کاهش وزن با رژیم پالئو


نام رژیم پالئو اولین بار در دهه ۱۹۷۰ مطرح شد و بعد از این که در سال ۲۰۰۲ کتابی در این رابطه توسط دکتر لورن کوردین به چاپ رسید این رژیم شهرت زیادی پیدا کرد.
پایه و اساس این رژیم پیروی از الگوی غذایی انسان های اولیه است. زیرا طرفداران آن معتقدند بدن انسان از نظر ژنتیکی با رژیم غذایی مدرن که با شروع کشاورزی پدید آمده است، هماهنگ نیست و این عدم هماهنگی بین رژیم غذایی و بدن انسان شیوع چاقی، دیابت و بیماری قلبی را افزایش داده است. کشاورزی با تغییر عادات غذایی مردم لبنیات، غلات و حبوبات را وارد رژیم غذایی انسان کرد.

بیشتر بخوانید: دلایل چاقی – دلایل پزشکی افزایش وزن

در این رژیم مردم تشویق می شوند میوه، سبزی، گوشت، مرغ و ماهی مصرف کنند و استفاده از غذاهای فرآوری شده، لبنیات، غلات و حبوبات را کنار بگذارند.
به گفته طرفداران این رژیم پیروی از آن از ابتلا به بیماری های مزمن جلوگیری می کند. اما مخالفان رژیم پالئو معتقدند که این رژیم بسیاری محدود است و در آن شخص مجبور می شود بسیاری از گروه های غذایی را از برنامه خود حذف کند.

رژیم پالئو چگونه اجرا می شود؟

برای پیروی از این رژیم غذاهای فرآوری شده، غلات، حبوبات، محصولات لبنی و قند و شکر را از رژیم خود حذف کنید. در عوض می توانید بشقاب خود را با گوشت، ماهی، ماکیان، میوه، سبزی، مغزهای خوراکی و چربی های سالم پر کنید.
چند نوع رژیم پالئو وجود دارد که ممکن است تفاوت کمی با یکدیگر داشته باشند. به عنوان مثال، در برخی از آن ها میزان محدودیت های غذایی کمتر است. به طوری که می توانید از غلات بدون گلوتن و حبوبات در حد متوسط استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: با رژیم بدون گلوتن می توان لاغر شد؟

غذاهای که در رژیم پالئو می توانید مصرف کنید

• گوشت مثل گوشت گاو، بره و …
• ماکیان مثل مرغ، بوقلمون، اردک و …
• غذاهای دریایی مثل سالمون، قزل آلا و …
• تخم مرغ (سفیده و زرده)
• میوه ها
• سبزیجات
• مغزهای خوراکی مثل پسته، بادام، گردو و …
• دانه ها مثل دانه چیا، دانه بزرک و …
• چربی ها مثل روغن زیتون، روغن دانه بزرک و …
• گیاهان و ادویه ها مثل زیره، زنجبیل، زردچوبه، پونه، آویشن و …

غذاهایی که باید در رژیم پالئو حذف کنید

• حبوبات مثل لوبیا، نخود، عدس و …
• لبنیات مثل شیر، ماست، پنیر، کفیر و …
• غلات مثل نان، برنج، پاستا، کینوا، جو و …
• سیب زمینی
• روغن های گیاهی تصفیه شده مثل روغن کانولا، روغن سویا و …
• غذاهای فرآوری شده مثل چیپس، کلوچه، فست فود و …
• قندهای مصنوعی مثل سوکرالوز، آسپارتام، ساخارین و …
• غذاهایی که قند به آن ها افزوده شده مثل دسرها، نوشیدنی های شیرین، آبنبات و …

 

بیشتر بخوانید: جایگزین های قند – قندهای مصنوعی یا قندهای رژیمی

صحبتهای دکتر فرشچی در مورد مصرف قندهای مصنوعی (استیوا) بشنوید:

در زیر یک نمونه از رژیم پالئو را مشاهده می کنید:

• صبحانه: املت با سیر، پیاز، گوجه فرنگی و اسفناج
• ناهار: کدو با کباب بوقلمون و سس مارینارا
• شام: ماهی سالمون با بروکلی
• میان وعده: میوه و سبزیجات

رژیم پالئو وزن را کاهش می دهد؟

در سال های اخیر شواهدی مبنی بر تاثیر این رژیم در کاهش وزن به دست آمده است. مقایسه رژیم پالئو با سایر رژیم ها نشان می دهد که این رژیم می تواند به کنترل بهتر اشتها و لاغری سریع کمک کند.

بیشتر بخوانید: ۴ روش فوق العاده برای افزایش متابولیسم و کاهش اشتها

در رژیم پالئو شما باید از مصرف غذاهای فرآوری شده اجتناب کنید. این غذاها معمولاً پرکالری هستند. از سوی دیگر، این رژیم یک رژیم پرپروتئین محسوب می شود. به همین دلیل مقدار گرلین (هورمون گرسنگی) را کاهش می دهد و به شما کمک می کند برای مدت طولانی تری احساس سیری داشته باشید.

بیشتر بخوانید: کاهش وزن با رژیم غذایی پرپروتئین

خطرات احتمالی رژیم پالئو:

احتمالاً مهم ترین ضرر این رژیم محدود بودن بیش از حد آن است. وقتی شما تعداد زیادی از گروه های غذایی را از رژیم خود کنار می گذارید به کمبود مواد مغذی مبتلا می شوند. مثلاً حبوبات که غنی از فیبر، پروتئین، روی، آهن و مس هستند و لبنیات که منبع خوب کلسیم هستند، هر دو، در این رژیم حذف می شوند.

غلات کامل احتمال بروز دیابت نوع ۲، بیماری قلبی و سرطان را کاهش می دهند. در حالی که این رژیم غذایی توصیه به حذف آن ها می کند.