چرا ورزش کردن بدون رژیم غذایی کافی نیست؟

ورزش و رژیم لاغری دو اصل مهم برای کاهش وزن هستند! توجه به این دو آیتم در کنار هم شما را به وزن ایده‌‌‌‌آل می‌رساند. احتمالا بارها از متخصصان تغذیه شنیده‌اید برای رسیدن به‌تناسب اندام ایده‌آل و دائمی، علاوه بر رژیم غذایی باید به ورزش کردن نیز اهمیت دهید؛ اما شاید تعداد کمی از این متخصصان به شما گفته باشند ورزش بدون داشتن رژیم غذایی شما را به وزن ایده‌آل نمی‌رساند. در این مطلب می‌خواهیم شما را با دلایل توجه هم‌زمان به ورزش و رژیم غذایی آشنا کنیم.

ورزش فقط در کنار رژیم غذایی!

قطعاً نمی‌توان تأثیر ورزش در رسیدن به‌تناسب اندام در کنار حفظ سلامتی بدن را نادیده گرفت؛ اما در بسیاری از مواقع ورزش بدون داشتن رژیم غذایی مناسب نمی‌تواند به شما در رسیدن به اندام ایده‌آل کمک کند.

فرض کنید روزانه دو ساعت ورزش می‌کنید؛ اما در کنار آن بیشتر غذاهای مصرفی شما فست‌فودی و تهیه شده با چربی‌های اشباع است. به نظر شما آیا این ورزش بدون داشتن رژیم غذایی می‌تواند به شما کمک کند تا به تناسب اندام برسید؟ قطعاً خیر! برای اینکه بتوانید اندام فوق العاده‌ای داشته باشید و به‌طور مؤثر وزن کم کنید، لازم است تا در کنار ورزش از رژیم غذایی مناسبی و مشاور تغذیه هم بهره‌مند شوید.

متخصصان فیزیولوژی ورزشی معتقدند نزدیک به 70 درصد کاهش وزن وابسته به رژیم غذایی و 30 درصد هم به ورزش کردن بستگی دارد! بنابراین ورزش بدون داشتن رژیم غذایی مناسب، قطعاً نمی‌تواند در کاهش وزن و رسیدن به وزن نرمال مؤثر باشد.

البته فراموش نکنید برای عضله‌سازی و حفظ فرم ایده‌آل بدن نیاز است در کنار رژیم غذایی مناسب، ورزش کنید. همچنین ورزش کردن در حفظ تناسب اندام شما موثر است. به همین دلیل اگر می‌خواهید به وزن نرمال و فرم ایده‌آل بدن برسید. از طرفی این وزن و فرم ایده‌آل را حفظ کنید، بهتر است از ورزش در کنار رژیم غذایی مناسب بهره ببرید.

ورزش و رژیم غذایی مکمل یکدیگر هستند

همان‌طور که برایتان گفتیم، ورزش بدون داشتن رژیم غذایی مناسب نمی‌تواند به کاهش وزن مؤثر کمک کند. به‌طورکلی ورزش و رژیم غذایی مکمل یکدیگر هستند؛ اما اگر می‌خواهید با استفاده از ورزش بدون داشتن رژیم غذایی، فرم بدن خود را به سایز ایده‌آل برسانید؛ بهتر است عادت‌های غذایی سالمی داشته باشید. از آنجایی‌که افزایش وزن معمولاً در اثر داشتن رژیم غذایی ناسالم یا عدم تحرک ایجاد می‌شود؛ برخی از افرادی که رژیم ناسالمی دارند، می‌توانند با کمک ورزش کمی اصلاح عادت‌های غذایی‌شان وزن کم کنند. اما افرادی که به دلیل پرخوری اضافه ‌وزن دارند یا به‌دلیل بیماری خاصی دچار چاقی هستند، نمی‌توانند با کمک ورزش بدون داشتن رژیم غذایی لاغری به وزن دلخواه خود برسند.

به‌طورکلی اگر شما نیز جزو افرادی هستید که قصد دارید به‌تناسب اندام و وزن ایده‌آل دست پیدا کنید. بهتر است بدانید که ورزش بدون داشتن رژیم غذایی سالم و مناسب نمی‌تواند کمکی به شما کند. بنابراین برای رسیدن به وزن ایده‌آل توصیه می‌شود ابتدا از نظر یک مشاور تغذیه بهره‌مند شوید و در کنار ورزش حواس‌تان به عادت‌های غذایی‌تان باشد. چند مورد از نکات رژیم غذایی که می‌تواند در کنار ورزش کردن شما را به تناسب اندام و کاهش وزن برساند را در ادامه برایتان تشریح می‌کنیم.

7 نکته طلایی ورزش و رژیم لاغری

1- سعی کنید بشقاب غذای خود را کوچک‌تر کنید. هر چقدر بشقاب غذای شما کوچک‌تر باشد، حجم غذایی که در آن‌ها ریخته‌اید نیز بیشتر به نظر می‌رسد. همین موضوع به‌سادگی می‌تواند موجب شود تا شما غذای کمتری میل کنید!
2- از مهم‌ترین عادت‌های غذایی سالم، آهسته غذا خوردن و جویدن غذا است. افرادی که تند غذا می‌خورند و معمولاً لقمه‌های خود را زیاد نمی‌جوند، دیرتر احساس سیری می‌کنند و در نهایت بیشتر غذا می‌خورند. آهسته غذا خوردن و جویدن زیاد هر لقمه، موجب می‌شود تا زودتر احساس سیری کرده و حجم غذای کمتری را نیز میل کنید.
3- مصرف پروتئین را در رژیم غذایی خود فراموش نکنید. پروتئین‌ها نقش بسیار مؤثری در کاهش اشتها و احساس سیری زود هنگام دارند. از طرفی به شما کمک می‌کنند تا در مدت‌زمان بیشتری احساس سیری داشته باشید. از طرفی تأثیرگذاری پروتئین روی هورمون‌های سیری و گرسنگی، موجب می‌شود تا با افزایش مصرف پروتئین، بتوانید وزن خود را کاهش دهید.
4- مصرف خوراکی‌های فیبردار را فراموش نکنید. فیبر موجب می‌شود تا هضم غذا کند شده و برای مدت‌زمان طولانی‌تری احساس سیری داشته باشید. به همین دلیل مصرف خوراکی‌های فیبردار موجب می‌شود تا کمتر احساس گرسنگی کرده و در نهایت غذای کمتری نیز میل کنید.
5- سعی کنید قبل از خروج از خانه سیر باشید. در این صورت احتمال اینکه دلتان بخواهد غذاهای فست‌فودی یا تنقلات ناسالم مانند چیپس و پفک بخورید، به‌شدت کاهش پیدا خواهد کرد. به همین دلیل سعی کنید اگر قبل از اینکه بیرون بروید، میان وعده‌ای سالم میل کنید.
6- آب فراوان بنوشید. یکی از دلایل احساس گرسنگی کاذب، کم‌آبی بدن و نیاز به نوشیدن آب است. به همین دلیل سعی کنید در طول روز به میزان کافی آب بنوشید. این کار از کم آب شدن بدن شما جلوگیری کرده و از بروز احساس گرسنگی کاذب نیز پیشگیری می‌کند.
7- هنگام کار کردن غذا نخورید. یکی از اشتباهات رایج افرادی که دچار اضافه‌وزن هستند، غذا خوردن هنگام کار با گوشی یا لپ‌تاپ است. این کار موجب می‌شود تا بدون آنکه خودتان متوجه شوید، غذای بیشتری را میل کنید.

دریافت رژیم بر اساس مزاج و متابولیسم

برای دریافت رژیم اینجا را کلیک کنید!


دیدگاهتان را بنویسید