کدام بهتر است، رژیم غذایی کم چرب یا کم کربوهیدرات ؟

636548234233140098 - کدام بهتر است، رژیم غذایی کم چرب یا کم کربوهیدرات ؟

کدام بهتر است، رژیم غذایی کم چرب یا کم کربوهیدرات ؟

از دیرباز بحث‌های فراوانی درباره تاثیر رژیم‌های غذایی مختلف بین متخصصان تغذیه وجود داشته و مشخص نیست که کدام رژیم برای لاغری مؤثرتر است. شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که رژیم غذایی کم چرب و پرکربوهیدرات برای سلامتی بهتر است یا رژیم غذایی پرچرب و کم کربوهیدرات ، کدامیک؟ آیا نسبت میزان چربی و کربوهیدرات در رژیم غذایی مهم است یا نوع آن‌ها؟

مطلب مرتبط: ویژگی های یک رژیم لاغری اصولی برای کاهش وزن

برخی از رژیم‌های غذایی بر اساس کاهش مصرف کربوهیدرات‌ها ازجمله غلات، میوه‌ها، نان، برنج و …. تنظیم شده و به کاهش وزن افراد کمک می کند و در مقابل برخی از رژیم‌های غذایی بر مبنای کاهش مصرف گوشت، پروتئین و چربی‌ها عمل کرده و اتفاقاً در بسیاری از مواقع این رژیم‌ها نیز مدعی کاهش وزن در افراد هستند.

حال این سؤال پیش می‌آید که کدام‌یک واقعاً تأثیر بهتر و موثر‌تری دارند؟ پاسخ علمی ارائه‌شده به این سؤال که بر پایه تحقیقات پژوهشگران انجام‌شده و در آخرین نسخه ژورنال «JAMA» منتشرشده است نشان می‌دهد که هردوی این رژیم‌ها در بعضی موارد موثر بوده و در برخی موارد، هیچ‌کدام کاربرد ندارند. در این پژوهش، دانشمندان به بررسی شرایط ۶۰۰ فرد مختلف بین 18 تا 50 ساله با درجات مختلف چاقی و اضافه وزن در بازه زمانی یک سال پرداخته و دریافتند میزان کاهش وزن در هر دو نوع رژیم غذایی موردنظر، تقریباً یکسان است.

کریستوفر گاردنر، مدیر تحقیقات تغذیه در مرکز تحقیقات پیشگیری استنفورد، در این رابطه می گوید :«هیچ دلیل و یا مستندات علمی که ثابت کند کدام‌یک از این رژیم‌های غذایی بر دیگری برتری داشته و موثرتر است، به دست نیامده است. ما هردوی این رژیم‌ها را روی افراد متعددی آزمایش کرده و شاهد موفقیت هر دو روش بودیم. در حقیقت برای کاهش وزن و پیروی از رژیم غذایی، تنها یک مسیر مشخص و خاص وجود نداشته و می‌توان از برنامه‌ها و رژیم‌های غذایی متعددی استفاده کرد.»

نتایج به‌دست‌آمده از این رژیم‌های غذایی پس از گذشت یک سال، بسیار عجیب بود زیرا یک فرد با کاهش وزن ۲۷ کیلوئی مواجه شده و در مقابل فرد دیگری با همان رژیم غذایی ۹ کیلو چاق‌تر شده بود. اما میانگین کاهش وزن در هر گروه تقریباً یکسان بود: ۵ کیلوگرم در گروه با رژیم کم‌چربی و ۶ کیلوگرم در گروه با رژیم کم کربوهیدرات. به باور کارشناسان چنانچه افراد به آنچه به‌عنوان غذا و خوراکی دریافت می‌کنند، بیاندیشند و سپس آن‌ها را مصرف کنند، تأثیری بسیار مفیدتری از رژیم‌های غذایی داشته و درمجموع برای کاهش وزن تفاوت چندانی بین رژیم کم کربوهیدرات و کم‌چربی وجود ندارد.

960x0 - کدام بهتر است، رژیم غذایی کم چرب یا کم کربوهیدرات ؟

بنابراین نتایج این پژوهش ها نشان داد:

•مصرف زیاد چربی در بروز چاقی، دیابت، بیماری قلبی-عروقی و احتمالاً سرطان نقش دارد. بنابراین، کاهش چربی دریافتی مفید است.
• کربوهیدرات‌های تصفیه شده اثرات منفی بر روی متابولیسم و سوخت و ساز بدن دارند.
• نوع چربی و کربوهیدراتی است که افراد دریافت می‌کنند بسیار مهم تر از نسبت چربی و کربوهیدرات مصرفی بر روی سلامتی تاثیراست.

نکته عملی: نوع چربی و کربوهیدرات موجود در رژیم غذایی تاثیر قابل توجهی بر کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن دارد. مصرف چربی‌های غیراشباع به جای چربی‌های اشباع و ترانس موجود در لبنیات و گوشت پرچرب و فست فودها، مصرف غلات کامل به جای کربوهیدرات‌های تصفیه شده موجود در نان سفید، شیرینی‌جات و نوشیدنی‌های شیرین و مصرف سبزیجات غیرنشاسته‌ای می‌تواند به اغلب افراد در حفظ سلامتی کمک کند.

به منظور بهره مندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

دریافت رژیم غذایی اینترنتی دکتر رویا خادمیان

دیدگاهتان را بنویسید