نقش حس بویایی در کنترل اشتها


نقش حس بویایی در کنترل اشتها

نقش حس بویایی در زندگی انسان بسیار وسیع است.

زمانی که نفس می کشید هوا وارد بینی شده و از این طریق مولکول های بو به عصب بویایی که در انتهای بینی قرار دارد، می رسند. انسان می تواند حدود ۱۰ هزار بوی مختلف را تشخیص دهد. تقریباً هر بار که نفس می کشید بویی را استشمام خواهید کرد.

انسان حدود نیمی از حافظه تصویری خود را در هر ماه از دست می دهد. اما حافظه بویایی تا یک سال و حتی بیشتر می تواند باقی بماند.

عوامل مختلفی می توانند در کاهش و یا از دست دادن حس بویایی نقش داشته باشند. برخی از این عوامل عبارتند از:

  • کاهش حس بویایی به علت ابتلا به چاقی، دیابت، آلزایمر، پارکینسون، ام اس (MS) و …
  • تغییر حس بویایی و چشایی در مبتلایان به میگرن
  • کاهش حس بویایی به علت افزایش سن
  • مصرف برخی داروها مانند داروهای ضد افسردگی، آنتی بیوتیک ها و …
  • مواجهه با مواد شیمیایی سمی
  • آسیب به بینی یا عصب بویایی به علت ضربه یا جراحی
  • پولیپ بینی
  • پرتو درمانی سر و گردن

نقش حس بویایی در زندگی انسان:

شواهد علمی در مورد نقش حس بویایی نشان می دهد که این حس می تواند ۷۵ درصد عواطف انسانی را تحریک کند. محیط های عطرآگین در مقایسه با محیط های خنثی عواطف و هیجانات انسان را ۴۰ درصد ارتقاء می دهند. به همین علت حس بویایی در بین حواس ۵ گانه انسان از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

برخی رایحه ها می توانند در ایجاد آرامش و تقویت احساسات مطلوب در انسان موثر باشند. در افرادی که حس بویایی کاهش یافته احتمال ابتلا به افسردگی بیشتر است. زیرا همان طور که گفته شد بین حس بویایی با احساسات انسان رابطه وجود دارد.

کاهش حس بویایی یا ازدست دادن آن می تواند سایر حواس انسان را تحت تاثیر قرار دهد. زمانی که شما حس بویایی خود را از دست می دهید در تشخیص مزه ها نیز دچار مشکل می شوید. زیرا این دو حس با یکدیگر مرتبط هستند.

حس چشایی به انسان در تشخیص تلخی، شوری، شیرینی و ترشی غذاها کمک می کند. اما این حس بویایی است که تشخیص می دهد آیا غذا مزه دارد یا خیر. به همین دلیل است که در زمان سرماخوردگی معمولاً اشتها کاهش می یابد. زیرا به علت ضعیف شدن حس بویایی اکثر غذاها بی مزه به نظر می رسند.

نقش حس بویایی در کنترل اشتها

نقش حس بویایی در کنترل اشتها | دکتر رضا اطمینانی متخصص تغذیه اصفهان

کنترل اشتها به کمک حس بویایی:

تغذیه ناسالم و مصرف غذاهای پرکالری در افزایش نگران کننده شیوع چاقی در جهان موثر بوده است. امروزه تعداد زیادی از کودکان، نوجوانان و بزرگسالان با مشکل اضافه وزن و چاقی دست به گریبان هستند. از آنجاکه چاقی می تواند احتمال ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت نوع ۲، بیماری قلبی – عروقی (CVD)، انواع سرطان و … را افزایش دهد از عوامل موثر در کاهش طول عمر به شمار می رود.

بو و رایحه تاثیر زیادی بر روی زندگی انسان دارد.

به منظور دریافت رژیم درمانی اینترنتی زیر نظر دکتر رضا اطمینانی متخصص تغذیه اصفهان با ما همراه باشید.



Source link