نکات مهم در مورد تغذیه سالم

  • تغذیه سالم با انتخاب مواد غذایی کامل

    غذاهای کامل را انتخاب کنید

    ایده اصلی تغذیه سالم انتخاب غذاهایی است که تا حد ممکن به فرم طبیعی شان نزدیک هستند. بنابراین به جای مواد غذایی بسته بندی شده و جعبه ای غذاهای تازه و کامل را انتخاب کنید. به جای کوفته های گوشت بوقلمون یخ زده ، گوشت تازه و یا به جای اسنک های میوه ای از انگور تازه خام استفاده کنید. وقتی از غذاهای بسیار فرآوری شده مانند چیپس ، کلوچه و غذاهای آماده برای خوردن اجتناب می کنید کالری ، قند ، نمک و چربی اشباع شده آنها را دریافت نمی کنید.

  • مصرف بیشتر غلات سبوس دار برای تغذیه سالم

    مصرف بیشتر غلات سبوس دار

    کربوهیدرات های تصفیه شده مانند نان سفید ، ماکارونی و برنج ، مواد مغذی را در طی مراحل تولید از دست می دهند. به جای آن ها نان سبوس دار ، پاستا و برنج قهوه ای میل کنید و یا سایر غلات سبوس دار مانند جلو بلغور دو سر ، ذرت ، جو و یا بلغور استفاده کنید. این تغییر می تواند تاثیر بزرگی داشته باشد : تحقیقات انجام شده نشان می دهد یک رژیم غذایی حاوی غلات کامل می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی ، دیابت نوع 2 و سرطان روده را کاهش دهد.

  • مصرف میوه و سبزیجات برای تغذیه سالم

    مصرف بیشتر میوه و سبزیجات

    میوه و سبزیجات دو جز اصلی تغذیه سالم هستند. تمامی مواد غذایی مورد استفاده شما باید تازه باشند. برخی افراد معتقدند مواد غذایی یخ زده و کنسروی گزینه های ایده آلی هستند ، زیرا مواد مغذی زیادی ندارند و فقط باید برچسب روی آن ها را مطالعه کنید تا قند و نمک زیادی مصرف نکنید. همچنین میوه کامل را به جای آب میوه انتخاب کنید. سعی کنید هر روز حداقل 5 الی 9 وعده میوه و سبزیجات مصرف کنید. البته این موضوع بستگی به کالری دریافتی روزانه و سطح فعالیت شما دارد.

  • مراقب مصرف نمک و شکر اضافی باشید

    مراقب مصرف نمک و شکر باشید!

    غذاهای سالم به صورت طبیعی قند و نمک کمی دارند. از آنجا که غذاهای فرآوری شده منبع اصلی قند و نمک هستند ، باید در مصرف آن ها زیاده روی نکنید. همیشه برچسب مواد تشکیل دهنده هر ماده غذایی را بخوانید تا از میزان نمک و قند موجود در آن ها اطلاعات کافی به دست آورید. حتی برچسب مواد غذایی که به نظر سالم هستند ( همچون ماست و سس گوجه فرنگی ) را با دقت بخوانید.

  • تغذیه سالم با عدم مصرف مواد مصنوعی

    از مصرف مواد تشکیل مصنوعی خودداری کنید!

    رنگ های مصنوعی ، شیرین کننده ها ، مواد نگهدارنده و سایر مواد سازنده دست ساز جایی در رژیم غذایی سالم ندارند. در فروشگاه مواد غذایی ، برچسب های مواد غذایی را بخوانید.

  • تغذیه سالم با نوشیدن آب فراوان

    آب فراوان بنوشید

    به جای نوشابه ها و آب میوه های قندی ، نوشیدنی های کم کالری مانند آب و چای گیاهی بنوشید. آب گرسنگی شما را مهار کرده به شما کمک می کند تا احساس سیری داشته باشید. همچنین نوشیدن آب به مقدار زیاد ، خستگی را کاهش داده و انرژی را بالا می برد. سعی کنید داخل آب چند برگ نعناع و یا چند تکه مرکبات بریزید.

  • تغذیه سالم با نوشیدن چای سبز

    عدم نوشیدن کافئین

    برخی از افرادی که از رژیم غذایی سالم پیروی می کنند ، آب فراوانی در طول روز می نوشند. برخی دیگر معتقدند باید در نوشیدن آب زیاده روی نکنید. محققان معتقدند نباید روزانه بیشتر از 400 میلی گرم کافئین دریافت کنید. همچنین از مصرف شیرینی های اضافی خودداری کنید و در عوض قهوه و یا چای ساده انتخاب کنید.

  • تغذیه سالم با مصرف مواد غذایی ارگانیک

    مصرف مواد غذایی ارگانیک

    کشاورزان ارگانیک از سموم دفع آفات طبیعی به جای سموم دست ساز استفاده می کنند ، از این رو استفاده از مواد غذایی ارگانیک بهترین راه تغذیه سالم محسوب می شود. این بستگی به شما دارد که چه مقدار از مواد ارگانیک در رژیم غذایی خود استفاده کنید. سموم دفع آفات معمولا بر روی قسمت بیرونی میوه و سبزیجات قرار دارد و از این رو می توانید مواد غیر ارگانیک پوست دار را نیز انتخاب کنید.

  • تغذیه سالم با انتخاب محصولات لبنی ارگانیک

    مراقب مصرف محصولات لبنی و گوشت باشید

    گوشت ، لبنیات و تخم مرغ هایی که در فروشگاه خریداری می کنید ممکن است از حیواناتی حاصل شوند که هورمون رشد و آنتی بیوتیک دریافت کرده اند. افرادی که از رژیم های غذایی سالم پیروی می کنند از مصرف این دسته از مواد غذایی اجتناب کرده و در عوض مواد غذایی ارگانیک و یا حیوانی محلی را انتخاب می کنند. غذاهای دریایی جز مواد غذایی ارگانیک محسوب نمی شوند ، از این رو به دنبال موادی باشید که جیوه بسیار کمی دارند.

  • دیدگاهتان را بنویسید