چگونه از عوارض جانبی کم کربوهیدرات و کتو جلوگیری کنیم – دکتر رژیم


ریزش مو زمانی که کربوهیدرات کم باشد

ریزش موی موقت

ریزش موی موقت می تواند به دلایل مختلف، از جمله هر تغییر عمده رژیم غذایی، رخ دهد. این امر به ویژه زمانی که کالری به شدت محدود می شود رایج است (مثلاً رژیم های غذایی گرسنگی یا جایگزینی وعده های غذایی). اما گاهی اوقات ممکن است در رژیم های کم کربوهیدرات نیز رخ دهد.

اگر چنین است، معمولاً ۳ تا ۶ ماه پس از شروع رژیم جدید شروع می شود، در این مرحله هنگام مسواک زدن متوجه ریزش موی بیشتری خواهید شد.

خبر خوب این است که حتی اگر قرار باشد خیلی بدبخت باشید، معمولاً یک فایل است موقت پدیده این احتمال وجود دارد که فقط قسمت بسیار کوچکی از موهای شما ریزش کند. بیشتر آنها متوجه می شوند که نازک شدن به ندرت برای دیگران قابل توجه است.

پس از چند ماه، تمام فولیکول های مو شروع به رشد موهای جدید کرده و به حالت عادی باز می گردند. البته، اگر موهای بلندی دارید، ممکن است یک سال یا بیشتر طول بکشد.

زمینه

برای درک اینکه دقیقاً چه اتفاقی می افتد، لازم است اصول اولیه نحوه رشد مو را بدانید.

هر موی سر شما معمولاً حدود ۳ تا ۵ سال در یک زمان رشد می کند. پس از آن رشد آن تا دو ماه متوقف می شود. سپس یک رشته موی جدید در همان فولیکول مو شروع به رشد می کند و موهای قدیمی را بیرون می راند.

بنابراین، با وجود اینکه شما هر روز موهای خود را از دست می دهید، زیرا تارهای مو هماهنگ نیستند، این امر قابل توجه نیست. یک تار مو از بین می رود و دیگری شروع به رشد می کند، بنابراین شما همیشه به همان تعداد تار مو روی پوست سر خود دارید.

استرس و ریزش موی همزمان

اگر بدن شما تحت استرس زیادی است، تارهای موی بیشتر از حد معمول می توانند وارد فاز استراحت شوند همزمان. این ممکن است به دلایل زیادی رخ دهد، از جمله:

  • گرسنگی، از جمله رژیم های غذایی با کالری محدود و جایگزینی وعده های غذایی
  • بیماری ها
  • ورزش غیرمعمول سخت
  • بارداری
  • شیر دادن
  • کمبود مواد مغذی
  • استرس روانی
  • تغییر اساسی در رژیم غذایی وجود ندارد

همانطور که تارهای موی جدید بعد از چند ماه شروع به رشد می کنند، تمام تارهای موی قبلی تقریباً در یک زمان می ریزند. این “تلوژن افلوویوم” نامیده می شود (در مورد آن بیشتر بخوانید) و نسبتاً رایج است.

باید چکار کنم

اگر ۳ تا ۶ ماه قبل از شروع مشکل یک عامل محرک آشکار وجود داشته باشد – مانند زایمان یا انتقال به یک رژیم غذایی سخت کم کربوهیدرات – شما شما مجبور نیستید کاری انجام دهید. مشکل باید موقتی باشد.

تا زمانی که از یک رژیم غذایی متنوع و مغذی کم کربوهیدرات استفاده می کنید، بعید است که توقف مصرف کربوهیدرات کم باعث تسریع رشد مو شود. متأسفانه، پس از شروع ریزش مو نمی توانید آن را متوقف کنید، زیرا ریزش موی ثابت ادامه خواهد داشت.

امکان سفارش آزمایش خون برای تشخیص کمبود مواد مغذی وجود دارد، اما مگر اینکه رژیم گیاهخواری یا وگان (بدون آهن یا مکمل های ویتامین B12) داشته باشید، این آزمایشات بعید است چیزی قابل توجه را نشان دهند. با این حال، اگر با وجود مصرف کالری کافی، به ویژه پروتئین، ریزش موی طولانی مدت را تجربه می کنید و دلیل واضح دیگری وجود ندارد، ممکن است بخواهید با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که هیچ شرایط پزشکی نادری وجود ندارد که ممکن است باعث این مشکل شود.

چگونه با شروع مصرف مقادیر کم کربوهیدرات، خطر ریزش مو را کاهش دهیم؟

اول، ریزش موی موقت پس از شروع یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات نسبتا نادر است.

هیچ مطالعه ای در مورد چگونگی کاهش این خطر کوچک وجود ندارد، اما احتمالاً اجتناب از محدودیت شدید کالری مفید است (مثلاً خوردن کالری آنقدر کم که در دراز مدت ناپایدار باشد). علاوه بر این، روی دریافت پروتئین کافی تمرکز کنید و به خود اجازه دهید مقدار چربی را که غذای شما را خوش طعم می کند، در نظر بگیرید.

همچنین کاهش سایر منابع استرس در چند هفته اول مصرف کربوهیدرات کم ممکن است مفید باشد. خوب بخوابید، با خودتان مهربان باشید و یک برنامه ورزشی شدید را همزمان شروع نکنید (حداقل دو هفته صبر کنید).