کراتین چیست؟|عوارض مصرف غیر اصولی کراتین

کراتین چیست؟|عوارض مصرف غیر اصولی کراتین

کراتین و مکمل های حاوی کراتین از آن دست موادی هستند که ورزشکاران با وسواس بسیاری آن ها را انتخاب می کنند. بسیاری از افراد تنها با سودای پرورش اندام به سراغ این دست مکمل ها می روند بدون اینکه به عوارض و خطرات استفاده از آن بیندیشند. از این روست که پس از مدتی به جای سلامتی با بیماری ها و عوارض استفاده از این دست مواد مواجه می شوند. اما باید جانب اعتدال را گرفت و به این پرسش پاسخ داد که اساسا مصرف مکمل های کراتین خطر آفرین است یا خیر؟

در پاسخ باید بیان کنیم که این نوع مکمل ها در صورت مصرف صحیح و در دوز مناسب می تواند اثر بخش بوده و کمترین آسیب را ایجاد کنند، اما مشکل از جایی شروع می شود که ورزشکاران به مصرف بی رویه این دست مکمل ها روی می آورند. در ادامه با ما همراه باشید تا درباره استفاده از این نوع مکمل ها و خطرات احتمالی آن ها اطلاعات بیشتری را در اختیارتان قرار دهیم:

کراتین چیست؟

کراتین یکی از منابع طبیعی بدن برای انقباض عضلات است. نام آن از کلمه یونانی گوشت گرفته شده است. حدود نیمی از بدن از طریق رژیم غذایی گوشتخوار تأمین می شود و حدود نیمی از آن در کبد ، کلیه ها تولید می شود و سپس برای استفاده به عضلات اسکلتی تحویل داده می شود. حدود 95٪ کراتین در عضله اسکلتی بدن ذخیره می شود و در طی فعالیت های بدنی مورد استفاده قرار می گیرد. کراتین با ادامه تولید در عضلات در حال کار، به تأمین انرژی مداوم عضلات در حال کار کمک می کند. مقادیر کمی نیز در قلب، مغز و سایر بافتئهای بدن یافت می شود.

کراتین همچنین در غذاهایی مانند شیر، گوشت قرمز و غذاهای دریایی یافت می شود. در یک رژیم غذایی طبیعی همه چیزخوار / گوشتخوار، یک تا دو گرم در روز کراتین مصرف می کنید. البته که گیاهخواران ممکن است مقادیر کمتری کراتین در بدن خود داشته باشند.

کراتین در یک حالت ثابت با یک ترکیب مشابه به نام کراتینین در بدن وجود دارد که می تواند در آزمایشات آزمایشگاهی به عنوان نشانگر عملکرد کلیه اندازه گیری شود که از طریق ادرار از بدن خارج می شود. این بدان معنی است که بدن باید کراتین ذخیره شده را هر روز آزاد کند تا سطح طبیعی خود را حفظ کند، مقدار آن به توده عضلانی بستگی دارد. گرچه کراتین به طور طبیعی در بدن ایجاد می شود ، اما باید سطح خود را حفظ کنید و این کار را از طریق رژیم روزانه صورت می گیرد.

کراتین یک اسید آمینه است که بیشتر در عضلات بدن و همچنین مغز قرار دارد. اکثر افراد از طریق غذاهای دریایی و گوشت قرمز کراتین دریافت می کنند کبد، لوزالمعده و کلیه های بدن همچنین می توانند روزانه حدود 1 گرم کراتین تولید کنند. بدن شما کراتین را به عنوان فسفوکراتین در عضلات خود ذخیره می کند، جایی که برای انرژی استفاده می شود. از این رو، افراد برای بهبود عملکرد ورزشی و افزایش توده عضلانی، کراتین را به صورت خوراکی مصرف می کنند.

افراد همچنین از کراتین خوراکی برای درمان برخی اختلالات مغزی، بیماری های عصبی عضلانی، نارسایی احتقانی قلب و سایر بیماری ها استفاده می کنند. کراتین موضعی ممکن است برای درمان پیری پوست نیز استفاده شود.

آمینو اسید های مکمل کدامند؟

دیابت ، آرتروز، فیبرومیالژیا، اختلالات متابولیسم یا حمل و نقل کراتین، پیری، سلامت مغز و ایسکمی قلب را در پی داشته باشد.

رایج ترین نوع مکمل کراتین کدام است؟

متداول ترین آن کراتین مونوهیدرات است، یک مکمل غذایی است که باعث افزایش عملکرد عضلات در تمرینات مقاومتی کوتاه مدت و با شدت بالا می شود. مطالعات نشان می دهد که مصرف این مکمل ها برای ورزشکاران در طول تمرینات قدرت ، به ویژه وزنه برداری و دوچرخه سواری مفید است.

https://www.mayoclinic.org – https://my.clevelandclinic.org

دیدگاهتان را بنویسید