پروبیوتیک ها، از تعریف تا سوالات رایج

پروبیوتیک ها از باکتری های زنده خوب و یا مخمرهایی ساخته می شوند که به طور طبیعی در بدن شما زندگی می کنند. شما به طور مداوم هم باکتری های خوب و هم بد در بدن خود دارید. هنگامی که به یک عفونت مبتلا می شوید، باکتری های بد بیشتری در بدن شما وجود دارند و سیستم بدن را از تعادل خارج می کند. باکتری های خوب به از بین بردن باکتری های اضافی بد کمک می کنند و تعادل را برمی گردانند. مکمل های پروبیوتیک راهی برای افزودن باکتری های خوب به بدن هستند.

پروبیوتیک ها هم از باکتری و هم از مخمر ساخته می شوند. باکتری های معمول پروبیوتیک می توانند شامل لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم باشند. متداول ترین مخمر موجود در پروبیوتیک ها ساکارومایسس بولاردی است.

پروبیوتیک ها ترکیبی از باکتریهای مفید زنده و یا مخمرهایی هستند که به طور طبیعی در بدن شما زندگی می کنند. با این حال، شما دو نوع باکتری (باکتری های خوب و باکتری های بد) به طور مداوم در بدن و روی بدن خود دارید. پروبیوتیک ها از باکتری های خوبی تشکیل شده اند که در سلامت و عملکرد بدن شما تاثیر بسیار زیادی دارند. این باکتری مفید از بسیاری جهات، از جمله در مقابله با باکتری های بد زیادی، به شما کمک می کند تا احساس بهتری داشته باشید.

پروبیوتیک های مفید در کجای بدن زندگی می کنند؟

گرچه متداول ترین مکان مرتبط با میکروب های مفید بدن، روده شما است (عمدتا روده بزرگ)، اما شما چندین مکان در داخل و روی بدن خود دارید که می توانند میزبان میکروب های مفید بدن باشند، از جمله:

هم اکنون با مشاوران پزشکت مشاوره آنلاین بگیرید

  • روده
  • دهان
  • واژن
  • پوست
  • ریه ها
  • مجاری ادراری

پروبیوتیک ها چگونه کار می کنند؟

وظیفه اصلی پروبیوتیک ها یا باکتری های خوب حفظ تعادل مناسب در بدن شما است که به نظر می رسد بدن شما را در یک حالت متعادل نگه می دارد. هنگامی که بیمار هستید، باکتری های بد وارد بدن شما می شوند و تعداد آنها افزایش می یابد. افزایش آنها، بدن شما را از تعادل خارج می کند. باکتری های خوب برای مقابله با باکتری های بد و بازگرداندن تعادل در بدن کار می کنند و باعث می شوند شما احساس بهتری داشته باشید.

باکتری های خوب با پشتیبانی از عملکرد ایمنی بدن و کنترل التهاب، شما را سالم نگه می دارند. انواع خاصی از باکتری های خوب نیز می توانند از طریق زیر به سلامت بدن شما کمک کنند:

  • تولید ویتامین ها
  • کمک به هضم غذا
  • تجزیه و جذب داروها
  • کنترل باکتری های مضر و پیشگیری از ابتلا شما به بیماری
  • حمایت و پشتیبانی از سلول های روده ای برای جلوگیری از ورود باکتری های مضر

این عمل متعادل سازی به طور طبیعی تمام مدت در بدن اتفاق میفتد. در واقع برای انجام آن نیازی به مصرف مکمل های پروبیوتیک نیست. باکتری های خوب بخشی طبیعی از بدن شما هستند. خوردن یک رژیم غذایی متعادل و غنی از فیبر هر روز به حفظ تعداد باکتری های خوب در سطح مناسب کمک می کند.

رایج ترین انواع باکتری های پروبیوتیک کدامند؟

اگرچه انواع مختلفی از باکتری وجود دارد که ممکن است به عنوان پروبیوتیک محسوب شود، اما دو نوع خاص باکتری وجود دارد که پروبیوتیک های رایج در فروشگاه ها هستند. آنها عبارتند از:

  • لاکتوباسیلوس
  • بیفیدوباکتریوم

این باکتری ها همچنین از مخمر خوب تشکیل شده اند. متداول ترین نوع مخمر موجود در پروبیوتیک ها ساکارومایسس بولاردی است.

پروبیوتیک ها در درمان کدام بیماری ها موثرند؟

پروبیوتیک ها، از تعریف تا سوالات رایج | پزشکت

در حال حاضر تحقیقات زیادی پیرامون اینکه این باکتری ها چه کاری برای بدن شما انجام می دهند صورت گرفته است. حتی اگر نتایج احتمالی مثبت زیادی وجود داشته باشد، محققان هنوز در تلاشند تا پاسخ های قطعی در مورد چگونگی کمک این باکتری ها در شرایط مختلف پیدا کنند.

با این حال، برخی از شرایط پزشکی وجود دارد که ممکن است این باکتری ها در درمان و تسکین علائم آنها موثر باشد. البته این تاثیرات در افراد مختلف می تواند تا حدودی متفاوت باشد به این معنی که آنچه برای یک شخص مفید است ممکن است برای شخص دیگری مفید نباشد. اینها همچنین می توانند بر اساس نوع این باکتری که مصرف می شود متفاوت باشند.

برخی از شرایطی که با افزایش مقدار پروبیوتیک در بدن شما (از طریق غذا یا مکمل) ممکن است تا حدودی بهبودی پیدا کنند، عبارتند از:

  • یبوست
  • بیماری لثه
  • عدم تحمل لاکتوز
  • بیماری التهابی روده
  • سندرم روده تحریک پذیر
  • عفونت های مخمری
  • عفونت های دستگاه ادراری
  • اگزما (درماتیت آتوپیک)
  • سپسیس (به ویژه در نوزادان)
  • عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی (عفونت گوش، سرماخوردگی، سینوزیت)
  • اسهال (هر دو اسهال ناشی از آنتی بیوتیک ها و عفونت Clostridioides difficile (C. diff) )

منابع غذایی برای پروبیوتیک های خوب کدامند؟

پروبیوتیک ها، از تعریف تا سوالات رایج | پزشکت

شما می توانید از طریق مصرف غذاها، نوشیدنی ها و مکمل ها، میزان میکروب های خوب بدن خود را تا حدودی افزایش دهید. شما ممکن است از قبل در رژیم روزانه خود غذاهای خاصی را مصرف کنید که حاوی پروبیوتیک باشند. غذاهای تخمیر شده مخصوصاً (به عنوان مثال ماست و ترشی) میزبان تعداد زیادی از باکتری های مفید را برای بدن شما تامین می کنند. همچنین نوشیدنی های تخمیر شده ای مانند کومبوچا (چای تخمیر شده) یا کفیر (نوشیدنی لبنی تخمیر شده) وجود دارد که پروبیوتیک های اضافی را به رژیم غذایی شما وارد می کند.

به غیر از غذا، می توانید پروبیوتیک ها را از طریق مکمل های غذایی به رژیم غذایی خود اضافه کنید. اینها دارو نیستند، بنابراین نیازی به تأیید سازمان غذا و دارو (FDA) ندارند. مهم این است که همیشه قبل از شروع هر نوع مکمل یا تغییر اساسی در رژیم غذایی خود، با پزشک خود مشورت کنید.

آیا می توانم از مواد غذایی، پروبیوتیک بدنم را تهیه کنم؟

می توانید از طریق غذاهایی که می خورید میکروب های مفید بدن را کاملاً افزایش دهید. برخی از مواد غذایی دارای پروبیوتیک (باکتری های خوب) هستند و می توانند برای سلامتی میکروبیوم شما مفید باشند.

این غذاها را می توانید در هر زمانی از روز به رژیم غذایی خود وارد کنید. حتی ممکن است در حال حاضر غذاهایی را بخورید و متوجه نشوید که آنها حاوی پروبیوتیک هستند. شما می توانید برچسب مواد غذایی را برای “میکروب های زنده و فعال” بررسی کنید.

اگرچه مصرف غذاهای غنی از پروبیوتیک به رژیم غذایی ممکن است عوارض خاصی نداشته باشد اما بهتر است در میزان مصرف آنها احتیاط کنید. مصرف بیش از حد یک ماده غذایی مانع از بهره مندی بدن شما از فواید سایر گروه های غذایی می شود.

چگونه مکمل پروبیوتیک مصرف کنم؟

روش های مختلفی وجود دارد که می توانید مکمل پروبیوتیک مصرف کنید، از جمله:

  • پودرها
  • مایعات
  • خوراکی
  • نوشیدنی
  • کپسول یا قرص

مکمل های پروبیوتیک ممکن است با یک پروبیوتیک دیگر ترکیب شوند. پری بیوتیک ها کربوهیدرات های پیچیده ای هستند که میکروارگانیسم های روده شما را تغذیه می کنند. اساساً، پری بیوتیک ها “منبع غذایی” برای باکتری های خوب هستند. آنها به تغذیه باکتری های خوب و حفظ سلامتی آن کمک می کنند. پری بیوتیک ها شامل اینولین، پکتین و نشاسته های مقاوم هستند.

به مکملی که ترکیبی از پروبیوتیک و پروبیوتیک است، سینبیوتیک گفته می شود.

پروبیوتیک ها چقدر موثر هستند؟

پروبیوتیک ها، از تعریف تا سوالات رایج | پزشکت

محققان در حال حاضر مطمئن نیستند که مکمل های پروبیوتیک چقدر برای درمان بیماری ها می تواند موثر باشند. در حالی که بسیاری از مطالعات تحقیقاتی نتایج مثبتی در مورد تأثیر مکمل های پروبیوتیک داشته اند، هنوز تحقیقات بیشتری لازم است.

همچنین لازم به یادآوری است که برخلاف داروها، مکمل های غذایی نیازی به تأیید FDA ندارند. این بدان معنی است که تولید کنندگان می توانند مکمل ها را به سادگی با “ادعای” ایمنی و اثربخشی بفروشند.

همیشه قبل از مصرف مکمل یا دادن مکمل به کودک با پزشک (یا متخصص اطفال) مشورت کنید. مصرف مکمل ها همزمان با داروهایی که مصرف می کنید ممکن است منجر به تداخل دارویی شود. خانم ها بهتر است در دوران بارداری و شیردهی، قبل از مصرف هرگونه مکمل با پزشک خود مشورت کنید.

آیا دستورالعمل ذخیره سازی پروبیوتیک ها وجود دارد؟

چندین سویه پروبیوتیک قابل تخریب هستند و باید از آنها در برابر گرما، اکسیژن، نور و رطوبت محافظت شود. اگر پروبیوتیک ها در معرض این عناصر قرار بگیرند ممکن است شروع به تجزیه یا از بین رفتن کنند. به همین دلیل، ممکن است لازم باشد پروبیوتیک های خود را در یخچال یا در مکان خاصی نگهداری کنید. همیشه برچسب روی هر محصول پروبیوتیکی را که خریداری می کنید بخوانید تا مطمئن شوید که آن را به درستی ذخیره کرده اید.

پروبیوتیک ها چقدر مطمئن هستند؟

از آنجا که میکروب هایی که به عنوان پروبیوتیک استفاده می شوند از قبل به طور طبیعی در بدن شما وجود دارند، غذاهای پروبیوتیک و مکمل ها به طور کلی بی خطر محسوب می شوند. آنها ممکن است باعث واکنش های آلرژیک شوند، و همچنین ممکن است باعث ناراحتی معده خفیف، اسهال یا نفخ در چند روز اول پس از شروع مصرف آنها شود.

افراد خاصی هستند که هنگام استفاده از مکمل های پروبیوتیک احتیاط می کنند. در برخی افراد با شرایط زیر خطر عفونت وجود دارد:

  • ابتلا به بیماری زمینه ای
  • افرادی که اخیرا تحت جراحی قرار گرفته اند.
  • افراد با سیستم ایمنی ضعیف (برای مثال کسانی که شیمی درمانی می کنند).

در هنگام دادن پروبیوتیک به نوزادانی که بیمار هستند نیز باید احتیاط کرد. همیشه قبل از شروع مصرف مکمل پروبیوتیک با پزشک خود کنید.

آیا پروبیوتیک ها می توانند به من آسیب بزنند؟

پروبیوتیک ها، از تعریف تا سوالات رایج | پزشکت

برای اکثر افراد سالم، پروبیوتیک ها هیچ آسیبی نمی رسانند. آنها به طور کلی ایمن در نظر گرفته می شوند. تحقیقات زیادی پیرامون موضوع پروبیوتیک ها انجام شده است. دانشمندان در تلاشند تا تعیین کنند که چه زمانی و چگونه باید از آنها استفاده شود و همچنین میزان کارایی آنها نیز مشخص است. قبل از شروع مصرف مکمل پروبیوتیک با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید زیرا مواردی وجود دارد که نباید آنها را مصرف کنید. همیشه بهتر است قبل از شروع مکمل جدید ابتدا با پزشک معالج خود مشورت کنید.

آیا باید به کودکان پروبیوتیک بدهیم؟

پروبیوتیک ها می توانند برای بزرگسالان و کودکان مفید باشند. اگر کودک شما به بیماری خاصی مبتلا است که برای درمان آن به داروی آنتی بیوتیک نیاز دارد، مصرف پروبیوتیک می تواند به تسکین علائم کمک کند. از پروبیوتیک ها همچنین می توان برای رفع یبوست، ریفلاکس معده، اسهال، گاز و اگزما در کودکان کمک کرد.

اضافه کردن پروبیوتیک به رژیم غذایی کودک از طریق غذا به طور معمول روش مطمئنی برای دادن پروبیوتیک به کودکان است. غذاهایی مانند ماست و پنیر اغلب بخشی از یک رژیم غذایی متعادل هستند و می توانند باکتری های خوبی را به بدن اضافه کنند.

مکمل های پروبیوتیکی موجود در بازار مخصوص نوزادان و کودکان طراحی شده است. با این حال، مهم است که قبل از دادن هرگونه مکمل پروبیوتیک به کودک یا تغییر رژیم غذایی کودک برای قرار دادن غذاهای غنی از پروبیوتیک، با متخصص اطفال صحبت کنید.

آیا بعد از مصرف آنتی بیوتیک باید پروبیوتیک مصرف کنم؟

مقابله با عفونت اغلب به داروهای آنتی بیوتیک نیاز دارد. با این حال، در حالی که آنتی بیوتیک ها باکتری های بد را از بین می برند، آنها همچنین باکتری های خوب بدن شما را از بین می برند. برخی از افراد پس از مصرف آنتی بیوتیک دچار بیماری هایی مانند اسهال می شوند. برخی تحقیقات ارتباط مثبتی را بین مصرف پروبیوتیک پس از آنتی بیوتیک و رفع اسهال نشان داده اند. اما هنوز ثابت نشده و برای همه مفید نیست. بسیاری از مردم احساس می كنند كه افزودن پروبیوتیك ها صدمه ای نمی زند، ممكن است به شما كمك كند تا زودتر بهتر شوید و از اسهال جلوگیری كنید.

منبع:

https://my.clevelandclinic.org/health/articles/14598-probiotics

دیدگاهتان را بنویسید