یبوست بارداری ، علت آن و توصیه هایی برای رفع یبوست در دوران بارداری

از آنجایی که با شروع بارداری تغییرات گسترده ای برای مادر رخ می دهد،آشنایی با این تغییرات موجب می شود تا مادران درک درستی در برخورد با این تغییرات داشته باشند. یکی از مشکلاتی که در دوران بارداری برای غالب مادران رخ می دهد یبوست بارداری است. یبوست بارداری به دلیل عملکرد ضعف روده ها اتفاق می افتد بنابراین برای درمان آن راه هایی توصیه شده است که در این جا قرار است آن ها را شرح دهیم.

علت یبوست بارداری

تغییرات هورمونی در بارداری

هورمون‌های بارداری حرکت روده و تخلیه آن را آهسته می‌کند. به این ترتیب بدن می‌تواند مواد مغذی بیشتری را از غذای مصرفی جذب کند که هر چند برای نوزاد مفید است، اما مادر را دچار مشکل می‌کند.

مکمل‌های آهن

مصرف مکمل‌های آهن باعث حالت تهوع، استفراغ، اسهال و مطمئناً یبوست می‌شود. جذب مکمل آهن در صورت مصرف همزمان با ویتامین ث افزایش می‌یابد، بنابراین به بانوان باردار توصیه می‌شود مکمل آهن را با یک لیوان آب پرتقال، آب سیب یا آب انبه مصرف کنند. جذب آهن در صورت مصرف همزمان با شیر، قرص کلسیم یا آنتی‌اسیدها کاهش می‌یابد. فرمولاسیون‌های متفاوتی از مکمل‌های آهن وجود دارد که کمتر موجب یبوست می‌شود. بنابراین به بانوان باردار پیشنهاد می‌شود تا در صورت رویارویی با مشکل یبوست از پزشک معالج خود بخواهند تا مکمل آهن دیگری برایشان تجویز کند.

alalam 636280172762475908 25f 4x3 -  یبوست بارداری ، علت آن و توصیه هایی برای رفع یبوست در دوران بارداری

کم‌کاری غده تیروئید

کم‌کاری غده تیروئید نیز گاهی منجر به یبوست می‌شود. پزشک سطح هورمون تحریک‌کننده تیروئید (TSH ) را کنترل می‌کند، بالا بودن سطح این هورمون بیانگر کم‌کاری تیروئید اولیه یا واقعی است.

کاهش آب بدن

از آنجایی که بارداری حرکت روده و تخلیه آن را آهسته می‌کند، مادران آینده باید آب بیشتری بنوشند. مصرف نوشابه، قهوه، چای، کافئین و نوشیدنی‌های انرژی‌زا میزان آب بدن را کاهش می‌دهد.

رژیم غذایی نامناسب

از خوردن موادی که یبوست می‌آورد، مانند ماکارونی، انار و دانه‌ انار، مواد فلفل‌دار و تند، کشک، دوغ، کاکائو و قهوه (به‌مقدار زیاد) زیاد خودداری نمایید.

مطلب مرتبط:  فیبر غذایی چیست و چه مزایایی برای بدن دارد؟

بی تحرکی و ورزش نکردن

بخش‌های متحرک متعدد بی‌شمار در کنار یکدیگر بدن را می‌سازند. عضله‌ها در اثر ورزش نکردن ضعیف می‌شوند و تحلیل می‌روند. ورزش روده‌ها را نیز به فعالیت وامی‌دارد. بی‌تحرکی دوران بارداری منجر به افزایش وزن و چاقی، احساس خستگی مزمن، دیابت بارداری و البته یبوست بارداری می‌شود.

a -  یبوست بارداری ، علت آن و توصیه هایی برای رفع یبوست در دوران بارداری

وارد شدن فشار مکانیکی روی روده توسط رحم سنگین

در ماه های آخر بارداری با بزرگ شدن جنین و افزایش حجم محتویات رحم، رحم فشار بیشتری بر روی روده ها وارد کرده و این مشکل را بیش از پیش افزایش می دهد.

تاثیر یبوست بر بارداری

یبوست بارداری مشکل ناراحت کننده‌ای است که اگر زودهنگام درمان نشود، مادر را دچار درد می‌کند. روده‌ها حرکت مداوم موجی شکل دارند که محتویات داخل روده را نیز حرکت می‌دهد. این امواج در صورت یبوست داشتن دائماً به خروجی مسدود شده برخورد و ایجاد درد می‌کنند. درد گاهی به شدت درد سنگ کیسه صفرا یا پاره شدن آپاندیس است و برای تسکین آن مدفوع باید از راست روده (رکتوم) درآورده شود. فعال بودن و جلوگیری از شدید شدن یبوست راهکار ساده‌ای است که به بانوان باردار توصیه می‌شود. تعداد دفعات طبیعی عمل دفع یک یا دو بار در روز یا هر دو یا سه روز یک بار است. سرعت و تعداد دفعات تخلیه روده افراد با یکدیگر متفاوت است، اما اگر فاصله بین دو عمل دفع زیاد شود، فشار و درد در شکم حس شود و مدفوع سفت شود، تمهیدات پیشگیرانه باید به کار بسته شود تا یبوست شدید نشود.

درمان یبوست بارداری

آب کافی بنوشید

پزشکان برای حل مشکل یبوست در این دوران، توصیه می کنند که بیشتر آب بنوشید چون به حرکت روده ها کمک می کند.

e3f60d1f 1f57 4661 8974 49485707d51e 1 -  یبوست بارداری ، علت آن و توصیه هایی برای رفع یبوست در دوران بارداری

رژیم غذایی سرشار از فیبر داشته باشید

برای صبحانه سبوس کشمش میل کنید. اگر قادر به هضم لاکتوز نیستید یا شیر دوست ندارید، از آب یا شیر بادام استفاده کنید. این صبحانه مغذی از همان ابتدا به یبوست مجال بروز نمی‌دهد. میوه و سبزی فراوان مصرف کنید و غذاهای فراوری شده مانند پاستا، پیتزا، نان و دونات را کاهش دهید.

مطلب مرتبط:  بهترین مواد غذایی فیبردار برای کاهش وزن و سلامت دستگاه گوارش

محصولات پروبیوتیک مصرف کنید

پروبیوتیک‌ها باکتری خوب موجود در دستگاه گوارش، به ویژه روده بزرگ را از نو ذخیره و احیا کرده و به این ترتیب با مشکلات گوارشی از جمله یبوست مقابله می‌کنند.

کاهش یا حذف مکمل آهن

مکمل‌های حاوی آهن زنان باردار را مستعد یبوست می‌کند اما تغذیه خوب با خوردن گوشت قرمز و حبوبات و سبزیجات سبز تیره می‌تواند بیشتر نیاز به آهن دوران بارداری را تأمین کند. با تغذیه مناسب و کنترل میزان آهن بدن خود می‌توانید تحت نظر پزشک میزان دوز مصرفی آهن خود را کاهش دهید.

به صورت منظم ورزش کنید

یکی از مزایای بی‌شمار ورزش منظم، بهبود عملکرد کلیه‌ی سیستم‌های بدن است. در صورت یبوست، می‌توانید با 20 تا 30 دقیقه ورزش به انجام عمل دفع کمک کنید. هر چه بیشتر فعال باشید، تخلیه شکم بهتر صورت خواهد گرفت. نرمش کنید و تحرک داشته باشید: با راه رفتن، شنا کردن و انجام یوگا، هم با بروز یبوست مقابله می‌کنید و هم حال عمومیتان بهتر خواهد شد.

pregnancy exercise -  یبوست بارداری ، علت آن و توصیه هایی برای رفع یبوست در دوران بارداری

پرهیز از نوشیدنی‌های حاوی کافئین

باید از نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند چای، قهوه و نوشابه بپرهیزید زیرا با کم‌آبی بدن مادر یبوست را تشدید می‌کنند.

آرامش خود را حفظ نمایید

عصبانیت و اضطراب باعث یبوست می شوند. یک مادر باردار باید سعی کند از مسائل حاشیه ای و تنش زا دوری کرده و دوران بارداری را با توکل بر قادر متعال با آرامش سپری نماید. جهت داشتن آرامش می توانید یک کاسه از گل سرخ را شبها کنار بالش خود بگذارید. عطر گل سرخ باعث آرامش می شود.

6938195 beutiful rose wallpapers -  یبوست بارداری ، علت آن و توصیه هایی برای رفع یبوست در دوران بارداری

انجیر بخورید

شب‌ها مقداری انجیر را در آب خیس کنید و صبح، ناشتا این انجیرها را همراه آب آن بخورید. این کار کمک زیادی به رفع یبوست و سهولت دفع خواهد کرد.

شیر گرم بخورید

شیر را سعی نمایید به صورت گرم میل نمایید. توجه داشته باشید که شیر، داغ نباشد! بلکه فقط کمی گرم باشد. اصولا مواد غذایی داغ ممکن است باعث زردی نوزاد بشود و خوب نیست. شیر گرم باعث رفع یبوست است. ضمنا سعی نمایید شیر را همراه با خرما میل کنید.

روغن زیتون را دریابید

روغن زیتون و خود زیتون در جلوگیری از یبوست بسیار مفید هستند. در وعده های غذایی خود، زیتون و روغن زیتون را بگنجانید.

رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری یبوست بارداری

همانطور که می دانید رژیم غذایی که یک فرد در طول روز استفاده می کند، مهم ترین نقش را در تعیین سلامت دستگاه گوارش او ایفا می کند. در دوران بارداری نیز خانم باردار باید مطمئن شود که رژیم غذایی روزانه او سلامت خود بدن و فرزند متولد نشده او را تضمین نموده و قادر خواهد بود تا با مشکل یبوست به وجود آمده در بدنش در این دوره حساس مبارزه کند.
به عنوان یک خانم باردار جوان و کم تجربه به یاد داشته باشید که به دو دلیل عمده، مصرف میوه ها و سبزیجات تازه و خام بهترین مواد غذایی برای مقابله با مشکل یبوست در بارداری یک زن محسوب می شوند. دلیل اول این که سبزیجات و میوه های تازه منبع خوبی از فیبر بوده و به دفع راحت مدفوع کمک می کنند. در نتیجه، مصرف منظم سبزیجات و میوه های تازه می تواند یبوست به وجود آمده در بدن فرد باردار را از بین ببرد. دلیل دوم این است که اگر سبزیجات و میوه ها پخته نشوند، مصرف آنها می تواند دوز خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی را برای رفع نیاز مادر و جنین درون رحم او به بدن زن باردار برساند! در ادامه این مقاله، چند نوع از مواد غذایی که شما به عنوان یک خانم باردار می توانید با افزودن به رژیم غذایی روزانه خود، مطمئن شوید که اجابت مزاجتان به صورت طبیعی صورت می گیرد، بیان شده است.

مطلب مرتبط:  رژیم غذایی سالم در دیابت بارداری

13 -  یبوست بارداری ، علت آن و توصیه هایی برای رفع یبوست در دوران بارداری

مواد غذایی کمک کنده به درمان یبوست در بارداری

• میوه های خام مانند موز، انگور فرنگی سیاه، نارنگی، انجیر، گریپ فروت و پرتقال.
• میوه های خشک مثل برگه زردآلو، آلو و انجیر خشک.
• سبزیجات فیبردار مانند هویج، کلم، اسفناج، شاهی، کرفس و کنگر فرنگی.
• غلات سبوس دار کامل مانند حبوبات، لوبیا و عدس.

برای دریافت رژیم غذایی دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید👇👇👇

دریافت رژیم غذایی

دیدگاهتان را بنویسید