نکات تغذیه‌ای کاربردی در طول سفر های تابستانی

p30z6lx47dir - نکات تغذیه‌ای کاربردی در طول سفر های تابستانی

نکات تغذیه‌ای کاربردی در طول سفر های تابستانی

با شروع فصل تابستان و همزمان با تعطیلی مدارس افراد زیادی به مسافرت می­‌روند؛ با رعایت نکات تغذیه‌ای و بهداشتی در طول این سفرها می­‌توان سفری لذت­بخش و به‌دور از انواع بیماری­ها تجربه کرد.

مطلب مرتبط: باورهای غذایی نادرست درباره تغذیه سالم که بین مردم رواج پیدا کرده است

برای داشتن سفری سالم و به‌دور از بیماری­ها، رعایت نکات تغذیه‌ای زیر توصیه می شود:

1. از خوردن غذاهای چرب بپرهیزید؛

قبل از سفر از خوردن غذاهای چرب و سنگین خودداری کنید زیرا این غذاها می­‌توانند باعث دل­پیچه و حالت تهوع در طول سفر شوند.

50866 - نکات تغذیه‌ای کاربردی در طول سفر های تابستانی

2. شست‌وشو در آب رودخانه­‌ها ممنوع!

از شستن میوه­‌ها و ظروف غذا در آب رودخانه­‌ها خودداری کنید زیرا این آب­ها می­‌توانند آلوده به انواع میکروب­ها و انگل­ها باشند.

3. غذاها را قبل از مصرف تا حد داغ­‌شدن حرارت دهید؛

قیل ار خوردن غذا آن را حتما گرم کنید؛ غذاهای داغ را نمی­‌توان بیشتر از یک­ ساعت نگهداری کرد؛ گرم­ کردن غذاها، به­‌طوری که گرما به تمام نقاط آن برسد و داغ شود، می­‌تواند سبب از بین رفتن میکروب­های بیماری­‌زا شود.

4. میوه و سبزی را جایگزین تنقلات کنید؛

به­‌جای تنقلاتی مانند چیپس و پفک، بیسکوئیت­‌ها و کیک­های شکلاتی پرکالری، می­‌توانید از میوه­‌ها و سبزی­های تازه استفاده کنید.

1177586027 talab org - نکات تغذیه‌ای کاربردی در طول سفر های تابستانی

5. غذاهای مناسب برای سفر انتخاب کنید؛

نوع غذاها در طول سفر بسیار اهمیت دارد؛ غذاهایی با رطوبت بالا، محل مناسبی برای رشد میکروب­ها هستند بنابراین در طول سفر از غذاهای نیمه­‌مرطوب مانند عدس­‌پلو، لوبیاپلو استفاده­ کنید؛ لبنیات و فرآورده­‌های گوشتی دارای رطوبت بیشتری هستند و فسادپذیری بالایی دارند.

6. آب بنوشید؛

در طول سفر نوشیدن آب را  فراموش نکنید چرا که بی­‌تحرکی و نشستن طولانی در اتومبیل می­‌تواند سبب بروز یبوست شود، اگرچه نوشیدن چای می­‌تواند سبب رفع حس تشنگی شود اما چای به‌دلیل خاصیت ادرارآوری که دارد می­‌تواند باعث دهیدراته شدن (کم‌آبی) بدن شود.

46 - نکات تغذیه‌ای کاربردی در طول سفر های تابستانی

7. خوراکی­های سالم بخورید؛

اگرچه خوردن مواد غذایی نظیرسوسیس و کالباس در سفر خیلی راحت و در دسترس است اما به‌دلیل شرایط نگهداری این مواد و قابلیت فسادپذیری بالایی که دارند، خوردن آن­ها را در طول سفر توصیه نمی شود. از خوردن میان­‌وعده‌های بین­‌راهی ناسالم مانند لواشک­های محلی، سمبوسه، پیراشکی و فلافل­ها به‌دلیل نبودن نظارت بهداشتی بر آن­ها خودداری کنید.

8. غذاهای محلی؛

در سفر به مناطق محلی و روستایی، از خوردن شیر تازه­‌ دوشیده­‌شده از دام یا بستنی و پنیرهای محلی بپرهیزید؛ محلی بودن یک غذا دلیل برخوب و سالم بودن آن نیست زیرا لبنیات محلی ممکن است حامل ویروس برخی بیماری­ها نظیر تب مالت باشند. در مناطقی که دسترسی به آب سالم وجود ندارد حتماً از آب جوشیده­ شده استفاده کنید؛ از خریداری مواد غذایی کنار جاده خودداری کنید زیرا این مواد غذایی معمولاً مدت زیادی دور از شرایط مناسب و یخچال نگهداری می­‌شوند.

s1 - نکات تغذیه‌ای کاربردی در طول سفر های تابستانی

9. قارچ­‌های سمی، تهدید جدی برای سلامت؛

چنانچه به مناطق کوهستانی سفر می­‌کنید از خوردن قارچ­های کوهی به‌طور جدی بپرهیزید چرا که این قارچ­‌ها می­‌توانند دارای سموم خطرناکی باشند که سبب مسمومیت و حتی مرگ می شوند.

10. لیموترش فراموش نشود؛

خوردن لیمو ترش تازه همراه با غذا فراموش نشود؛ لیموترش نقش ویژه ای در از بین بردن میکروب­های مواد غذایی دارد.

برای بهرمندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

برنامه غذایی اینترنتی

دیدگاهتان را بنویسید