کلاژن چیست و چه فوایدی برای بدن و پوست دارد؟

WHAT IS COLLAGEN - کلاژن چیست و چه فوایدی برای بدن و پوست دارد؟

کلاژن چیست و چه فوایدی برای بدن و پوست دارد؟

کلاژن پروتئین فراوان در بدن است که نقش مهمی در ساختار پوست دارد و به لخته شدن خون کمک می کند. در سال های اخیر، از آن به عنوان یک مکمل غذایی و مواد تشکیل دهنده شامپو و لوسیون استفاده شده است. این مقاله یک مرور کامل از این پروتئین مهم را به شما می دهد.

کلاژن چیست؟

کلاژن فراوان‌ترین پروتئین بدن ما و یکی از مواد اصلی تشکیل‌دهنده‌ی استخوان، ماهیچه‌ها، غضروف‌ها، تاندون‌ها و پوست است. همچنین در بخش‌های دیگر بدن ازجمله رگ‌ها، قرنیه‌ی چشم و دندان‌ها یافت می‌شود.

این پروتئین مانند چسبی است که بخش‌ها و بافت‌های مختلف بدن را یک‌پارچه در کنار هم قرار می‌دهد. جالب اینکه این نام از واژه‌ی یونانی «کلا» (kólla) به‌معنی چسب گرفته شده است. به‌طور کلی کلاژن‌ پروتئینی است که بافت بخش‌های مختلف بدن را تشکیل می‌دهد.

نقش کلاژن در بدن

دست‌کم ۱۶ نوع کلاژن در بدن وجود دارد که نوع ۱ و ۲ و ۳ و ۴، انواع اصلی هستند. نقش این کلاژن‌ها عبارت است از:

کلاژن نوع ۱: ۹۰ درصد کلاژن‌ بدن را تشکیل می‌دهد، از بافت بسیار فشرده‌ی فیبر ساخته شده است و بافت پوست، استخوان، تاندون، غضروف فیبری، دندان و بافت‌های هم‌بند را تشکیل می‌دهد.

کلاژن نوع ۲: از بافت‌های فیبر با فشردگی کمتر ساخته شده است و در غضروف‌های کشسان که مفصل‌ها را دربر می‌گیرند، یافت می‌شود.

کلاژن نوع ۳: بافت ماهیچه‌ها، اندام‌ها و رگ‌ها را تشکیل می‌دهد.

کلاژن نوع ۴: به فرایند تصفیه کمک می‌کند و در لایه‌های پوست یافت می‌شود.

با گذر عمر و افزایش سن، میزان تولید کلاژن در بدن و همچنین کیفیت آن کاهش می‌یابد. نشانه‌ی آشکار این تغییر در پوست و با کاهش قوام و انعطاف‌پذیری‌ آن ظاهر می‌شود. همچنین با افزایش سن غضروف‌ها ضعیف‌تر می‌شوند.

تاثیرات کلاژن در بدن :

سلامت پوست و ضد پیری

همه ما از چین و چروک های پوست متنفر هستیم و دوست داریم تا جوان تر به نظر برسیم، احساس بهتری داشته باشیم و تا حد ممکن از پیری دوری کنیم. کلاژن می تواند پدیدار شدن چین و چروک ها را معکوس سازد و ویژگی ارتجاعی پوست و ظاهر جوان آن را هر چه بیشتر حفظ کند. سطوح کلاژن موجود در بدن شما به طور مستقیم با ظاهر پوست طی روند افزایش سن مرتبط است. با افزایش سن و کاهش تولید کلاژن نشانه های این روند در قالب بروز چین و چروک روی پوست و نازک شدن و تحلیل رفتن آن نمایان می شود. اگرچه این روندی اجتناب ناپذیر است، احیای بخشی از کلاژن طبیعی بدن شما می تواند به جوان تر باقی ماندن ظاهر پوست کمک کند، در شرایطی که رطوبت پوست را افزایش داده و آن را لطیف تر می سازد.

مطلب مرتبط:  مواد غذایی مفید برای پیشگیری و رفع چین و چروک پوست

collagen benefits4 medium Banooyeshahr - کلاژن چیست و چه فوایدی برای بدن و پوست دارد؟

 کلاژن برای مفاصل ، استخوان ها، و غضروف ها

ایجاد چین و چروک در پوست تنها مشکل ناشی از افزایش سن محسوب نمی شود. گلیسین، یکی از اسیدهای آمینه موجود در کلاژن، بخشی ضروری از فرآیند سالم نگه داشتن بافت های همبند اطراف مفاصل است. هنگامی که ورزش می کنید، مفاصل و رباط های خود را در معرض تنش و استرس قرار می دهید و فرسوده شدن این غضروف ها می تواند به ساییده شدن استخوان ها روی یکدیگر و شکل گیری درد و التهاب منجر شود. بدن شما به طور معمول کلاژن کافی برای سالم نگه داشتن این بافت و حفظ قدرت استخوان ها را تولید می کند اما با افزایش سن و کاهش تولید کلاژن به صورت طبیعی، تامین کلاژن مورد نیاز مهم می شود. از اینرو تامین کلاژن برای مفاصل ، استخوان ها و غضروف ها ضروری است

مطلب مرتبط: تقویت استخوان ها ؛ خوراکی های مفید برای استحکام استخوان‌های بدن

 رشد مو و ناخن

بدن انسان به پروتئینی فیبری به نام کراتین نیاز دارد که جزء اصلی مو و ناخن ها محسوب می شود. این پروتئین نیازمند اسیدهای آمینه و کلاژن برای ارائه عملکرد مطلوب است. اگر با مشکلاتی در رشد مو و ناخن های خود مواجه هستید ممکن است با کمبود اسیدهای آمینه ضروری مواجه باشید. پس از دریافت کلاژن متوجه بهبود شرایط خود خواهید شد.

Hairs and nails 760x400.jpg.44a229235d8cd79b6c532425816e926a - کلاژن چیست و چه فوایدی برای بدن و پوست دارد؟

 گوارش

کلاژن نه تنها توانایی شما برای گوارش غذا را بهبود می بخشد، بلکه می تواند درمان روده را نیز موجب شود. در گذشته های دور، انسان ها از هر بخش بدن حیوانات از جمله استخوان ها استفاده می کردند و تقریبا چیزی را هدر نمی دادند. ما به طور طبیعی از گوشت قرمز کلاژن دریافت نمی کنیم زیرا تنها ماهیچه را مصرف می کنیم و باقی قسمت ها را دور می ریزیم. مصرف کلاژن می تواند به کاهش اثر برخی بیماری های روده از جمله نشت روده، کولیت اولسراتیو، کرون و سندرم روده تحریک پذیر کمک کند. همچنین این ماده پوشش دیواره دستگاه گوارش را تسکین داده و به بدن اجازه می دهد پروتئین و چربی را ساده تر تجزیه کند که به شکل گیری روده ای سالم تر منتج می شود.

 کاهش وزن

کلاژن یک نیروگاه پروتئینی است و از این رو به جای خوردن مواد غذایی ناسالم و سرشار از کربوهیدارت ها می توانید با افزودن کلاژن به رژیم غذایی خود به مدت بیشتری احساس سیری را تجربه کنید. کاهش مصرف غذاهای ناسالم می تواند به کاهش وزن و احساس گرسنگی کمتر منتج شود و از این رو، کمتر هوس خوردن تنقلات و میان وعده ها به سرتان می زند.

57342273 1 - کلاژن چیست و چه فوایدی برای بدن و پوست دارد؟

تقویت کننده عملکرد ورزشی

یک ورزشکار حرفه ای بودن فشار بیشتری بر بدن وارد می کند اما کلاژن می تواند به کاهش برخی آسیب های ناشی از پارگی عضلانی، رگ به رگ شدن، و فرسودگی و پارگی های کلی کمک کند. اسیدهای آمینه گلیسین و پرولین موجود در کلاژن روند بهبود آسیب های مرتبط با ورزش را تسریع می کنند. دریافت کلاژن در قالب مکمل می تواند به بهبود بافت، کاهش التهاب، و کاهش خطر آسیب کمک کند. آرژنین، یکی دیگر از اجزاء کلاژن می تواند عملکرد ورزشی را بهبود ببخشد، در شرایطی که به بازسازی و حفظ توده عضلانی کمک می کند.

خواب بهتر

گلیسین، یکی از عناصر کلاژن، نقشی کلیدی در عملکرد مغز ایفا می کند. مطالعات جدید نشان داده اند که گلیسین با کاهش بی خوابی شبانه و هوشیاری ذهنی در طول روز مرتبط است. دریافت کلاژن نه تنها به توانایی شما در به خواب رفتن راحت کمک می کند، بلکه می تواند هوشیاری ذهنی و ظرفیت حافظه را نیز افزایش دهد. افزون بر این، مصرف کلاژن حدود یک ساعت پیش از خواب می تواند کیفیت خواب را بهبود ببخشد.

sleep good bergismat.com 1 1 - کلاژن چیست و چه فوایدی برای بدن و پوست دارد؟

مواد مغذی که تولید کلاژن را افزایش می‌دهند

کلاژن از پروکلاژن تولید می‌شود. پروکلاژن هم از ترکیب آمینواسید‌های گلیسین و پرولین تشکیل می‌شود. در این فرایند ویتامین C نقش مهمی دارد. با تأمین این مواد در بدن‌تان به‌اندازه‌ی کافی می‌توانید به تولید این پروتئین ارزشمند کمک کنید:

ویتامین C: در مرکبات، فلفل‌دلمه و توت‌فرنگی فراوان یافت می‌شود.

پرولین: در سفیده‌ی تخم‌مرغ، جوانه‌ی گندم، محصولات لبنی، کلم، مارچوبه و قارچ فراوان یافت می‌شود.

گلیسین: در پوست و اشکنه‌ی مرغ فراوان وجود دارد. همچنین در برخی خوراکی‌های حاوی پروتئین هم یافت می‌شود.

مس: در گوشت، کنجد، پودر کاکائو، بادام هندی و عدس فراوان یافت می‌شود.

همچنین بدن به پروتئین با کیفیت که حاوی آمینواسید است نیاز داد تا بتواند پروتئین‌ تازه تولید کند. گوشت، غذاهای دریایی، لبنیات، و حبوبات منابع خوبی از آمینواسیدها هستند.

مطلب مرتبط: مواد غذایی کلاژن‌ساز ؛ رژیم غذایی که باعث افزایش کلاژن پوست می‌شود

چه عواملی باعث تخریب کلاژن می‌شوند؟

شاید اجتناب از عواملی که باعث تخریب این پروتئین مهم می‌شوند، بیش از هر چیزی اهمیت داشته باشد. این موارد عبارت‌اند ار:

1. شکر و کربوهیدرات های تصفیه‌شده:

شکر قابلیت خودترمیمی کلاژن‌ را مختل می‌کند. تاجایی‌که می‌توانید میزان مصرف شکر و کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده را کاهش بدهید.

2. نور آفتاب بیش‌ازاندازه:

پرتو فرابنفش باعث کاهش تولید کلاژن‌ می‌شود. خود را بیش‌ازاندازه در معرض نور آفتاب قرار ندهید.

3. سیگار:

سیگار کشیدن هم تولید کلاژن را کاهش می‌دهد. این کار بر فرایند درمان و بهبود زخم ها تأثیر می‌گذارد و منجر به ایجاد چین‌ و چروک می‌شود.

4. برخی بیماری‌های خودایمنی:

مانند بیماری لوپوس نیز باعث تخریب این پروتئین می‌شوند.

منابع مغذی طبیعی

کلاژن در بافت همبند غذاهای حیوانی یافت می شود به عنوان مثال، آن به مقدار زیاد در پوست مرغ و خوک یافت می شود.
آبگوشت استخوان یک منبع به ویژه غنی است که توسط جوشاندن استخوان مرغ و سایر حیوانات ساخته می شود.
ژلاتین که اساساً کلاژن پخته شده است مقدار بالایی از اسیدهای آمینه مورد نیاز برای تولید دارد.

آیا مصرف غذاهای دارای کلاژن سطح آن را در بدن افزایش می دهد؟

هنگامی که شما پروتئین می خورید به اسیدهای آمینه شکسته می شود و سپس دوباره بهم وصل می شود. به طوری که کلاژن که شما می خورید به طور مستقیم و به سرعت نمی تواند سطوح بالایی در بدن ایجاد کند.

photo - کلاژن چیست و چه فوایدی برای بدن و پوست دارد؟

مکمل‌ کلاژن ، انواع و فواید آن

پرطرفدارترین انواع مکمل کلاژن «هیدرولایزد کلاژن» و «ژلاتین» هستند. ژلاتین از طبخ کلاژن به‌دست می‌آید. پروتئین‌ها در این کلاژن‌ها به پپتیدهای کوچکی تجزیه و بنابراین راحت‌تر جذب بدن می‌شوند.

پژوهش‌های زیادی دراین‌باره انجام نشده است اما پژوهش‌های موجود نشان می‌دهند مکمل‌ها در موارد زیر سودمند هستند:

بافت ماهیچه‌ها: پژوهشی در سال ۲۰۱۵ روی مردان سالمند نشان داد ترکیب مکمل کلا‌ژن‌ پپتیدی و تمرین‌های قدرتی، توان و بافت‌های ماهیچه‌‌ای را بیشتر از دارونما افزایش می‌دهد.

آرتروز: پژوهش دیگری نشان داد مصرف مکمل‌های کلاژن در مبتلایان به آرتروز در دوره‌ی ۷۰ روزه‌ی پژوهش باعث کاهش چشمگیر درد شده است.

قابلیت کشسانی پوست: برمبنای پژوهشی در سال ۲۰۱۴ مصرف مکمل کلاژن در زنان باعث تقویت قابلیت کشسانی پوست می‌شود. کلاژن همچنین در درمان‌های موضعی برای بهبود ظاهر پوست و نیز کاهش خط‌ها و چروک های پوست به‌کار می‌رود.

برخی کارشناسان طب جایگزین کلاژن را در بهبود سندرم روده‌ی نشت‌پذیر مؤثر می‌دانند.

مصرف ایمن و عوارض جانبی مکمل کلاژن

فعلا داده‌های قابل‌اطمینانی درباره‌ی ایمنی یا کارامدی مکمل‌ کلاژن در دسترس نیست. مزه‌‌ی ناخوشایند، احساس سنگینی و سوزش سر دل از جمله عوارض جانبی احتمالی مکمل‌های ژلاتین هستند. همچنین اگر به منبع تهیه‌ی مکمل‌ها حساسیت دارید احتمالا بدن‌تان به مصرف‌ مکمل کلاژن واکنش نشان می‌دهد.

چگونگی مصرف کلاژن

کلاژن‌ پپتیدی پودری را می‌توانید به‌راحتی در خوراکی‌ها مخلوط کنید. می‌توانید پپتیدها را در سوپ، غذاهای طبخ‌شده یا اسموتی مخلوط کنید بدون اینکه تغییری در شکل‌شان ایجاد شود. می‌توانید با استفاده از ژلاتین، ژله یا پاستیل‌های خانگی تهیه کنید. در مصرف مکمل‌ کلاژن به‌دنبال باکیفیت‌ها باشید.

استفاده‌های دیگر

کلاژن استفاده‌های گوناگونی دارد؛ از غذا و پزشکی گرفته تا تولید صنعتی. این پروتئین طی هزاران سال در ساخت چسب به‌کار می‌رفته است. امروز هم از آن برای ساخت تارهای ابزار موسیقی استفاده می‌شود. در صنعت غذا با حرارت‌دادن آن ژلاتین تولید می‌کنند. همچنین به‌عنوان پوشش سوسیس از آن استفاده می‌کنند. در پزشکی به‌عنوان پرکننده‌ در جراحی‌های پلاستیک و همچنین پوشش سوختگی‌های شدید به‌کار می‌رود.

نتیجه گیری

کلاژن پروتئین ارزشمندی است که بافت بسیاری از بخش‌ها و اندام‌های بدن را تشکیل می‌دهد. قابل‌توجه اینکه غذا و خوراکی‌هایی که می‌خوریم ممکن است به تولید بیشتر این پروتئین کمک کنند. مکمل‌ کلاژن هم می‌توانند سودمند باشند. برخی پژوهش‌های مقدماتی نشان داده‌اند این مکمل‌ها کیفیت پوست و عملکرد ماهیچه‌ها را بهبود می‌بخشد و در کاهش درد ناشی از آرتروز مؤثرند.

برای بهرمندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

رژیم اینترنتی دکتر خادمیان

 

دیدگاهتان را بنویسید