نقش حس بویایی در کنترل اشتها

124 3 990x666 - نقش حس بویایی در کنترل اشتها

نقش حس بویایی در کنترل اشتها

نقش حس بویایی در زندگی انسان بسیار گسترده است. هنگام نفس کشیدن هوا وارد بینی شده و از این طریق مولکول های بو به عصب بویایی که در انتهای بینی قرار دارد، می رسند. انسان می تواند حدود 10 هزار بوی مختلف را تشخیص دهد. تقریباً با هر بار نفس کشیدن بویی را استشمام خواهید کرد. انسان حدود نیمی از حافظه تصویری خود را در هر ماه از دست می دهد. اما حافظه بویایی تا یک سال و حتی بیشتر می تواند باقی بماند. عوامل مختلفی در کاهش و یا از دست دادن حس بویایی می توانند تاثیرگذار باشند. برخی از این عوامل عبارتند از:

  • کاهش حس بویایی به دلیل ابتلا به چاقی، دیابت، آلزایمر، پارکینسون، ام اس (MS) و …
  • تغییرحس بویایی و چشایی در مبتلایان به میگرن
  • کاهش حس بویایی به دلیل افزایش سن
  • مصرف بعضی داروها نظیر داروهای ضد افسردگی، آنتی بیوتیک ها و …
  • مواجهه با مواد شیمیایی سمی
  • آسیب به بینی یا عصب بویایی به علت ضربه یا جراحی
  • پولیپ بینی
  • اشعه درمانی سر و گردن

نقش حس بویایی در زندگی انسان:

شواهد علمی در مورد نقش حس بویایی نشان می دهد که این حس می تواند 75 درصد عواطف انسانی را تحت تاثیر قرار دهد. محیط های عطرآگین در مقایسه با محیط های خنثی عواطف و هیجانات انسان را 40 درصد افزایش می دهند. به همین خاطر حس بویایی در بین حواس 5 گانه انسان از جایگاه بخصوصی برخوردار است.ئبعضی رایحه ها می توانند در ایجاد آرامش و تقویت احساسات مطلوب در انسان موثر باشند. در افرادی که حس بویایی کاهش یافته احتمال ابتلا به افسردگی بیشتر است. کاهش حس بویایی یا ازدست دادن آن می تواند برروی سایر حواس انسان تاثیر بگذارد. زمانی که شما حس بویایی خود را از دست می دهید در تشخیص مزه ها نیز دچار مشکل می شوید.

حس بویایی - نقش حس بویایی در کنترل اشتها

حس چشایی به انسان در تشخیص تلخی، شوری، شیرینی و ترشی غذاها کمک می کند. اما این حس بویایی است که تشخیص می دهد آیا غذا مزه دارد یا خیر. به همین خاطر است که در هنگام سرماخوردگی معمولاً اشتها کاهش می یابد. زیرا به دلیل ضعیف شدن حس بویایی اکثر غذاها بی مزه به نظر می رسند.

در سال ‌های اخیر، کسب و کارهای مختلف از بو و رایحه ‌های مختلف برای جذب مشتری و اثر بر رفتار و تصمیم ‌گیری او استفاده می‌ کنند. تحقیقات نشان داده فروشگاه هایی که محیط خوشبوتری دارند از فروش بالاتری برخوردار هستند. شرکت ‌های مواد غذایی و رستوران ‌ها از رایحه غذاهای خوش طعم به منظور تشویق مردم برای خرید و مصرف محصولات غذایی خود استفاده می‌ کنند. احتمالاً برای شما هم پیش آمده که هنگام عبور از کنار یک رستوران و یا شیرینی فروشی با استشمام بوی مواد غذایی قادر به کنترل اشتهای خود نبوده و ناخواسته به درون این مکان ها کشیده شوید.

کنترل اشتها به کمک حس بویایی:

تغذیه ناسالم و مصرف غذاهای پرکالری در افزایش نگران کننده شیوع چاقی در جهان موثر بوده است. امروزه تعداد زیادی از کودکان، نوجوانان و بزرگسالان با مشکل اضافه وزن و چاقی روبرو هستند. از آنجاکه چاقی می تواند زمینه ساز ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت نوع 2، بیماری قلبی – عروقی (CVD)، انواع سرطان و … باشد، از عوامل موثر در کاهش طول عمر به شمار می رود.

بو و رایحه تاثیر بسیاری بر روی زندگی انسان دارد. حس بویایی می تواند بر روی عملکرد مغز، برانگیخته شدن احساسات، تصمیم گیری و حتی خرید کردن تاثیر بسزایی داشته باشد.

به همین خاطر گروهی از محققان مطالعه‌ ای را طراحی کردند تا طی آن به این سوال پاسخ گویند که رایحه مواد غذایی چه تاثیری بر انتخاب‌ های غذایی ما دارد. به عبارت دیگر، چگونه بوی ناشی از مواد غذایی سبب انتخاب غذاهای سالم یا ناسالم می‌ شود. این مطالعه با هدف بررسی نقش حس بویایی در کنترل اشتها در 3 مکان مختلف شامل کافه ‌تریای مدرسه، سوپرمارکت و محیط آزمایشگاهی انجام شد.

food 1024x693 - نقش حس بویایی در کنترل اشتها

نتایج به دست آمده نشان داد اگر افراد کمتر از 2 دقیقه بوی غذاهای ناسالم را استشمام کنند بیشتر احتمال دارد که غذاهای ناسالم را انتخاب کنند. اما اگر مدت زمان استشمام بوی غذاهای ناسالم بیشتر از 2 دقیقه باشد احتمال انتخاب غذاهای سالم افزایش می ‌یابد. به نظر می ‌رسد که رایحه ناشی از غذاهای وسوسه ‌انگیز و ناسالم با گذشت زمان و با اثر بر مغز احساس نیاز فرد به مصرف آن غذا را کاهش می ‌دهد. در مطالعه دیگری مشاهده شده بود که بو کردن شکلات تلخ می تواند تا 85 درصد اثری مشابه مصرف آن داشته و به کنترل اشتها کمک کند.

به منظور بهره مندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

دریافت رژیم غذایی اینترنتی دکتر رویا خادمیان

دیدگاهتان را بنویسید