چاقی در کودکان: چگونه کودک‌مان را برای خوردن خوراکی‌های سالم تشویق کنیم؟

674449 269 1024x764 - چاقی در کودکان: چگونه کودک‌مان را برای خوردن خوراکی‌های سالم تشویق کنیم؟

چاقی در کودکان: چگونه کودک‌مان را برای خوردن خوراکی‌های سالم تشویق کنیم؟

اثرات مضر چاقی بر سلامت کودکان شناخته شده و کاملا اثبات شده است. اما آن‌چه که از اهمیت بیشتری برخوردار است، اینست که چه عواملی سبب چاقی در کودکان می‌شود. محققان پس از تحقیقات فراوان دریافته‌اند مادرانی که به هنگام تغذیه کودک یا شیردهی از گرمای عاطفی کمتری برخوردار هستند، چاق‌ترین کودکان را دارند. اگرچه تحقیقات بیشتر و کامل‌تری نیاز هست تا این نتیجه به اثبات نهایی برسد، اما محققان می‌خواستند مطمئن شوند که سبک نگهداری والدین از کودکان در خطر چاقی آن‌ها تاثیر دارد یا خیر؟ که به نتایج مثبتی دست پیدا کرده‌اند.

مطلب مرتبط: راه و روش هایی موثر برای کنترل و درمان چاقی کودکان

تعداد کودکانی که اضافه وزن دارند، روز به روز در حال افزایش است

حدود ۱۰ درصد از کودکان ۴ تا ۵ ساله دارای اضافه وزن هستند، طبق گفته وزارت بهداشت جهانی، این رقم نسبت به ۲۰ سال پیش ۲ برابر شده است. کودکانی که دچار چاقی هستند، امکان ابتلا به فشار خون بالا و کلسترول  بالا در آنها بیشتر است و به دنبال آن مشکلات تنفسی، مفصلی و مسائل روانی را نیز به همراه دارد. براساس گفته روانشناسان، کودکانی که چاق هستند، اغلب تعداد دوستان کمتری دارند و همین موضوع سبب ایجاد مشکلات روحی و روانی بسیار در آن‌ها می‌شود.

بنابراین، برای پیشگیری  از مشکلاتی که احتمالا در آینده رخ می‌دهد، باید راهکارهایی را در نظر داشت. کیفیت روابط والدین با فرزندان سبب ایجاد یک محیط غنی از شادی می‌شود و نیاز کودک به لذت بردن از تنهایی، تماشای بیش از حد به تلویزیون و خوردن خوراکی‌های خوشمزه را کاهش می‌دهد.

consequences childhood obesity - چاقی در کودکان: چگونه کودک‌مان را برای خوردن خوراکی‌های سالم تشویق کنیم؟

6 راهکار اساسی برای والدین جهت جلوگیری از چاقی  در کودکان

کارشناسان تغذیه به این‌نتیجه رسیده‌اند که تغییرات بسیار ساده در رژیم غذایی کودکان می‌تواند مزایای بسیار ارزشمندی را برای آن‌ها به همراه داشته باشد. مصرف نوشیدنی‌های قندی را کاهش دهید. به برچسب خوراکی‌هایی که فرزندان‌تان مصرف می‌کنند، دقت کنید. بیشتر آب‌میوه‌هایی که از بیرون خریداری می‌کنید، سرشار از شکر هستند. متخصصان بر ۶ اصل برای جلوگیری از چاقی در کودکان متفق‌القول هستند.

1.بر آن‌چه که فرزندان‌تان می‌خورند، نظارت کنید

بر مواد غذایی و خوراکی که فرزندتان مصرف می‌کند، نظارت داشته باشید تا از افزایش وزن ناخواسته آن‌ها جلوگیری کنید. حتی غذاها و خوراکی‌هایی را که در بیرون از خانه مصرف می‌کنند، اطلاع داشته باشید و آن‌ها را برای خوردن سالم‌ترین مواد غذایی تشویق کنید.

2. میزان مصرف میوه‌ها و سبزیجات را افزایش دهید

بچه‌های خود را تشویق کنید تا به خوردن خوراکی های جدید، از جمله انواع مختلف میوه‌ها و سبزیجات روی آورند.

shutterstock 252952156 - چاقی در کودکان: چگونه کودک‌مان را برای خوردن خوراکی‌های سالم تشویق کنیم؟

3. مصرف فست‌فودها را محدود کنید

مطمئن شوید که در برنامه‌ی غذایی هفتگی تان فست‌فودی وجود ندارد. اگر روزی را مشغول کار هستید و نمی‌توانید غذای مناسبی تهیه کنید، حتما از قبل برای آن روز آماده شوید تا هیچ غذای ناسالمی در برنامه غذایی شما وجود نداشته باشد.

ba3604 2 - چاقی در کودکان: چگونه کودک‌مان را برای خوردن خوراکی‌های سالم تشویق کنیم؟

4. یخچال خود را از خوراکی‌های سالم پر کنید

هر چه میزان غذاهای سالمی که در معرض دید کودک‌تان قرار می‌دهید، بیشتر باشد، مقدار بیشتری از آن مصرف خواهند کرد. بنابراین، یخچال خود را از خوراکی‌های سالم پر کنید.

58b525c4cc09e 58b525c4cc0d5 - چاقی در کودکان: چگونه کودک‌مان را برای خوردن خوراکی‌های سالم تشویق کنیم؟

5. فعالیت‌های بدنی‌تان را افزایش دهید

اگر می‌خواهید کودک‌تان وزن مناسبی داشته باشد، برای انجام فعالیت‌های بدنی همراه با آن‌ها اقدام کنید. می‌توانید هر روز صبح، زمان کوتاهی را برای ورزش دسته جمعی در خانه اختصاص دهید. کودکان باید روزانه حداقل یک ساعت فعالیت بدنی داشته باشند.

family fitness 3 - چاقی در کودکان: چگونه کودک‌مان را برای خوردن خوراکی‌های سالم تشویق کنیم؟

6. با کودک‌تان در مورد وزن صحبت کنید

هیچ چیزی مانند صحبت‌های دوستانه والدین با کودک‌شان نمی‌تواند بر رفتار وی تاثیرگذار باشد. با کودک‌تان صحبت کنید و به او توضیح دهید که افزایش وزن چه خطراتی می‌تواند برای او داشته باشد. بیش از هر چیزی به سلامتی تاکید کنید تا احساس نکند که افزایش وزن فقط برای زیباتر دیده شدن اوست. سعی کنید با لحنی دوستانه او را تشویق کنید تا حواسش به هر چیزی که مصرف می‌کند باشد.

برای بهرمندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

دریافت رژیم غذایی اینترنتی دکتر رویا خادمیان

دیدگاهتان را بنویسید