چرا کاهش سایز رخ می‌دهد اما وزن کم نمی‌کنم؟

رژیم و کاهش وزن یک علم است. این را فراموش نکنید که لاغری بدون اصول، اصلاً ارزشی ندارد. شما برای لاغری باید اصول اولیه متابولیسم بدن را بدانید. همچنین باید شناخت کافی بر تمام مواد غذایی داشته باشید. لاغری اصولی، به‌سختی برگشت‌پذیر است. در برخی مواقع ممکن است شما شاهد کاهش سایز باشید؛ اما کاهش وزن در شما رخ ندهد. به نظر شما چرا این مسئله به وجود می‌آید؟ در این مقاله قصد داریم تا شما را به‌صورت کامل با این مسئله آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

چرا کاهش سایز رخ می‌دهد اما وزن کم نمی‌کنم
18 stone overweight man on bathroom scales

ترازو به شما حقیقت را نمی‌گوید

در وهله اول بهتر است با این عبارت شروع کنیم. ترازو به شما حقیقت را نمی‌گوید. این به چه معناست؟ خب همه ما برای کاهش وزن، به ترازو متکی هستیم. زمانی که ترازو عدد کمتری را نشان دهد، خوشحال می‌شویم و می‌گوییم لاغر شده‌ایم. پس چرا ترازو به ما حقیقت را نمی‌گوید؟ بر اساس نظر بسیاری از پزشکان تغذیه داخلی و خارجی، شما باید از متر برای کاهش وزن استفاده کنید. متر بهترین ابزار و مقیاس برای اندازه‌گیری لاغری یا چاقی شما است. متر هیچ‌گاه به شما دروغ نمی‌گوید. این در حالی است که ترازو به‌مراتب به شما دروغ می‌گوید.

خب سوالی که به وجود می‌آید این است که چرا و چطور ترازو به ما دروغ می‌گوید؟ در حقیقت شما ابتدا باید به این سؤال پاسخ دهید. چرا به‌دنبال کاهش وزن هستید؟ اگر پاسخ شما سلامتی بیشتر یا زیبایی اندام است، پس هیچ نیازی به ترازو ندارید. شما در طول دوره رژیم، تلاش می‌کنید چربی بدن خود را کاهش دهید. کاهش بافت چربی به شما کمک می‌کند تا بدنی سالم، ورزیده و زیبا داشته باشید.

حجم در مقابل وزن | کاهش سایز در مقابل کاهش وزن

بهتر است کمی در اینترنت جستجو کنید و حجم چربی را به دست بیاورید. در برخی مقالات، تصاویری از مقایسه یک کیلوگرم چربی و یک کیلوگرم ماهیچه یا همان عضله را خواهید دید. چربی حدود 6 الی 7 برابر عضله حجم دارد. به همین خاطر با کاهش یک کیلوگرم چربی خالص، سایز فراوانی کم می‌کنید. این در حالی است که فقط یک کیلوگرم از وزن شما کاهش پیدا کرده است. در عین حال افرادی که برای لاغری از ورزش کمک می‌گیرند، کاهش سایز بیشتر از کاهش وزن صورت می‌گیرد. این مسئله بدین خاطر است که همزمان با کاهش بافت چربی، بدن اقدام به تولید بافت عضله یا همان ماهیچه می‌کند.

از این رو شما بافت چربی با حجم فراوان را از دست می‌دهید و کاهش سایز را تجربه می‌کنید. در عین حال به‌دلیل ساخت بافت ماهیچه، خبری از کاهش وزن نیست.

چرا کاهش سایز رخ می‌دهد اما وزن کم نمی‌کنم

به سلامت خود فکر کنید

در نهایت بهتر است به خودتان اعتماد داشته باشید. اگر احساس می‌کنید کالری مناسب مصرف می‌کنید و ورزش روتین روزانه دارید، پس نگران نباشید. در حقیقت به‌جای اتکا به ترازو، یک متر را جایگزین کنید. به‌صورت هفتگی سایز قسمت‌های مختلف اندام خود را ثبت و ضبط کنید. در صورتی که با وجود برنامه تغذیه مناسب و ورزش، نه کاهش وزن و نه کاهش سایز داشته باشید، باید به پزشکان متخصص تغذیه مراجعه نمایید. البته این مسئله بسیار بعید است.

خب دوستان نظر شما درباره کاهش سایز و ارتباط آن با کاهش وزن چیست؟ آیا شما نیز از این مشکل رنج می‌برید؟ آیا برای حل‌کردن این مشکل به پزشک مراجعه کرده‌اید؟ تجربیات خود را با ما و سایر همراهان به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید