همه چیزهایی که باید در مورد پوکی استخوان بدانید

علل پوکی استخوان

علل احتمالی پوکی استخوان شامل موارد زیر است:
موارد خاص پزشکی مانند پرکاری تیروئید
استفاده از داروهای خاص مانند مصرف طولانی مدت کورتیکواستروئیدهای خوراکی یا تزریقی مثل پردنیزون یا کورتیزون
عوامل خطر پوکی استخوان

🔷️سن: بزرگترین عامل خطر پوکی استخوان سن است. در طول زندگی ، بدن بافت قدیمی استخوان را تجزیه میکند و استخوان جدید رشد می کند. با این حال ، هنگامی که ۳۰ ساله هستید ، بدن شما شروع به شکستن استخوان سریعتر از توانایی جایگزینی آن می کند که این امر منجر به ایجاد بافت استخوانی با چگالی کمتر و شکننده تر میشود.

🔷️یائسگی: یائسگی یکی دیگر از عوامل خطر اصلی است که در زنان در سنین ۴۵ تا ۵۵ سال رخ می دهد. به دلیل تغییر سطح هورمون های مرتبط با آن ، یائسگی می تواند باعث از بین رفتن سریعتر استخوان در بدن زن شود. مردان در این سن به از دست دادن استخوان خود ادامه می دهند ، اما با سرعت کمتری نسبت به زنان. با این حال ، تا رسیدن به سن ۶۵ تا ۷۰ سالگی ، زنان و مردان معمولاً با همان سرعت استخوان خود را از دست می دهند.
سایر عوامل خطر پوکی استخوان عبارتند از:
🔷️ زن بودن
🔷️نژاد آسیایی بودن
🔷️ داشتن سابقه خانوادگی پوکی استخوان
🔷️تغذیه نامناسب
🔷️ بی تحرکی
🔷️سیگار کشیدن
🔷️ وزن کم بدن

برخی از این عوامل مانند تغذیه نامناسب و کم تحرکی قابل کنترل هستند اما سایر عوامل خطر مانند سن یا جنسیت نه.

تشخیص از طریق تست تراکم استخوان

برای بررسی پوکی استخوان ، پزشک سابقه پزشکی را بررسی کرده و معاینه فیزیکی می کند و اگر طبق آزمایشات خون و ادرار و سابقه بیماری و خانوادگی به این نتیجه رسید که در معرض پوکی استخوان قرار دارید تست تراکم استخوان را تجویز میکند. به این آزمایش دانسیتومتری استخوان یا جذب سنجی اشعه ایکس با انرژی دوگانه (DEXA) گفته می شود. از اشعه ایکس برای اندازه گیری تراکم استخوان های مچ دست ، باسن یا ستون فقرات استفاده می کند. این سه منطقه بیشتر در معرض پوکی استخوان است. این تست بدون درد از ۱۰ تا ۳۰ دقیقه طول می کشد.

درمان پوکی استخوان
اگر آزمایش نشان دهد که شما به پوکی استخوان مبتلا هستید، پزشک درمان دارویی و همچنین تغییر سبک زندگی را برای شما تجویز می کند. این تغییرات در سبک زندگی می تواند شامل افزایش دریافت کلسیم و ویتامین D و همچنین انجام ورزش مناسب باشد. هیچ درمان قطعی برای پوکی استخوان وجود ندارد، اما درمان مناسب می تواند به محافظت و تقویت استخوان ها کمک کند. این روش های درمانی می توانند به کندی تجزیه استخوان در بدن کمک کنند و برخی از روش های درمانی می توانند رشد استخوان جدید را تحریک کنند.

رژیم در پوکی استخوان
علاوه بر برنامه درمانی، یک رژیم غذایی مناسب می تواند به تقویت استخوان ها کمک کند. برای حفظ سلامت استخوان ها، باید مواد غذایی خاصی را در رژیم روزانه خود بگنجانید. مهمترین آنها کلسیم و ویتامین D است بدن برای حفظ استخوان های قوی به کلسیم نیاز دارد و برای جذب کلسیم به ویتامین D نیاز دارد. سایر مواد مغذی که سلامت استخوان را تقویت می کنند شامل پروتئین ، منیزیم ، ویتامین K و روی است.
ورزش برای پوکی استخوان
درست غذا خوردن تنها کاری نیست که می توانید برای حمایت از سلامت استخوان های خود انجام دهید. ورزش نیز بسیار مهم است ، به ویژه تمرینات تحمل وزن مانند بالا رفتن از پله، پرس پا، تمرین با وزنه، کار با کش های مقاومت و
… که باعث می شود عضلات به استخوان ها فشار آورده و این عمل به بدن می گوید که باید بافت استخوانی جدیدی ایجاد کند که باعث تقویت استخوان ها می شود.

برای دریافت برنامه های غذایی متناسب با شرایط خود با ما در ارتباط باشید.

مژده رحمانیان عضو انجمن تغذیه ایران
کلینیک لاغری و زیبایی آرمونی
www.nutri-diet.ir

دیدگاهتان را بنویسید