همه‌‌ چیز در مورد ویتامین C

مدت زمان لازم برای خواندن این مطلب: 3 دقیقه 

 1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 رای)
Loading…

سبزیجات و میوه‌‌ها بهترین منابع ویتامین C هستند. در این مقاله با دلیل نیاز بدن به ویتامین C آشنا خواهید شد.

خوردن روزانه چند عدد مرکبات منجر به افزایش میزان ویتامین C یا ascorbic acid بدن به بیش از میزان مجاز رژیمی (RDA) می‌‌شود. برای مردان و زنان بزرگ‌تر از 19 سال، این میزان به ترتیب برابر 90 و 75 میلی‌‌گرم است.

ازآنجایی‌که بدن فقط ویتامین C موردنیاز خود را جذب می‌‌کند، آیا مصرف مکمل‌‌های ویتامین C تأثیری دارد؟

اگر رژیم غذایی روزانه شما حاوی میوه‌‌ها و سبزیجات حاوی ویتامین C است، نیازی به استفاده از مکمل‌‌های ویتامین C وجود ندارد. ویتامین C مازاد از طریق ادرار دفع خواهد شد. شایان‌ذکر است که مصرف بیش از 2000 میلی‌‌گرم ویتامین C در روز ممکن است منجر به سرگیجه، اسهال و سنگ کلیه شود.

همه‌‌چیز در مورد ویتامین C

بدن ما قادر به تولید یا ذخیره ویتامین C محلول در آب نیست. ما باید ذخایر ویتامین C بدن را به‌صورت روزانه تأمین کنیم و میوه‌‌ها و سبزیجات ازجمله بهترین منابع این ویتامین هستند.

بهترین منابع غذایی برای ویتامین C

مرکبات ازجمله پرتقال، کیوی، لیمو، گریپ‌‌فروت و سبزیجاتی ازجمله بروکلی، گل‌‌کلم، جوانه بروکسل و کپسیکوم منابع طبیعی ویتامین C هستند. ازجمله سایر میوه‌‌های سرشار از ویتامین C می‌‌توان به پاپایا ، طالبی و توت‌فرنگی اشاره کرد.

یک فنجان کپسیکوم خام حاوی 117 میلی‌‌گرم ویتامین C است که این میزان بیش از RDA برای مردان و زنان است. روزانه یک عدد کیوی (75 میلی‌‌گرم ویتامین C) و اندکی سبزیجات ویتامین C موردنیاز شما را تأمین خواهد کرد.

دلیل نیاز به ویتامین C

ویتامین C سلول‌‌ها را در برابر آسیب رادیکال‌‌های آزاد محافظت می‌‌کند

ویتامین C یک آنتی‌‌اکسیدان قدرتمند است که سلول‌‌های شما را در برابر آسیب‌‌ رادیکال‌‌های آزاد تولیدی توسط دود سیگار، آلودگی هوا، نور آفتاب بیش‌ازحد و متابولیسم طبیعی محافظت می‌‌کند. رادیکال‌‌های آزاد در تسریع افزایش سن و ابتلا به بیماری‌‌ها ازجمله سرطان و بیماری‌‌های قلبی نقش دارند.

برای ساخت کلاژن به ویتامین C نیاز دارید

ویتامین C برای سنتز کلاژن ضروری است و کلاژن در رشد بافت‌‌های جدید نقش دارد. کلاژن منجر به سلامت پوست گردیده و ترمیم زخم‌‌ها و بریدگی‌‌ها را تسریع می‌‌کند. کلاژن در بافت‌‌های همبند ازجمله لثه، استخوان، ماهیچه‌‌ها، غضروف و عروق خونی نیز یافت می‌‌شود.

افزایش جذب آهن

ویتامین C جذب آهن موجود در سبزیجات، میوه‌‌ها و آجیل‌‌ها را افزایش می‌‌دهد.

تداخلات احتمالی ویتامین C

مصرف بیش‌ازحد ویتامین C ممکن است باعث تداخل عملکرد برخی از داروها گردد.

اسکوربیک اسید یا ویتامین C بیش‌ازحد (2000 میلی‌‌گرم/ روز) ممکن است میزان آلومینیوم جذب‌‌شده از ترکیبات آلومینیوم را افزایش دهد. افرادی که با مشکلات کلیوی مواجه بوده و از ترکیبات حاوی آلومینیوم استفاده می‌‌کنند، باید از مصرف دوز بالای مکمل‌‌های ویتامین C پرهیز کنند.

استفاده هم‌زمان از استروژن و مقادیر بالای ویتامین (روزانه یک گرم) ممکن است میزان استروژن را افزایش دهد، بنابراین، باید از مصرف زیاد ویتامین C پرهیز شود. زنانی که تحت درمان استروژنی هستند، باید میزان مصرف ویتامین C خود را تنظیم کنند.

بیماران مبتلابه دیابت، سنگ کلیه یا مشکلات کلیوی نیز نباید برای مدت طولانی از مکمل‌‌های ویتامین C با دوز بالا استفاده کنند.

شما همواره باید قبل از مصرف ویتامین C با دوز بالا برای مدت طولانی با پزشک خود مشورت کنید.

علائم کمبود ویتامین C

کمبود ویتامین C مشکلی نادر است، اما ازجمله علائم آن می‌‌توان به خونریزی لثه، کبودی بدن، پوست خشک، ضعف ماهیچه و درد مفاصل و ماهیچه‌‌ها اشاره کرد.

در موارد حاد، کمبود ویتامین C منجر به اسکوروی می‌‌شود که علائمی نظیر خونریزی، کبودی، کم‌‌خونی و ضعف دارد. زنی 37 ساله مبتلابه بیماری وسواس و اختلال تغذیه در سال 2006 در مجله پزشکی سنگاپور گزارش شد.

کمبود ویتامین C ممکن است ترمیم زخم را نیز با مشکل مواجه کند. بیمارانی که در حال بازیابی از جراحت‌‌، جراحی، سوختگی یا زخم هستند، می‌‌توانند به‌طور کوتاه‌‌مدت از مکمل‌‌های ویتامین C استفاده کرده و فرایند ترمیم را تسریع کنند.

در خرید مکمل‌‌ها، مصرف‌‌کنندگان باید محصولات را از داروخانه خریداری کنند تا از کیفیت و ایمنی اطمینان حاصل نموده و توضیحات شرکت سازنده را به‌دقت مطالعه کنند.


تالیف:

تن‌ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایت healthxchange.sg)

در صورت استفاده از این مقاله، نام و آدرس تن‌ورز را به عنوان منبع ذکر کنید. 

عضو کانال تلگرام و اینستاگرام تن‌ورز شوید. برای عضویت بر روی عکس زیر کلیک کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید