پودرهای پروتئینی یکی از محبوب ترین مکمل ها هستند.

تولید کنندگان پودر پروتئین را از منابع مختلف حیوانی و گیاهی تولید می کنند.

پروتئین آب پنیر یکی از محبوب ترین انواع آن است. این پروتئین جدا شده از شیر گاو است، بنابراین منشا حیوانی دارد.

با این حال، پروتئین نخود و سایر پودرهای پروتئین گیاهی به طور پیوسته در حال افزایش محبوبیت هستند.

این مقاله پودرهای پروتئین نخود و آب پنیر را با هم مقایسه می کند و پیشنهاداتی برای تعیین اینکه کدام یک ممکن است برای شما بهترین باشد ارائه می دهد.

پروتئین نخود و پروتئین آب پنیر در کاسه هادر پینترست به اشتراک بگذارید

پروتئین نخود و آب پنیر مقایسه شد

تولیدکنندگان با استخراج پروتئین از غذاهای کامل و سپس تغلیظ و آماده سازی آن به شکل پودر، پودر پروتئین را تولید می کنند.

بسته به نوع خاص مکمل، سازندگان از تکنیک های مختلفی برای جداسازی پروتئین مورد نظر استفاده می کنند. اینها ممکن است شامل افزودن آنزیم ها و اسید و استفاده از فرآیندهای فیلتر اضافی باشد.

منبع پروتئین های مورد استفاده برای پودرهای پروتئین نخود و آب پنیر یکی از بزرگترین تفاوت های این دو است.

پروتئین آب پنیر از آب پنیر، یک محصول فرعی شیری رنگ که در طول فرآیند پنیرسازی باقی می ماند، جدا می شود. از آنجایی که از شیر می آید، بیشتر پودر پروتئین آب پنیر حاوی لاکتوز قند شیر است.

پروتئین نخود گیاهی و فاقد لاکتوز است. از حبوبات جدا شده است – به ویژه نخود زرد.

در زیر چند تفاوت قابل توجه بیشتر بین پودرهای پروتئین نخود و آب پنیر وجود دارد.

تایپ کنیدمنبعدر حال پردازشطعم دهندهبافتحاوی لاکتوز است؟حاوی گلوتن است؟استفاده می کند
نخود
پروتئین
گیاهیساخته شده از نخودجداسازی مکانیکیخام و خاکیبافت صاف و کرمیبدون لاکتوزبدون گلوتنبا غذا و نوشیدنی مخلوط کنید
کشک
پروتئین
مبتنی بر حیواناتساخته شده از شیرجداسازی شیمیاییملایم و شیریمایع رقیق و شیر مانندممکن است حاوی لاکتوز باشدممکن است گلوتن اضافه کرده باشدبا غذا و نوشیدنی مخلوط کنید

آلرژن ها

در حالی که بسیاری از انواع پروتئین آب پنیر حاوی مواد حساسیت‌زا مانند لاکتوز و گلوتن هستند، بیشتر انواع پروتئین نخود فاقد همه رایج‌ترین آلرژن‌ها هستند.

این ممکن است نخود و سایر پودرهای پروتئین گیاهی را برای افراد مبتلا به آلرژی غذایی یا کسانی که از رژیم غذایی لبنیات یا بدون گلوتن پیروی می کنند، گزینه مطلوبی باشد.

افراد مبتلا به آلرژی یا عدم تحمل گلوتن و لبنیات ممکن است متوجه شوند که پودر پروتئین نخود راحت تر هضم می شود. هنگامی که به جای پروتئین آب پنیر از آن استفاده می کنند، ممکن است کمتر احساس گاز گرفتگی یا نفخ کنند.

شباهت ها

پودرهای پروتئین نخود و آب پنیر کاملاً با یکدیگر متفاوت نیستند. آنها شباهت هایی با هم دارند.

برای شروع، هر دو منبع عالی پروتئین هستند.

هیچ کدام طعم یا بافت قابل توجهی ندارند، اما هر دو فوق العاده همه کاره هستند و به راحتی با سایر غذاها و نوشیدنی ها مخلوط می شوند.

مردم اغلب آنها را با مخلوط کردن پودر در یک شیک با استفاده از مایعاتی مانند آب یا شیر مصرف می کنند.

همچنین می‌توانید آن‌ها را به اسموتی‌ها، بلغور جو دوسر، کلوچه، پنکیک و بسیاری از غذاها و نوشیدنی‌ها اضافه کنید.

خلاصه

پروتئین آب پنیر از شیر بدست می آید و محصول جانبی پنیرسازی است، در حالی که پروتئین نخود از نخود زرد خرد شده به دست می آید. هر دو منبع عالی پروتئین هستند که می توانید به راحتی به غذاها و نوشیدنی های مختلف اضافه کنید.

پروفایل های تغذیه

در زیر پروفایل های تغذیه ای متوسط ​​برای ۱ اونس (۳۰ گرم) پیمانه نخود و پودر پروتئین آب پنیر آورده شده است.۱، ۲).

پروتئین نخودپروتئین آب پنیر
کالری۱۲۰۱۱۸
پروتئین۲۲.۵ گرم۲۷ گرم
کربوهیدرات ها۱.۵ گرم۱ گرم
چربی۲.۲۵ گرمکمتر از ۱ گرم
کلسترول۰ گرم۰.۰۱۱ گرم
فیبر۱.۵ گرم۰ گرم
قند۰ گرم۰ گرم
سدیم۱۵٪ از ارزش روزانه (DV)۲ درصد از DV
کلسیم۷ درصد از DV۱۰ درصد از DV
پتاسیم۱٪ از DV۴ درصد از DV
اهن۴۲ درصد از DV۰٪ از DV

پودرهای پروتئین نخود و آب پنیر هر دو منابع غنی از پروتئین هستند، اگرچه پودر آب پنیر تمایل به مقدار کمی بالاتر دارد.

آنها همچنین دارای کربوهیدرات، چربی، فیبر و قند نسبتاً کمی هستند.

از آنجایی که پروتئین آب پنیر از شیر ساخته شده است، کلسیم و پتاسیم بیشتری دارد. از طرفی پروتئین نخود دارای آهن بیشتری است. حبوبات، از جمله نخود فرنگی، منبع بسیار خوبی از این ماده مغذی هستند.

علاوه بر این، مطالعات نشان داده اند که برخی از اجزای نخود و آب پنیر ممکن است خواص مفیدی داشته باشند. این ترکیبات گیاهی ممکن است دارای مزایای سلامتی مختلفی مانند عمل به عنوان آنتی اکسیدان و مبارزه با بیماری باشند.۳، ۴، ۵، ۶).

هنوز مشخص نیست که دقیقاً چه تعداد ترکیب در پودرهای پروتئین فرآوری شده وجود دارد و چگونه بر سلامت انسان تأثیر می گذارد.

محتوای پروتئین

نخود و آب پنیر حاوی مقادیر مشابهی پروتئین هستند. هر دو منبع عالی آن هستند. با این حال، پودر پروتئین آب پنیر در هر وعده حاوی چند گرم پروتئین بیشتر از پودر نخود است.۷).

همانطور که گفته شد، محتوای دقیق پروتئین بین برندها متفاوت است و به اندازه قاشق یا وعده ای که برند پیشنهاد می کند بستگی دارد.

این اطلاعات در برچسب حقایق تغذیه هر مکمل ذکر شده است.

اگرچه نخود و آب پنیر هر دو غنی از پروتئین هستند، انواع پروتئین موجود در آنها می تواند متفاوت باشد.

به طور کلی، منابع حیوانی پروتئین، مانند آب پنیر، برای بدن راحت‌تر جذب می‌شود و در فعالیت‌های عضله‌سازی استفاده می‌شود.۸).

اینکه بدن چقدر خوب و با چه سرعتی پروتئین را هضم می کند و از آن استفاده می کند، ارتباط زیادی با آمینو اسیدهای خاص موجود در آن دارد.

آمینو اسید

آمینو اسیدها اجزای سازنده پروتئین هستند. ۹ تا از آمینو اسیدهای مورد نیاز بدن ضروری نامیده می شوند. این بدان معناست که بدن نمی تواند آنها را به تنهایی تولید کند و در عوض باید آنها را در رژیم غذایی خود مصرف کنید.

پودر پروتئین آب پنیر یک پروتئین کامل در نظر گرفته می شود زیرا حاوی تمام ۹ اسید آمینه ضروری است. حاوی مقادیر بالایی از اسیدهای آمینه با زنجیره شاخه ای ضروری (BCAAs) لوسین، ایزولوسین و والین است.۷، ۸).

از نظر محتوای اسید آمینه ضروری، آب پنیر یکی از بهترین منابع پروتئینی است.

پروتئین نخود همچنین حاوی تمام آمینو اسیدهای ضروری است. با این حال، فقط مقادیر بسیار کمی متیونین دارد که یکی از ۹ مورد ضروری است.۷، ۸).

بنابراین، برخی از پودرهای پروتئین نخود ممکن است با تعریف پروتئین کامل مطابقت نداشته باشند.

با این حال، در مقایسه با سایر منابع گیاهی پروتئین، پروتئین نخود منبع خوبی از اسیدهای آمینه ضروری است. در واقع، حتی حاوی مقدار بیشتری از اسیدهای آمینه ضروری خاص مانند هیستیدین و فنیل آلانین نسبت به پروتئین آب پنیر در هر وعده است.۷، ۸، ۹).

اگر نگران دریافت نکردن تمام آمینو اسیدهای ضروری از پروتئین نخود هستید، یکی از گزینه‌ها این است که پودر پروتئین نخود را با انواع دیگر پروتئین‌های گیاهی که حاوی ۹ پروتئین ضروری هستند، مخلوط کنید.

خلاصه

اکثر پودرهای پروتئین نخود و آب پنیر بیش از ۲۰ گرم پروتئین در هر وعده ارائه می کنند، اما با سطوح مختلف اسیدهای آمینه ضروری. پروتئین آب پنیر حاوی کلسترول، کلسیم و پتاسیم بیشتری است. پروتئین نخود دارای فیبر و آهن بیشتری است.

مردم برای چه از آنها استفاده می کنند

مردم به دلایل زیادی از پودرهای پروتئینی استفاده می کنند.

برخی از محبوب ترین دلایل ایجاد قدرت، ترمیم بافت و حفظ ذخایر عضلانی در بدن است.

مردم همچنین از آنها به عنوان جایگزین وعده های غذایی، برای افزایش مصرف پروتئین و حتی برای کمک به کاهش وزن استفاده می کنند.

اثربخشی برای افزایش عضله

پودرهای پروتئینی بیشترین تأثیر را در افزایش عضله در افرادی که رژیم غذایی آنها فاقد پروتئین است دارد.

از سوی دیگر، افرادی که رژیم غذایی آنها از قبل حاوی پروتئین کافی است ممکن است متوجه هیچ تغییر قابل توجهی نشوند.۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳).

وقتی نوبت به این می رسد که کدام نوع پودر پروتئین برای عضله سازی بهتر است، ممکن است به نظر برسد که کشک به دلیل محتوای اسید آمینه اش از نخود بهتر است.

با این حال، مطالعات متعدد تحقیقاتی در چند سال گذشته نشان داده است که پودرهای پروتئین نخود و آب پنیر زمانی که افراد پس از تمرینات شدید و مقاومتی از آنها استفاده می کنند، نتایج مشابهی برای ضخامت و ریکاوری عضلات دارند.۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷).

اثربخشی برای کاهش وزن

یک مطالعه کوچک در مردان نشان داد که مکمل های پروتئین نخود و آب پنیر اثرات مشابهی بر اشتها و دریافت غذا دارند. تفاوت های قابل توجه کمی بین منابع حیوانی و گیاهی پروتئین وجود دارد.۱۸، ۱۹، ۲۰).

در واقع، برخی از مطالعات حتی نشان داده اند که پودرهای پروتئین آب پنیر به هیچ وجه تأثیر کمی بر کاهش وزن دارند.۲۱، ۲۲).

برخی از مطالعات قدیمی شواهدی را نشان می‌دهند که نشان می‌دهد پروتئین نخود می‌تواند تأثیر بیشتری بر اشتها و احساس سیری نسبت به پروتئین آب پنیر داشته باشد. هر دوی این عوامل از نظر تئوری می توانند بر کاهش وزن تأثیر بگذارند (۲۳، ۲۴).

با این حال، سایر مطالعات نشان دادند که مکمل های پروتئین نخود هیچ تاثیر قابل توجهی بر اشتها ندارند.۲۵، ۲۶).

یکی از دلایل بالقوه ای که پروتئین نخود می تواند به افراد کمک کند برای مدت طولانی تری احساس سیری کنند ممکن است محتوای فیبر بالای آن باشد.

بنابراین، دانشمندان باید تحقیقات بیشتری را انجام دهند تا به طور کامل بفهمند که چگونه پودرهای پروتئین نخود و آب پنیر بر موارد خاصی مانند افزایش عضله و کاهش وزن تأثیر می‌گذارند.

خلاصه

برای افزایش عضله، پودرهای پروتئینی در افرادی که رژیم غذایی آنها در حال حاضر فاقد پروتئین است، مؤثرتر است. دانشمندان باید تحقیقات بیشتری در مورد استفاده از پودر پروتئین برای کاهش وزن انجام دهند.

عوامل دیگری که باید در نظر گرفته شوند

اگرچه مطالعات نشان نداده اند که پروتئین نخود به طور قابل توجهی بهتر از پروتئین آب پنیر برای عضله سازی یا کاهش وزن است، اما ممکن است مزایای دیگری برای گروه های خاصی از افراد داشته باشد.

به عنوان مثال، پودر پروتئین نخود برای افرادی که از رژیم غذایی وگان پیروی می کنند، انتخاب مناسبی است، در حالی که پودر پروتئین آب پنیر این گونه نیست.

برخی افراد همچنین پروتئین نخود را پایدارتر از پروتئین آب پنیر می دانند زیرا رشد نخود فرنگی نسبت به پرورش گاو تأثیر زیست محیطی بسیار کمتری دارد.

با این حال، پودرهای پروتئین نخود به اندازه پودرهای پروتئین آب پنیر رایج نیستند و ممکن است در برخی فروشگاه ها یافتن آنها سخت تر باشد.

به علاوه، برخی از مارک های پودر پروتئین نخود ارگانیک ممکن است گران تر از پودر آب پنیر باشند.

مانند تمام مکمل های غذایی، محصولات پروتئین نخود و آب پنیر می توانند بین برندها و انواع آنها بسیار متفاوت باشند. همیشه به دنبال محصولات با کیفیت بالا باشید که تعداد افزودنی ها را محدود می کند.

خلاصه

برای گیاهخواران، افراد مبتلا به آلرژی، یا کسانی که روی انتخاب یک محصول پایدارتر تمرکز می کنند، پودر پروتئین نخود ممکن است بهترین باشد. برای افرادی که به دنبال گزینه ای مقرون به صرفه و قابل اعتماد هستند، پروتئین آب پنیر ممکن است بهتر عمل کند.

خط پایین

پودرهای پروتئین نخود و آب پنیر مکمل های مفیدی برای افرادی هستند که رژیم غذایی آنها فاقد پروتئین است و یا برای افرادی که نیاز به پروتئین فوق العاده بالایی دارند.

هر نوع پودر پروتئین مقادیر خوبی از پروتئین و انواع اسیدهای آمینه ضروری را فراهم می کند.

اگر می‌خواهید بین پودرهای پروتئین نخود و آب پنیر یکی را انتخاب کنید، نکات کلیدی که ممکن است بخواهید در نظر بگیرید شامل بودجه، محدودیت‌های غذایی و ترجیحات شخصی است.

۵ بهترین منبع پروتئین برای وگان ها و گیاهخواران