چرا شیر کاکائو (شکلات) بهترین نوشیدنی برای ورزش است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

به نظر می‌رسد حق با والدین ما بود، شیر واقعاً برای بدن مفید است، حداقل بعد از یک تمرین ورزشی. تحقیقات نشان داده‌اند یک لیوان شیر کاکائو شکلات کم چرب بعد از یک جلسه تمرین سخت بهینه‌ترین نوشیدنی ورزشی حاوی کربوهیدرات و پروتئین با کیفیت است. به علاوه، شیر شکلات واقعاً خوشمزه است. در 3 تحقیق مشابه، محققان تأثیرات نوشیدن شیر کاکائو کم چرب بعد از تمرین را با نوشیدن با آب یا نوشیدنی‌های ورزشی مقایسه کردند. در ورزشکاران مقاومتی، نتایج نشان دادند که نوشیدن شیر شکلات می تواند منجر به:

عملکرد بهتر

دوچرخه سواران ماهر قدرت بیشتری داشتند و سریع‌تر رکاب می‌زدند. به علاوه بعد از انجام ریکاوری با نوشیدن شیر شکلات، 6 دقیقه از مدت زمان رکاب زدن‌شان کم شد.

سازگاری سریع تر با تمرین

در مقایسه با کسانی که نوشیدنی‌های دیگر را مصرف کردند، گروهی که شیر کاکائو نوشیدند، پیشرفت دو برابری در اندازه‌های آمادگی هوازی و سازگاری با تمرین نشان دادند.

فرم بهتر بدنی

کسانی که شیر شکلات نوشیدند، عضلات بیشتری بدست آوردند و چربی بیشتری را در تمرین از دست دادند. بعد از 4.5 هفته آن ها یک کیلو  و 360 گرم عضله خالص بیشتری نسبت به گروه دیگری که از نوشیدنی‌های دیگر استفاده می کردند، داشتند.

شیر کاکائو انرژی را افزایش می‌دهد

هر وعده شیر کاکائو شامل ۲۰ تا ۳۰ گرم کربوهیدرات است که در مقایسه با مقدار کربوهیدرات در نوشیدنی‌های انرژی زا برابری می‌کند. مصرف کربوهیدرات بعد از هر تمرین ورزشی ذخایره انرژی را از نو می‌سازد، بنابراین نوشیدن شیر کاکائو بعد از ورزش از تحلیل رفتن بدن جلوگیری می‌کند. علاوه بر این کربوهیدرات موجود در شکلات، عضلات را نیز ریکاوری کرده و از فواید پروتئین محلول در شیر نیز بهره مند می‌شوید.

چرا شیر کاکائو برای ریکاوری بعد از ورزش مناسب است؟

در مقایسه با شیر خالص، آب و نوشیدنی‌های معروف ورزشی، شیر شکلات کم چرب تقریباً دو برابر این نوشیدنی‌ها کربوهیدرات و پروتئین دارد. نسبت 4 به 1 کربوهیدارت به پروتئین نسبت ایده آل برای ریکاوری عضلات به حساب می‌آید ( البته مطمئن شوید کم چرب است تا از قند اضافه آن خلاص شوید).

مصرف به یک میزان ۴ به ۱ از کربوهیدرات و پروتئین در نوشیدنی بعد از دویدن می تواند ذخایر گلیکوژن را دوباره بازسازی کند و همچنین ریکاوری بدن نیز سریع تر انجام شود.

یک مطالعه دیگر هم اخیراً این ادعاها را تأیید کرد و نشان داد که شیر شکلات کم چرب در مقایسه با یک نوشیدنی کربوهیدرات، ریکاوری بهتری را در عضلات انجام داد. شیر هم خودش از آب کافی برای تأمین ورزشکاران بعد از یک تمرین سخت برخوردار است.

روش تهیه شیر کاکائو برای تمرین

نصف قاشق چای‌خوری پودر کاکائو شیرین‌نشده را به یک لیوان شیر اضافه کنید. اگر مزه آن قابل تحمل نیست، بهتر است که فقط یک قاشق چای‌خوری شکر به آن اضافه کنید و میل کنید.

نکته پایانی

افزودنی هایی مانند کلسیم، سدیم و قند به بدن کمک می کنند تا آب را بازیابی کند و انرژی را دوباره بدست آورد.

تهیه و ترجمه: nutri-diet.ir



کتاب بدنسازی بدون وزنه


دیدگاهتان را بنویسید