ویتامین C، اهمیت آن برای سلامت بدن و علائم کمبود اسید آسکوربیک

FILE 5a65b6ab8d7081 - ویتامین C، اهمیت آن برای سلامت بدن و علائم کمبود اسید آسکوربیک

ویتامین C، اهمیت آن برای سلامت بدن و علائم کمبود اسید آسکوربیک

یکی دیگر از ویتامینهای محلول در آب، ویتامین C یا اسید آسکوربیک می باشد که به طور طبیعی در برخی از غذاها یافت می‌شود و به برخی از مواد نیز اضافه می‌گردد. همچنین شما می‌توانید ویتامین C را به صورت مکمل نیز دریافت کنید. انسان‌ها بر خلاف بیشتر حیوانات، قادر به سنتز ویتامین C در داخل بدن خود نیستند به همین خاطر باید آن را از طریق مواد غذایی به دست اورند.

 اهمیت ویتامین C در بدن

vitamincinfo2 - ویتامین C، اهمیت آن برای سلامت بدن و علائم کمبود اسید آسکوربیک

این ویتامین همان طور که می دانیم نقش مهمی در حفظ سلامتی انسان دارد. ویتامین C در مقایسه با سایر ویتامینهای محلول در آب، مستقیما در واکنش رهاسازی انرژی از مواد مغذی عمل نمی کند. این ویتامین فعالیت سلول سالم را حفظ می کند. سلولها را در کنار یکدیگر نگه می دارد. استخوانها و دندانها را قوی می سازد. اندامهای قلبی، عروقی، سیستم عصبی و گوارشی را تشکیل داده و حفاظت می کند.

بدن به ویتامین C ( اسید آسکوربیک) برای بازسازی بافت ها و تولید سلول های جدید به شدت نیاز دارد. به عنوان مثال ویتامین ث کمک به تولید کلاژن می کند، کلاژن نوعی پروتئین است که ساختار پوست و بافت های همبند مانند تاندون ها، رگ ها، رباط ها و غیره از آن تشکیل شده اند. به همین جهت کمبود ویتامین C با علائمی از قبیل تخریب پوست، ریزش مو، کاهش خاصیت ارتجاعی رگ ها و غیره همراه است.

ویتامین C در حفظ سلامت سیستم ایمنی در مقابله با عفونتها و بیماریها نقش دارد و داروها و آلاینده های محیطی را غیر سمی می کند. این ویتامین سبب حفاظت ویتامینهای A و E و اسیدهای چرب در بدن می شود. ویتامین C جذب کلسیم و آهن موجود در منابع گیاهی را افزایش می دهد. باید گفت ویتامین C معجزه می کند.

ویتامین C خاصیت آنتی اکسیدان بسیار قویی دارد و اثرات مخرب رادیکال های آزاد(اتم های آزاد اکسیژن) را خنثی می کند. بعضی از محققین پزشکی بر این باورند که ویتامین C با داشتن خاصیت آنتی اکسیدان از شانس ابتلا به سرطان می کاهد.

ویتامین C یکی از مهمترین مواد مغذی برای فعالیت غدد فوق کلیوی است، بیشترین مقدار ویتامین C در بدن در غدد فوق کلیوی و مغز انسان یافت می شود. غدد فوق کلیوی از ویتامین C برای تولید هورمون ها و بویژه هورمون کورتیزول استفاده می کند. وقتی شما با استرس روبرو می شوید ویتامین C به سرعت صرف تولید هورمون کورتیزول برای واکنش به استرس می شود. به همین جهت افرادی که تحت استرس به هر شکلی می باشند اعم از فکری، مالی، عاطفی، بدنی و غیره نیاز به مصرف مقدار بیشتری از ویتامین C دارند.

نیاز روزانه بدن به ویتامین C (اسید آسکوربیک)

میزان نیاز روزانه به ویتامین ث در گروه‌های مختلف سنی از این قرار است:

از بدو تولد تا 1 سالگی: 35 میلی گرم

از 1 تا 3 سالگی: 35 تا 40 میلی گرم

از 4 تا 12 سال: 40 تا 60 میلی گرم

در دوره نوجوانی: 60 تا 100 میلی گرم

در سنین بزرگسالی: 60 تا 100 میلی گرم

خانم‌های باردار و شیرده: 80 تا 100 میلی گرم

افراد سیگاری: 120 میلی گرم

علائم و مشکلات مرتبط با کمبود ویتامین C (اسید آسکوربیک)

*خستگی: خستگی مزمن و کاهش انرژی در طول روز یکی از شایع‌ترین علائم فقر ویتامین C است.

3bac1358490a1aff4f579250d3471500 XL 1024x514 - ویتامین C، اهمیت آن برای سلامت بدن و علائم کمبود اسید آسکوربیک

*تغییرات خلق و خوی: افراد مبتلا به کمبود ویتامین C معمولا تحریک پذیر بوده و اصطلاحا سریع تر از کوره در می‌روند.

*از دست دادن وزن: کاهش وزن ناگهانی از علائم دیگر فقر ویتامین C است.

*درد عضلات: درد مزمن در اندام یا مفاصل می‌تواند از نشانه‌های دیگر کمبود ویتامین C باشد.

azole - ویتامین C، اهمیت آن برای سلامت بدن و علائم کمبود اسید آسکوربیک

*کبودی: افراد مبتلا به فقر ویتامین C به راحتی کبود می‌شوند.

*مشکلات دهان و دندان: مصرف دوز صحیح ویتامین C در روز به سلامت دهان و دندان کمک می‌کند و کمبود آن می‌تواند منجر به زوال لثه شود. مشکلات پریودنتال نشانه ای از کمبود ویتامین C هستند. ضمنا مبتلایان به فقر ویتامین ث ممکن است به بیماری اسکوربوت نیز مبتلا شوند که با تورم و خونریزی لثه و از دست دادن دندان‌ها خود را نشان می‌دهد.

*خشکی پوست و مو: ویتامین C برای رشد و ترمیم بافت‌ها در همه قسمت‌های بدن ضروری است. این ویتامین برای تشکیل کلاژن (که یک پروتئین مهم در تشکیل پوست، بافت ترمیم یافته، تاندون، رباط ها و عروق خونی است) لازم است و کمبود آن خود را به صورت خشکی پوست و مو نشان می‌دهد.

1 khoshki moo poyeh.com  - ویتامین C، اهمیت آن برای سلامت بدن و علائم کمبود اسید آسکوربیک

*ابتلا به عفونت: تاثیر منفی بر بهبود زخم‌ها و ابتلای سریع به انواع عفونت‌ها بخصوص سرماخوردگی و آنفلوآنزا از نشانه‌های دیگر فقر ویتامین C است.

دلایل کمبود ویتامین C (اسید آسکوربیک)

اگر به توصیه متخصصان گوش دهید و روزانه 5 واحد میوه و سبزیجات میل کنید دلیلی برای کمبود ویتامین C باقی نمی‌ماند. البته به شرطی که این میوه و سبزیجات را به مدت طولانی نگه نداشته باشید و به اصطلاح آن ها را تازه به تازه میل کنید؛ چون در غیر اینصورت این مواد غذایی میزان زیادی از ویتامین C خود را از دست می‌دهند. همین اتفاق در صورت پخت و پز طولانی مدت این موادغذایی نیز رخ می‌دهد. توجه داشته باشید که دنبال کردن رژیم‌های لاغری سفت و سخت نیز منجر به کمبود این ویتامین می‌شود. از دیگر عوامل کمبود ویتامین C می‌توان به برخی از بیماری‌های گوارشی مانند گاستریت اشاره کرد.

در مقاله بعدی به منابع غذایی دارای ویتامین C اشاره خواهیم کرد.

با ما همراه باشید…

دیدگاهتان را بنویسید