چاقی هورمونی ؛ عدم تعادل هورمونی یکی از دلایل چاقی

366797461 talab org - چاقی هورمونی ؛ عدم تعادل هورمونی یکی از دلایل چاقی

چاقی هورمونی ؛ عدم تعادل هورمونی یکی از دلایل چاقی

عدم تعادل هورمونی، مسئله‌ای بسیار ضروری است؛ با این حال بسیاری از انسان‌ها سال‌ها است که دچار عدم تعادل هورمونی هستند و اصلا ذهنیتی راجع به “‌تعادل‌ هورمونی” ندارند. فارغ از این‌که عدم تعادل هورمونی ممکن از لحاظ بیرونی چه نمودهایی داشته باشد، حقیقت درونی انواع مختلف آن‌ها یکسان است – تمام انواع تعادل‌های هورمونی باعث دشواری در کاهش وزن و افزایش خطر ابتلا به چاقی مفرط می‌شوند. متاسفانه، بیش‌ترِ عدم تعادل‌های هورمونی شایع را نمی‌توان فقط با رعایت رژیم غذایی بر طرف کرد. در واقع، عدم تعادل هورمونی می‌تواند تمام تلاش‌های‌تان را برای کاهش چربی نقش بر آب کند؛ حتی اگر از رژیم غذایی و برنامه‌های فعالیت بدنی بسیار خوبی استفاده کنید. اگر تاکنون علی‌رغم پیروی از رژیم غذایی و انجام فعالیت بدنی، در کاهش وزن‌تان به هیچ موفقیتی دست نیافته‌اید، باید نگران چاقی هورمونی باشید و شاید یک یا چند مورد از عدم تعادل هورمونی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، در این میان مقصر باشند.

چاقی هورمونی ، هورمون لپتین

لپتین هورمونی است که توسط سلول های چربی تولید شده است و به جریان خون ما ترشح می شود لپتین اشتهای فرد را با اثر بر مراکز خاصی از مغز به منظور کاهش نیاز به خوردن کاهش می دهد به نظر می رسد که کنترل ذخیره چربی بدن بدن را مدیریت می کند. از آنجا که لپتین توسط چربی تولید شده، میزان لپتین در افرادی که چاق هستند نسبت به افراد با وزن طبیعی، نیز تمایل به بالاتر رفتن دارد با این حال، با وجود داشتن سطوح بالاتر این هورمون، اشتها کاهش می یابد افرادی که چاق هستند به اثرات لپتین حساس نیستند و به عنوان یک نتیجه، تمایل به احساس سیری در طول و بعد از غذا ندارند تحقیقات در حال انجام است که چرا پیام های لپتین از طریق مغز در افراد چاق گرفته نمی شود.

چاقی هورمونی ، هورمون انسولین

انسولین ماده‌ی بسیار مهمی است که کارکرد عمده‌ی آن عبارت است از پردازش قند در جریان خون و حمل آن به داخل سلول‌ها جهت استفاده به عنوان سوخت بدن یا ذخیره‌سازی به عنوان چربی. دلایل فراوانی برای بالا رفتن میزان انسولین در بدن وجود دارند، ولی عوامل اصلی آن عبارت هستند از استرس، مصرف بیش از اندازه‌ی کربوهیدرات‌های عاری از مواد مغذی (اعم از انواع خوراکی‌های فرآوری شده، نوشابه‌های گازدار و شیرین، مواد غذایی کم چرب بسته‌بندی شده، و شیرین کننده‌های مصنوعی)، مصرف ناکافی پروتئین، مصرف ناکافی چربی، و وجود فیبر ناکافی در رژیم غذایی.

تپش قلب، تعریق، کاهش تمرکز، احساس ضعف، اضطراب، مغز مه‌آلود، خستگی مفرط، تحریک پذیری، یا اختلال فکری از جمله عوارض جانبی کوتاه مدت افزایش بیش از اندازه‌ی انسولین در بدن هستند. متاسفانه، بدن‌مان معمولا در واکنش به این احساسات ناخوشایند، حس گرسنگی ایجاد می‌کند، و متعاقبا باعث می‌شود به سراغ خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های پر از قند بروید. در نهایت، دچار چرخه‌ی معیوبی از عدم تعادل هورمونی می‌شوید؛‌ وضعیتی که ممکن است به مقاومت به انسولین یا سندرم متابولیسم (سوخت و ساز) ختم شود؛ این وضعیت‌ها نیز به افزایش وزن اضافه و بالا رفتن خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی می‌شوند.

weight gain - چاقی هورمونی ؛ عدم تعادل هورمونی یکی از دلایل چاقی

چاقی هورمون ، هورمونهای جنسی

توزیع چربی در بدن نقش مهمی در توسعه شرایط مرتبط با چاقی مانند بیماری های قلبی، سکته مغزی و برخی از انواع آرتریت ایفا می کند چربی دور شکم ما یک عامل خطر بیشتری برای بیماری، نسبت به چربی های ذخیره شده در باسن و ران ها است به نظر می رسد که استروژن و آندروژن به تصمیم گیری توزیع چربی بدن کمک می کند استروژن هورمون جنسی ساخته شده در بالاترین مقدار توسط تخمدانها در زنان پیش از یائسگی است آنها مسئول تخمک گذاری در هر چرخه قاعدگی می باشند.
مردان و زنان پس از یائسگی استروژن زیادی در بیضه و تخمدانها تولید نمی کند در عوض، بیشتر استروژن آنها در چربی بدن تولید می شود اگر چه مقدار بسیار پایین تر در پیش از یائسگی در تخمدان ها تولید می شود در مردان جوان تر اندروژن در سطوح بالا در بیضه ها تولید می شود با افزایش سن در مردان این سطح به تدریج کاهش می یابد.
تغییرات با افزایش سن در سطوح هورمون های جنسی از زنان و مردان با تغییرات در توزیع چربی بدن همراه است در حالی که زنان در سن باروری تمایل به ذخیره چربی در بدن در قسمت پایین تر خود ( چاقی گلابی شکل)، مردان مسن تر و زنان یائسه تمایل به افزایش ذخیره سازی چربی در اطراف شکم خود (چاقی سیب شکل) زنان یائسه که مکمل های استروژن مصرف می کنند چربی دور شکم آنها جمع نمی شود همچنین مطالعات روی حیوانات نشان داده است کمبود استروژن منجر به افزایش وزن می شود.

چاقی هورمونی ، هورمون رشد

غده هیپوفیز در مغز ما هورمون رشد تولید می کند که روی قد یک فرد تاثیر گذاشته و به ساخت استخوان و عضلات کمک می کند. هورمون رشد همچنین روی سوخت و ساز بدن تاثیر می گذارد. محققان دریافته اند که سطح هورمون رشد در افرادی که چاق هستند پایین تر از افراد با وزن طبیعی است.

چاقی هورمونی ، هورمون کورتیزول

بدن انسان تحت تاثیر استرس مزمن – اعم از استرس بدنی، هیجانی، روانی، محیطی، حقیقی، یا تلقینی – به ترشح مقدار زیادی هورمون کورتیزول می‌پردازد. اگر از اختلالات خلقی نظیر اضطراب، افسردگی، اختلال استرسی پس از ضایعه روانی، یا خستگی هیجانی رنج می‌برید یا اگر به مشکلات گوارشی نظیر سندرم روده‌ی تحریک پذیر مبتلا هستید، احتمال ترشح بیش از حد کورتیزول در بدن‌تان بیش‌تر از سایرین خواهد بود. تحمل استرس طولانی، از طریق شبکه‌ی پیچیده‌ای از تعاملات هورمونی در بدن، به بروز اشتهای غیر قابل کنترل، کاهش متابولیسم (سوخت و ساز)، چربی شکمی، و از دست دادن توانایی بافت‌های ماهیچه‌ای برای انجام کارهای سنگین و با سوخت و ساز بالا منجر می‌شود. به عبارت دیگر، استرس مزمن باعث می‌شود احساس سستی و رخوت کنید و پیرتر از سن واقعی‌تان نشان دهید!

چاقی هورمونی ، هورمون تیروئید

بدون وجود هورمون تیروئید به اندازه‌ی کافی در بدن، تقریبا عملکرد تمام دستگاه‌های بدن با کندی مواجه می‌شود. آدم‌هایی که از کم کاری تیروئید رنج می‌برند،‌ احساس خستگی می‌کنند، تمایل دارند زیاد بخوابند، دچار یبوست می‌شوند، و معمولا دچار اضافه وزن نیز می‌شوند. خشکی شدید پوست، ریزش مو، کند شدن سرعت فرایندهای ذهنی، موهای ضعیف و شکننده، شکنندگی ناخن‌ها، کاهش میزان تعریق در هنگام انجام فعالیت‌های بدنی، ناباروری، ضعف حافظه، افسردگی، کاهش تمایل جنسی، احساس سردی و سرماخوردگی، یا ناتوانی در کاهش وزن نیز از دیگر علائم این بیماری به شمار می‌روند.

اگر گمان می‌کنید دچار مشکل تیروئید هستید، حتما به پزشک مراجعه کنید تا وی علاوه بر آزمایش خون، بدن‌تان و تمام علائم مرتبط را ارزیابی کند. طبق شواهد علمی، حتی سطوح طبیعی هورمون محرکه تیروئید (TSH، شاخص کارکرد تیروئید) نیز می‌توانند به افزایش وزن شتاب دهند و در سرعت طبیعی متابولیسم (سوخت و ساز) در زنان و مردان اختلال ایجاد کنند.

مطلب مرتبط: مواد غذایی مفید و مضر برای کم کاری تیروئید

تیروئید - چاقی هورمونی ؛ عدم تعادل هورمونی یکی از دلایل چاقی

چاقی هورمونی ، هورمون استروژن 

اکنون پژوهشگران دریافته‌اند، استروژن اضافه می‌تواند به اندازه‌ی عادات غذایی ناسالم و عدم انجام فعالیت‌های بدنی به عنوان عامل خطر بزرگی برای ابتلا به چاقی مفرط – هم در مردان و هم در زنان – به شمار برود. استروژن اضافی به دو طریق ممکن است در بدن انباشته شود: مصرف بیش از اندازه‌ی استروژن به صورت آگاهانه، یا دریافت استروژن از طریق محیط یا رژیم غذایی. ما دائما در معرض ترکیبات شبه استروژن موجود در خوراکی‌هایی هستیم که حاوی آفت‌کش‌های سمی، علف‌کش‌ها، و هورمون‌های رشد هستند. زنانی که در دوره‌ی پیش از یائسگی دچار افزایش استروژن (تسلط استروژن) می‌شوند، به احتمال زیاد در برابر سندرم پیش از قاعدگی،  تجمع چربی زیاد در اطراف باسن، و ناتوانی در کاهش وزن آسیب‌پذیرتر هستند. زنان و البته هم‌چنین مردانِ یائسه ممکن است به کاهش تمایل جنسی، از دست دادن حافظه، پایین آمدن انگیزه، افسردگی، کاهش توده‌ی ماهیچه‌ای، و افزایش چربی شکمی دچار شوند.

چاقی هورمونی ، هورمون تستوسترون

تستوسترون باعث افزایش میل جنسی، تراکم استخوانی، توده‌ی ماهیچه‌ای، قدرت،‌ انگیزه، حافظه، چربی سوزی، و بهبود رنگ پوست در مردان و زنان می‌شود. با کاهش تستوسترون، حتی با رعایت رژیم غذایی و انجام فعالیت‌های بدنی، ممکن است دچار چاقی و آب شدن ماهیچه‌های‌تان شوید. سطوح تستوسترون معمولا با افزایش سن، چاقی مفرط، و استرس کاهش می‌یابد، ‌ولی امروزه، مردان خیلی زودتر از گذشته دچار کاهش تستوسترون می‌شوند.

مطالعات در این زمینه به یافته‌های هشدار دهنده‌ای دست یافته‌اند؛ طبق این یافته‌ها، کاهش تستوسترون می‌تواند باعث بروز افسردگی، چاقی مفرط، پوکی استخوان، بیماری قلبی،‌ و حتی مرگ شود. دکتر میچل هرمان، متخصص غدد در دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه آریزونا، رشد روز افزون کاربرد ترکیبات شبه استروژنِ سرکوب کننده‌ی دستگاه درون ریز را در آفت‌کش‌ها و سایر مواد شیمیایی کشاورزی مقصر اصلی روند کاهش سطوح تستوسترون در مردان می‌داند. ماده‌ی فتالات که معمولا در لوازم آرایشی، صابون‌ها، و بیش‌تر پلاستیک‌ها یافت می‌شود نیز از دیگر علت‌های شناخته شده‌ی کاهش تستوسترون به شمار می‌رود.

عدم تعادل هورمونی ناشی از یائسگی

طبق پیش‌بینی‌های به عمل آمده به وسیله‌ی گزارش‌های مشتریان در ایالات متحده، ظرف یک دهه‌ی آینده ۲۵ میلیون زن در این کشور دچار یائسگی خواهند شد. بر خلاف باور عامه، دوره‌ی یائسگی که از حدود ۴۰ سالگی آغاز می‌شود، تنها به علت کاهش استروژن در بدن ایجاد نمی‌شود. سرچشمه‌ی سایر هورمون‌ها نیز، نظیر پروژسترون، تستوسترون، و دی هیدرواپی آندروسترون (DHEA) درست مثل قدرت بازیابی پوست، مو، قوه‌ی بینایی، و میل جنسی می‌خشکد. بسیاری از زنان در آغاز این دوره از زندگی‌شان با مراجعه به پزشک، از بروز تغییرات ناخواسته‌ای در بدن‌شان، به خصوص افزایش آزاردهنده‌ی دور کمر، به شدت احساس ناراحتی می‌کنند. سایر علائم شایع یائسگی عبارت هستند از گر گرفتگی، اختلال خواب، سر درد، تپش قلب، ضعف حافظه و قدرت تمرکز، اضطرار در ادرار یا بی‌اختیاری در ادرار، خشکی واژن، بروز تغییرات در ظاهر پوست و مو، و تغییرات هیجانی نظیر افسردگی، اضطراب، و تحریک پذیری.

مطلب مرتبط: توصیه های غذایی و نقش تغذیه در دوران یائسگی

yaese - چاقی هورمونی ؛ عدم تعادل هورمونی یکی از دلایل چاقی

عوامل التهابی و چاقی

اختلالات گوارشی، آلرژی‌ها (حساسیت‌ها)، بیماری خود ایمنی، آرتروز، بیماری آسم، اگزما، آکنه (جوش)، چربی شکمی، سردرد، افسردگی، و اختلالات سینوس، همه و همه با التهاب مزمن در بدن ارتباط دارند؛ به تازگی، التهاب مزمن به عنوان علت ریشه‌ای چاقی مفرط و پیری زودرس تشخیص داده شده است. پژوهشگران در سمپوزیوم دانش ‌آموختگان علوم تغذیه در دانشگاه هاروارد در ۲۰۰۷ از برخی یافته‌های علمی پرده برداشتند که نشان می‌دادند، التهاب و انسولینِ بیش از اندازه علل اصلی افزایش نرخ ابتلا به دیابت نوع ۲ و چاقی همه‌گیر در آمریکای شمالی هستند. نکته‌ی جالب توجه این است که مصرف مواد غذایی ناسالم یا مصرف مواد غذایی سالم به ترتیب می‌توانند “‌علت‌”‌ یا “‌درمان‌”‌ مشکلات التهابی بدن باشند.

هورمون چاقی به عنوان عامل خطر برای بیماری

چاقی با افزایش خطر ابتلا به تعدادی از بیماری، از جمله بیماری های قلبی عروقی، سکته مغزی، انواع مختلفی از سرطان، کاهش طول عمر و کیفیت پایین تر زندگی مرتبط است به عنوان مثال، افزایش تولید استروژن در چربی از زنان مسن چاق تر با افزایش خطر سرطان پستان همراه است این نشان می دهد که منبع تولید استروژن مهم است.

چاقی هورمونی ، هورمون های چاقی و رفتار

افرادی که چاق هستند و سطح هورمونی دارند که تجمع چربی در بدن را تشویق می کند به نظر می رسد که رفتاری مانند پرخوری و عدم ورزش به طور منظم، در طول زمان با فرآیندهای بازنشاندن، تنظیم اشتها و توزیع چربی بدن با ساخت فیزیولوژیکی فرد، بیشتر عامل احتمال افزایش وزن باشد بدن همواره برای حفظ تعادل در تلاش است پس از آن در برابر هر گونه اختلال کوتاه مدت مانند رژیم های کم کالری مقاومت می کند.

مطالعات مختلف نشان داده اند که سطح لپتین خون یک فرد بعد از یک رژیم غذایی کم کالری افت پیدا می کند میزان لپتین پایین تر ممکن است اشتهای فرد را افزایش دهد و سرعت سوخت و ساز بدن را کم می کند این ممکن است توضیح دهد که چرا افراد رژیمی معمولاً وزن از دست رفته خود را باز می یابند ممکن است که لپتین درمانی روزی به افراد رژیمی به حفظ کاهش وزن در دراز مدت کمک کند اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.
شواهد نشان می دهد که تغییرات رفتاری بلند مدت، مانند غذا خوردن سالم و ورزش منظم، می توانید بدن را مجدداً به ریختن چربی اضافی بدن و کاهش آن آموزش دهد مطالعات نشان داده اند که کاهش وزن به عنوان یک نتیجه از رژیم غذایی سالم و ورزش و یا جراحی چاقی، بدن را به بهبود مقاومت به انسولین، کاهش التهاب و تلفیق سودمند از هورمون چاقی هدایت می کند کاهش وزن نیز با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سکته مغزی، دیابت نوع دوم و برخی سرطان ها در ارتباط است.

به خاطر داشته باشید
هورمون لپتین، انسولین، استروژن، آندروژن و هورمون رشد روی اشتها، سوخت و ساز بدن و توزیع چربی بدن ما تاثیر می گذارند.
افرادی که چاق هستند سطح هورمون تشویق به تجمع چربی در بدن می کند.
چاقی یک عامل خطر برای بیماری است.
بیماری های مرتبط با چاقی قابل پیشگیری با رژیم غذایی و کاهش وزن است.

برای بهرمندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

دریافت برنامه غذایی

 

دیدگاهتان را بنویسید