چه کنیم که در قرنطینه چاق نشویم؟

علت های افزایش وزن در قرنطینه

فاکتور های زیادی بر روی افزایش وزن در دوران قرنطینه تاثیر میگذارند، از جمله این فاکتور ها موارد زیر را شامل میشوند:

استرس

در آغاز قرنطینه نگرانی ها در مورد سلامتی، وضعیت اقتصادی و نگرانی ها در مورد وضعیت بعدی کرونا میتواند استرس و فشار زیادی را بر روی فرد وارد کند.
از طرف دیگر هم استرس عاملی است برای افزایش وزن و موجب چاقی میگردد.
در واقع استرس مزمن با افزایش سطح هورمون کورتیزول باعث گرسنگی دائمی بدن و در نهایت افزایش وزن میگردد.

مشکلات روحی

بعلاوه قرنطینه میتواند فشار های روحی زیادی هم بر شما وارد کند، از جمله اضطراب، افسردگی، احساس تنهایی و سایر معضلات روحی ناشی از قرنطینه که موجب فشار مضاعف بر شما میگردد.
دانشمندان میگویند که اضطراب و افسردگی از جمله علت هایی هستند که در بلند مدت باعث افزایش وزن و چاقی شما میشوند.
علاوه بر این مطالعات بر روی انسان ها و حیوان ها نشان میدهد که تنهایی و دوری از اجتماع با افزایش خطر بروز چاقی و افزایش وزن در ارتباط است.

کم شدن تحرک روزانه

تغییرات در سبک زندگی شما هم میتواند منجر به افزایش وزن در شما شود. افرادی که در خانه کار میکنند از آنجا که مواد غذایی زیادی در دسترس آنهاست بنابر این بیشتر میخورند و زمینه را برای افزایش وزن فراهم میکنند.
از طرف دیگر خارج نشدن از خانه باعث کاهش میزان فعالیت های روزمره مثل قدم زدن، پیاده روی، باشگاه رفتن و… میشود و این مسئله هم به افزایش وزن در طی دوران قرنطینه دامن میزند.

برای کاهش وزن در قرنطینه چکار هایی انجام دهیم؟

در ادامه لیستی از کار های ساده ای که میتوانید برای کنترل وزن خود در محدوده مناسب انجام دهید آورده شده است. برخی از این راهکار ها حتی میتوانند به کاهش وزن شما کمک هم بکنند. با همدیگر این راه ها را بررسی میکنیم:

همواره آب بنوشید

وقتی صحبت از کاهش وزن میشود، چیزی که مینوشید به اندازه چیز هایی که میخورید اهمیت دارد. نوشابه ها، چای شیرین، نوشیدنی های قند دار و… اغلب سرشار از کالری و بدون مواد مغذی نظیر ویتامین ها و املاح هستند. این نوشیدنی ها فقط کالری دریافتی شما را زیاد میکنند و خطر افزایش وزن در شما بیشتر میشود.
نوشیدن آب باعث میشود شما احساس سیری بیشتری داشته باشید و در نتیجه کالری دریافتی شما کمتر شود، از طرفی کالری آب برابر صفر است و نیازی نیست نسبت به مصرف آن نگران باشید.
به طور مثال در مطالعات مختلف دیده شده مصرف دو لیوان آب قبل از وعده های غذایی در حدود ۴۰% به کاهش وزن بیشتر شما کمک میکند.

فعالیت های بدنی سبک در خانه را انجام دهید

زمانی که رفتن به باشگاه های ورزشی برای شما مقدور نیست در عوض میتوانید از ورزش های دیگری که در منزل هم میتوان انجام داد بهره ببرید.
پیاده روی در اطراف منزل خود یا داخل حیاط را امتحان کنید و یا از ورزش هایی مثل شنای سوئدی، دراز و نشست، پلانک و یا سایر ورزش هایی که میتوان در منزل انجام داد استفاده کنید تا از تحلیل عضلات شما پیشگیری و به افزایش سلامت شما کمک کند.
یوگا، ایروبیک، پیلاتس و ورزش های HIIT هم انواع دیگری از ورزش ها هستند که نیاز به تجهیزات خاصی ندارند و شما در همه مکان ها با کمترین امکانات میتوانید آنها را انجام دهید.
انجام این ورزش ها نه تنها باعث پیشگیری از افزایش وزن شما میشوند بلکه به کاهش استرس و اضطراب و افزایش روحیه شما هم کمک میکنند.

برای دریافت برنامه ورزشی اختصاصی خودتان میتوانید اینجا را کلیک کنید.

از غذاهای سالم استفاده کنید

سالم غذا خوردن زمانی آسان میشود که شما یخچال خود را از غذاهای سالم مثل میوه ها و سبزیجات پر کنید. زمانی که یخچال شما پر از غذاهای پر کالری مثل چیپس، پفک، نوشابه ها، شیرینی و شکلات باشد طبیعتا شما به مصرف این مواد روی می آورید و این مسئله باعث افزایش وزن شما خواهد شد.
بنابر این دفعه بعدی که خواستید به خرید بروید سبد خرید خود را از غذاهای سالم مثل میوه ها، سبزیجات مختلف، حبوبات، غلات کامل و گوشت های سفید مثل ماهی و مرغ پر کنید.
علاوه بر این سعی کنید غذاهای رستورانی سفارش ندهید و غذاهای خود را در منزل تهیه کنید. در این صورت رژیم غذایی شما سالم تر خواهد بود و به افزایش سلامت شما کمک بیشتری خواهد کرد.

محیط کار را با محیط خانه جابجا نکنید

در واقع زمانی که شما در منزل کار میکنید بسیار راحت تر از محل کار هستید و امکانات رفاهی برای شما بیشتر فراهم است، اما شما نباید بگذارید این مسئله در کار شما اخلال ایجاد کند و باعث شود همواره مشغول استراحت یا خوردن باشید.
در زمان کار ساعت های مشخصی را که در محل کار برای استراحت انتخاب کرده اید را مجددا برای استراحت انتخاب کنید و فقط در زمان های خاص میان وعده و ناهار، غذا بخورید. در خارج از این ساعات از خوردن و استراحت بپرهیزید تا مانع از افزایش وزن شما شود.

دیدگاهتان را بنویسید