ویتامین B1، فواید ویتامین B1 برای بدن و مواد غذایی حاوی ویتامین B1

66526183 los alimentos más ricos en vitamina b1 tiamina comer dieta saludable aplanada - ویتامین B1، فواید ویتامین B1 برای بدن و مواد غذایی حاوی ویتامین B1

ویتامین B1، فواید ویتامین B1 برای بدن و مواد غذایی حاوی ویتامین B1

ویتامین B1 که به آن تیامین (Thiamin) نیز گفته می شود یکی از ویتامین های گروه ب است. ویتامین B1، جز ویتامین های محلول در آب است این بدان معناست که بدن نمی تواند ویتامین B1 را ذخیره کند و نیاز است آنرا از طریق تغذیه بطور روزانه دریافت کنیم. در ادامه بیشتر درباره فواید تیامین و مواد غذایی حاوی ویتامین B1 توضیح خواهیم داد.

فواید مهم ویتامین B1 یا تیامین

تنظیم اشتها

ویتامین B1 به تنظیم اشتها کمک می کند. این ویتامین با همکاری انتقال دهنده های عصبی در مغز زمان گرسنگی و سیری را به بدن یادآور می شود. این امر ممکن است از زیاده روی در غذاخوردن جلوگیری کند.

food - ویتامین B1، فواید ویتامین B1 برای بدن و مواد غذایی حاوی ویتامین B1

بهبود سیستم قلبی-عروقی

ویتامین B1 برای سیستم عصبی و قلبی-عروقی مفید است. ویتامین B1 یا تیامین موادمغذی مورد نیاز برای سلامت سلول های عصبی، ساختار و عملکرد نورونی را برای بدن فراهم می کند. لایه بیرونی سلول های عصبی در بدن حاوی تیامین می باشد. سیستم عصبی مرکزی برای عملکرد درست به ویتامین B1 وابسته است. ویتامین B1 با حفظ سلول های قرمز خون و بهبود جریان خون فواید بسیاری برای سسیستم قلبی-عروقی دارد.

139406040949086515963534 - ویتامین B1، فواید ویتامین B1 برای بدن و مواد غذایی حاوی ویتامین B1

متابولیسم انرژی

کارکرد ویتامین های گروه B با یکدیگر برای آزاد کردن انرژی از چربی، پروتئین و کربوهیدرات موجود در غذای مصرفی است. بدن این انرژی را برای عملکردهایی از جمله هضم، تنفس و جریان خون استفاده می کند. براساس گزارش مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، ویتامین B1 به ویژه برای متابولیزه کردن و آزاد کردن انرژی از کربوهیدرات ها در بدن استفاده می شود. بنابراین بهتر است رژیم غذایی روزانه برای دریافت انرژی مورد نیاز شامل موادغذایی سرشار از ویتامین B1 نیز باشد.

634px Energy and life - ویتامین B1، فواید ویتامین B1 برای بدن و مواد غذایی حاوی ویتامین B1

حفظ سلامت غشای مخاطی

غشای مخاطی به حفاظت از بدن در برابر مهاجمان خارجی (عامل عفونت ها) کمک می کند. ویتامین B1 با فراهم کردن موادمغذی برای ساخت سلول های جدید در کمک به حفظ سلامت غشای مخاطی موثر است. همچنین در صورت محدودیت ویتامین B1، بدن قادر به ساخت غشاهای جدید مخاطی نخواهد بود.

کاهش قندخون

تیامین معروف به ویتامین B1 برای تجزیه چربی ها، کربوهیدرات ها و پروتئین ها برای انرژی و برای سلامت سیستم ایمنی و عصبی ضروری است. براساس مطالعه منتشر شده در مجله تحقیقات پزشکی بالینی در ایالات متحده، این ویتامین یک جزء حیاتی در متابولیسم گلوکز به حساب می آید. از طرفی افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ اغلب سطوح ویتامین B1 پایینی دارند، به علاوه بیشتر افرادی که قندخون بالایی دارند دچار کمبود تیامین می باشند. همچنین یک رژیم غذایی با میزان بالایی از تیامین می تواند در جلوگیری از ابتلا به مشکلات قند خون موثر باشد.

Regulate blood sugar 8 - ویتامین B1، فواید ویتامین B1 برای بدن و مواد غذایی حاوی ویتامین B1

 

تسکین دردهای ماهیچه ای

ویتامین B1 معروف به تیامین کاربردهای بسیاری در بدن دارد. این ویتامین در ساخت DNA و RNA سلول ها موثر است. کمبود تیامین در بدن می تواند منجر به آسیب عصبی و در نتیجه درد ماهیچه ای و ضعف شود. بنابراین درصورتیکه از درد ماهیچه ای رنج می برید احتمالا دریافت ویتامین B1 به طور کافی نبوده، یا ممکن است به دلیل رژیم ورزشی، بارداری یا شیردهی دچار افت ناگهانی این ویتامین در بدن شده باشید. همچنین ویتامین B1 را می توان از طریق موادغذایی مانند غلات کامل و حبوبات دریافت کرد.

Knee Pain Acupuncture 1 672x372 - ویتامین B1، فواید ویتامین B1 برای بدن و مواد غذایی حاوی ویتامین B1

بهبود استرس

ویتامین B1 اغلب به یک ویتامین ضد استرس اشاره دارد، زیرا باعث افزایش توانایی بدن در مقابله با استرس و افزایش توان سیستم ایمنی می شود. در صورتیکه از استرس رنج می برید، میزان ویتامین B1 را در رژیم غذایی خود افزایش دهید. این ویتامین به افزایش تولید آدنوزین تری فسفات (حامل مهم انرژی برای استفاده سلول ها) در بدن کمک می کند. ویتامین B1 از طریق موادغذایی مانند غلات غنی شده و جوانه گندم قابل دریافت است.

The Trick of Avoiding Stress at Work - ویتامین B1، فواید ویتامین B1 برای بدن و مواد غذایی حاوی ویتامین B1

 

نیاز روزانه بدن به ویتامین B1

  • میزانی که موسسه ملی بهداشت در آمریکا برای ویتامین B1 اعلام کرده عبارت است از:

مردان بالغ بالای سن 19 سال      1.2 میلیگرم

زنان بالغ بالای سن 19 سال        1.1 میلیگرم

زنان باردار و شیرده 1.4 میلیگرم

  • مقدار توصیه شده ویتامین B1 برای کودکان و نوجوانان از قرار زیر است:

نوزادان 6 الی 12 ماه       0.3 میلیگرم

کودکان 1 تا 3 سال         0.5 میلیگرم

کودکان 4 تا 6 سال         0.7 میلیگرم

کودکان 7 تا 10 سال       0.8 میلیگرم

کودکان 11 تا 14 سال        1 میلیگرم

نوجوانان 15 الی 18 سال 1.2 میلیگرم

قابل ذکر است استرس، ورزش کردن و کم خوابی نیاز بدن به ویتامین B1 را افزایش می دهند.

افرادی که در معرض کمبود تیامین قرار دارند:

  • الکلی ها
  • بیماران مبتلا به ایدز
  • افراد مبتلا به بیماری های گوارشی و کبدی
  • استفراغ مداوم در بارداری(استفراغ های بدخیم بارداری)
  • تغذیه وریدی کامل TPN
  • گرسنگی و بی اشتهایی عصبی
  • سالمندان به علت رژیم غذایی فقیر و دریافت دیورتیک ها
  • زیاده روی در مصرف چای و قهوه،
  • آنتی اسید ها که برای کاهش اسید معده مصرف می شوند
  • کشیدن سیگار و خوردن شکر بیش از حد باعث کمبود ویتامین B۱ می‎شود

علائم و عوارض کمبود ویتامین B1

مشکلات گوارش از قبیل نفخ معده، بی اشتهایی، پرخوری عصبی، کاهش شدید وزن، ضعف و خستگی، درد عضلات، تپش قلب، بی خوابی، کاهش قدرت حافظه، افسردگی، عصبانیت و عدم توانایی در تمرکز از علائم مرتبط با کمبود ویتامین B1 می باشند. کمبود شدید و مزمن ویتامین B1 سبب بروز بیماری بری بری می شود که همراه با اختلالات عصبی شدید است و اگر درمانی صورت نگیرد سبب تخریب سیستم اعصاب و حتی مرگ می گردد.

موارد مصرف مکمل های ویتامین B1

مکمل های B1 به طور معمول در موارد زیر مصرف می شوند.

HealthAid Vitamin B1 100mg Thiamin 90 Tablets 1000x1000 - ویتامین B1، فواید ویتامین B1 برای بدن و مواد غذایی حاوی ویتامین B1

درمان بیماری ها

پزشکتان ممکن است برای کمک به درمان برخی از مشکلاتتان مکمل های ویتامین B1 تجویز کند.

کاهش وزن

مکمل های ویتامین B1 در کنار رژیم غذایی و ورزش کمک به کنترل اشتها و تبدیل چربی های بدن به انرژی می کنند.

وزن min 1 - ویتامین B1، فواید ویتامین B1 برای بدن و مواد غذایی حاوی ویتامین B1

کمک به ترک اعتیاد به الکل

الکل در بدن تبدیل به قند و انرژی می شود میزان انرژی آزاد شده از الکل از بعضی از مواد غذایی بیشتر است! هر گرم الکل ۷ کالری داشته در صورتی که هر گرم پروتئین یا کربوهیدرات حاوی ۴ کالری است، افراد الکلی به شدت دچار کمبود ویتامین B1 و سایر ویتامین های گروه ب می باشند، به همین جهت بدن آن ها نمی تواند براحتی انرژی کافی از مواد غذایی را آزاد کند و دائما با کمبود انرژی روبرو می شوند و روی به مصرف بیشتر الکل می آورند. مصرف ویتامین های گروه ب به ویژه B1, B5, B6, B12 برای کمک به ترک الکل ضروی می باشد.

beer - ویتامین B1، فواید ویتامین B1 برای بدن و مواد غذایی حاوی ویتامین B1

کمک به درمان افسردگی، اضطراب و سایر مشکلات عصبی

در کنار درمان پزشکی، بسیاری از متخصصین از مکمل های ویتامین B1 برای کمک به درمان بیماری های ذکر شده استفاده می کنند.

life 1 760x400 - ویتامین B1، فواید ویتامین B1 برای بدن و مواد غذایی حاوی ویتامین B1

سایر شرایطی که ممکن است مکمل های تیامین کمک کنند عبارتند از:

  • ایدز
  • زخم ها
  • آب مروارید
  • گلوکوم و مشکلات بینایی دیگر
  • سندرم Cerebellar، یک نوع آسیب مغزی
  • سرطان دهانه رحم
  • درد دیابت
  • فشار
  • بیماری قلبی
  • بیماری کلیه در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲
  • دریازدگی
  • سیستم ایمنی ضعیف

Vitamin B1 - ویتامین B1، فواید ویتامین B1 برای بدن و مواد غذایی حاوی ویتامین B1

مواد غذایی دارای ویتامین B1

نام ماده غذایی

توضیحات

درصد نیاز روزانهمیزان میلی گرم

ماهی قزل آلا

پخته شده، 85 گرم13

0.2

ماکارانی

تمام گندم، پخته شده، یک فنجان130.2
بلوط اسکواشپخته شده، نصف فنجان13

0.2

برنج قهوه ای

دانه بلند، نصف فنجان70.1
نانتمام گندم، یک قطعه7

0.1

آب پرتقال

تهیه شده از کنسانتره، یک فنجان70.1
تخم آفتابگردان28 گرم

7

0.1

استیک گوشت گاوکم چرب، ملایم پخته شده،85 گرم7

0.1

ماست

کم چرب،یک فنجان70.1

شیر

2% چربی، یک فنجان

7

0.1

 

 

دیدگاهتان را بنویسید