نکات تغذیه ای برای کاهش علائم عارضه بدخلقی مردانه

frustration aggression theory 3547a31361c16265 - نکات تغذیه ای برای کاهش علائم عارضه بدخلقی مردانه

نکات تغذیه ای برای کاهش علائم عارضه بدخلقی مردانه

عارضه بدخلقی مردانه یا پریودی مردانه که به اختصار به نام (IMS  (Irritable Male Syndrome شناخته می‌شود. این عارضه سبب عصبانیت زودهنگام و حساسیت بیش از حد به محرک‌های بیرونی می‌شود. به دلیل مشابه بودن تغییرات خلق و خوی مردان به دلیل تغییرات هورمونی این عارضه را با پریودی زنان مقایسه می‌کنند.

با وجودی که سندرم پیش از قاعدگی در زنان تنها چند روز طول می‌کشد، برخی مردان در زمانی طولانی‌تر این احساسات ناخوشایند را تجربه می‌کنند و گاه بدون دخالت متخصصان توانایی رها شدن از این حالات را ندارند. مردانی که نشانه‌ها را برای چندین ماه تجربه می‌کنند، خلاص شدن از این حالات بدون درمان جدی و طولانی‌مدت ممکن نیست. در این مقاله در مورد این عارضه و راه های کاهش آن توضیح خواهیم داد.

عارضه بدخلقی (پریود) مردانه

“آیا مردها هم عادت ماهیانه دارند؟” اگر به موضوع قاعده‌گی بعنوان دوره تغییرات شدید هورمونی نگاه کنیم جواب مثبت است و مردها هم دوره قاعدگی ماهانه دارند .دوره‌ای که در زنان به نام دوره ماهیانه یا قاعدگی شناخته می‌شود دوره تخریب و بازسازی دیواره رحم و آماده شدن آن برای تخمک‌گذاری بعدی‌ست اما به این دلیل ساده که مردان رحم ندارند بنابراین آنچه در رحم زنان رخ می‌دهد در مردان رخ نمی‌دهد. در نتیجه دردهای ناحیه شکم که از جمله عوارض پیش از قاعدگی در زنان است و بصورت ماهیانه هم تکرار می‌شوند در مردان وجود ندارد. اما آثار تغییرات هورمونی در زنان منحصر به رحم نیست و خلقیات آن‌ها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. از این جنبه مردان و زنان شبیهند.

تحقیقات اولیه درباره تغییرات هورمونی در مردان که منجر به تغییر خلقیات آن‌ها می‌شود در سال ۱۹۷۲ و با انتشار مقاله‌ای از رامی و گلدشتاین محققان دانشگاه جورج تاون آغاز شد. رامی و گلدشتاین پس از ۱۶ سال تحقیق نشان دادند تغییرات هورمونی در مردان در دوره‌های ۴ تا ۶ هفته‌ای رخ می‌دهند و در جریان آن روحیات مردان می‌تواند از بانشاط تا غمگین و تهاجمی تغییر پیدا کند. سه سال بعد یک گزارش تحقیقی جدید از محققان دانشگاه استنفورد نشان داد کاهش یا افزایش تستوسترون خون می‌تواند منجر به تغییرات قابل توجه در روحیات فردی مردان شود.

اما عارضه بدخلقی مردانه در سال ۲۰۰۱ توسط جرالد لینکلن محقق اسکاتلندی معرفی شد. گزارش لینکلن نشان داد او با آزمایش میش‌ها متوجه شده بود که در پایان فصل جفتگیری وقتی ما‌ه‌های پاییز و زمستان فرا می‌رسند میزان تستوسترون خون میش‌های نر کاهش می‌یابد و این کاهش هورمونی منجر به بروز رفتارهای تهاجمی در آن‌ها می‌شود. آزمایش‌های مشابه در مورد رابطه کاهش تستوسترون و بروز رفتارهای تهاجمی در پستانداران دیگر نظیر فیل آهو و گوزن نیز نشان داد انواع نر این جانوران در مقابل تغییرات هورمونی دچار حساسیت بیش از حد می‌شوند.

نکته قابل توجه درباره انسان‌ها این است که تغییرات هورمونی در مردان تنها ناشی از کاهش تستوسترون نیست بلکه همزمان با آن، افزایش کورتیزول و کاهش سروتونین به بروز عارضه بدخلقی مردانه‌ می‌انجامد. مهم‌تر این است که این عارضه در مردان می‌تواند به جای بروز ماهیانه بطور روزانه رخ دهد.

چه کسانی در معرض این عارضه هستند؟

پنج سال پیش از معرفی عارضه بدخلقی مردانه محققان موسسه فن‌آوری ماساچوست (MIT) در یک گزارش علمی نوشته بودند که زنان و مردانی که غذاهای مملو از پروتئین و بدون الیاف گیاهی می‌خورند در معرض کاهش سروتونین قرار می‌گیرند. سروتونین مهم‌ترین ناقل عصبی در مغز است و وجود مقدار کافی آن باعث احساس نشاط در انسان می‌شود. غذاهای چرب و و وعده‌های غذایی فاقد سبزیجات میزان سروتونین خون را کاهش می‌دهد.

۹۰ درصد سروتونین موجود در بدن انسان درسلول‌های کولچینسکی روده‌ها قرار گرفته و ترشح همین ماده است که حرکات روده‌ها را تنظیم می‌کند. در مردان همبستری باعث ترشح بیشتر سروتونین می‌شود.خواب کم و نامنظم نیز یکی از عوامل ایجاد عارضه بدخلقی مردانه محسوب می‌شود و قادر است این عارضه را بطور روزانه ایجاد کند.گزارش لینکلن و تحقیقات جد دایموند نشان داد مردانی که از شیوه تغذیه مملو از پروتئین و کم سبزی استفاده می‌کنند در صف مقدم کسانی هستند که مبتلا به عارضه بدخلقی مردانه می‌شوند. علاوه بر این گزارش‌های جدید نشان داده‌اند مردانی که با مشکلات مالی و شغلی روبرو هستند، آن‌هایی که به کاری که انجام می‌دهند بیعلاقه هستند، آن‌هایی که الکل زیاد می‌نوشند و بلاخره مردانی که شکر زیاد می‌خورند از جمله کسانی هستند که مبتلا به این عارضه خواهند شد.

مطلب مرتبط: بهترین مواد غذایی ضد افسردگی و اضطراب

عارضه بدخلقی مردانه را چگونه می‌توان کاهش داد؟

  • مهمترین قدم تنظیم قند خون است. کاهش مصرف شکر صنعتی بخصوص قبل از ناهار و خوردن صبحانه کامل یکی از راه‌های کاهش این عارضه است.
  • نوشیدن الکل زیاد تعادل قند خون را بهم می‌زند.
  • فعالیت‌های فیزیکی مستمر نظیر ورزش روزانه به تنظیم هورمونی بدن کمک می‌کند.
  • مصرف مکمل‌های ویتامینی نظیر ب۶ (B6) و منیزیوم، و البته کلسیم از رخ دادن این عارضه را کاهش می‌دهد.
  • یکی از روش‌های درمان این عارضه مصرف فیبرها در کنار مصرف پروتئین است در نتیجه باید سهم سبزیجات و میوه‌ها در رژیم غذایی بیشتر شود در نتیجه افزایش مصرف میوه و سبزیجات پیشنهاد می‌شود.
  • مصرف تنقلاتی نظیر پسته و گردو

Vitamin B61 - نکات تغذیه ای برای کاهش علائم عارضه بدخلقی مردانه

مطلب مرتبط: ویتامین B6؛ فواید و علائم کمبود این ویتامین و منابع غذایی ویتامین B6

فعالیت فیزیکی

فعالیت‌های فیزیکی مستمر نظیر ورزش روزانه به تنظیم هورمونی بدن کمک می‌کند.

رابطهٔ جنسی

در مردان هم بستری باعث ترشح بیشتر سروتونین می‌شود که به کاهش عوارض این سندرم کمک می‌کند.

تاثیر ویتامین B6 بر خلق و خوی مردان

ویتامین B6 اکسیژن رسانی کافی به مغز را تضمین می کند، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و خواص آنتی اکسیدانی آن بدن را از شر ترکیبات سمی خلاص می کند. می توانید به راحتی این ویتامین را از طریق مصرف مواد غذایی مناسب تامین کنید. به همه ی خانم هایی که قبل از شروع دوره ی ماهانه شان اعصاب ندارند نیز توصیه می کنیم برای رفع خستگی، افسردگی و بدخلقی خود حتماً مواد غذایی حاوی ویتامین B6 بیشتری مصرف و یا اینکه مکمل دریافت کنند.

ویتامین B6 حلال در آب است و مازاد آن از بدن دفع می‎گردد و به خاطر همین هنگام کمبود در بدن باید جایگزین شود. این ویتامین از سه ماده پیریدوکسین (Pyridoxine) ، پیریدوکسال (Pyridoxal)، پیریدوکسامین (Pyridoxamine) ساخته شده است که همگی به هم مرتبط بوده و با هم عمل می‎کنند.

برای بهرمندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

رژیم غذایی اینترنتی

دیدگاهتان را بنویسید