کم توجهی/عدم تمرکز در بزرگسالان، نکات مهمی که باید انجام دهید!

در این مطلب به دلیل حساسیت موضوع و اهمیت بالای عملکرد تمرکز، بعد از چندین روز جست و جو در وبسایت های پزشکی معتبر، شما را با همه نکات کم توجهی و عدم تمرکز در بزرگسالان طبق تحقیقات جدید آشنا می کنیم.

کم‌توجهی در بزرگسالان

خیره نگاه کردن به پنجره یک عمل عادی توسط بزرگسالان است، اما اگر دارای علایمی مثل فراموش‌کاری، نداشتن برنامه مشخص، دیررسیدن و یا غرق در کارشدن هستید احتمالا به کم توجهی دچار شده‌اید. کم توجهی می‌تواند روی زندگی شما تأثیر زیادی بگذارد. اولین کار مقابله با کم توجهی شناخت کم توجهی است.

حتماً بخوانید: بهترین داروها برای تقویت تمرکز و اختلال حواس در همه سنین (تحقیقات جدید)

شناخت کم توجهی در بزرگسالان

adhd-focus-bpost.jpg

محققان معتقدند دلیل کم توجهی محیط اطراف و ژن‌های افراد است. اگر در کودکی دچار کم توجهی بوده‌اید، احتمال دارد این کم توجهی به دوران بزرگسالی نیز منتقل شود؛ اما اگر در دوران کودکی دارای کم توجهی نبوده‌اید به این معنا نیست که در بزرگسالی دچار کم توجهی نمی‌شوید. با افزایش سن مسئولیت‌های شغلی و بزرگ کردن بچه‌ها و اداره خانواده روی دوش فرد قرار می‌گیرد و این کار نیاز به آرامش، تمرکز و برنامه‌ریزی بیشتری از جانب فرد دارد.

این کار برای هر فردی سخت است، اما اگر دچار کم توجهی باشید، این کار تقریبا غیر ممکن است. خبر خوب این است که کم‌توجهی هر چقدر هم شدید باشد، قابل درمان است. با آموزش‌دیدن، تحت حمایت قرار گرفتن و اندکی خلاقیت می‌توانید علایم کم‌توجهی را برطرف کرده و نقاط ضعف خود را به نقاط قوت تبدیل کنید.

حقایق

کم توجهی یک مشکل شیمیایی در سیستم مدیریتی مغز است. افرادی که دارای کم توجهی هستند می‌توانند روی کارهایی که برایشان لذت‌بخش است تمرکز کنند، اما اگر اینکار برایشان تکراری شود دیگر قادر به تمرکز کردن نیستند. کم توجهی ممکن است در هر فردی و با هر سطح از باهوشی رخ دهد. افرادی که دچار کم توجهی شده‌اند شش برابر بیشتر از افراد دیگر در خطر ابتلا به بیماری‌هایی مثل افسردگی و اضطراب قرار دارند.

علایم و نشانه‌ها

در این بخش به نشانه‌های کم توجهی در بزرگسالی اشاره می‌کنیم و نشانه‌های هریک از این علایم را بیان می‌کنیم:

1-سخت تمرکز کردن و متمرکز ماندن

  • فرد به راحتی دچار حواس پرتی می‌شود
  • دارای افکار زیادی است و نمی‌تواند یک گزینه مطمئن را انتخاب کند
  • هنگام شنیدن یا خواندن نمیتواند تمرکز خوبی داشته باشد
  • دائما به اطراف خود زل زده، حتی در وسط صحبت با دیگران
  • نمی‌تواند وظایف ساده‌اش را بصورت کامل انجام دهد
  • به سادگی دستورالعمل‌ها را فراموش می‌کند
  • به سادگی خسته می‌شود و می‌خواهد تجربیات جدیدی داشته باشد

مطلب مهم: چند نکته کاملا موثر برای توقف کامل نگرانی دائمی (راهنمای خود درمانی)

2-فراموش‌کاری و عدم برنامه‌ریزی

  • مهارت پایین در برنامه ریزی (در خانه، کار)
  • مشکل داشتن در شروع و پایان پروژه‌ها
  • دیر رسیدن
  • فراموش کردن زمان ملاقات و وضایف محوله
  • عدم توانایی در تخمین زمان مورد نیاز برای انجام یک فعالیت

3-عجول بودن

  • مداخله در صحبت کردن دیگران
  • نمی‌تواند خود را کنترل کند
  • بدون فکر، حرف زدن
  • بدون اینکه عواقب کارش را در نظر بگیرد، دست به انجام کار می‌زند
  • رفتارهای نامناسب اجتماعی

4-مشکلات احساسی

  • به راحتی دچار استرس می‌شود
  • همواره احساس ناامنی می‌کند
  • از دست دادن انگیزه
  • عدم انتقادپذیری

5-فعالیت زیاد

  • احساس خستگی نمی‌کند.
  • به‌راحتی از انجام یک فعالیت خسته‌شده، به راحتی تهییج می‌شود و اقدام به ریسک کردن می‌کند.
  • آرام و قرار ندارد و نمی‌تواند آرام یک‌جا بنشیند.

اثرات کم‌توجهی در بزرگسالان

اگر دچار کم‌توجهی هستید، ممکن است دیگران شما را بخاطر فراموش‌کاری و یا عدم توانایی در انجام وظایف، فردی تنبل، مسئولیت ناپذیر و یا احمق خطاب کنند و با مرور زمان شما خود را چنین فردی تصور کنید. اگر کم توجهی مورد درمان قرار نگیرد می‌تواند روی جنبه‌های مختلفی از زندگی اثراتی منفی بگذارد. کم توجهی در بزرگسالان می‌تواند منجر به ایجاد مشکلات روحی و جسمی، مشکلات کاری و اقتصادی و همچنین مشکلات ارتباطی در افراد شود.

از دیگر مشکلات کم توجهی می‌توان به احساس شرمندگی، ناامیدی و از دست دادن اعتماد به نفس اشاره کرد. همچنین ممکن است تصور کنید دیگر قادر به کنترل کردن زندگی خود نیستید. باید به یاد داشته باشید که کم توجهی نشانه پایین بودن توانایی یا باهوش‌بودن شما نیست. ممکن است مشکلاتی برای شما پیش بیاید اما به این معنا نیست که قادر به برطرف کردن آنها نیستید.

همچنین بخوانید: فلوکستین، عوارض، خواص، طرز مصرف، لاغری، زودانزالی و نکات دیگر

درمان کم توجهی در بزرگسالان

راه‌ها و روش‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید علایم کم توجهی در خود را کنترل و برطرف کنید.

  • ورزش و خوردن غذای سالم: ورزش کردن باعث مصرف انرژی شده و به آرامش شما کمک می‌کند. خوردن غذای سالم نیز به سلامت بدن کمک می‌کند.
  • خوابیدن به میزان کافی: هنگامیکه خسته باشید، تمرکزکردن، مدیریت استرس و مسئولیت پذیری سخت و دشوار می‌شود. سعی کنید در شبانه روز بین 7 تا 9 ساعت بخوابید.
  • مدیریت زمان: حتی برای کوچک‌ترین کارها، بازه زمانی مشخص کنید. وظایفی که به شما حول‌شده و یا کارهای مهمی که باید انجام بدهید را به همراه زمان انجام آن یادداشت کنید.
  • روی روابط خود کار کنید: با دوستانتان نشست و برخاست داشته باشید. هنگامیکه دیگران صحبت می‌کنند به حرف‌هایشان گوش کنید و وسط حرف‌هایشان نپرید.
  • تفکر کنید: مدیتیشن و تفکر کردن باعث آرام کردن ذهن مغشوش شما می‌شود و توانایی کنترل احساسات شما را افزایش می‌دهد.
  • اگر خودتان قادر به کنترل کم‌توجهی نبودید، می‌توانید از کمک پزشکان، گروه‌های درمانی و حمایت اطرافیان برای بهبود علایم خود استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید