چرا در رژیم لاغری شکست می‌خوریم؟

اگر پای صحبت و درد دل افرادی که اضافه وزن دارند و بارها در گرفتن رژیم لاغری شکست‌خورده‌اند بنشینید به شما خواهند گفت که تداوم در رژیم لاغری از کار کردن در معدن هم سخت‌تر است. انسان‌ها در طول زندگی تصمیمات زیادی می‌گیرند که تأثیرات آن را در زندگی خود حس می‌کنند. چه تصمیمی مهم‌تر از کاهش وزن در مسیر سلامتی؟ تصمیم برای گرفتن رژیم لاغری در بین افراد بسیار دیده می‌شود، اما از هر 10 نفر شاید دو نفر موفق می‌شوند که به نتیجه مطلوب خود برسند. دلیل این مشکل چیست؟ چگونه از شکست در رژیم لاغری فرار کنیم؟ در این مقاله قصد داریم شما را با نکاتی آشنا کنیم تا بتوانید در تداوم و نگهداری برنامه غذایی کاهش وزن موفق شوید.

انگیزه‌ واقعی داشته باشید

انگیزه، مهم‌ترین و اصلی‌ترین پارامتر دوام یک تصمیم است. در روانشناسی، جایگاه بسیار ویژه‌ای برای انگیزه انجام دادن هر کاری در نظر گرفته شده است.

در واقع هر کاری در طول شبانه‌روز انجام می‌دهید، برگرفته از انگیزه‌های مختلف است. به‌عنوان مثال سرکار رفتن ما به انگیزه کسب درآمد است. برای لاغر شدن هم باید انگیزه و هدف مشخص داشته باشید. شاید یکی از عمده علت‌های شکست در رژیم لاغری، به انگیزه‌های غیرواقعی و مربوط باشد؛ اما انگیزه صحیح چه ویژگی‌هایی دارد؟

قبل از آنکه بخواهید برنامه غذایی خاصی را شروع کنید، ابتدا باید از خود بپرسید چرا می‌خواهید لاغر شوید؟ به‌عنوان مثال هدف از لاغری را جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف و ابتلا به عوارض چاقی قرار دهید.

بهتر است هدف خود را روی یک کاغذ به‌صورت بزرگ بنویسید و درجایی قرار دهید که همیشه جلوی چشم شما باشد. این انگیزه و هدف شما باید کاملاً مطابق با واقعیت و دست‌یافتنی باشد. هیچ‌گاه نمی‌توانید انتظار داشته باشید در عرض چند ساعت تمام عادت‌های غذایی شما عوض شود و از فردا دیگر تمام چیزهایی که می‌خوردید را کنار بگذارید. این عمل باعث می‌شود بعد از چند روز رژیم شما شکست بخورد.

در طول دوران رژیم خود انگیزه‌ای که دارید را مرور کنید، به‌عنوان مثال هر روز چند نکته از ضررهای چاقی و اضافه وزن را مطالعه کنید تا برای حفظ تصمیم خود ترغیب شوید.
 


عجله کردن را کنار بگذارید

چربی‌های اضافه و اضافه وزن شما یک‌شبه یا یک‌هفته‌ای یا یک‌ماهه ایجاد نشده که حال انتظار دارید در این مدت‌زمان کوتاه از بین بروند. یکی از علت‌های شکست در رژیم لاغری، انتظار کاهش وزن با سرعت بالاست.

بیشتر افرادی که خواهان یک رژیم لاغری هستند می‌خواهند به‌سرعت وزن کم کنند. این کار باعث زدگی شما در یک مدت‌زمان کوتاه می‌شود. تغییر ناگهانی برنامه غذایی و فشار بیش ‌از اندازه علاوه بر اینکه سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند، شما از رژیم گرفته خسته می‌کند. از قدیم گفته‌اند، آهسته و پیوسته!

یکی از علت‌هایی که باعث می‌شود افراد به دنبال کاهش وزن سریع باشند، تبلیغات غلط بعضی از افراد و شرکت‌های دارویی است. باید به این پختگی فکری برسید که هر تبلیغی متناسب با استانداردهای سلامتی نیست. کم کردن حجم معده و از بین بردن توده‌های چربی کاری است که یک‌شبه انجام نمی‌شود. البته ناامید هم نباشید، لاغر شدن دور از تصور نیست. باید یک برنامه منظم و واقعی را به‌صورت پیوسته دنبال کنید تا به‌صورت کلی و قطعی از شر اضافه وزن راحت شوید، نه به‌صورت مقطعی.

 

رژیم‌های صحیح و استاندارد را انتخاب کنید

متأسفانه علاقه مردم برای کاهش وزن تبدیل به راهی برای کسب درآمد افراد سودجو شده است. امروزه به تعداد همه کسانی که اضافه وزن دارند، برنامه رژیم غذایی ساختگی و بدون پایه‌ی پزشکی تجویز می‌شود.

زمانی که رژیم لاغری استاندارد نباشد چند اتفاق مهم می‌افتد. اول اینکه سیستم غذایی و دستگاه گوارش بدن مختل می‌شود. در نتیجه ممکن است این رژیم‌ها باعث بیماری و آسیب هم بشوند، بسیاری از رژیم‌های غیراستاندارد باعث ریزش مو و ضعف جسمی می‌شوند.

دوم اینکه به دلیل کارشناسی نبودن برنامه‌ها، به‌سرعت از انجام دادن آن زده خواهید شد. به‌عنوان مثال در بعضی از رژیم‌ها برای وعده‌های مختلف مثلاً صبحانه، خوراکی‌هایی در نظر گرفته شده بود که افراد کمی به آن‌ها دسترسی دارند. تخم خاویار و ماهی‌های مخصوص و… زمانی که شما نتوانید این برنامه‌های غیراستاندارد را انجام دهید، خودبه‌خود ناامید می‌شوید و همین اتفاق مساوی است با شکست در رژیم لاغری.

یک برنامه غذایی استاندارد بر پایه مواد مورد نیاز بدن و همچنین مواد مغذی که نباید از بدن خارج شود، پایه‌ریزی می‌شود. همچنین طوری برنامه‌ریزی می‌شود که برای غالب افراد قابل‌دسترس و عمل کردن باشد. بهترین راه برای فرار از شکست در رژیم لاغری این است که همان ابتدا سراغ یک متخصص بروید و برنامه‌ای کاربردی و کارآمد دریافت کنید.

 

از افراط‌وتفریط دوری کنید

گاهی از اوقات آن‌قدر به خود سخت می‌گیریم که بعد از مدتی دیگر توانایی ادامه دادن نداریم. در طرف مقابل گاهی آن‌قدر بی‌خیال هستیم که رژیم هیچ فایده‌ای برای ما نخواهد داشت. حفظ کردن حد تعادل در رژیم لاغری بسیار مهم است. برای اینکه شکست در رژیم لاغری را تجربه نکنید، باید با بدن خود راه بیاید اما درعین‌حال نباید همیشه در مقابل خواسته‌های مضری که دارید، مطیع باشید.

گرسنگی نکشید

عده‌ای تصور می‌کنند زمانی که گرسنه باشند، در حال وزن کم کردن هستند. این‌یک اشتباه بزرگ است. احساس گرسنگی به‌نوعی سیستم اعلام دستگاه گوارش است که نشان می‌دهد بدن شما به تغذیه نیاز دارد. رژیم لاغری هنر درست خوردن است نه اینکه چیزی نخورید. با مصرف مواد مغذی و سالم می‌توانید حجم مورد نیاز بدنتان از مواد مغذی و ضروری را تأمین کنید و احساس گرسنگی را دفع کنید. مواد غذایی که فیبر دارند به این عمل کمک می‌کنند. گرسنه ماندن بیش ‌از اندازه باعث زدگی شدید شما و در نتیجه شکست در رژیم لاغری می‌شود. 

در پایان همان‌طور که می‌دانید بدن  انسان هوشمند است و در مقابل گرسنگی به مرور دچار حس قحطی زدگی می‌شود، در این حالت به محض دریافت ماده غذایی برای جلوگیری از قحطی‌زدگی تمام آنچه دریافت کرده را ذخیره می‌کند و آنچه مورد نیاز بدن است برای سوخت‌وساز نیز  ذخیره خواهد شد؛ بنابراین گرسنگی کشیدن نه‌تنها کمکی به کاهش وزن نخواهد کرد، بلکه بدن انسان را در برابر کاهش وزن مقاوم خواهد کرد و منجر به «استپ وزنی» خواهد شد.

دریافت رژیم بر اساس مزاج و متابولیسم

برای دریافت رژیم اینجا را کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید