گرلین یا “هورمون گرسنگی” چه تاثیری بر رژیم کاهش وزن دارد ؟

گرلین Ghrelin  یا “هورمون گرسنگی”  یک هورمون پپتیدی می‌باشد که از ۲۸ اسیدآمینه تشکیل شده است و از سلولهای اپسیلون بخش درونریز لوزالمعده ترشح میشود.

گرلین و لاغری

این هورمون، محرک احساس گرسنگی بوده و از سلول‌های طاق معده و سلول‌های اپسیلون در پانکراس ترشح می‌شود. غلظت این هورمون پیش از خوردن غذا افزایش و پس از آن، کاهش می‌یابد.

کاهش وزن می تواند سخت باشد ، اما حفظ وزن پس از رژیم ممکن است سخت تر است. تحقیقات نشان می دهد درصد زیادی از افرادی که از رژیم های غذایی لاغری استفاده می کنند فقط در طی یک سال اول وزن خود را از دست می دهند .
افزایش مجدد وزن تا حدی به دلیل اشتهای فرد و هورمون های تنظیم کننده وزن است که سعی در حفظ و حتی افزایش مجدد چربی دارند .

گرلین ، “هورمون گرسنگی” ، نقشی اساسی در این مورد ایفا می کند زیرا به مغز علامت خوردن می دهد. سطح این هورمون در طی رژیم افزایش می یابد و گرسنگی را تشدید می کند و کاهش وزن را دشوار می کند.

در این مقاله هر آنچه درباره این هورمون و چگونگی کنترل آن باید بدانید آورده شده است.

گرلین چیست؟

گرلین هورمونی است که در روده تولید می شود. این ماده اغلب هورمون گرسنگی نامیده می شود و گاهی لنومورلین نامیده می شود. گرلین از طریق جریان خون به سوی مغز حرکت می کند ، جایی که به مغز فرمان می دهد که احساس گرسنگی نماید و به دنبال غذا باشد.

عملکرد اصلی گرلین افزایش اشتها است. این هورمون باعث می شود غذای بیشتری مصرف کنید ، کالری بیشتری دریافت کنید و چربی ذخیره کنید .

علاوه بر این ، گرلین بر چرخه خواب / بیداری ، رفتار جویای پاداش ، احساس چشایی و متابولیسم کربوهیدرات تأثیر می گذارد. این هورمون در معده تولید و در هنگام خالی بودن معده ترشح می شود. این ماده وارد جریان خون می شود و بخشی از مغز تحت عنوان هیپوتالاموس را تحت تأثیر قرار می دهد که هورمون اشتها را کنترل می کند .

گرلین و سیری

هرچه سطح گرلین بالاتر باشد ، بیشتر گرسنه می شوید. هرچه سطح گرلین بدن پایین تر باشد ، احساس سیری بیشتری می کنید و غذای کمتری خواهید خورد . بنابراین اگر می خواهید وزن کم کنید ، کاهش سطح گرلین می تواند مفید باشد.

چه عواملی باعث افزایش ترشح گرلین می شود؟

سطح گرلین معمولاً قبل از غذا ، هنگامی که معده خالی است ، افزایش می یابد. پس از مدت کوتاهی ، هنگامی که معده پر است ، مقدار آن کاهش می یابند .

اگرچه ممکن است تصور کنید افراد چاق سطح بالاتری از این هورمون را دارند ، اما لزوما اینگونه نیست و ممکن است ای افراد حساسیت بیشتری نسبت به اثرات آن داشته باشند. در واقع ، برخی تحقیقات نشان می دهد که سطح گرلین در افراد چاق در واقع پایین تر از افراد لاغر است .

تحقیقات دیگر حاکی از آن است که افراد چاق ممکن است گیرنده های گرلین بیش از حد فعالی داشته باشند که به GHS-R معروف است و منجر به افزایش کالری دریافتی می شود .

با این وجود صرف نظر از میزان چربی بدن ، هنگام شروع رژیم ، سطح گرلین افزایش یافته و فرد را گرسنه می کند. این یک پاسخ طبیعی توسط بدن به رژیم است ، که سعی می کند فرد را از گرسنگی محافظت کند.

در طی یک رژیم غذایی ، اشتها افزایش می یابد و سطح “هورمون سیری” لپتین کاهش می یابد. میزان متابولیسم نیز کاهش می یابد ، به ویژه هنگامی که کالری را برای مدت زمان طولانی محدود نمایید. به دلایل واضح ، این تغییر و تحولات کاهش وزن و جلوگیری از آن را به میزان قابل توجهی دشوار می کند.

چگونه سطح گرلین در طی یک رژیم غذایی تغییر می کند

در طی یک روز از شروع رژیم ، سطح گرلین افزایش می یابد. این تغییر در طی هفته ها ادامه خواهد یافت. یک مطالعه بر روی انسان نشان داد که در یک رژیم غذایی 6 ماهه حدود 24٪ افزایش در سطح گرلین مشاهده می گردد.

در مطالعه دیگردر یک رژیم غذایی 3 ماهه برای لاغری ، سطح گرلین از 770 به 1،322 رسید یعنی تقریباً دو برابر شده است . در طی یک رژیم 6 ماهه بدن سازی ، که با محدودیت های شدید رژیم غذایی روبرو بوده است مقدار گرلین 40٪ افزایش یافته است .

این روند نشان می دهد که هرچه رژیم غذایی طولانی تر باشد – و هرچه چربی بدن و توده عضلانی بیشتری از دست دهید – سطح گرلین بالاتر می رود. این هورمون باعث گرسنگی می شود ، بنابراین حفظ وزن جدید بسیار دشوارتر می شود.

رژیم غذایی و گرلین

 

چگونه گرلین را پایین آورده و گرسنگی را کاهش دهیم

به نظر می رسد گرلین هورمونی است که به طور مستقیم با داروها ، رژیم های غذایی یا مکمل ها قابل کنترل نیست. با این حال ، چند روش وجود دارد که می توانید برای کمک به حفظ سطح سالم گرلین انجام دهید:

از تغییرات شدید وزنی اجتناب کنید:

هم چاقی و هم بی اشتهایی میزان گرلین را تغییر می دهند

خواب را در اولویت قرار دهید:

خواب کم سطح گرلین را افزایش می دهد و با افزایش گرسنگی و افزایش وزن ارتباط دارد .

افزایش توده عضلانی:

مقادیر بیشتری از توده یا عضله فاقد چربی با سطوح کمتری همراه است.

پروتئین بیشتری مصرف کنید:

رژیم پر پروتئین سیری را افزایش می دهد و گرسنگی را کاهش می دهد. یکی از مکانیسم های موجود در این زمینه ، کاهش سطح گرلین است .

افزایش گرلین
وزن پایدار خود را حفظ کنید:

تغییرات شدید وزن و رژیم غذایی نا مناسب ، تعادل هورمونهای اصلی از جمله گرلین را مختل می کند .

دریافت کالری را به صورت دوره ای تغییر دهید :

دوره های دریافت کالری بیشتر می تواند میزان هورمون های گرسنگی را کاهش داده و لپتین را افزایش دهد. یک مطالعه نشان داد که اگر به مدت 2 هفته حدود 29-45 کالری بیشتر دریافت نمایید ، میزان گرلین 18 درصد کاهش خواهد یافت .

گرلین یک هورمون گرسنگی بسیار مهم است. نقش عمده ای در گرسنگی ، اشتها و خوردن غذا دارد. به همین دلیل ، با کاهش وزن و نگهداری وزن متعادل می تواند تأثیرات بزرگی در موفقیت داشته باشد.

با داشتن یک برنامه غذایی پایدار و لذت بخش ، می توانید از رژیم نا متعادل که باعث نوسانات زیادی در وزن می شود و بر هورمون های تأثیر منفی می گذارد ، جلوگیری کنید.

مرکز پرستاری سلامت اول  با داشتن مجوز رسمی از وزارت بهداشت و سال ها تجربه در امر ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد با کادری مجرب و متخصص به صورت شبانه روزی در خدمت همشهریان گرامی باشد.

کادر مجرب این مرکز در قالب پرستار سالمند ، پرستار بیمار و پرستار کودک همواره با در نظر گرفتن آخرین استانداردهای خدمات مراقبتی و پرستاری به ارائه خدمت پرداخته و آسایش و امنیت عزیزان شما را اولویت اصلی خویش قرار داده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر تنها کافی است که با کارشناسان این مرکز تماس حاصل نموده و مشاوره رایگان دریافت نمایید.
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.
لطفا به این مقاله امتیار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید