چرا لاغر نمیشم؟ دلایل کاهش نیافتن وزن چیست؟

شاید شما نیز حین رژیم لاغری، این سؤال را از خود پرسیده‌اید که چرا لاغر نمیشم ؟ این سؤال وقتی به وجود می‌آید که شما تلاش کافی برای لاغری می‌کنید؛ اما ترازو نتیجه مناسب را نشان نمی‌دهد. به همین خاطر امروز قصد داریم تا شما را با پاسخ این پرسش آشنا کنیم. با ما همراه باشید تا دلایل عدم کاهش وزن خود را پیدا کنید.

برنامه ورزش‌های هوازی خود را بازبینی کنید

در وهله اول باید میزان ورزش‌های هوازی خود را ارزیابی کنید. ورزش‌های هوازی باید یکنواخت و با مداومت انجام شوند. اینطور نیست که شما تنها زمانی که فرصت داشته باشید، ورزش کنید. در حقیقت باید برای ورزش هوازی خود، یک برنامه ثابت ایجاد نمایید. مداومت در اجرای برنامه، مهم‌ترین بخش خواهد بود. بر اساس نظر کارشناسان تغذیه و ورزش، حداقل روزی 30 دقیقه هوازی برای لاغری نیاز است. همچنین باید بدانید که میزان چربی‌سوزی ورزش‌های هوازی، ارتباط مستقیم با ضربان قلب شما دارد. اگر قصد دارید تا ورزش شما موثر و مفید باشد، باید تلاش کنید تا ضربان قلب خود را به بیشتر از 100 بار در دقیقه برسانید.

چرا لاغر نمیشم؟ دلایل کاهش نیافتن وزن چیست؟

کاهش بیش از اندازه کالری

شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت‌های مختلف خارجی و داخلی، میزان کالری که بدن‌تان نیاز دارد را پیدا کنید. این کالری در افراد مختلف بر اساس وزن، قد، سن و میزان فعالیت آن‌ها متفاوت خواهد بود. فراموش نکنید که کاهش ناگهانی کالری دریافتی، هیچ کمی به کاهش وزن شما نمی‌کند. به همین خاطر اگر قصد دارید تا کاهش وزن مناسبی تجربه کنید، باید آهسته و پیوسته رژیم بگیرید. این یعنی در وهله اول باید حداقل مقدار کالری نیاز بدنتان را مصرف کنید؛ در وهله دوم نیز نباید به بدن خود شوک آنی دهید.

با وارد کردن شوک لحظه‌ای به بدن، مکانیزم بدنتان واکنش عکس خواهد داد. یعنی بدن شما تصور می‌کند که در موقعیت قحطی قرار دارد. به همین خاطر اولین واکنشی که می‌دهد، کاهش متابولیسم یا همان سوخت‌وساز است. با این کار شما به بدنتان می‌گویید که کمتر بسوزاند تا دچار مشکل نشود! پس بهتر است ابتدا الگوی غذا‌خوردن خود را اصلاح کنید. سپس کالری را به‌صورت پلکانی و تدریجی کاهش دهید.

مصرف پروتئین را دست کم نگیرد

یکی از مهم‌ترین پاسخ‌ها به سؤال چرا لاغر نمیشم ، میزان مصرف پروتئین است. هر انسان چه در حالت رژیم و چه در حالت طبیعی، نیاز به مقدار خاصی از پروتین دارد. این میزان باید حتماً  دریافت شود تا بدن عملکرد صحیحی داشته باشد. جالب است بدانید که پروتئین، بر سیستم ایمنی، عصبی و متابولیک بدن تأثیر دارد. به همین خاطر باید در طول رژیم خود حتماً میزان کافی پروتئین دریافت نمایید. این پروتئین را می‌توانید از منابع مختلف دریافت کنید. لبنیات یکی از مهم‌ترین منابع دریافت پروتئین محسوب می‌شود.

شیر و پنیر هر دو جزء منابع مهم پروتئین هستند. جالب است بدانید انواع پروتئین در طبیعت وجود دارد. حتی پروتین شیر و پنیر با یکدیگر متفاوت هستند. شما با مصرف صحیح پروتئین و کاهش مصرف چربی، می‌توانید الگوی غذایی خود را به‌تدریج اصلاح کنید. برای این کار می‌توانید شیر و پنیر کم‌چرب را جایگزین سبد لبنیات خود نمایید.

استرس و کم‌خوابی پاسخی به سؤال اینکه چرا لاغر نمیشم ؟

متأسفانه زندگی ماشینی و پرسرعت امروز ما، استرس بسیاری ایجاد می‌کند. استرس بیش‌ از اندازه و شلوغی برنامه‌کاری، باعث کاهش میزان خواب در شبانه‌روز می‌شود. جالب است بدانید که استرس و فشار عصبی باعث ترشح هورمون کورتیزول می‌شود. کورتیزول در جهت عکس هورمون رشد و تستوسترون عمل می‌کند. به این ترتیب حجک عضلات را کاهش می‌دهد و باعث افزایش میزان چربی می‌شود. پس برای اینکه دیگر از خود نپرسیم که چرا لاغر نمیشم ، باید خواب کافی داشته باشیم. برای کاهش استرس نیز روش‌های مختلفی وجود دارد. هر روش روی یک فرد تأثیر بهتری دارد. به همین خاطر بهتر است با یک روان‌پزشک مشورت کنید.

چرا لاغر نمیشم؟ دلایل کاهش نیافتن وزن چیست؟

از همه‌چیز بخور اما کم بخور

بدن شما برای لاغری به مواد غذایی مختلف نیاز دارد. رژیم‌های ثابت و تک غذایی مثل رژیم جوجه کباب، تأثیر معکوس دارند. بدن شما به انواع مواد معدنی، انواع مواد مغذی، انواع مختلف پروتئین، آمینواسید و غیره نیاز دارد. در صورتی که مصرف یک یا چند ماده غذایی را کنار بگذارید، بدن شما قطعاً دچار مشکل خواهد شد. به این ترتیب بهتر است رژیم غذایی متنوع داشته باشید. در حقیقت هر ماده غذایی، بخش مفید و بخش مضر دارد. بهتر است موادی را مصرف کنید که نسبت بخش مضر به بخش مفید آن کمتر از یک باشد.

چربی‌های مفید را در برنامه غذایی خود قرار دهید

متأسفانه چنین رایج شده است که برای لاغری باید مصرف چربی را به‌صورت کامل کنار بگذارید. در حقیقت همان طور  که اشاره کردیم، رژیم جایگزینی عادت صحیح غذا‌خوردن با عادت غلط است. شما باید در طول روز حتماً از چربی‌های مفید نیز استفاده کنید. چربی‌های مفید در زیتون، ماهی، آووکادو و نارگیل وجود دارند. چربی طبیعی به کاهش وزن و افزایش متابولیسم شما کمک می‌کند. در حقیقت بسیاری این سؤال را مطرح می‌کنند که با وجود اینکه اصلاً  چربی مصرف نمی‌کنم؛ پس چرا لاغر نمیشم ؟ خب کنار گذاشتن کامل چربی یک اشتباه رایج در رژیم غذایی است. بد نیست بدانید رژیم غذایی کتوژنیک، بر مصرف چربی مفید فراوان تأکید دارد.

کالری تنها پوسته ظاهری ارزش غذایی است. امکان دارد از نظر کالری، تفاوت خاصی بین روغن ذرت و روغن زیتون یا کنجد وجود نداشته باشد؛ اما زیتون و کنجد روغن‌های مفید هستند. در حالی که روغن ذرت می‌توان در عروق شما ته نشین شود.

چرا لاغر نمیشم؟ دلایل کاهش نیافتن وزن چیست؟

کاهش مصرف آب

جالب است بدانید که کاهش مصرف آب، تأثیر مستقیم بر کاهش متابولیسم بدن دارد. به همین خاطر اگر قصد دارید لاغر شوید، حتماً باید حداقل روزی 8 لیوان آب مصرف کنید. با مصرف میزان کافی آب، هم به سلامت بدن خود کمک می‌کنید و هم باعث افزایش متابولیسم می‌شوید.

خب دوستان، آیا پاسخ اینکه چرا لاغر نمیشم را پیدا کردید؟ شما کدام یک از اینها را می‌دانستید؟ آیا این مقاله تأثیری بر عادت‌های غذایی شما داشت؟ تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید