنتی

 

دیدگاهتان را بنویسید