چطور جلوی هورمون چاقی را بگیریم تا از افزایش وزن جلوگیری کنیم

150599352174194300 - چطور جلوی هورمون چاقی را بگیریم تا از افزایش وزن جلوگیری کنیم

چطور جلوی هورمون چاقی را بگیریم تا از افزایش وزن جلوگیری کنیم

عدم تحرک و پرخوری، ازجمله عوامل چاقی و افزایش وزن هستند، اما یکی از دلایلی که پنهانی سبب افزایش وزن می‌شود هورمون چاقی است. گاهی اضافه وزن هیچ ربطی به میزان کالری و تمرینات شما ندارد. اضافه وزن عده‌‌ی زیادی از افراد به خاطر اختلال در هورمون‌ها به وجود می‌آید. هرچند باید در این زمینه تحقیقات بیشتری صورت بگیرد.در ادامه بیشتر با موضوع هورمون چاقی آشنا می‌شوید.

مطلب مرتبط: چاقی هورمونی ؛ عدم تعادل هورمونی یکی از دلایل چاقی

هورمون چاقی شماره 1: عدم تعادل استروژن

استروژن هورمون زنانه ای است که در خانم ها باعث برجسته شدن سینه و ران ها می شود و همچنین مفاصل را روان نگه می دارد. آقایان نیز استروژن دارند، اما در سطحی بسیار کمتر. هم مردان هم زنان هر دو در خطر اضافه بار استروژن قرار دارند، که به معنای داشتن سطح بالای استروژن در بدن است – حتی در دوران یائسگی. استروژن پس از یائسگی همچنان در تخمدان ساخته می شود، همچنین در غدد آدرنال. ( اگرچه سطح استروژن پس از یائسگی کاهش می یابد، اگر سطح پروژسترون بسیار پایین باشد هنوز ممکن است دچار تسلط استروژن باشید. ) استروژن در کنار دیگر هورمون ها، مسئول چگونگی واکنش شما به غذاها، نوشیدنی ها و مکمل ها است. تسلط استروژن بدون در نظر گرفتن سن یکی از دلایل اصلی مشکل خانم ها برای کاهش وزن در مقایسه با آقایان است.

برای بهبودی چه کنیم؟

برای کاهش سطح استروژن ( و کمک به کاهش وزن ) توصیه می شود در طول روز مقدار زیادی سبزیجات میل کنید. فیبر موجود در سبزیجات به دفع استروژن کمک می کند، پس دیگر مانند بخت و اقبال بد در بدنتان گردش می کند. اگر خانم هستید هدفتان دریافت 35 تا 45 گرم فیبر در روز باشد ( آقایان 40 تا 50 گرم ) اما این مقدار را آرام آرام اضافه کنید، مثلا روزی 5 گرم تا برای رسیدن به هدف دچار گاز و نفخ معده نشوید.

بعلاوه خوردن سبزیجات جا را برای گوشت تنگ می کند. و این به دو دلیل مهم است: اول اینکه گوشت از عوامل اصلی تغییر آب و هوایی است ( محققان می گویند اگر می خواهید به محیط کمک کنید کمتر گوشت مصرف نمایید ) دوم اینکه تغییر مکرر کشاورزی صنعتی در طول یک قرن گذشته توانایی تطبیق پذیری ژنها را کند کرده است DNA .زیستی ما هنوز نتوانسته با گوشت های مدرن خود را تنظیم کند – و مخصوصا خانمها در خطر تاثیر این گوشت ها روی استروژنشان هستند. ارتباط بین استروژن و گوشت عمیق است. وقتی مرتب از چنین گوشت هایی استفاده می کنید احتمال ابتلا به اضافه بار استروژن نیز افزایش می یابد.

نمی گویم که گوشت را برای همیشه کنار بگذارید – اما استدلالات قدرتمندی وجود دارد که ثابت می کند باید مصرف گوشت خود را پایین بیاورید. خوردن غذاهایی که برای ژنتیک مشکل آفرین نیست برای بعضی از خانم ها کار می کند ولی نه همه، تاثیرش در آقایان بسیار بیشتر است.

مطلب مرتبط: رژیم غذایی ضد استروژن برای مردان

Estrogen  - چطور جلوی هورمون چاقی را بگیریم تا از افزایش وزن جلوگیری کنیم

هورمون چاقی شماره 2:  کاهش تستوسترون

شما هر روز در معرض مواد سمی مختلف از جمله علف‌کش‌ها، سموم، مواد غذایی دستکاری شده‌ی ژنتیکی و شش نوع هورمون مصنوعی درون گوشت هستید. این سموم درون کرم‌های صورت، داروها، مواد غذایی فرآوری شده، رژلب، قشر داخلی کنسرو ماهی، مواد نسوز درون تشک‌ها و حتی هوایی که تنفس می‌کنید، وجود دارند. این فهرست همین‌طور ادامه دارد. این سموم مانند آنچه در علف‌کش‌ها، پلاستیک و مواد شیمیایی وجود دارند، بعد از ورود به بدن درست مثل استروژن عمل می‌کنند. کارشناسان باور دارند تماس بیش از حد با این مواد شیمیایی، دلیل بلوغ زودرس دختران و همین‌طور افزایش ایجاد ویژگی‌های زنانه، مثل بزرگ شدن سینه‌ها، در پسران است. برای مثال زنواستروژن گونه‌ای خاصی از این سموم است که سبب افزایش ریسک ابتلا به سرطان سینه، سرطان تخمدان و آندومتریوز می‌شود.

این استروژن اضافی سبب کاهش اثر تستوسترون در بدن‌ می‌شود که وجود آن برای تعادل هورمونی ضروری است. تستوسترون سبب افزایش رشد عضلات و افزایش سوخت و ‌ساز می‌شود و نتایج آن را مجله‌ی Chemosphere منتشر کرده است. قرار گرفتن در معرض نوع خاصی از علف‌کش‌ها به نام ارگانوکلرید در افراد بالای پنجاه سال باعث افزایش وزن افراد تا پنج کیلو شد.

البته این تحقیق تنها به بررسی یک نوع سم پرداخته است. ریسک افزایش وزن و ابتلا به بیماری‌های ناشی از سموم می‌تواند بزرگتر از آن چیزی باشد که تصور می‌کنید. نتایج تحقیقی که مرکز مقابله با بیماری‌ها (CDC)  در آمریکا منتشر کرده است نشان می‌دهد ۹۳ درصد جمعیت به بیسفنول ای (BPA)، ترکیبی شیمیایی که در رسید‌های خرید و مواد غذایی کنسروی وجود دارد و سبب اختلال در استروژن، تیروئید و هورمون آندروژن می‌شود، آلوده هستند. اختلال در غدد درون‌ریز در تولید، انتقال، و سوخت و ساز اغلب هورمون‌ها مشکلاتی به وجود می‌آورد.

حال می‌دانید که دلیل اصلی اختلال در سوخت‌وساز چیست و چرا رژیم‌ معمولی نمی‌تواند مشکل افزایش وزن شما را حل کند. هورمون، واکنش بدن‌تان به غذا را مشخص می‌کند. مشکل هورمون‌ها را حل کنید تا بدون تلاش زیاد و به‌سادگی وزن کم کنید.

مطلب مرتبط: راه های افزایش هورمون تستوسترون به طور طبیعی

testosterone - چطور جلوی هورمون چاقی را بگیریم تا از افزایش وزن جلوگیری کنیم

هورمون چاقی شماره 3: انسولین اضافی

متاسفانه بسیاری از افراد نشانه های دیابت همراه با چاقی را دارند. وقتی اضافه وزن دارید و یا اینکه با وجود داشتن وزن طبیعی بافت چربی بدنتان بالا است، دچار عدم تعادل انسولین می شوید و سلول هایتان نسبت به این هورمون بی حس می شود. در نتیجه افت و خیز قند خون را تجربه می کنید. همچنین چربی ذخیره می کنید چون تحریک کننده گلوکزتان از کار افتاده. انسولین کار نمی کند و هورمون و کاهش وزنتان از مسیر خارج می شود.

برای بهبودی چه کنیم؟

راه های زیادی برای راه اندازی مجدد انسولین وجود دارد، اما یکی از راه های محبوبی که خودم استفاده می کنم نوشیدن آب فیلتر شده به همراه دو قاشق چای خوری سرکه سیب است. یک تحقیق در سال 2004 نشان داد نوشیدن دو قاشق سرکه سیب محلول در آب قبل از خوردن یک وعده سرشار از کربوهیدرات به صورت قابل ملاحظه ای گلوکز خون را در افرادی که مقاومت به انسولین دارند پایین می آورد. البته راه های فراوانی برای تنظیم مجدد انسولین وجود دارد – مسلما همین حالا هم می دانید که باید قند و شیرین کننده های مصنوعی را کنار بگذارید. به خاطر داشته باشید اگر سوخت و ساز بدن خوب کار نکند هورمون ها ناقص می سوزند، و انسولین بیش از همه برایتان مشکل ساز خواهد شد.

155676 471 - چطور جلوی هورمون چاقی را بگیریم تا از افزایش وزن جلوگیری کنیم

هورمون چاقی شماره 4: میزان بالای لپتین

در شرایط عادی، لپتین سبب می‌شود از غذا خوردن دست بکشیم. لپتینی که در سلول‌های چربی تولید می‌شود به سمت مغز می‌رود تا بگوید که شما سیر شده‌اید. اما مصرف نوعی شکر به نام فروکتوز که در میوه و سایر مواد غذایی فرآوری شده وجود دارد، این روند را مختل می‌کند. اگر میزان کمی فروکتوز مصرف کنید مشکلی پیش نمی‌آید. اما اگر در روز بیشتر از پنج وعده میوه، همراه با مواد غذایی فرآوری شده و شکر مصرف کنید، کبد نمی‌تواند با سرعت کافی این میزان فروکتوز را بسوزاند. به جای آن، بدن این قند را به چربی تبدیل می‌کند و آن را به صورت تری‌گلیسیرید روانه‌ی جریان خون می‌کند. مابقی این چربی نیز در کبد و ناحیه شکم ذخیره می‌شود. با تبدیل هر چه بیشتر فروکتوز به چربی، سطح لپتین نیز افزایش پیدا می‌کند زیرا چربی‌ها، لپتین بیشتری تولید می‌کنند. با افزایش میزان هورمون، دیگر بدن به پیام‌ هورمون‌ها گوش نمی‌دهد. مغز به پیام لپتین توجهی نشان نمی‌دهد، شما همچنان به خوردن ادامه می‌دهید و وزن‌تان افزایش می‌یابد.

1532011370 A7pG9 - چطور جلوی هورمون چاقی را بگیریم تا از افزایش وزن جلوگیری کنیم

هورمون چاقی شماره 5: کورتیزول اضافی

در واکنش به استرس کورتیزول تولید می کنید، اما بسیاری از ما بیشتر اوقات دچار استرس هستند. به نظر من استرس یکی از اصلی ترین موانع خانم ها برای کاهش وزن است. وقتی صحبت از عدم تعادل هورمونی و اضافه شدن وزن است همه راه ها به کورتیزول ختم می شود. بسیاری از ما این را می دانیم که اضافه بار کورتیزول برای سلامت عقل و بدن ضرر دارد. وقتی این هورمون در سراسر بدن بیچاره رها شده شده باشد بعد از مدتی نتایجی ویران کننده به همراه خواهد داشت، و باعث می شود چربی ذخیره کنید – مخصوصا در ناحیه شکم به شکل چربی های احشایی، یعنی کشنده ترین نوع چربی. سطح کورتیزول بالا همچنین با اعتیاد به غذا و هوس غذاهای قندی مرتبط است، بنابراین وقتی این هورمون بیش از حد در بدن ترشح شود غذاهای ناسالم مانند غذاهای فرآوری شده را بیشتر خواهید خورد. نتیجه اش چه می شود؟ چاق می شوید.

برای بهبودی چه کنیم؟

برای تنظیم مجدد کورتیزول، باید دکمه ایست مصرف کافئین را بزنید. در طول یک هفته آینده به کلی کافئین را کنار بگذارید، و ببینید چگونه خواب و سطح استرستان بهبود خواهد یافت. ابتدا مصرف قهوه و چای را نصف کنید. سپس از قهوه و چای به چای سبز رو بیاورید، و پس از آن به صورت کلی رهایش کنید. فنجان چای و قهوه خود را با یک لیوان آب گرم به همراه لیمو و مقدار کمی پودر فلفل عوض کنید. نوشیدن یک یا دو لیوان از آن هنگام صبح به تحریک رفلکس گاستروکولیک کمک می کند، بنابراین هر روز صبح اجابت مزاج خواهید داشت تا اجازه می دهید هورمون های سمی از بدنتان خارج شوند. راه های زیادی برای تنظیم هورمون کورتیزول وجود دارد، اما شما ابتدا به فکر کافئین باشید.

blood test for cortisol - چطور جلوی هورمون چاقی را بگیریم تا از افزایش وزن جلوگیری کنیم

هورمون چاقی شماره 6: آدیپونکتین ناکافی

آدیپونکتین یکی از هورمون های کلیدی است که به بدن می گوید چربی بسوزاند. توسط ژن ADIPOQ کد گذاری شده و به وسیله سلول های چربی ترشح می شود، نقش آن تنظیم سطح گلوکز و شکستن اسید چرب ها است. برخی از افراد به صورت ژنتیکی طوری تنظیم شده اند که مقدار زیادی از این هورمون ها تولید نکنند. با کاهش سطح این هورمون ترکیب چربی در بدنافزایش می یابد. وقتی مقاومت در برابر کاهش وزن مطرح می شود، ذهن نقش بسیار مهمی را ایفا می کند، رابطه ای پنهان بین بافت چربی و سیستم عصبی مرکزی وجود دارد. آدیپونکتین یکی از پیام رسان های شیمیایی در این رابطه مخفی است، و التهاب و استرس اکسیداتیو را تنظیم می کند. هر دوی این موارد با اضافه شدن وزن در ارتباط هستند.

برای بهبودی چه کنیم؟

برای تنظیم مجدد آدیپونکتین، توصیه می شود پسته میل کنید. در یک تحقیق که روی 60 نفر با مشکل متابولیم انجام شد، خوردن روزانه پسته، سطح آدیپونکتین را بهبود ببخشید. بعلاوه این افراد در میان تنه، قند خون ناشتا، کلسترول کلی، LDL ( که به عنوان کلسترول بد نیز شناخته می شود )، و حساسیت بالا به پروتئین واکنشی C بهبود مشاهده کردند.

دیگر چه چیزهایی آدیپونکتین را بالا می برد؟ هر از گاهی روزه گرفتن. برای خانم ها 18 ساعت و برای آقایان 16 ساعت روزه داری توصیه می شود. روزه گرفتن باعث تحریک تولید این هورمون و افزایش سطحش می شود. البته باید مواظب باشید که روزه گرفتن خود باعث اضافه وزنتان نشود، بسیاری از افراد بعد از به پایان رسیدن زمان روزه وعده هایی سنگین استفاده می کنند. ورزش نیز به افزایش آدیپونکتین کمک می کند، همچنین می توانید روی دیگر غذاهای حاوی چربی اشباع نشده ( مانند پسته ) نیز حساب باز کنید برای مثال شکلات تخ.

برای بهرمندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

رژیم غذایی اینترنتی

دیدگاهتان را بنویسید